AnonymBruker Skrevet 24. mai #21 Skrevet 24. mai Hadde donert et beløp til Kirkens Nødhjelp i deres navn. Anonymkode: 943b1...7f0 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai #22 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde donert et beløp til Kirkens Nødhjelp i deres navn. Anonymkode: 943b1...7f0 Det er i grunn fint, kanskje vi gjør det ☺️ Anonymkode: 3a2c7...81e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #23 Skrevet 24. mai Er du helt sikker på at dere ikke fikk gave? Et kort med penger kan feks forsvinne litt lettere enn en større og innpakket gave. Anonymkode: 711f6...fec 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #24 Skrevet 24. mai TS - jeg skjønner deg godt. Jeg er helt enig i at det er småfrekt å bare ønske seg penger i gave. Som giver kan det bli vanskelig for mange. Det blir så synlig hva man gir, og mange gir derfor mer enn de hadde tenkt. Var selv i et bryllup for et par år siden hvor brudeparet i INVITASJONEN sa de ikke ønsket seg annet enn penger - og, la ved KONTONUMMERET - altså i INVITASJONEN!🫢 Trodde ikke mine egne øyne. Men, det endte med at jeg ga penger. Hvordan kunne jeg komme med en fysisk gave når det var så poengtert, liksom? Kom gjerne med en ønskeliste, men den kan ikke bestå av bare penger. Så kan man si at "hvorfor ikke gi det de ønsker seg?" Jo, fordi penger er et sårbart tema for mange, og som jeg skrev over her - det blir så synlig hva man kan gi. Kan oppleves som et press om å gi mer enn man egentlig kan. Det er noe ubehagelig over det, og jeg synes det er dumt å sette gjestene sine i en slik situasjon hvor man ikke selv kan velge hva man vil gi. Anonymkode: 92bd4...0d0 10 2
mommyaka Skrevet 24. mai #25 Skrevet 24. mai Penger nei...det vil ikke folk gi.. Mrm gaver som kanskje blir gitt bort, kastet eller ikke brukt..det er greit???? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #26 Skrevet 24. mai Morsomt. I en tråd hvor ts bare ønsket seg penger, fikk vedkommende kritikk for å ikke gi alternativer til de som feks ike hadde mulighet til å gi et skikkelig beløp. I denne tråden så er det barnslig å ikke gi penger til de som bare ønsket seg penger. Kg snur fortere enn vinden. Hadde gitt gave uansett i dette tilfelle, ikke penger. Feks en paiform fra le cruseth med en pent skrevet oppskrift på en god pai, pent dandert, gryte osv. Evt hvis de har hage, et lite tre/busk om man finner et til bra pris. Anonymkode: 140f5...9bc 11 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #27 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er du helt sikker på at dere ikke fikk gave? Et kort med penger kan feks forsvinne litt lettere enn en større og innpakket gave. Anonymkode: 711f6...fec Jeg er helt sikker! Anonymkode: 3a2c7...81e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #28 Skrevet 24. mai For å snakke for meg selv, jeg kan gist bare ønske meg penger. Det betyr ikke at jeg ikke vil ha gave, men at jeg ikke kommer på noe å ænske meg. Gaver kan være kjempe fine alikevel! Forslag; opplevelser, hotell, restaurant, noe spesielt i nærheten. Overnatting i tretopp eller noe sånt. Afternoon tea på en spesiell restaurant. Etcetc. Fotoalbum fylt med bilder fikk jeg av søsteren min (det var bursdagsgave da) men jeg satte utrolig pris på den. Anonymkode: 0cd3f...6df
Curiousine Skrevet 24. mai #29 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi skal i bryllup om noen helger, og det eneste paret ønsker seg er penger. Av flere grunner byr det meg litt i mot å skulle gi det. Og prøver derfor å finne noe annet. Så lurer på om det finnes noe universelt som kan være fint å få når man har alt man trenger? Anonymkode: 3a2c7...81e Jeg tenker de ikke ønsker seg mer skapfyll de ikke trenger å kanskje heller ønsker å bruke penger på reise eller andre ting. Om de liker å lage mat kan du se om det er matkurs der å gi de gavekort på det, evt vinsmaking om de liker vin. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #30 Skrevet 24. mai Man kan mene hva man vil om det å ønske seg penger. Vi gjorde ikke. Men jeg synes folk som er såpass selvopptatte at de synes det er viktigere å gi noe de selv liker å gi bort, fremfor noe hovedpersonene ønsker seg, er betydelig verre. Mange par som gifter seg er vel også i en etableringsfase der penger kan være mer nyttig enn fire vaser. Så skjønner jeg selvfølgelig at det kan ha betydning hvorvidt man selv fikk gave eller ei. Men det påvirker da ikke hva slags gave man skal gi. Heller hvorvidt man gir gave og ev. hvilken verdi man gir. Anonymkode: 08dab...80d 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #31 Skrevet 24. mai Hvorfor er penger feil? Penger til brykllupsreise er jo knall-gave. I stedet for 16 brødsristere eller hva enn det er man ikke trenger. Men den holdningen om at jeg vil ikke gi noe, fordi vi ikke fikk noe, er skikkelig barnslig. Hvis du ikke liker dem, la vær å gå i bryllupet deres liksom. Enklere blir det ikke. Anonymkode: 14ee7...535 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai #32 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi skal i bryllup om noen helger, Anonymkode: 3a2c7...81e Hvorfor? Det virker om dere ikke er gode venner eller har god relasjon med hverandre. Du har "notert" at de (hvor lenge siden???) ikke har gitt deg en gave og vil "straffe" dem for det nå? I tillegg synes du at en av dem har negativ forhold til penger. osv osv Jeg leser bare 🚩🚩🚩🚩 fra begge sider. Ikke dra på bryllup og avslutt kontakten. Det er bedre for alle. Anonymkode: 54d08...aaa 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #33 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor? Det virker om dere ikke er gode venner eller har god relasjon med hverandre. Du har "notert" at de (hvor lenge siden???) ikke har gitt deg en gave og vil "straffe" dem for det nå? I tillegg synes du at en av dem har negativ forhold til penger. osv osv Jeg leser bare 🚩🚩🚩🚩 fra begge sider. Ikke dra på bryllup og avslutt kontakten. Det er bedre for alle. Anonymkode: 54d08...aaa Kjære vene, du leser mye som ikke står noe sted. Så ro deg ned, vær så snill! De var de eneste som kom uten gave, det husker jeg. Spiller i og for seg ingen rolle, men jeg syntes det er spesielt, særlig i og med at han ved en hver anledning skryter av hvor mye penger han har, for meg å komme tomhendt er bare feil. Og det trenger ikke koste stort. Et koselig kort eller noe er vel så bra, men de hadde ikke med noe. Hvis du har lest HI så ba jeg ikke om noen moralpreken, ei heller din mening om hva du syntes om at jeg ikke ønsker å gi penger, jeg spurte om hva som kunne være en fin ting å gi til noen som bare ønsker seg penger, og hadde håpet at de som svarte kunne komme med noen gode råd, ting de fikk som de ikke ønsket seg, men likevel satte veldig pris på. I stedet er det en hel drøss som føler det er viktigere å fortelle hvilket forferdelig menneske jeg er som ikke vil gi penger. Seriøst. Ta dere sammen, hvis behovet for å spre galle er så stort så er det kanskje på tide å oppsøke hjelp, gå i seg selv. Hvis det virkelig er av interesse for deg så er dette nær familie, men ikke noen vi har noe kontakt med utover høytider. Takk til de som klarte å svare på spørsmålet, og takk for meg!! Anonymkode: 3a2c7...81e 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai #34 Skrevet 24. mai Hvorfor ikke gjøre det samme tilbake og ikke gi gave? Anonymkode: af3ef...e5f 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai #35 Skrevet 24. mai Det er noe litt morsomt med norsk kultur. Folk vil mer enn gjerne donere penger, sponse, osv. Være seg russ, korps, Frelsesarmeen, en sak for miljøet, unger som løper til inntekt for barnekreft-saken, folk som jogger for rosasløyfe, folk som vil samle inn penger for å operere hunden, katten eller hamsteren sin. Folk gir så det griner. Men når folk ønsker seg penger - og bare penger… Da blir folk nesten fornærmet? «Tenk at man kan være så uforskammet å ønske seg penger?» Som om det gjør folks økonomiske forskjeller mer synlige enn når man gir andre gaver? Som om folk ikke skjønner at Weber-grillen fra onkel Gunnar koster mer enn de to Mummi-koppene tante Turid ga? Og som om folk ikke har tilgang til internett og selv kan Google seg frem til hva er sausenebb eller ei blomstervase koster? Ja, ja… «Det er tanken som teller!» Anonymkode: 8fcf7...12c 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #36 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi skal i bryllup om noen helger, og det eneste paret ønsker seg er penger. Av flere grunner byr det meg litt i mot å skulle gi det. Og prøver derfor å finne noe annet. Så lurer på om det finnes noe universelt som kan være fint å få når man har alt man trenger? Anonymkode: 3a2c7...81e De føler vel de har det de trenger av ting og ønsker seg penger til bryllupsreise e.l. da? Men du bestemmer jo selv hvor mye du vil gi. Anonymkode: 2b18f...12f
AnonymBruker Skrevet 24. mai #37 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hadde droppet gave siden de ikke ga noe selv. Da må de jo mene det er helt ok å komme tomhendt. Anonymkode: d1d62...645 Det er jo frekt! Anonymkode: 2b18f...12f
Sydvesta Orkana Skrevet 24. mai #38 Skrevet 24. mai Enig med TS! Fordrar ikke at voksne kun ønsker seg penger- egentlih at de i det hele tatt ønsker seg penger med mindre man sparer til noe konkret, og da kan jeg hjerne gi bidrag / gavekort.Har selv ønsket meg gavekort , men alltid noen andre ting også. I min oppfatning virker det grådig å kun ville ha penger 🤔 En annen sak er at for mange oppleves det veldig ubehagelig å skulle gi penger som så åpenbart viser forskjellen på hva gjestene gir. Penger og "bidrag til bryllupsreisen" (som allerede er bestillt er ikke gaver jeg gir med glede. 2
Morten1 Skrevet 24. mai #39 Skrevet 24. mai Jeg synes det er veldig upersonlig å gi penger i bryllups gave. Når de i tillegg kom tomhendt i deres bryllup fremstår de som griske. Det er ikke normalt å gå rundt i sosiale sammenhenger å snakke om penger fremstår man som mindre intelligent. Hvis du skal gi noe, noe jeg mener du ikke skal, støtter jeg forslaget om en flaske vin/champagne eller gavekort, da er det mere låst til noe spesifikt og det virker ikke som om at de driver penger innsamling 1
Morten1 Skrevet 24. mai #40 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er jo frekt! Anonymkode: 2b18f...12f Av de som nå gifter seg ja, hvis TS kommer tomhendt er ikke det frekt, ts vil da bare følge standaren brudeparet satt når ts selv giftet seg 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå