AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Det er tid for konfirmasjon og barnet skal få gave. Besteforeldre har mange barnebarn spredt i alder. De er svært rettferdige og veldig opptatt av å ikke forskjellsbehandle. Derfor får dagens konfirmant akkurat samme sum som deres første barnebarn fikk for 25 år siden...Er det lov å påpeke at de gjerne må praktisere det slik men at de ikke kan påberope seg å være rettferdighetens voktere av den grunn? Summen er jo tross alt verdt bare halvparten idag. Eller er det best å la være og heller la de få ha denne illusjonen? Helt sikker på at de ikke er klar over dette🤷♂️ Anonymkode: b9e4e...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Kommer litt an på hvem du er. Det er grovt uhøflig dersom du er forelder til konfirmanten, greit nok om du er f.eks tante e.l og ikke i familien som mottar gaven. Uansett litt meningsløst dersom det har vært en bråte konfirmanter mellom eldste og denne, de kan jo ikke godt plutselig endre det da. Og ikke klar over? Bor de under en stein? Anonymkode: eab15...793
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Få en tredjeperson til å si det. Typ din søster som ikke har konfirmasjonsbarn i dag. Da virker man mindre grisk. Anonymkode: 0518d...b4c
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer litt an på hvem du er. Det er grovt uhøflig dersom du er forelder til konfirmanten, greit nok om du er f.eks tante e.l og ikke i familien som mottar gaven. Uansett litt meningsløst dersom det har vært en bråte konfirmanter mellom eldste og denne, de kan jo ikke godt plutselig endre det da. Og ikke klar over? Bor de under en stein? Anonymkode: eab15...793 Ja, men hvordan skal man egentlig gjøre det der? Hvis det er snakk om en bråte barnebarn i veldig spredte aldre, må man jo faktisk bruke konsumprisindeks for at det skal bli helt rettferdig for alle, men det høres jo mer ut som en forretningstransaksjon da. Anonymkode: 71fdc...b41
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Vært gjennom denne regla fire ganger nå, og flere skal det komme. Vi er enige innad i familien om at vi endrer beløpet, så verdien blir lik. Anonymkode: 35c0d...253
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er tid for konfirmasjon og barnet skal få gave. Besteforeldre har mange barnebarn spredt i alder. De er svært rettferdige og veldig opptatt av å ikke forskjellsbehandle. Derfor får dagens konfirmant akkurat samme sum som deres første barnebarn fikk for 25 år siden...Er det lov å påpeke at de gjerne må praktisere det slik men at de ikke kan påberope seg å være rettferdighetens voktere av den grunn? Summen er jo tross alt verdt bare halvparten idag. Eller er det best å la være og heller la de få ha denne illusjonen? Helt sikker på at de ikke er klar over dette🤷♂️ Anonymkode: b9e4e...ad0 Jeg har selv konfirmanter med 20 års mellomrom, og jeg tenker at sånt som dette er totalt uvesentlig. Livet skjer. Ingen har rett på det samme. Noen kommer til, andre dør, noen blir skilt, noen får bonusbarn, noen tar videreutdanning, atter andre mister jobben. Vi foreldre får sørge for egne barn. Tenker jeg. Anonymkode: bf67c...926 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden 3000 i år 2001 er over 5000 i dag. Men aldri i verden om jeg hadde tatt opp dette. Anonymkode: ecf4b...f0d 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Potensielt minefelt dette ja. Tror nok ikke jeg kommer til å påpeke det, da alle involverte parter ser ut til å være inneforstått med løsningen. Men det kribler bare sånn i fingrene hver gang temaet rundt gaver kommer opp og de hevder at de har løst dette så innmari rettferdig. I bunn og grunn kan dette handle mer om mitt behov for å rive svigers ned fra sin høye hest, enn det handler om penger😅 TS Anonymkode: b9e4e...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Den hadde jeg latt ligge. Direkte frekt å ta det opp, er min mening. Anonymkode: d6d01...34c 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Potensielt minefelt dette ja. Tror nok ikke jeg kommer til å påpeke det, da alle involverte parter ser ut til å være inneforstått med løsningen. Men det kribler bare sånn i fingrene hver gang temaet rundt gaver kommer opp og de hevder at de har løst dette så innmari rettferdig. I bunn og grunn kan dette handle mer om mitt behov for å rive svigers ned fra sin høye hest, enn det handler om penger😅 TS Anonymkode: b9e4e...ad0 Hjelpes, du er svigerdatteren? Da må du i hvert fall la det ligge! Anonymkode: bf67c...926 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Kjære vene! La nå folk gi de gavene de ønsker og evner å gi og slutt å fokusere på verdien! Alt kan ikke og skal ikke måles i kroner. Av og til kan de fineste gavene, de som du kan ta fram om 20, 30 og 50 år og minnes konfirmasjonen, ungdomstiden og menneskene du fikk gaven fra, være de nesten uten pengeverdi, men av størst verdi allikevel i det lange løp. Jeg er av den mening at gaver og penger er i ferd med å ta totalt rotta på selve grunnfundamentet i konfirmasjonen. La konfirmasjonen være en høytidelig markering av overgangen til voksenlivet og fokuser på dette sammen med det å bygge og vedlikeholde ralasjoner blant familie og venner gjennom å samles og markere dette. Gaver er hyggelig, men la ikke gavene være årsaken til at man konfirmerer seg og inviterer gjester. Anonymkode: ac93b...95f
AnonymBruker Skrevet 19 minutter siden #13 Skrevet 19 minutter siden Herre min hatt. Dette lar du ligge. Her hadde svigerforeldre mine 4 barnebarn fra eldste til yngste er det 6 år. Alle fikk samme sum til konfirmasjonen og alle fikk lik sum til førerkort. Ja de og så det at eldste fikk dekt mye mer på lappen for pengene ho fikk visa yngste. Men blir fort det at ungdom tenker kun sum og ikke hva ting har økt, så fort det da blir reaksjon hvis yngste skulle få eks 10.000 mer en de andre Anonymkode: 0045b...bc4
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #14 Skrevet 14 minutter siden Hadde ikke sakt noe, men 10 000 øker til over 18 000 i løpet av 25 år, så det er ikke småpenger i forskjell det er snakk om. https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/ Anonymkode: ae5b3...d84
Pinguini Skrevet 8 minutter siden #15 Skrevet 8 minutter siden Burde blitt regulert til dagens verdi, helt enig. Det gjør besteforeldrene hos oss, helt av seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå