Gå til innhold

Går det ikke ann å ha forskjellig smak?

Gjest Shadowlyn

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på å si at en bygning er stygg - og å si at mennesker er stygge. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har betegnet et menneske som stygt. Til og med et menneske som er født med store misdannelser hadde jeg aldri klart å kalle stygg. For meg er betegnelsen, stygg - noe veldig negativt - noe som sier mer om et menneske`s personlighet - på en veldig negativ måte.

Men vi er alle forskjellige og hvis dere synes at Victoria Beckham fortjener betegnelsen, stygg - så versågod. Det er deres syn og deres måte å beskrive mennesker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på å si at en bygning er stygg - og å si at mennesker er stygge. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har betegnet et menneske som stygt. Til og med et menneske som er født med store misdannelser hadde jeg aldri klart å kalle stygg. For meg er betegnelsen, stygg - noe veldig negativt - noe som sier mer om et menneske`s personlighet - på en veldig negativ måte.

Men vi er alle forskjellige og hvis dere synes at Victoria Beckham fortjener betegnelsen, stygg - så versågod. Det er deres syn og deres måte å beskrive mennesker på.

Men din og min definisjon på stygt er sikkert like ulik som smaken vår generelt.

Og du må gjerne si at mennesker ikke er stygge, for det er en definisjon du ikke vil bruke på mennesker...Men min er helt forskjellig fra din, så jeg kan si at noen er stygge, og mene det. Men er jeg sjalu av den grunn? For det er jo det som er spørsmålet.

Og som jeg forstår deg her, så sier du at dersom jeg mener at noen er stygge...som ikke passer inn i din definisjon på stygg, så er jeg sjalu?!

Ja, selvfølgelig. Men mener du seriøst at hvis noen synes f.eks. Victoria Beckham er stygg så ljuger de eller er sjalu?

Ja, det mener jeg seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg forstår så bruker du betegnelsen, stygg om mennesker du synes er det stikk motsatte av pene? Og hvis du synes Victoria Backham er stygg - så må det ihvertfall være en god del mennesker du betegner som stygge - ikke sant?

Og, ja - jeg synes det lyser misunnelse av slike utsagn - det er mitt inntrykk av deg - på lik linje med at ditt inntrykk av Victoria som en stygg kvinne.

Jeg synes rett og slett ikke at stygg er en betegnelse som passer seg på å beskrive menneskers utseende. Om Victoria Beckham kan man bruke beskrivelsen, kunstig og tilgjort - men ikke stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan heller ikke komme på noen mennesker jeg kan betegne som stygge pga utseendet alene nei, og bare fordi jeg ikke er enig i din mening om det å ha forskjellig smak, betyr da vitterlig ikke det samme som at jeg synes Victoria Beckham er stygg, jeg har da sagt opptil flere ganger at jeg ikke synes det, men at jeg ser hva folk som mener det ser, på lik linje som at selv om jeg ikke synes hun er pen, så ser jeg hva det er folk ser i henne som de mener gjør henne pen.

jeg synes heller ikke folk med store missdannelser er stygge, eller folk som er sånn eller slik i utseendet. oppførselen kan derimot gjør folk stygge ja, så vi er helt enige på det området.

men det MÅ jo være mulig for andre å mene noe annet.

og det er jo det tråden handler om.

selv om både du og jeg mener at stygg ikke er ett ord VI bruker på menneskers utseendet, så ER det folk som gjør det.

det ER folk som legger noe annet i ordet en det du og jeg gjør.

og du påstår at folk som mener noe du ikke forstår, MÅ gjøre det utav sjalusi, fordi du ikke forstår noe annet.

prøv å lær da, istedenfor å dømme kun utifra ditt synspunkt.

den dagen du heller prøver å lære hva folk mener, når de er annerledes en deg, så ser du at det finnes mange meninger og følelser som kommer fra helt andre årsaker en hva du trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg forstår så bruker du betegnelsen, stygg om mennesker du synes er det stikk motsatte av pene? Og hvis du synes Victoria Backham er stygg - så må det ihvertfall være en god del mennesker du betegner som stygge - ikke sant?

Og, ja - jeg synes det lyser misunnelse av slike utsagn - det er mitt inntrykk av deg - på lik linje med at ditt inntrykk av Victoria som en stygg kvinne.

Jeg synes rett og slett ikke at stygg er en betegnelse som passer seg på å beskrive menneskers utseende. Om Victoria Beckham kan man bruke beskrivelsen, kunstig og tilgjort - men ikke stygg.

Du sier at utseendemessig så vil du ikke kalle noen for stygge. Men dersom personen har en grusom personlighet, så kan de være stygge. Men det er jo også din mening!! Selv den mest grusomme har noen som vil si at h*n er et fantastisk flott menneske. Og da kan de si til deg at du bare er mssunnelig, du tar feil...fordi deres definisjon ikke samsvarer med din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i DINE øyne.  ;)

Her er jeg enig med Donna. Jeg synes det er rart om noen synes Victoria Beckham - eller enda merkeligere, Halle Berry, er STYGG. Stygg er for meg et begrep jeg veldig sjelden bruker om folk, og i hvert fall ikke om folk som er langt nærmere "objektive" skjønnhetsidealer og som klærne sitter langt bedre på enn meg selv. Mend mindre personen er direkte onddsinnet eller ekkel (om fru Beckham hadde vist seg å være barnemishandler eller kannibal, f eks) kan jeg ikke skjønne hvorfor man vil kalle henne for stygg.

Husk også på at folk her inne (med rette, etter min mening) hyler opp om noen kaller tykke/overvektige folk for kvalme og stygge, eller synes magre kvinner er ufeminine og fæle. Samtidig skal man kalle fotomodeller/skuespillere og andre osm lever på kroppen og utstrålinga si for STYGGE. Er det rart man får komplekser for sitt homely looking utseende med små pupper og store ører når man vet at folk går rundt og synes at Halle Berry er stygg?

Utover det er jeg helt enig i at man må kunne si at man ikke synes en person er spesielt pen, at man ikke ser at det er noe påfallende pent med noen som er kjent for utseendet sitt for eksempel. Jeg synes heller ikke Angelina Jolie er så fantastisk sexy som "alle andre", jeg har aldri svermet for Brad Pitt og jeg synes Mel Gibson er ekkel (men ikke stygg). Pia Haraldsen liker jeg heller ikke, og synes ikke hun er pen - men stygg? Nei. At personligheten gjør at eventuell utstråing forsvinner i et sort hull er en annen side av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men det MÅ jo være mulig for andre å mene noe annet.

og det er jo det tråden handler om.

selv om både du og jeg mener at stygg ikke er ett ord VI bruker på menneskers utseendet, så ER det folk som gjør det.

det ER folk som legger noe annet i ordet en det du og jeg gjør.

og du påstår at folk som mener noe du ikke forstår, MÅ gjøre det utav sjalusi, fordi du ikke forstår noe annet.

prøv å lær da, istedenfor å dømme kun utifra ditt synspunkt.

den dagen du heller prøver å lære hva folk mener, når de er annerledes en deg, så ser du at det finnes mange meninger og følelser som kommer fra helt andre årsaker en hva du trodde.

Hvorfor skal folk si at andre er stygge, da? Hvis du forstå så mye, hvorfor sier de at noen er stygge? Om det går på personligheten, eller de med "stygg" mener at personen ikke er "spesielt pen", de bare klarer ikke å bruke noe mer nyansert uttrykk enn stygg, er vi kanskje enige, men mange MENER jo at det er stygt og frastøtende å være sånn elller slik. Jeg synes det å kalle andre for stygge er ganske drastisk, og synes det er interessant å diskutere hva som ligger i begrepet og hvorfor det evt ikke er "helt greit" å bruke utrrykket for å beskrive alt fra halle Berry til den feite naboen med briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk si at andre er stygge, da? Hvis du forstå så mye, hvorfor sier de at noen er stygge? Om det går på personligheten, eller de med "stygg" mener at personen ikke er "spesielt pen", de bare klarer ikke å bruke noe mer nyansert uttrykk enn stygg, er vi kanskje enige, men mange MENER jo at det er stygt og frastøtende å være sånn elller slik. Jeg synes det å kalle andre for stygge er ganske drastisk, og synes det er interessant å diskutere hva som ligger i begrepet og hvorfor det evt ikke er "helt greit" å bruke utrrykket for å beskrive alt fra halle Berry til den feite naboen med briller.

hvorfor de sier det?

fordi de mener det og fordi andre påstår at det er umulig å mene kanskje?

jeg er helt enig i at det er drastisk, og jeg synes heller ikke det er særlig ok å snakke om det dersom man finner folk for stygge. det være seg kjendisser som mange ser opp til eller feite folk med briller.

men folk gjør det jo likevel, og denne tråden handler ikke om om det er greit å si at man synes noen er stygge, det handler om at det faktisk er MULIG at man har så forskjellig smak at noen synes noen er stygge selv om "alle andre" synes noe annet.

og i den sammenheng, synes jeg det er viktig å akseptere at folk har forskjellige meninger, uansett om man forstår dem eller ikke.

og jeg har da aldri sagt jeg forstår så mye, men jeg forsøker faktisk å forstå det jeg ikke i utgangspunktet forstår ja, og ser ikke noe galt i å etterstrebe større synsvidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier ikke jeg at det er riktig eller galt at noen betegner andre som stygge. Det jeg diskuterer er hvorvidt det er mulig for meg å si at jeg synes noen er det, uten at jeg blir kalt for sjalu. Og som jeg har sagt før, det gjelder også status, materielle ting, kjendisfaktor, osv.

Jeg har sett uttallige diskusjoner som har vært av typen: den nye kjolen til Kjendis Andersen, koster 70 000 kroner, og den var såååå nydelig. Og du som sa at den var gyselig er bare sjalu fordi du ikke har råd, fordi du ikke bærer den så godt...og i tillegg så kommer du aldri til å bli så rik og berømt som henne, og det er det som gnager deg!

Men det er også greit å få med seg at vi alle har forskjellige definisjoner på det å være stygge. For ikke alle legger så mye negativt i ordet stygg. Det tror jeg også avhenger litt av dialekten man har, og hvor man kommer fra.

(lekkert feks. er ikke en del av mitt daglige vokabular. Det hører jeg heller ingen andre her si.) At du synes det er ufint av noen å si at mennesker er stygge, er selfølgelig helt greit. Men det går begge veier faktisk; du må også godta at jeg faktisk synes noen er det...i allefall uten at jeg bli beskyldt både for å være sjalu og en løgner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier ikke jeg at det er riktig eller galt at noen betegner andre som stygge. Det jeg diskuterer er hvorvidt det er mulig for meg å si at jeg synes noen er det, uten at jeg blir kalt for sjalu. Og som jeg har sagt før, det gjelder også status, materielle ting, kjendisfaktor, osv.

Jeg har sett uttallige diskusjoner som har vært av typen: den nye kjolen til Kjendis Andersen, koster 70 000 kroner, og den var såååå nydelig. Og du som sa at den var gyselig er bare sjalu fordi du ikke har råd, fordi du ikke bærer den så godt...og i tillegg så kommer du aldri til å bli så rik og berømt som henne, og det er det som gnager deg!

Men det er også greit å få med seg at vi alle har forskjellige definisjoner på det å være stygge.  For ikke alle legger så mye negativt i ordet stygg. Det tror jeg også avhenger litt av dialekten man har, og hvor man kommer fra.

(lekkert feks. er ikke en del av mitt daglige vokabular. Det hører jeg heller ingen andre her si.)  At du synes det er ufint av noen å si at mennesker er stygge, er selfølgelig helt greit. Men det går begge veier faktisk; du må også godta at jeg faktisk synes noen er det...i allefall uten at jeg bli beskyldt både for å være sjalu og en løgner!

For det første er det jo forskjell på å si at en kjole er stygg selv om den er dyr, og å si at en person er det. Jeg reagerer når folk synes hoftene til Salma Hayek er dritbreie/feite (for ca ti år siden), og det overrasker meg ikke når samme person kommenterer "magen" til sin høye og slanke kjæreste inntil hun tror på det selv, noe jeg har opplevd i vennekretsen min.

For meg er det rett og slett nesten uforståelig at folk kan kalle "veldig pene folk" er stygge, og min første tanke er da at de synes de fleste mennesker de møter er stygge. Så der står vi da. Jeg omgåes stort sett ikke folk som synes de fleste er stygge, eller som i det hele tatt bruker det uttrykket om noen - og jeg jobber sammen med esteter :ler: . Jeg har dermed litt problemer med å "forstå" deg. På den annen side kan jeg være ugjennomtenkt og krass når jeg kommenterer folk på tv, folk jeg ikke kjenner osv, selv om det går på andre ting enn utseendet. Så kanskje man har noe felles likevel.

Jeg lurer på om det kan ha vært en kommentar med samme lemfeldige måte å kalle andre for stygge på, som ødela selvtilliten min fram til jeg var tjue. Etter det har jeg bare hørt at jeg er søt og tildels pen, men det betyr kanskje bare at en viss prosent av de jeg møter holder kjeft om at de brekker seg når de ser meg? Det overrasker meg litt, selv om det ikke overrasker meg at ikke ALLE ser på en person (meg) på samme måte.

(Og Aline; kommentaren om å forstå var rettet litt mot måten du antydet at Donna ikke forsto hvordan andre tenkte.)

Men det er jo egentlig ikke det diskusjonen handler om (spore inn igjen nå..). Jeg er helt enig med trådstarter i at det må gå an å ha forskjellige meninger om hvem og hva som er pent/penest, sexy osv. Det vil selvsagt variere mye. Jeg skjønner godt at smaken er forskjellig og at man ikke trenger å forstå hvorfor andre liker den ene mens man selv liker den andre. Ofte kan man forstå det delvis; jeg kan SE at Brad Pitt er pen, men jeg synes ikke den typen utseende er sexy. Andre ganger er et mer uforståelig (for meg) hva noen ser i andre, men hva så? Man har jo ikke enerett hverken på god eller dårlig smak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan man forstå det delvis; jeg kan SE at Brad Pitt er pen, men jeg synes ikke den typen utseende er sexy. Andre ganger er et mer uforståelig (for meg) hva noen ser i andre, men hva så? Man har jo ikke enerett hverken på god eller dårlig smak:-)

nemlig, og der er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har, etter å ha syttenårige jenter rundt meg fra tid til annen, oppfattet det slik at de som ikke betegnes som pene, betegnes som stygge. De legger ikke det samme i ordet stygg, som jeg gjør. Jeg er som flere andre her, ikke tilbørlig til å kalle folk stygge. Jeg kan strekke meg til mindre pene, men ikke stygge...

For meg er stygg et utrolig negativt ord, for datteren er det ikke like negativt, det betyr kun at man ikke er pen.

Det kan altså være et definisjonsspørsmål hva man legger i ordet, og ergo behøver man verken juge eller være misunnelig dersom man kaller noen for stygg.

(Jeg kan skjønne at noen synes Victoria Beckham ikke er pen... at noen synes Halle Berry ikke er pen er vanskeligere for meg å forstå. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stygt da? Noen liker store neser, andre små, osv.

Det er som med p-piller. Ingen av merkene er dårligere enn andre. Det spørs bare hvordan kroppen reagerer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smaken er som baken, den er delt.

Men, for noen er deres egen smak den regjerende her i verden, slik er det på kg og slik er det også "out there".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Ganske enkelt fordi det blir feil å kalle henne stygg - hun er det rett og slett ikke. Du kan gjerne si at du ikke synes hun er pen - men ikke kall henne stygg - for det er hun ikke. Det er vel i bunn og grunn svært få mennesker som kan kalles stygge (om enn noen).

Jeg synes ikke hun ser ut. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje man kan ha både en subjektiv og en objektiv mening om hva som er pent eller ikke.

Et eksempel litt på siden; Jeg er kokk, og må naturlig nok smake på en del mat. Jeg liker ikke makrell, kan ikke fordra det. Allikevel kan jeg smake på en rett med makrell og kjenne at den er god. Den er passe kydret, passe stekt, går godt sammen med tilbehøret osv. den er med andre ord objektivt sett veldig god, subjektivt sett helt fryktelig.

Victoria Beckham har vært brukt som et eksempel tidligere. Jeg synes ikke hun er spesielt vakker, hun har ingen av de trekkene jeg liker hos personer jeg synes er vakre. Dog, jeg skjønner at andre mener hun er det. Hun har en slank, velproposjonert kropp, fin hud, pene farger (er tatt litt ut av løse lufta det her...). Altså, subjektivt sett for meg er hun ikke pen, men objektivt sett ser jeg at hun er det....

Og jeg synes det er en stor forskjell i det å mene at en person ikke er pen, og det å mene at personen er stygg. (Om det skyldes sjalusi eller ikke kan jeg selvfølgelig ikke si, men det er litt fristende å trekke den slutningen når folk til stadighet roper ut at personer som oppfattes som svært pene av mange, er stygge.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har, etter å ha syttenårige jenter rundt meg fra tid til annen, oppfattet det slik at de som ikke betegnes som pene, betegnes som stygge. De legger ikke det samme i ordet stygg, som jeg gjør. Jeg er som flere andre her, ikke tilbørlig til å kalle folk stygge. Jeg kan strekke meg til mindre pene, men ikke stygge...

For meg er stygg et utrolig negativt ord, for datteren er det ikke like negativt, det betyr kun at man ikke er pen.

Det kan altså være et definisjonsspørsmål hva man legger i ordet, og ergo behøver man verken juge eller være misunnelig dersom man kaller noen for stygg.

(Jeg kan skjønne at noen synes Victoria Beckham ikke er pen... at noen synes Halle Berry ikke er pen er vanskeligere for meg å forstå. )

Men "ikke pen" er ikke det samme som "stygg" - det var bare det jeg prøvde å få fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, overhodet ikke. Altså, man er ikke sjalu dersom man ikke finner noen tiltrekkende/pen/etc, det pudding sa.

Jeg stiller nå heller spørsmålstegn ved de som hardnakket påstår at man er sjalu i de tilfeller. Virker på meg som det er de som har noe å skjule. Eller noe de prøver å skjule. Nemlig sin egen sjalusi.

Da er det jo mye bedre å anklage alle andre for det, for å dekke over sine egne feil.

Endret av Frigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "ikke pen" er ikke det samme som "stygg" - det var bare det jeg prøvde å få fram.

Det er en definisjon som du ikke kan trø ned i halsen på andre vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for ordens skyld:

Definisjon av ordet "pen" fra ordboka online

Definisjon av ordet "stygg" fra ordboka online

Så vidt jeg kunne se var hverken angelina, beyonce, eller noen av de andre nevnt i den ene eller andre beskrivelsen.

Å mene at noen er stygg/pen er da virkelige en subjektiv mening.

Definisjon av ordet "SUBJEKTIV"

Noen flere spørsmål?

:ler:

Endret av Frigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...