Gå til innhold

Foreldre med irriterende utsagn om dialekt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er fra Ski og bodde i Askim en periode. "Ingen" i Ski hadde tjukke L og lite av dialekt i Askim også. Folk snakket ganske vanlig og likt, Mens Særpsborg og videre ned i Østfold så er det mer dialekt. 

Men måten du skriver dette så virker du jo flau over dialekten? Dialekter er jo sjarmerende uansett. 

Anonymkode: e636a...91e

Alle jeg kjenner fra Ski har tykk l. Jeg er fra Oslo, og der, som det meste av østlandet er tykk l det vanlige. Østfold er sånn sett unntaket.

Anonymkode: bd605...100

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle jeg kjenner fra Ski har tykk l. Jeg er fra Oslo, og der, som det meste av østlandet er tykk l det vanlige. Østfold er sånn sett unntaket.

Jeg skjønner hva du mener, men greia er at ts ikke forstår hva «tjukk l» er. 
Tjukk l er som i kLage, FLere, hæLj. Men ts virker til å tro at tjukk l er l slik folk fra f.eks Fredrikstad sier ball og fall. 

Anonymkode: 99a1e...181

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke tykk L, eneste jeg sliter med er navnet MaLin, der krøller tungen seg, ellers ikke. (hadde ikke vært noe problem og innrømme det om det var så, men det stemmer ikke at de fleste fra Ski har tykk L. 

Skrevet

Tjukk L er slik han i reklamen fra Felleskjøpet sier det: Gi meg plantejoL og hundefoL da! Slik snakker de IKKE i Østfold 😁 

Datteren min på 14 bruker tynn L slik de gjør i Østfold av en eller annen grunn. Vi bor i et helt annet fylke. Aner ikke hvorfor hun gjør det, for ingen andre i familien snakker slik. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 9.39):

Vi bor i et område i Akershus, et sted med mye Oslo-tilflyttere og som ligger omtrent en halvtime unna Oslo. Det ligger også relativt nærme Østfold.

Mine foreldre, som bor et helt annet sted i landet, er veldig ivrig på å påpeke at barna våre snakker østfolding, at de har tjukk L, og at de kommer til å si «bilær, båtær» etc. Selv om jeg i utgangspunktet synes Østfold-dialekt er sjarmerende, er det ikke sant at mine barn snakker slik. Det er heller ingen andre i deres omgangskrets, ingen barn, lærere etc. som snakker slik, så det er helt unaturlig at de plutselig skulle begynne å snakke en slik dialekt. Mine foreldre tenker det kun fordi de selv anser avstanden mellom vår by og Østfold-byene som kort.

Det begynner å bli litt irriterende, for jeg må stadig si hehe, neida, de vil nok ikke snakke sånn siden vi ikke har den dialekten her i dette området. Det er litt som å si at barn som vokser opp i Kristiansand vil snakke Arendal-dialekt, eller at barn som vokser opp i Stavanger vil snakke Haugesund-dialekt. Det er en forskjell mellom dialektene.

De er også veldig insisterende på det. Sier «jo, men jeg hørte at hen sa noe med tjukk L». Men det er jo veldig vanlig at små barn på Østlandet har tjukk L uten at det nødvendigvis betyr at de får en tjukk østfoldsdialekt.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje bare blåse ut over en liten, men litt irriterende ting mine foreldre gjør. 

Anonymkode: 4fe25...2af

Mener du tjukk L, som man har på hele østlandet, eller den spesielle østfold-Len?

Anonymkode: 06284...74b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 10.09):

Tjukk L har jo blitt en talefeil hos veldig mange barn i Oslo og omegn. Trist.

Anonymkode: 34e97...aa2

Tjukk L har alltid vært i Oslodialekten. Østfold-L er noe annet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trist at noen snakker så stygt som dette om dialekter i Norge. Vi bør være stolte av dialektene våre. Det er svært få Østfoldinger som sier bilær, båtær osv Det er mer fra "gamle" dager, østfold dialekten har blitt vannet ut fordi vi ble mobbet av hele Norge, vi var dumme så vi ble rettet på som barn. 
Jeg kjenner ingen som er 40 og mindre som sier disse ordene. 
Jeg synes østfold får mye tyn for dialekten vår, og selv om man snakket dialekt så er man faktisk ikke et dummere menneske. 
Hver stolt av der man kommer fra, din tilhørighet. 

Anonymkode: 31d39...8e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke tykk L, eneste jeg sliter med er navnet MaLin, der krøller tungen seg, ellers ikke. (hadde ikke vært noe problem og innrømme det om det var så, men det stemmer ikke at de fleste fra Ski har tykk L. 

INGEN sier Malin med tjukk L.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...