LilleMissK Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg er grønn på det her og syntes det er flaut å spørre folk om hjelp. Jeg har per dags dato 536000kr i studiegjeld. Jeg har en sykepleier bachelor, men skal ta en ny bachelor (ikke omskolering, men tilføying). jeg starter til høsten og vet jeg blir å gå 5 nye år på skole - vurderer master. Og jeg vet ikke om jeg skal ta studielån eller ikke. Jeg leier og eier ikke bolig, så høyere studielån er ikke noe som frister. Mange har anbefalt meg om å ta studielån og legge inn i fond, da som sparing. Jeg syntes dette er skummelt. Tanker?
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Tja. Tanken om å spare studielånet er fin den. Hvor bor du? Og om i tillegg du bor i en av de mange kommunene hvor du også vil få slettet lån hvert år, er det jo hvert fall gratis penger. Det er jo en tanke. Men det er jo en begrensning på antall år en får studielån. Husker ikke hvor mange år den er på, 8? Det er verdt å sjekke opp i. Men ja, i utgangspunktet vil jeg si meg litt enig med 'de andre'. Anonymkode: 85a23...dfe
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Tror det er en øvre grense for hvor lenge du kan ta lang, sjekk ut med Lanekassa om du ikke nærmere deg grensa. Dette skal jo betales tilbake en gang også, da Anonymkode: f5448...374
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Det er en grense for hvor lenge studenter kan få lån og stipend. Du kan få lån og stipend til å ta 480 studiepoeng eller tilsvarende. Dette er det samme som åtte år med fulltidsstudier. https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tildeling/del3-kapittel10/hvor-lenge-du-kan-fa-lan-og-stipend/ Anonymkode: 85a23...dfe 1
newman01 Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Du har 536k i studielån for en bachelor? Og skal ta en ny treåring utdanning på 5 år? Og så master etter det igjen?
LilleMissK Skrevet 1 time siden Forfatter #6 Skrevet 1 time siden newman01 skrev (1 time siden): Du har 536k i studielån for en bachelor? Og skal ta en ny treåring utdanning på 5 år? Og så master etter det igjen? Jeg har og gått på folkehøgskole og tatt et årsstudium. Jeg skal starte en bachelor men vurderer å ta master etter det.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden LilleMissK skrev (10 minutter siden): Jeg har og gått på folkehøgskole og tatt et årsstudium. Jeg skal starte en bachelor men vurderer å ta master etter det. Kan du begynne rett på master istedet for å ta ny bachelor? Siden du allerede har mye studielån og vil få enda mer, så hadde jeg latt være om det var mulig. Anonymkode: 3bc7a...fff
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Høres ikke ut som du er i en posisjon til å få lån for 5 nye år. Hvorfor ikke jobbe noen år som sykepleier og spare opp litt penger før du begynner på nytt studie? Gode muligheter for å jobbe deltid innen helse under studietiden også. Det sparer noen år med lån. Anonymkode: d530f...861
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå