NordicViking Skrevet 20. mai #1 Skrevet 20. mai Den 3. november er det såkalt 'mellomvalg' i USA, og mye står på spill. Vil Republikanerne greie å beholde flertallet i både Senatet og Representantenes hus, eller vil Demokratene greie å ta over ett - eller begge - kamrene i Kongressen? Håper å starte en tråd for valgrelatert info. De første primærvalgene er allerede unnagjort, og flere kommer i tiden fram mot valget. (LINK) Man regner med at det kommer til å bli en skitten valgkamp, og primærvalget i Kentucky på tirsdag er et godt eksempel på dette. Kentucky har seks seter i Representantenes hus, og kampen i det fjerde valgdistriktet ble brutal. Thomas Massie har representert dette distriktet siden 2012. I de siste årene har han blitt en skarp kritiker av Donald Trump, noe som har falt Trump tungt for brystet. Trump støttet derfor en motkandidat til Massie, og det skal ha blitt brukt mer enn 300 millioner kroner på å slå Massie. Det viser at Trump er villig til å gå langt og bruke enorme summer for å bli kvitt sine kritikere i eget parti. Og Kentucky er bare begynnelsen. (LINK) Trump mobiliserer milliardmaskinen før mellomvalget (LINK) CNN - resultater, nyheter, analyser (LINK) 1 1
Perine Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Det "valget" har jeg ingen tro på, for det virker som at makt og penger allerede har bestemt utfallet. Godt mulig at både den ene og den andre siden i amerikansk politikk driver med valgfusk, og at dette er normalt, men jeg har trodd at det var et demokrati. Det tror jeg ikke lenger, 3 1
Tiger Jack Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Bare å glemme at dette blir et reelt valg. Trump og co har jobbet med dette valget siden han kom tilbake til makta. Jeg har absolutt null tro på at det blir å gå rett for seg. Fascistene kommer nok dessverre til å lykkes med å manipulere valget slik at de beholder flertallet både i huset og senatet. 2
NordicViking Skrevet 24. mai Forfatter #4 Skrevet 24. mai I en artikkel i Washington Post hevdes det at et hemmelig utkast til en presidentordre sirkulerer blant Trump-aktivister og Det hvite hus. I utkastet hevdes det at Kina blandet seg inn i valget i 2020 (som Trump tapte). Ved å påstå at det finnes utenlandske interesser som blander seg inn i valgprosessen, så skal Trump angivelig kunne erklære unntakstilstand i landet. Det skal da kunne gi ham mulighet til å ta kontroll over valget. (LINK) I følge grunnloven er det delstatene som kontrollerer hvordan valgene gjennomføres, og presidenten har ingen makt på det området. Om Trump vil lykkes med å innføre unntakstilstand gjenstår å se, men han er tydeligvis villige til å gå svært langt for å beholde makten. 1
Perine Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Det viktigste ved mellomvalget vil være å begrense makten til presidenten. For hele verdens skyld, håper jeg at flere ser hvor ødeleggende det er når makten faller i hendene på gale diktatorer. De som fortsatt tenker litt over slike ting, kan gjerne høre på https://radio.nrk.no/podkast/trygdekontoret/l_a166055e-d705-4656-a605-5ed705265643 som omtaler risikoen ved farlig makt. Innholdet i denne podcasten er så skremmende at det kan ta pusten fra folk med med normal IQ. 3 1
NordicViking Skrevet 26. mai Forfatter #6 Skrevet 26. mai Det er 'runoff' i det republikanske primærvalget i Texas i dag, der sittende senator John Cornyn kjemper mot Trump-støttede Ken Paxton. De siste meningsmålingene tyder på at Paxton vinner. Det har vært en skitten valgkamp. ... 1 1
Druid Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai Jeg er veldig spent på dette. Det ser ut som Trump klarer tvinge fram sine kandidater : vil det faktisk hjelpe han denne gangen? Eller vil mange republikanere sitt hjemme på valgdagen fordi de ikke støtter kandidatene ? Er dette faktisk en ny Pepsi kampanje i revers?
NordicViking Skrevet 10. juni Forfatter #8 Skrevet 10. juni Trump er villig til å gå svært langt for å hindre at stemmesedler sendes via post. Han ønsker nå å innføre nye regler som de enkelte delstatene må oppfylle for å kunne sende stemmesedler via post, bl.a. å gi Trump-administrasjonen lister over alle personer som benytter seg av denne muligheten. Delstater som ikke går med på dette risikerer å miste muligheten til å bruke posten. https://edition.cnn.com/2026/06/10/politics/postal-service-deliver-mail-in-ballots 1
piggrokken Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni Tror det blir mye blått, altså demokrater. Tror folk er generelt lei av Trump nå (for ikke å si politikk generelt). 2
Druid Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni (endret) NordicViking skrev (8 timer siden): Trump er villig til å gå svært langt for å hindre at stemmesedler sendes via post. Han ønsker nå å innføre nye regler som de enkelte delstatene må oppfylle for å kunne sende stemmesedler via post, bl.a. å gi Trump-administrasjonen lister over alle personer som benytter seg av denne muligheten. Delstater som ikke går med på dette risikerer å miste muligheten til å bruke posten. https://edition.cnn.com/2026/06/10/politics/postal-service-deliver-mail-in-ballots Holy fuck, den var shady! (La meg klargjøre at det er deler av problemstillingen jeg ikke egentlig har problemer med, men dette er ekstremt uamerikansk og i direkte konflikt med amerikansk konstitusjon, så hvordan dette overlever juridisk behandling fremstår direkte som statskupp. Og en del av de andre tingene er direkte i konflikt med frie, uavhengige valg. ) Endret 11. juni av Druid 1
Fossegrimen Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni Eg reknar med at Trump-regimet sender kampgruppene i ICE for å lage kaos og vald i demokratisk-dominerte område i vippestatar. Og OM eg tar feil og demokratane likevel vinn, så er eg usikker på kor mykje det eigentleg har å seie i praksis. Kongressen er så vingeklippa at han byrjar å likne meie på Det romerske senatet under keisartida. 1
Username6877 Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni Fossegrimen skrev (3 timer siden): Eg reknar med at Trump-regimet sender kampgruppene i ICE for å lage kaos og vald i demokratisk-dominerte område i vippestatar. Og OM eg tar feil og demokratane likevel vinn, så er eg usikker på kor mykje det eigentleg har å seie i praksis. Kongressen er så vingeklippa at han byrjar å likne meie på Det romerske senatet under keisartida. ICE sin oppgave er kun å sende ut ulovlige innvandrere som uansett ikke har stemmerett. Kongressen har akkurat like mye makt som før, at de fremstår som svakere idag skyldes at Republikanerne har flertall alene i begge kamrene
Fossegrimen Skrevet torsdag kl. 15:18 #13 Skrevet torsdag kl. 15:18 Username6877 skrev (2 timer siden): ICE sin oppgave er kun å sende ut ulovlige innvandrere som uansett ikke har stemmerett. Kongressen har akkurat like mye makt som før, at de fremstår som svakere idag skyldes at Republikanerne har flertall alene i begge kamrene Og Sturmabteilung si oppgåve var å trygge fascistpartiet sine møte. ICE har gjort mykje meir enn å hove ut ulovlege innvandrar dei siste par åra. Kongressen har slett ikkje like mykje makt som før, all den tid Trump styrer såpass mykje med dekret og vedtak i rettssystemet. Litt som dei romerske keisarane. På papiret hadde Senatet og Folkeforsamlinga makt også der. 1 1
Username6877 Skrevet torsdag kl. 15:53 #14 Skrevet torsdag kl. 15:53 Fossegrimen skrev (33 minutter siden): Og Sturmabteilung si oppgåve var å trygge fascistpartiet sine møte. ICE har gjort mykje meir enn å hove ut ulovlege innvandrar dei siste par åra. Tøvete sammenligning Fossegrimen skrev (34 minutter siden): Kongressen har slett ikkje like mykje makt som før, all den tid Trump styrer såpass mykje med dekret og vedtak i rettssystemet. Litt som dei romerske keisarane. På papiret hadde Senatet og Folkeforsamlinga makt også der. Akkurat slik tidligere presidenter har gjort, som er i tråd med konsitusjonen
Druid Skrevet torsdag kl. 15:58 #15 Skrevet torsdag kl. 15:58 Username6877 skrev (2 minutter siden): Akkurat slik tidligere presidenter har gjort, som er i tråd med konsitusjonen Definitivt ikke til dette nivået, og definitivt ikke med mål om å omgå grunnloven. 2 1
Fossegrimen Skrevet torsdag kl. 16:07 #16 Skrevet torsdag kl. 16:07 Username6877 skrev (10 minutter siden): Tøvete sammenligning Akkurat slik tidligere presidenter har gjort, som er i tråd med konsitusjonen Nei, samanlikninga er veldig god. Eg noterer meg dessutan at du ikkje motseier meg på at ICE har gjort mykje meir enn å hive ut ulovlege innvandrarar. Trump har gått MYKJE lengre i å styre utan Kongressen enn tidlegare presidentar, og det trur eg du veit veldig godt. Han har også gått mykje lenger når det kjem til å nytte rettssystemet som brekkstang for prosjektet sitt. Det finst ikkje eit fnugg av demokratisk sinnelag i MAGA-sekta. 2
Username6877 Skrevet torsdag kl. 17:30 #17 Skrevet torsdag kl. 17:30 Fossegrimen skrev (1 time siden): Nei, samanlikninga er veldig god. Eg noterer meg dessutan at du ikkje motseier meg på at ICE har gjort mykje meir enn å hive ut ulovlege innvandrarar. Nei, det er bare tøv Fossegrimen skrev (1 time siden): Trump har gått MYKJE lengre i å styre utan Kongressen enn tidlegare presidentar, og det trur eg du veit veldig godt. Han har også gått mykje lenger når det kjem til å nytte rettssystemet som brekkstang for prosjektet sitt. Det finst ikkje eit fnugg av demokratisk sinnelag i MAGA-sekta. At presidenter bruker rettsvesenet for å få gjennomslag for politikken er ikke noe nytt, det har tidligere presidenter også gjort. FDR fylte høyesterett med vennlige dommere feks, noe som hadde svært langsiktige konsekvenser i etterkrigstiden. FDR har også rekorden bruk executive orders brukt de første 100 dagene, disse kan Kongressen overstyre.
Fossegrimen Skrevet fredag kl. 07:59 #18 Skrevet fredag kl. 07:59 Username6877 skrev (14 timer siden): Nei, det er bare tøv At presidenter bruker rettsvesenet for å få gjennomslag for politikken er ikke noe nytt, det har tidligere presidenter også gjort. FDR fylte høyesterett med vennlige dommere feks, noe som hadde svært langsiktige konsekvenser i etterkrigstiden. FDR har også rekorden bruk executive orders brukt de første 100 dagene, disse kan Kongressen overstyre. Kva er berre tøv? Meiner du i fullt alvor at det einaste ICE har gjort siste året er å hive ut ulovlege innvandrar? Er du seriøs? Det verker ikkje som at du bryr deg kva eg seier. Eg vel derfor å sitere frå V-Dem sin siste demokratirapport.Ved sidan av "Democracy index", er det her den mest anerkjente institusjonen som måler demokratisk utvikling i verda. Det er her er kva dei skriv om USA i den siste rapporten sin: "Under Trump’s presidency, the level of democracy in the USA has fallen back to the same level as in 1965." Det er alvorleg. I 1965 hadde halve USA nettopp avvikla apartheidlovene sine. Vidare: " Yet the situation is fundamentally different thanduring the Civil Rights era. In 2025, the derailmentof democracy is marked by executive overreachundermining the rule of law, along with far-Reaching suppression and intimidation of mediaand dissenting voices. Legislative Constraints – the worst affected aspectof democracy – is losing one-third of its value in 2025 and reaching its lowest point in over 100 years Civil Rights and Equality before the Law are also rapidly declining, falling to late 1960s levels. Freedom of Expression is now at its lowest level since the end of WWII" Du må gjerne late som at det her berre er "business as usual", men det er det altså ikkje. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå