AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Vi bor i et område i Akershus, et sted med mye Oslo-tilflyttere og som ligger omtrent en halvtime unna Oslo. Det ligger også relativt nærme Østfold. Mine foreldre, som bor et helt annet sted i landet, er veldig ivrig på å påpeke at barna våre snakker østfolding, at de har tjukk L, og at de kommer til å si «bilær, båtær» etc. Selv om jeg i utgangspunktet synes Østfold-dialekt er sjarmerende, er det ikke sant at mine barn snakker slik. Det er heller ingen andre i deres omgangskrets, ingen barn, lærere etc. som snakker slik, så det er helt unaturlig at de plutselig skulle begynne å snakke en slik dialekt. Mine foreldre tenker det kun fordi de selv anser avstanden mellom vår by og Østfold-byene som kort. Det begynner å bli litt irriterende, for jeg må stadig si hehe, neida, de vil nok ikke snakke sånn siden vi ikke har den dialekten her i dette området. Det er litt som å si at barn som vokser opp i Kristiansand vil snakke Arendal-dialekt, eller at barn som vokser opp i Stavanger vil snakke Haugesund-dialekt. Det er en forskjell mellom dialektene. De er også veldig insisterende på det. Sier «jo, men jeg hørte at hen sa noe med tjukk L». Men det er jo veldig vanlig at små barn på Østlandet har tjukk L uten at det nødvendigvis betyr at de får en tjukk østfoldsdialekt. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje bare blåse ut over en liten, men litt irriterende ting mine foreldre gjør. Anonymkode: 4fe25...2af 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Høres ut som du irriterer deg veldig over en filleting. Dette hadde jeg ikke lagt energi i. Anonymkode: d69a9...f35 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Bor dere i Son/Vestby? Mange har et snev av "østfoldsk" i det området. Og det er riktig som du sier, dagens unge med østlandske dialekter, har fått en apikal L, også kjent som Østfold-L. Ikke bry deg om det. Anonymkode: eedb0...200 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Foreldre kan være irriterende, men dette er virkelig ikke noe jeg ville brukt energi på. La dem bekymre seg for dialekten, tiden vil vise hva som skjer. Anonymkode: 33fe4...890
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Vi bor i Bergen og er bergensere hele gjengen. Likevel snakker sønnen min ikke bergensk, men en slags ikke-dialekt som minner klart mer om østlandsk enn bergensk (han skarrer f.eks ikke). Jeg får svært ofte kommentarer på hvorfor han snakker østlandsk, og om det er fordi han har sett for mye på tv (også ler de). Det er ikke fra familien, men fra omtrent alle som treffer han for første gang. Jeg er lei av det, ikke minst fordi jeg selv synes det er litt leit at han ikke snakker bergensk. Og fordi veldig mange tenker det er fra at han ser på for mye tv (selv om de altså aldri har møtt han før). Så jeg skjønner godt at du blir lei av å høre på slike kommentarer. Anonymkode: 417e5...8ad 1 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Spør de fisefine foreldra dine hva som er galt med tjukk L. Spør dem om det gjør barnebarna deres mindre verd. Spør dem om de skammer seg over barna dine. Spør dem om de er bedre enn folk som har tykke L-er… Spør du om alt dette kommer de til å skamme seg, om de er skikkelige folk. Anonymkode: 47af8...b28 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden Tjukk L har jo blitt en talefeil hos veldig mange barn i Oslo og omegn. Trist. Anonymkode: 34e97...aa2 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden Takk for alle svar. Vi bor i Son, tenkte vi skulle prøve å anonymisere det, men det ble kanskje litt åpenbart likevel. Det er sikkert noen her som snakker litt nærmere Østfold-dialekt, jeg vet om noen foreldre som sier «ho». Men mine barn omgås ikke noen med slike dialekter, helt tilfeldig selvsagt, og da ville det jo også vært veldig unaturlig om de skulle utviklet en slik dialekt selv. Barna har ikke som jeg kan høre tjukk L, men jeg ser ikke bort ifra at de kan få det etter hvert eller at noen ord de sier har tjukk L. De er ganske små, og det er i så fall ikke snakk om en talefeil, men rett og slett bare språk i utvikling. Takk til deg fra Bergen og ditt synspunkt på saken. Det er kanskje derfor jeg synes det er litt sårt. Jeg synes de vurderer barna mine på noe som for dem kanskje er en litt negativ måte. De synes det er en tullete dialekt og da er det sårt at de mener at barna mine snakker sånn. Jeg mener at hadde de snakket sånn, så hadde det gått helt fint. Jeg synes det er en veldig sjarmerende dialekt, som sagt. Ellers er jeg helt enig i at dette er en liten ting det ikke er vits å bruke tankevirksomhet på, men det bare kommer opp i tide og utide og begynner å bli skikkelig frustrerende. Jeg skal prøve å tenke mindre på det, og kanskje jeg skal prøve meg på det litt konfronterende tipset her oppe, for hva er egentlig galt med å ha tjukk L? Anonymkode: 4fe25...2af
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden Jeg synes det er en uting å kommentere negativt på andre folks dialekter, har fått det helt opp i halsen selv. Jeg vokste opp i Arendal, med verdens styggeste dialekt, så den måtte jeg forfine noe veldig da jeg flyttet til Kristiansand, likevel har folk her i byen pirket på den i 20+ år. Nå som jeg har barn driver mine arendalske foreldre og pirker på hvert kristiansandske ord barna mine uttaler, men sannheten er at barna mine snakker en veldig østlandsk dialekt/sosiolekt (pga at det området vi bor i har svært mange tilflyttere fra Østlandet). Hver gang mine foreldre har med barna å gjøre skal det kommenteres litt spydig at "ja, det er tydelig at de vokser opp i Kristiansand, ja!". Når jeg vet at denne byen hates av arendalittforeldrene mine, så er det ikke så hyggelig kommentar å få. Anonymkode: 220f6...ee4 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Son har østlandsdialekt, ikke østfold-dialekt. skjønner at du blir irritert, men ja, du må bare heve deg over. går an å være litt frekk tilbake, liksom le av dem og si "Nei, Son ligger i Akershus det, skjønner at det er vanskelig å holde tritt" eller noe sånt Anonymkode: 2c81f...5be
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Du kan si til foreldrene dine at folk som de er grunnen til at jeg ALDRI snakker Finnmark-dialekt. Fordi finnmarkinger er jo så dumme, sant? Jeg snakker heller den forhatske "Oslodialekten" enn finnmarking når jeg bor her på vestlandet, fordi det er bedre å bli sett på arrogant østlending enn å bli sett på som dum finnmarking. Anonymkode: 630b7...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bor i et område i Akershus, et sted med mye Oslo-tilflyttere og som ligger omtrent en halvtime unna Oslo. Det ligger også relativt nærme Østfold. Mine foreldre, som bor et helt annet sted i landet, er veldig ivrig på å påpeke at barna våre snakker østfolding, at de har tjukk L, og at de kommer til å si «bilær, båtær» etc. Selv om jeg i utgangspunktet synes Østfold-dialekt er sjarmerende, er det ikke sant at mine barn snakker slik. Det er heller ingen andre i deres omgangskrets, ingen barn, lærere etc. som snakker slik, så det er helt unaturlig at de plutselig skulle begynne å snakke en slik dialekt. Mine foreldre tenker det kun fordi de selv anser avstanden mellom vår by og Østfold-byene som kort. Det begynner å bli litt irriterende, for jeg må stadig si hehe, neida, de vil nok ikke snakke sånn siden vi ikke har den dialekten her i dette området. Det er litt som å si at barn som vokser opp i Kristiansand vil snakke Arendal-dialekt, eller at barn som vokser opp i Stavanger vil snakke Haugesund-dialekt. Det er en forskjell mellom dialektene. De er også veldig insisterende på det. Sier «jo, men jeg hørte at hen sa noe med tjukk L». Men det er jo veldig vanlig at små barn på Østlandet har tjukk L uten at det nødvendigvis betyr at de får en tjukk østfoldsdialekt. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. Kanskje bare blåse ut over en liten, men litt irriterende ting mine foreldre gjør. Anonymkode: 4fe25...2af Jeg snakker selv en slags blanding, jeg har bare bodde her i 6 år, lagt om på min dialekt ganske mye, men noe henger igjen. Barna mine begynner å få dialekten som er her, lite sted langt inn i Telemark. Likevel er det enkelte ord de bruker pga besteforeldre som er fra et annet sted. Ser ikke noe galt med det? Anonymkode: 76427...d74
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Det er vel fordi ingen foreldre tar seg bryet med å lære dem noe annet østfollllll L'en.... Allllle, bollllene og lollllipop De samme ungen som sier scjøttt,shcylling og Schetil også 😑 Anonymkode: 17e0a...386 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Tjukk L har jo blitt en talefeil hos veldig mange barn i Oslo og omegn. Trist. Anonymkode: 34e97...aa2 Omtrent like trist som at barn her jeg bor midt på tjukkeste landsbygda har begynt å uttale L-er som ei byfrue. Trist! Anonymkode: 47af8...b28
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bor i et område i Akershus, et sted med mye Oslo-tilflyttere og som ligger omtrent en halvtime unna Oslo. Det ligger også relativt nærme Østfold. Mine foreldre, som bor et helt annet sted i landet, er veldig ivrig på å påpeke at barna våre snakker østfolding, at de har tjukk L, og at de kommer til å si «bilær, båtær» etc. Selv om jeg i utgangspunktet synes Østfold-dialekt er sjarmerende, Anonymkode: 4fe25...2af AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tjukk L har jo blitt en talefeil hos veldig mange barn i Oslo og omegn. Trist. Anonymkode: 34e97...aa2 Jeg synes den østfold-L-en dere prater om er skikkelig kjip, men det er ikke det som er tjukk L. Det er faktisk det stikk motsatt. L-en er tynn og man dytter tungespissen opp foran i ganen. Tjukk L har man i større grad bl.a i Hedmark og Oppland. Og også veldig mange her i Oslo. Tjukk L bruker man om man f.eks sier hjælm, hjælp, hælj. Den tynne østfold-L-en høre jo nesten ut som slik trøndere uttaler "baill". Anonymkode: abf87...5d5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du kan si til foreldrene dine at folk som de er grunnen til at jeg ALDRI snakker Finnmark-dialekt. Fordi finnmarkinger er jo så dumme, sant? Jeg snakker heller den forhatske "Oslodialekten" enn finnmarking når jeg bor her på vestlandet, fordi det er bedre å bli sett på arrogant østlending enn å bli sett på som dum finnmarking. Anonymkode: 630b7...b6e Ver så snill og snakk finnmarksdialekt. Austlendingar har me meir enn nok av. Det er så mange innflyttarar frå austlandet her at borna pratar austlandsdialekt og ikkje sognemål. Anonymkode: ecea0...4df
Bombibit Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ver så snill og snakk finnmarksdialekt. Austlendingar har me meir enn nok av. Det er så mange innflyttarar frå austlandet her at borna pratar austlandsdialekt og ikkje sognemål. Anonymkode: ecea0...4df Hva er østlandsdialekt?
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Bombibit skrev (5 minutter siden): Hva er østlandsdialekt? Jeg og ikke + austlandsk tonefall. Anonymkode: ecea0...4df
Bombibit Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg og ikke + austlandsk tonefall. Anonymkode: ecea0...4df Jeg har nylig vært både i Gudbrandsdalen, Fredrikstad og Hallingdal. Alle tre områder ligger på Østlandet, men de snakker veldig forskjellig. Det var derfor jeg lurte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå