Gå til innhold

Hva forbinder dere uttrykket " vi gikk skoene av oss"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En norsklærer på SoMe har lagt ut del uttrykk for fremmedspråklige som handler om sko.  Eksempelet er " Vi gikk skoene av oss på festen". Det betyr da at vi dummet oss ut på festen.  Jeg har norsk som morsmål men er lite kjent med dette uttrykket. Hvis en utlending hadde sagt det slik så hadde jeg trodd  at han mente at han kanskje hadde vært veldig aktiv på den festen på samme måte som å springe skoene av seg, som handler om å skynde seg. 

Hva legger dere i uttrykket?

Anonymkode: c1351...02c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt det uttrykket brukt i betydningen å dumme seg ut - når jeg har gått skoene av meg har jeg fartet rundt og vært stressa og travel.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg hadde tenkt at der var som å si at man "kjører på felgen" at man har jobbet ekstremt hardt. Man har ikke mer igjen etter innsatsen. 

Mens "å gi skjorta av ryggen" da hinter du til at du er ekstremt generøs. 

Jeg hadde tenkt at de virkelig danset den kvelden, eller jobbet hardt for at det skulle gå 😄

Anonymkode: 1d0db...856

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt på det som at man har gjort noe feil og dummet seg ut. Forbinder det litt med " å ha for store sko" , selv  om meningen ikke er den samme, så er det en standard man ikke lever opp til i begge tilfeller.

Anonymkode: d310e...b1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt uttrykket før. Kanskje et regionalt uttrykk?

Anonymkode: b311d...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt det før. 

Anonymkode: ba024...f79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 11.34):

Aldri hørt uttrykket før. Kanskje et regionalt uttrykk?

Anonymkode: b311d...b6c

Når jeg googler på uttrykket så ser jeg at folk  bruker det på ulike måter. Noen bruker utrykket for å uttrykke at de har gått langt, og er slitne, andre bruker det for å vise at de har dummet seg ut.  

Det er uansett første gang jeg har hørt uttrykket bli brukt på denne måten. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si jeg er kjent med det uttrykket. 

Anonymkode: bfabb...208

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 19.36):

En norsklærer på SoMe har lagt ut del uttrykk for fremmedspråklige som handler om sko.  Eksempelet er " Vi gikk skoene av oss på festen". Det betyr da at vi dummet oss ut på festen.  Jeg har norsk som morsmål men er lite kjent med dette uttrykket. Hvis en utlending hadde sagt det slik så hadde jeg trodd  at han mente at han kanskje hadde vært veldig aktiv på den festen på samme måte som å springe skoene av seg, som handler om å skynde seg. 

Jeg er vokst opp med en litt annen betydning. Det er beslektet med å "dumme seg ut", men her er uttrykket brukt om noen som sliter økonomisk. Kan være både personer og bedrifter. Når man går skoene av seg, er det det samme som at man har brukt opp de siste ressursene man har. Det "går på stumpene" og er rett og slett ikke mer igjen...

Når jeg leser om de som har gått skoene av seg på festen, tenker jeg at festen ble mye dyrere enn planlagt. Kanskje alt for dyr...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 19.36):

Jeg har aldri hørt uttrykket. 

AnonymBruker
Skrevet

Gikk skoa av oss, det betyr gikk for fort. 

Anonymkode: f3bf3...c5a

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (38 minutter siden):

Jeg er vokst opp med en litt annen betydning. Det er beslektet med å "dumme seg ut", men her er uttrykket brukt om noen som sliter økonomisk. Kan være både personer og bedrifter. Når man går skoene av seg, er det det samme som at man har brukt opp de siste ressursene man har. Det "går på stumpene" og er rett og slett ikke mer igjen...

Når jeg leser om de som har gått skoene av seg på festen, tenker jeg at festen ble mye dyrere enn planlagt. Kanskje alt for dyr...

Da har de for store sko 

Anonymkode: f3bf3...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at det betyr "Vi overdrev", som at vi brukte så mye penger på den festen at nå er vi blakk, eller bråkte så mye at lokalet vi trenger aldri kan leies av oss igjen, danset for mye slik at flere ble utslitt/skadet. Noe med festen som førte til utilsiktede negative konsekvenser på grunn av innsatsen. Hvis det skulle bety å dumme seg ut, ville jeg tolke det som at man gjorde for mye ut av et eller annet på den festen, at ved å overdrive dummet vi oss ut. 
Hvis jeg bare sier noe flaut, går jeg ikke skoa av meg. Arrangerer jeg overraskelsesfest for venninna mi, med gjester langveisfra, avspaserer en dag på jobben og bestiller catering, også er det feil dag, og typen hennes gjorde  det samme riktig dag, da har jeg dummet meg ut og gått skoa av meg. 

Anonymkode: e4a99...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...