Gå til innhold

Fotball og treninger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en 7 åring som er på andre sesongen med fotball. Og altså.. det er 2 treninger i uka, samt en kamp. Annen hver kamp er borte hvor vi fort vekk må kjøre nesten 1 time hver vei.  Det blir altså 3 dager i uka med aktivt på mellomste etter jobb å skole, han rekker ikke gjøre lekser engang. Noen uker sløyfer de ene treningen, slik at de bare er 2 dager. 

Jeg syntes dette er litt mye, far mener det går greit virker det som. 

Er det jeg som er på styr her? 

Bare så det er sagt, barnet syntes også det er for mye. 

Jeg er også sånn at jeg tenker han skal være med når han er med, å ikke skulke.. men vi rekker jo ikke noe annet.. 

Anonymkode: effce...267

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør jo ikke noe å droppe en trening i uken! Det går også helt fint å droppe en kamp i ny og ne!

Anonymkode: 65f51...d35

AnonymBruker
Skrevet

Dette er den mengden treninger og kamp jeg har inntrykk av at er ganske vanlig i fotball, og er en stor del av hvorfor jeg virkelig håper barnet mitt ikke er interessert i det. En gang i uka med fritidsaktivitet i den alderen holder i massevis, og man trenger ikke "bli god".

Anonymkode: a0ff5...f07

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig rundt her (med unntak av at det i perioder er kamp på treningsdag, og da blir det naturlig nok bare to dager den uken). 

Anonymkode: 4c67d...ecf

AnonymBruker
Skrevet

Har og sjuåring.

Her trener jentene en dag i uken pluss kamp mens guttene trener to ganger i uken pluss kamp.

De fleste jentene driver med en fritidsaktivitet i tillegg til fotball, mens guttene «bare» spiller fotball.

Anonymkode: 3ec91...a0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En gang i uka med fritidsaktivitet i den alderen holder i massevis, og man trenger ikke "bli god".

Fysisk aktivitet og fritidsaktiviteter er veldig sunt for veldig mange aspekter av et barns utvikling så er må jeg si meg helt uenig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Puuh.. jeg syntes det er helt drøyt.. neste år skal minste starte også 🙄 

For et kjør! Når eldstemann sparket var det trening en dag i uken, kanskje en kamp i mnd og cuper en og annen helg, litt mer levelig 😝

AnonymBruker
Skrevet
Bigote skrev (1 minutt siden):

Fysisk aktivitet og fritidsaktiviteter er veldig sunt for veldig mange aspekter av et barns utvikling så er må jeg si meg helt uenig.

Jeg har unger som ikke er akkurat stillesittende, men de liker også å være med andre venner, hoppe på trampolina og sykle,  gå på fjelltur osv. 

Er helt enig at fritidsaktiviteter er bra, det er mengden jeg syntes er for mye

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aller først, jeg elsker fotball. Både som supporter, og som fotballmamma.

Men ja, det spiser utrolig mye tid. Jeg valgte spesifikt å melde småbrødre på en annen og mer "håndterbar" sport etter å ha stått løpet ut med en storebror som kjapt ble penset inn på talentsporet og sørget for at fotballen la beslag på 5-6 av ukedagene i mange år (selvfølgelig ble han ikke proff av den grunn, det er det jo praktisk talt ingen som blir).

Så ja, fotball er kjempegøy, og ja, det blir veldig fort veldig mye...

Anonymkode: 94cef...cf2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme, pluss en annen aktivitet 2 ganger i uka, Så det er trening hver dag. Vi har heller droppet sfo, Derfor blir det tid til lekser og frilek også, og selvfølgelig hvile. 

Anonymkode: 4eaf3...998

Skrevet

Dersom gutten selv også synes det blir mye, så er det jo bare å kutte en dag i uka. Utenfor sesong = 2 treninger i uka, i sesong 1 trening og 1 kamp. Verdens enkleste måte å løse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har en 7 åring som er på andre sesongen med fotball. Og altså.. det er 2 treninger i uka, samt en kamp. Annen hver kamp er borte hvor vi fort vekk må kjøre nesten 1 time hver vei.  Det blir altså 3 dager i uka med aktivt på mellomste etter jobb å skole, han rekker ikke gjøre lekser engang. Noen uker sløyfer de ene treningen, slik at de bare er 2 dager. 

Jeg syntes dette er litt mye, far mener det går greit virker det som. 

Er det jeg som er på styr her? 

Bare så det er sagt, barnet syntes også det er for mye. 

Jeg er også sånn at jeg tenker han skal være med når han er med, å ikke skulke.. men vi rekker jo ikke noe annet.. 

Hm, tror dette er ganske standard. Vi har to barn i fotballen, siden de var 5, nå er de 8 og 10. Så vi har fire treninger og to kamper tilsammen hver uke, haha. Den minste har en trening og en kamp per uke, den eldste to treninger og en kamp. Bortekamper er en del av moroa da! Kan samkjøre, det er sosialt og hyggelig og gøy for barna :) Og så setter man pris på hjemmekampene. Det føler jo ALLE lag, så man kan ikke bare spille hjemme, da må noen alltid bort? U see? Det er rettferdig at alle må reise annenhver uke,

Jeg ville tenkt for en 7 åring med middels motivasjon (hadde motivasjonen vært topp hadde barnet hengt på banen hver dag og tre organiserte trening/kamp i uka hadde vært null problem), så kan jo ene treningen droppes. En kamp pluss en trening er nok i den alderen. MEN - tenker dere at barnet trives i fotball og kanskje blir der noen år, så ikke gå i fella å la barnet bare spille kamper fordi det er det som er gøy. Få inn fra start at for å spille kamper må man stille på trening. For det skjer viktige ting på trening selv når de er 7. Der legges grunnlaget for bedre og bedre kamper. Jo bedre man blir jo mer gøy er fotball. Så treningen er faktisk veldig viktig. Men samtidig må man prøve å holde på motivasjonen, så ser ikke noe feil med å gå for kun en trening og en kamp. Snakk gjerne med trener om saken slik at de vet at det er fordi motivasjonen ikke er helt på plass for kun fotball. Det skal forstås når barna er små. Samtidig noen som elsker det og kunne hatt trening hver dag, så viktig å tilrettelegge så de også får gode utviklingsmuligheter. Men man MÅ ikke være på det nivået hele tiden i barnefotballen. 

Men hvor lange treninger har de da? Har aldri hatt noe problem med å rekke lekser før eller etter treningene og kampene her. Høres litt spesielt ut. Handler bare om å tilrettelegge så man rekker det. Bortekampene annenhver uke tar ekstra tid, men det er bare en dag annenhver uke? 

Så, det viktigste er kanskje å lytte til barnet, men også å forklare hvorfor man må trene. Har vært gjennom den fasen med begge mine at de bare synes kamp er gøy og trening så kjedelig. Men litt skal man trene om man vil spille kamp. Greit å ta det med en gang. 

Anonymkode: 0d9eb...e2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...