AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Jeg har ei jente som nærmer seg tenårene. Hun har eldre brødre så jeg merker at det er annerledes med jente - spesielt rundt det sosiale. Jeg ser en likhet mellom mange jenter i hennes omgangskrets. De har et naturlig ønske om å passe inn. Uten å forklare så mye om hvorfor dette spørres om her - men er dere jente foreldre opptatt av at dine jenter skal passe inn? Har dere snakket med de om at det er lurt å passe inn? For jeg lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre🤔 Anonymkode: d0107...404 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Jeg ønsker at min jente er den hun er, at hun tør å ha egne meninger, ta egne valg og gå i mot strømmen dersom det er riktig for henne. Anonymkode: 9547d...8b8 3 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ei jente som nærmer seg tenårene. Hun har eldre brødre så jeg merker at det er annerledes med jente - spesielt rundt det sosiale. Jeg ser en likhet mellom mange jenter i hennes omgangskrets. De har et naturlig ønske om å passe inn. Uten å forklare så mye om hvorfor dette spørres om her - men er dere jente foreldre opptatt av at dine jenter skal passe inn? Har dere snakket med de om at det er lurt å passe inn? For jeg lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre🤔 Anonymkode: d0107...404 Viktigste er å passe inn opp mot riktige folk - som veldig ofte ikke er narko folka Anonymkode: 0165b...5b5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Det er lurt å passe inn, ja. Det gjør livet mye enklere, så sant man slipper å gå på akkord med seg selv. Så kommer det til å komme mange pk svar her om jenter som driter i forventninger, velger annerledes osv, good for them, men det er så mye som er vanskelig i den alderen, at litt hjelp på veien mht klær, oppførsel, sosiale koder osv ikke er negativt. Anonymkode: 837e5...d92 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Jeg er usikker på hva du mener med å passe inn. Vi oppfordrer døtrene våte til å være selvstendige og følge sine interesser, og ikke minst stå for egne valg. Det er ikke nødvendig å ha de samme klærne eller like samme musikk som vennene. De må opoføre seg ordentlig og vise respekt, også for dem som er annerledes. Anonymkode: cbb48...d88 5 2 1
RaraA Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai Nå har jeg småbarn, så sånn sett ingen erfaring enda. Men jeg selv som tenåring var litt av det rare slaget. Gjorde noen kles- og stilvalg som jeg den dag idag stiller spørsmål ved. Husker da at faren min tok en prat om dette med å skille seg ut vs. å passe inn i flokken. Han var tydelig på at her måtte man ta noen valg, og det med å skille seg ut såklart betyr at man kan få reaksjoner man ikke setter pris på og at man enten må tåle det eller endre seg for å passe inn. Han pakket ikke inn budskapet sitt, men tenker likevel at han formidlet det på en god måte. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker at min jente er den hun er, at hun tør å ha egne meninger, ta egne valg og gå i mot strømmen dersom det er riktig for henne. Anonymkode: 9547d...8b8 Takk gud for at det er mødre som gir jentebarna tro på seg selv i stedet for at de skal lære seg å spille et spill og en rolle hele tiden. Anonymkode: 13269...08d 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ei jente som nærmer seg tenårene. Hun har eldre brødre så jeg merker at det er annerledes med jente - spesielt rundt det sosiale. Jeg ser en likhet mellom mange jenter i hennes omgangskrets. De har et naturlig ønske om å passe inn. Uten å forklare så mye om hvorfor dette spørres om her - men er dere jente foreldre opptatt av at dine jenter skal passe inn? Har dere snakket med de om at det er lurt å passe inn? For jeg lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre🤔 Anonymkode: d0107...404 Passe inn i kva? Eg hugsar ei venninne som fortalte at ho oppdrog dattera si til å ha den samme sjølvtilliten/eigenverdien enten ho gjekk i merkeklær eller tresko. Anonymkode: 539d0...2a9
mamanodrama Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Passe inn? Hvor? Med hvem? For hva? Er det for å gjøre det lettere for dem eller for deg? Er ikke alltid jeg har vært enig i mine barns valg av stil, men de eier sine egne valg og de vokser det av seg. Eller ikke. De får være seg selv og har ikke manglet hverken venner eller rotet seg bort i trøbbel selv om stilen til tider har vært litt.. alternativ. Det er forskjell på å tilpasse seg andre i sosiale settinger og å måtte gå på akkord med seg selv for å passe inn. Og jeg vil aldri lære ungene mine at de skal sette opp fasade for å tekkes andre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #10 Skrevet 26. mai På ingen måte. Jeg lærer barna mine (både gutt og jente) å stå stødig i seg selv, være seg selv, og ikke gå på akkord med egne følelser. Hvorfor skal man lære dem at de selv ikke er bra nok som de er? Og at de må være slik eller sånn for at flest mulig folk skal like dem? Anonymkode: 1f1da...414 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai Jeg lærer barna mine å bli selvstendige, og være trygge på hvem de er. Nå er mine unge voksne. Men hadde et festlig tilfelle med datteren min. Hun danser hip hop, og gikk kledd i den stilen. Så en av hennes venner, fikk ikke lov til å henge med datteren min grunnet kles stilen hennes. Mens deres datter drev på med dop, ble gravid kort tid etterpå. Min datter hadde da aldri smakt alkohol, aldri prøvd dop, ikke røyk, ikke snus, og ikke sex. Anonymkode: e8afb...0d6 1
skeiv-ostepop Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har ei jente som nærmer seg tenårene. Hun har eldre brødre så jeg merker at det er annerledes med jente - spesielt rundt det sosiale. Jeg ser en likhet mellom mange jenter i hennes omgangskrets. De har et naturlig ønske om å passe inn. Uten å forklare så mye om hvorfor dette spørres om her - men er dere jente foreldre opptatt av at dine jenter skal passe inn? Har dere snakket med de om at det er lurt å passe inn? For jeg lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre🤔 Anonymkode: d0107...404 Husk at det er forskjell på å være flokkdyr, altså å passe inn, og å fungere eller samarbeide med andre.
AnonymBruker Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai Snakker med mine jenter, som nå er 13 og 16, at det er viktig å være seg selv, være høflig, våge å tenke kritisk og våge å stå opp for seg selv, og andre. De skal ikke måtte endre seg for å passe inn, så lenge de er greie og høflige. Blir de skvist ut fordi de er frekke, antisosiale etc. da har man en jobb å gjøre. Anonymkode: 42318...aa3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har ei jente som nærmer seg tenårene. Hun har eldre brødre så jeg merker at det er annerledes med jente - spesielt rundt det sosiale. Jeg ser en likhet mellom mange jenter i hennes omgangskrets. De har et naturlig ønske om å passe inn. Uten å forklare så mye om hvorfor dette spørres om her - men er dere jente foreldre opptatt av at dine jenter skal passe inn? Har dere snakket med de om at det er lurt å passe inn? For jeg lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre🤔 Anonymkode: d0107...404 Jeg snakker mest om å tørre å stå alene, tørre å stå imot og det å tørre å være i seg selv og ta valg uten at gruppen er enig med deg i ett og alt…. Det er ikke farlig å ikke passe helt inn. I alle fall ikke hvis prisen å betale er et dårlig miljø eller påvirkning fra feil folk Anonymkode: de49d...d07
Strigiformes Skrevet 26. mai #15 Skrevet 26. mai (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har ei jente som nærmer seg tenårene. Hun har eldre brødre så jeg merker at det er annerledes med jente - spesielt rundt det sosiale. Jeg ser en likhet mellom mange jenter i hennes omgangskrets. De har et naturlig ønske om å passe inn. Uten å forklare så mye om hvorfor dette spørres om her - men er dere jente foreldre opptatt av at dine jenter skal passe inn? Har dere snakket med de om at det er lurt å passe inn? For jeg lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre🤔 Anonymkode: d0107...404 Jeg tenker at det er viktigere å kunne tilpasse seg, enn å 'passe' inn. Å frata barna mine sin selvstendighet og individualitet ville jeg aldri drømt om. Jeg prøver å lære dem å være trygg på seg selv, og sette sunne grenser for seg selv og andre mennesker. At de søker seg mot mennesker som gjør dem godt, og som vil dem godt. Da er da man utvikler seg som menneske. Det er så utrolig viktig å få lov til å oppleve at man blir akseptert for den man er. Mine barn er ikke som alle andre, og det kommer de heller aldri til å bli. De har noen erfaringer som har preget dem på godt og vondt. Viktigste er at de finner ut av det selv. Tenker at min oppgave som mamma er å heie og legge til rette for at de kan ha det så bra som mulig. Vi har funnet mange løsninger sammen på felles utfordringer. Det er ikke bestandig jeg som har fasiten, selv om det er jeg som har siste ordet, og dette vet de😅 Respekt og likeverd er veldig sentrale verdier som jeg prøver å lære barna mine. Endret 26. mai av Strigiformes 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #16 Skrevet 26. mai Er da ingen forskjell på gutter og jenter mht å passe inn. Er flere gutter i klassene til guttene mine som sliter litt mht sosiale koder og sklir ikke inn naturlig. For oss er det viktigste at de er trygge i seg selv, behandler hverandre og andre med respekt og empati. At det å være annerledes enn normalen er like ok som alt annet så lenge de ikke er stygge mot andre. Vi oppfordrer dem til å tenke utenfor boksen, kjenne etter på hva de liker og ikke liker uavhengig av hva andre måtte like. Vi ønsker selvstendige og omsorgsfulle gutter som ikke har et behov for å følge saueflokken. Anonymkode: ff238...ef1 1
TingelingMom Skrevet 26. mai #17 Skrevet 26. mai Legger én vekt på at det er viktigere å passe inn enn å være seg selv, så blir det vanskelig senere. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #18 Skrevet 26. mai Jeg er opptatt av at ungene mine av begge kjønn skal våge å være seg selv og håper de finner sin flokk å være med. Når det er sagt, dersom de sosiale vanskene er store så må man jo prøve å hjelpe på et vis. Enten med å ta tak i mobbing, hjelpe dem å finne sine folk via aktiviteter utenom skolen, eller ( igjen om det er snakk om store problemer med feks å forstå sosiale koder) vurdere å be om utredning. Hos meg skyldtes vansker med å passe inn uoppdaget autisme. Jeg brukte enormt mye energi på å passe inn og forstå sosiale koder med varierende hell og til stor personlig kostnad. Anonymkode: 1f91e...a25
AnonymBruker Skrevet 26. mai #19 Skrevet 26. mai Aldri snakket om. Min datter har hatr sin personlighet siden hun ble født. Hun har alltid vært litt anderledes, hatt sine venner, men aldri i den gjengen der de som så ned på anderledeshet var. Hun var trygg nok i seg selv. Den tryggheten er det desverre ikke alle som har, meg selv innkludert. Mener det er bedre å være seg selv enn å passe inn. Man vinner mer på det til syvende å sist. Anonymkode: ca346...539 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #20 Skrevet 26. mai Tusen takk for svar dere❤️ min datter er seg selv 100 prosent men faller litt utenfor størstedelen av gjengen. Jeg føler de er en gjeng med sauer… Og det var litt det jeg tenkte på - hvorfor så mange flokker seg- om det er tillært / snakket om hjemme eller bare faller de naturlig å være en flokk. TS Anonymkode: d0107...404 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå