Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da har dere prioritert en løsning som betyr lite tid til lekser, ikke nødvendigvis det er fotballen..

Anonymkode: 20c1f...f86

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Er det bruken av SFO du er skeptisk til? Gutten må på SFO fordi foreldrene er på jobb, du mener vel ikke at foreldrene bør nedprioritere egen jobb så guttungen får mer tid til fotball? 

Anonymkode: 3368e...36a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Han syntes ikke kamp er noe artigere enn trening egentlig, han er vel i en fase hvor han fortsatt prøver det ut for å se om han syntes det er gøy, jeg har vært klar på at vi såklart ikke skal presse han til å fortsette og at han kan finne på noe annet om han vil, han har tenkt på da evt speider eller bryting, men at vi ønsker at han prøver en stund til. 

Han er for liten til å droppe Sfo enda, vi jobber begge fra 8-16 hver dag, henter i bhg sfo kvart over 4. Ingen mulighet til å gå ned i stilling per nå.  Trening/kamp som regel med oppmøte 17.55, da har vi som regel akkurat rukket å spist middag, også er det hjem og så er det igrunn leggetid for lillebror og ikke så lenge etter for fotballgutten. 

Idag fikk vi gjort litt lekser mens ene lagde middag, så det gikk jo, nå henger vi bare en dag bak 😝

Anonymkode: effce...267

Ja det er jo slik livet med to barn er, og enda artigere når begge har aktiviteter osv ;) 
Bra med sent oppmøte da, vi starter 17:30, og kampene, selv bortekamper, starter kl 17 denne våren, for vår 8-åring.
Så jeg ser ikke helt problemet med å rekke noe kl 18 for å si det sånn.
At det er kort tid til legging av minste er jo ikke fotballens skyld.

Men dere er to? Eller alene med de? Ser at det er stress om man er alene ja. Men veldig snart kan kanskje 7åringen dra å trene alene? Veldig få/ingen foreldre ser på 8-åringene. Så selv om han trener betyr ikke det at DU er bundet for alltid. Det velger du i stor grad selv. Mange som sender barna med andre på kamper også, kanskje nettopp fordi de må legge småsøsken eller være på jobb. De får det til å funke :)  Kanskje du legger for stort press på deg selv? 

Tror løsningen for barnets del er å snakke med trener og forklare at det er for mye og går ut over motivasjonen. Si at hen stiller på en trening i uka i tillegg til kamp. Det er nok om man ikke vet hvor interessert man er :) 

Anonymkode: 0d9eb...e2b

AnonymBruker
Skrevet
Bigote skrev (På 20.5.2026 den 9.23):

Fysisk aktivitet og fritidsaktiviteter er veldig sunt for veldig mange aspekter av et barns utvikling så er må jeg si meg helt uenig.

For de av oss som er fysisk aktive hjemme så er det ikke noe som kun skjer på trening.

AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 10.50):

Hm, tror dette er ganske standard. Vi har to barn i fotballen, siden de var 5, nå er de 8 og 10. Så vi har fire treninger og to kamper tilsammen hver uke, haha. Den minste har en trening og en kamp per uke, den eldste to treninger og en kamp. Bortekamper er en del av moroa da! Kan samkjøre, det er sosialt og hyggelig og gøy for barna :) Og så setter man pris på hjemmekampene. Det føler jo ALLE lag, så man kan ikke bare spille hjemme, da må noen alltid bort? U see? Det er rettferdig at alle må reise annenhver uke,

Jeg ville tenkt for en 7 åring med middels motivasjon (hadde motivasjonen vært topp hadde barnet hengt på banen hver dag og tre organiserte trening/kamp i uka hadde vært null problem), så kan jo ene treningen droppes. En kamp pluss en trening er nok i den alderen. MEN - tenker dere at barnet trives i fotball og kanskje blir der noen år, så ikke gå i fella å la barnet bare spille kamper fordi det er det som er gøy. Få inn fra start at for å spille kamper må man stille på trening. For det skjer viktige ting på trening selv når de er 7. Der legges grunnlaget for bedre og bedre kamper. Jo bedre man blir jo mer gøy er fotball. Så treningen er faktisk veldig viktig. Men samtidig må man prøve å holde på motivasjonen, så ser ikke noe feil med å gå for kun en trening og en kamp. Snakk gjerne med trener om saken slik at de vet at det er fordi motivasjonen ikke er helt på plass for kun fotball. Det skal forstås når barna er små. Samtidig noen som elsker det og kunne hatt trening hver dag, så viktig å tilrettelegge så de også får gode utviklingsmuligheter. Men man MÅ ikke være på det nivået hele tiden i barnefotballen. 

Men hvor lange treninger har de da? Har aldri hatt noe problem med å rekke lekser før eller etter treningene og kampene her. Høres litt spesielt ut. Handler bare om å tilrettelegge så man rekker det. Bortekampene annenhver uke tar ekstra tid, men det er bare en dag annenhver uke? 

Så, det viktigste er kanskje å lytte til barnet, men også å forklare hvorfor man må trene. Har vært gjennom den fasen med begge mine at de bare synes kamp er gøy og trening så kjedelig. Men litt skal man trene om man vil spille kamp. Greit å ta det med en gang. 

Anonymkode: 0d9eb...e2b

Men hvordan får dere tid til dette? Er det hare folk med 08-16 jobb som har tid til å ha barn på fotball? Ingen som renoverer hus eller gjør andre ting? Hvordan skal man rekke hjem, lage middag, spise middag, kjøre til trening, trening, kjøre hjem fra trening, lekser, dusj, kveldsmat og kveldsstell mellom 16-20?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt vanlig, og treningen har barna definitivt godt av. Når man er fysisk aktiv lærer man bedre og har bedre fokus den tiden man er på skolen eller gjør skolearbeid. 

Det høres også litt rart ut å ha enorme mengder lekser som 7 åring. Det viktigste er lek og trivsel. Hadde heller snakket med skolen om mengden hjemmelekser er så stor at man ikke klarer å være med venner eller være aktiv ute i 1 time. 

Fotballsesongen er også veldig kort. man har halve oktober, hele november, desember, januar, februar, mars og omtrent hele april der man ikke spiller kamper, men kanskje er med på en lokal cup. 

Kampene til 7 åringene er også korte. 

De fleste skoler har også leksehjelp, slik at barn får unda lekser rett før eller etter skolen. 

Anonymkode: d2cdc...093

Man er da fysisk aktiv hjemme også. Her er vi sjelden inne. Men etter denne tråden revurderer jeg hele påmeldingen til fotball, for dette kommer vi ikke til å ha tid til. Å kjøre hjemmefra, dra på trening, og så kjøre hjem tar jo minst halvannen time. Vanligvis hentes barna kl 16, vi spiser middag 16.30-17.00.

Klokka 19.00 er det inn og stelle seg for kvelden + lekser (gjør ikke lekser etter middag, da vil de ut og leke), soving fra 20.00. Dvs to timer tilgjengelig hver dag. Og jeg har to barn (1.klasse og kommende 1.klasse). Så to dager i uka må den ene være med og se på at den andre trenger, og omvendt. Dvs ingen tid til lek og fritid hjemme. Det høres jo helt vanvittig ut. 

Anonymkode: 6d698...7d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For de av oss som er fysisk aktive hjemme så er det ikke noe som kun skjer på trening.

Det positive for et barns utvikling i forhold til fritidsaktiviteter strekker seg forbi fysisk aktivitet alene..  Pluss at det sosiale og tilhørigheten man får gjennom å tilhøre et lag er veldig fint..

Så er det ikke noe tvang at foreldre absolutt må stå å se på treningene...

AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (På 20.5.2026 den 9.34):

Dersom gutten selv også synes det blir mye, så er det jo bare å kutte en dag i uka. Utenfor sesong = 2 treninger i uka, i sesong 1 trening og 1 kamp. Verdens enkleste måte å løse.

Spørs vel om det blir en kamp i uka, om man skulker halvparten av treningene.  Da må det hvertfall være manko på spillere.  

Håper virkelig at de som stiller på alle treninger blir prioritert til kamp.  

Anonymkode: d4565...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Min syvåring har trening 1 dag i uka og 1 kamp, men han synes det er for mye og er derfor bare med på en av delene per uke.

Anonymkode: ad98d...d7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to gutter på 8 og 12 og det er trening og kamper 4-5 dager i uka. Det er litt styr med yngste, for det blir travelt med middag og lekser før trening. Han verken spiser eller gjør lekser før vi kommer hjem. Jeg ser at mange på begge lagene ofte ikke kommer på treninger, men da blir de heller ikke bedre til å sparke fotball. 

Anonymkode: 399ab...89d

AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg sparte mine foreldre for denslags 🤣

Anonymkode: 87fc6...85c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spørs vel om det blir en kamp i uka, om man skulker halvparten av treningene.  Da må det hvertfall være manko på spillere.  

Går sikkert helt fint å stå over en kamp i ny og ne om så er. Har trent barnefotballag i mange år, bør være plass til både de som ønsker å trene veldig mye og de som ikke ønsker å trene så mye. Handler ikke om å skulke, men hvor mye tid den enkelte har lyst å bruke på fotballen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde alle leksene mine for hele uken på mandager jeg da jeg var barn på 90 tallet. Det er vel mulig enda?

Anonymkode: 9b633...19f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg gjorde alle leksene mine for hele uken på mandager jeg da jeg var barn på 90 tallet. Det er vel mulig enda?

Anonymkode: 9b633...19f

Nei, hos oss er det lekser til hver dag

Anonymkode: 185b9...bab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Kanskje fotball ikke passer for ham, hvis han syns det blir mye? Min så vel mest på det som lek da han var så liten, og syns bare det var gøy.

Når han blir et par år eldre, og slutter på SFO, får han tid til å gjøre lekser før dere kommer hjem 🙂

Vi bor på landet, og hadde også lang vei til mange bortekamper. Akkurat det var litt stress 😄. Mannen var trener, og jeg oppmann, så her måtte vi begge på alle treninger og kamper. Men det hendte jeg lurte meg til en joggetur mens de trente, så fikk jeg gjort unna det 🙂

Anonymkode: 2ef0d...105

Skrevet

Det er lov å droppe én trening den uka det er kamp. Helt fair. Her legges hjemmekamper alltid til samme tid som trening, for å begrense mengden. 

Hvis barnet synes det er overveldende er det også greit å høre med trener om det kan være lurt å stå over kampene en sesong eller to. En syvåring er ikke stor, og det er veldig viktig at vi ikke påfører logistikkstress hver eneste uke. Noen barn takler det fint, andre trenger å modnes mer. Det må ikke være alt eller ingenting i den alderen der. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Prioritert til kamp? Driver dere og velger vekk syvåringer til kamp...?? 😳 

Her settes det opp faste lag hver sesong, og alle blir selvfølgelig inkludert, med mindre de ber om å slippe. Noe annet er jo helt utenkelig. 

Altså, skjerp dere. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...