AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Jeg har alltid drömt om å være samisk, men jeg er uheldigvis født på sørlandet. Kan jeg alikevel flytte til finnmark, skaffe meg et par reinsdyr og en samekofte, og begynne å joike? Går det? Anonymkode: ff8c7...694
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Man er født same. Anonymkode: dbd0d...b4d 2
ThereGoesBob Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alltid drömt om å være samisk, men jeg er uheldigvis født på sørlandet. Kan jeg alikevel flytte til finnmark, skaffe meg et par reinsdyr og en samekofte, og begynne å joike? Går det? Anonymkode: ff8c7...694 Tja, han kompissen her er jo etnisk colombianer, så skulle vel tru det kunne gå...men du må lære deg å joike da. https://www.youtube.com/watch?v=X6kFc1Ba1xk
mommyaka Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har alltid drömt om å være samisk, men jeg er uheldigvis født på sørlandet. Kan jeg alikevel flytte til finnmark, skaffe meg et par reinsdyr og en samekofte, og begynne å joike? Går det? Anonymkode: ff8c7...694 Nei Dette er du født inn i / med Selv om du flytter til ever blir du ikke en svenske. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Nei. Det kan hende du hadde fått innpass til å bruke kofte om du giftet deg med en same, men du kan ikke kalle deg samisk av den grunn heller. Anonymkode: 74940...6f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Hvem kan kalle seg same? Må man ha minst én forelder som er samisk, eller besteforelder? Hva er kriteriene? Anonymkode: 602a9...48c
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har alltid drömt om å være samisk, men jeg er uheldigvis født på sørlandet. Kan jeg alikevel flytte til finnmark, skaffe meg et par reinsdyr og en samekofte, og begynne å joike? Går det? Anonymkode: ff8c7...694 Ja det kan du vel, men du blir ikke samisk selv om du gjør det. Anonymkode: c2244...f08
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem kan kalle seg same? Må man ha minst én forelder som er samisk, eller besteforelder? Hva er kriteriene? Anonymkode: 602a9...48c Vel det enkleste er å se på hva som kreves for å bli en del av sametingets valgmanntall. Du må føle deg som same, og de strekker det så langt ut til oldeforeldre som har samisk som morsmål, eller foreldre som er oppført i valgmanntallet. Har man besteforeldre eller oldeforeldre som hadde samisk som morsmål er jo sjansen rimelig stor for at de har samiske gener. Anonymkode: 74940...6f4
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har alltid drömt om å være samisk, men jeg er uheldigvis født på sørlandet. Kan jeg alikevel flytte til finnmark, skaffe meg et par reinsdyr og en samekofte, og begynne å joike? Går det? Anonymkode: ff8c7...694 For et utrolig forutinntatt, fordomsfullt og teit innlegg. Anonymkode: 16185...017
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden 0/10 Der kom helgen bittelitt for tidlig..... Anonymkode: 25588...08c 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden Dette er selvsagt et trolleinnlegg, sannsynligvis for å komme med et poeng i en eller annen imnvandringsdebatt ("man er ikke norsk bare fordi man flytter til norge og lærer seg å gå på ski") Dersom du virkelig hadde vært interessert i samisk kultur og tradisjon, hadde du jo lest om dette og dermed hatt mer kunnskap enn du fremviser her. Anonymkode: 1e10b...7a8
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #13 Skrevet 3 minutter siden Samisk er en etnisitet. Det er ikke noe du bare kan bli. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er selvsagt et trolleinnlegg, sannsynligvis for å komme med et poeng i en eller annen imnvandringsdebatt ("man er ikke norsk bare fordi man flytter til norge og lærer seg å gå på ski") Anonymkode: 1e10b...7a8 Hvis dette stemmer, så vil jeg gjerne si til TS at ingen innvandrere påstår at de er etnisk norske, men de har norsk statsborgerskap og er dermed norske av den grunn. Samisk statsborgerskap finnes ikke. Anonymkode: 46491...5e8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå