Gå til innhold

Anti-anti-semittisme

pi_

Anbefalte innlegg

Dette er for debattens skyld, og har ikke noe med jødehat as such å gjøre. Blir noen støtt, så på forhånd; unnskyld. Jeg valgte dette delforumet fordi det er "fenomenet" og ikke selve religionen som er sentralt her, så er det sagt.

Etter 2.VK syntes alle så synd på jødene, så de fikk sitt eget land, midt blant et folk som ikke akkurat var dritkeene på å få jødene som naboer. Det er snart 60 år siden. Men konflikten har ikke tatt slutt enda.

På en måte synes jeg nesten litt synd på dem. De har fått beskjed om at de er Guds utvalgte folk, og det er de som skal lede resten av jordens befolkning, de skal stå mer til rette enn andre.

På en annen måte synes jeg det er for dumt å ikke prøve å bli venner med resten av verden. Det er for eksempel et uttrykk "gojim", som brukes om alle som ikke er jøder. Det er tydelig at fra gammelt av var det ikke meningen at jødene skulle integreres hos andre.

Men i dag. I 2006. Jeg synes de kunne gjort noe for å bli bedre likt. Bedre integrert. Jeg har personlig ikke noe imot jøder, jeg møter sjelden jøder, så jeg har ikke noe grunnlag for å si noe om menneskene uansett. Men burde de ikke prøve seg med en liten "PR-kampanje" for å vise likheter til alle de som ser på dem med skepsis istedenfor å bygge opp under forskjellene ved å følge de jødiske tradisjonene strengt? Hadde jeg vært jøde, er det det jeg ville gjort.

Hm, mulig tråkit formulert, detta. Men er det noen som føler det samme? At det er litt synd at de ikke har prøvd å skape mer samband til ikke-jøder? Jeg vil gå så langt som å si at det generelle jødehatet i Europa har kommet fra to sider, hovedsaklig fra ikke-jøder, men på en måte, fra jøder også. Er det bare jeg som føler det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler faktisk noe av det samme som deg. Dette kan ses i sammenheng med Israel/Palestina-spørsmålet. Hvorfor skal jødene ha krav på hele det isralelske området bare fordi de er jøder (jfr. sionismen)? Jeg har ingenting i mot jøder, men jeg mener det er feil at folk som har en spesifikk tru skal få ha et eget land for seg sjøl, hvor ingen andre religioner kan få innpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste med disse israelerne er at de bruker ubemannede dronefly som flyr over palestiniske områder og skyter på sivile biler.

Om palestinere hadde hatt de samme dronene så hadde de vel neppe hatt selvmordsbombere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot jøder, men jeg mener det er feil at folk som har en spesifikk tru skal få ha et eget land for seg sjøl, hvor ingen andre religioner kan få innpass.

Ja, det er bare muslimer som skal kunne ha sine egne landområder, hvor ingen andre etniske eller religiøse grupper skal ha innpass. Alle andre har bare med å åpne sine områder for Muhammed og hans folkegrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heiheihei la oss holde oss unna midtøsten nå da, det kan vi ta et annet sted.

Det jeg mener er at burde de ikke i hvert fall vurdere å føre en mer vennlig politikk mot omverdenen generelt? Jeg kan ikke skjønne at det ikke er deres viktigste kampsak i dagens situasjon, uavhengig av midtøsten. Burde det ikke være mulig å komme med et utsagn om at jo, vi mener vi er Guds folk, men samtidig vil vi leve i fred med de som mener noe annet, for kun på den måten vil vi kunne oppnå vårt mål ("å frelse verden", litt enkelt sagt) enklere, og på en bedre måte enn det vi kanskje gjør i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at burde de ikke i hvert fall vurdere å føre en mer vennlig politikk mot omverdenen generelt? Jeg kan ikke skjønne at det ikke er deres viktigste kampsak i dagens situasjon, uavhengig av midtøsten. Burde det ikke være mulig å komme med et utsagn om at jo, vi mener vi er Guds folk, men samtidig vil vi leve i fred med de som mener noe annet, for kun på den måten vil vi kunne oppnå vårt mål ("å frelse verden", litt enkelt sagt) enklere, og på en bedre måte enn det vi kanskje gjør i dag?

Det er jo nettopp det som er problemet med globalister og kulturradikalere. De tror at de blir moralsk overlegne ved å ignorere virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bønna: Jeg mener ikke at Palestina skal være bare for muslimer. Jeg mener at ingen land skal ha regler som tilsier at "bare om du tilhører den og den religionen kan du bo her". Har du fått noe personlig i mot meg, eller, sia du alltid må komme med spydige kommentarer HVER gang jeg skriver noe?

*vandrer stille ut av tråden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...