AnonymBruker Skrevet 20. mai #1 Skrevet 20. mai Hei. Jeg har en 7 åring som er på andre sesongen med fotball. Og altså.. det er 2 treninger i uka, samt en kamp. Annen hver kamp er borte hvor vi fort vekk må kjøre nesten 1 time hver vei. Det blir altså 3 dager i uka med aktivt på mellomste etter jobb å skole, han rekker ikke gjøre lekser engang. Noen uker sløyfer de ene treningen, slik at de bare er 2 dager. Jeg syntes dette er litt mye, far mener det går greit virker det som. Er det jeg som er på styr her? Bare så det er sagt, barnet syntes også det er for mye. Jeg er også sånn at jeg tenker han skal være med når han er med, å ikke skulke.. men vi rekker jo ikke noe annet.. Anonymkode: effce...267
AnonymBruker Skrevet 20. mai #2 Skrevet 20. mai Det gjør jo ikke noe å droppe en trening i uken! Det går også helt fint å droppe en kamp i ny og ne! Anonymkode: 65f51...d35 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai #3 Skrevet 20. mai Dette er den mengden treninger og kamp jeg har inntrykk av at er ganske vanlig i fotball, og er en stor del av hvorfor jeg virkelig håper barnet mitt ikke er interessert i det. En gang i uka med fritidsaktivitet i den alderen holder i massevis, og man trenger ikke "bli god". Anonymkode: a0ff5...f07 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #4 Skrevet 20. mai Det er ganske vanlig rundt her (med unntak av at det i perioder er kamp på treningsdag, og da blir det naturlig nok bare to dager den uken). Anonymkode: 4c67d...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #5 Skrevet 20. mai Har og sjuåring. Her trener jentene en dag i uken pluss kamp mens guttene trener to ganger i uken pluss kamp. De fleste jentene driver med en fritidsaktivitet i tillegg til fotball, mens guttene «bare» spiller fotball. Anonymkode: 3ec91...a0d 1
Bigote Skrevet 20. mai #6 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En gang i uka med fritidsaktivitet i den alderen holder i massevis, og man trenger ikke "bli god". Fysisk aktivitet og fritidsaktiviteter er veldig sunt for veldig mange aspekter av et barns utvikling så er må jeg si meg helt uenig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #7 Skrevet 20. mai Puuh.. jeg syntes det er helt drøyt.. neste år skal minste starte også 🙄 For et kjør! Når eldstemann sparket var det trening en dag i uken, kanskje en kamp i mnd og cuper en og annen helg, litt mer levelig 😝 Anonymkode: effce...267 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #8 Skrevet 20. mai Bigote skrev (1 minutt siden): Fysisk aktivitet og fritidsaktiviteter er veldig sunt for veldig mange aspekter av et barns utvikling så er må jeg si meg helt uenig. Jeg har unger som ikke er akkurat stillesittende, men de liker også å være med andre venner, hoppe på trampolina og sykle, gå på fjelltur osv. Er helt enig at fritidsaktiviteter er bra, det er mengden jeg syntes er for mye Anonymkode: effce...267 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #9 Skrevet 20. mai Aller først, jeg elsker fotball. Både som supporter, og som fotballmamma. Men ja, det spiser utrolig mye tid. Jeg valgte spesifikt å melde småbrødre på en annen og mer "håndterbar" sport etter å ha stått løpet ut med en storebror som kjapt ble penset inn på talentsporet og sørget for at fotballen la beslag på 5-6 av ukedagene i mange år (selvfølgelig ble han ikke proff av den grunn, det er det jo praktisk talt ingen som blir). Så ja, fotball er kjempegøy, og ja, det blir veldig fort veldig mye... Anonymkode: 94cef...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #10 Skrevet 20. mai Vi har samme, pluss en annen aktivitet 2 ganger i uka, Så det er trening hver dag. Vi har heller droppet sfo, Derfor blir det tid til lekser og frilek også, og selvfølgelig hvile. Anonymkode: 4eaf3...998 1
Anonym90059005 Skrevet 20. mai #11 Skrevet 20. mai Dersom gutten selv også synes det blir mye, så er det jo bare å kutte en dag i uka. Utenfor sesong = 2 treninger i uka, i sesong 1 trening og 1 kamp. Verdens enkleste måte å løse.
AnonymBruker Skrevet 20. mai #12 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har en 7 åring som er på andre sesongen med fotball. Og altså.. det er 2 treninger i uka, samt en kamp. Annen hver kamp er borte hvor vi fort vekk må kjøre nesten 1 time hver vei. Det blir altså 3 dager i uka med aktivt på mellomste etter jobb å skole, han rekker ikke gjøre lekser engang. Noen uker sløyfer de ene treningen, slik at de bare er 2 dager. Jeg syntes dette er litt mye, far mener det går greit virker det som. Er det jeg som er på styr her? Bare så det er sagt, barnet syntes også det er for mye. Jeg er også sånn at jeg tenker han skal være med når han er med, å ikke skulke.. men vi rekker jo ikke noe annet.. Anonymkode: effce...267 Hm, tror dette er ganske standard. Vi har to barn i fotballen, siden de var 5, nå er de 8 og 10. Så vi har fire treninger og to kamper tilsammen hver uke, haha. Den minste har en trening og en kamp per uke, den eldste to treninger og en kamp. Bortekamper er en del av moroa da! Kan samkjøre, det er sosialt og hyggelig og gøy for barna Og så setter man pris på hjemmekampene. Det føler jo ALLE lag, så man kan ikke bare spille hjemme, da må noen alltid bort? U see? Det er rettferdig at alle må reise annenhver uke, Jeg ville tenkt for en 7 åring med middels motivasjon (hadde motivasjonen vært topp hadde barnet hengt på banen hver dag og tre organiserte trening/kamp i uka hadde vært null problem), så kan jo ene treningen droppes. En kamp pluss en trening er nok i den alderen. MEN - tenker dere at barnet trives i fotball og kanskje blir der noen år, så ikke gå i fella å la barnet bare spille kamper fordi det er det som er gøy. Få inn fra start at for å spille kamper må man stille på trening. For det skjer viktige ting på trening selv når de er 7. Der legges grunnlaget for bedre og bedre kamper. Jo bedre man blir jo mer gøy er fotball. Så treningen er faktisk veldig viktig. Men samtidig må man prøve å holde på motivasjonen, så ser ikke noe feil med å gå for kun en trening og en kamp. Snakk gjerne med trener om saken slik at de vet at det er fordi motivasjonen ikke er helt på plass for kun fotball. Det skal forstås når barna er små. Samtidig noen som elsker det og kunne hatt trening hver dag, så viktig å tilrettelegge så de også får gode utviklingsmuligheter. Men man MÅ ikke være på det nivået hele tiden i barnefotballen. Men hvor lange treninger har de da? Har aldri hatt noe problem med å rekke lekser før eller etter treningene og kampene her. Høres litt spesielt ut. Handler bare om å tilrettelegge så man rekker det. Bortekampene annenhver uke tar ekstra tid, men det er bare en dag annenhver uke? Så, det viktigste er kanskje å lytte til barnet, men også å forklare hvorfor man må trene. Har vært gjennom den fasen med begge mine at de bare synes kamp er gøy og trening så kjedelig. Men litt skal man trene om man vil spille kamp. Greit å ta det med en gang. Anonymkode: 0d9eb...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #13 Skrevet 20. mai Han syntes ikke kamp er noe artigere enn trening egentlig, han er vel i en fase hvor han fortsatt prøver det ut for å se om han syntes det er gøy, jeg har vært klar på at vi såklart ikke skal presse han til å fortsette og at han kan finne på noe annet om han vil, han har tenkt på da evt speider eller bryting, men at vi ønsker at han prøver en stund til. Han er for liten til å droppe Sfo enda, vi jobber begge fra 8-16 hver dag, henter i bhg sfo kvart over 4. Ingen mulighet til å gå ned i stilling per nå. Trening/kamp som regel med oppmøte 17.55, da har vi som regel akkurat rukket å spist middag, også er det hjem og så er det igrunn leggetid for lillebror og ikke så lenge etter for fotballgutten. Idag fikk vi gjort litt lekser mens ene lagde middag, så det gikk jo, nå henger vi bare en dag bak 😝 Anonymkode: effce...267
AnonymBruker Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei. Jeg har en 7 åring som er på andre sesongen med fotball. Og altså.. det er 2 treninger i uka, samt en kamp. Annen hver kamp er borte hvor vi fort vekk må kjøre nesten 1 time hver vei. Det blir altså 3 dager i uka med aktivt på mellomste etter jobb å skole, han rekker ikke gjøre lekser engang. Noen uker sløyfer de ene treningen, slik at de bare er 2 dager. Jeg syntes dette er litt mye, far mener det går greit virker det som. Er det jeg som er på styr her? Bare så det er sagt, barnet syntes også det er for mye. Jeg er også sånn at jeg tenker han skal være med når han er med, å ikke skulke.. men vi rekker jo ikke noe annet.. Anonymkode: effce...267 Da har dere prioritert en løsning som betyr lite tid til lekser, ikke nødvendigvis det er fotballen.. Anonymkode: 20c1f...f86
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): I dag fikk vi gjort litt lekser mens ene lagde middag, så det gikk jo, nå henger vi bare en dag bak 😝 Anonymkode: effce...267 Ja, men sånne løsninger er gull, og man blir flinkere til å finne dem etterhvert! Ett år gjorde lillebror konsekvent norskleksene på McDonald's mens vi ventet på storebror som var på spilletime før vi dro videre til trening for begge gutta. Neste år ble kabalen annerledes, så storesøster gjorde leksene på leksehjelp på skolen, storebror fikk rutine på å ha med seg skolebøker til trening og gjorde lekser de 45 minuttene før treningen begynte. Lillebror og jeg fikk unna lekser mandag ettermiddag og repeterte på torsdag, og øveordene til diktat gjorde han ved frokosten hver dag. Kreative løsninger er det som gjør at det funker med to jobber og fire aktive barn. Anonymkode: 94cef...cf2 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai Fins det ingen muligheter for færre kamper og/eller treninger - er det alt eller ingenting? Jeg syns 7 år er for ungt til å binde seg såpass mye over tid. Ikke bare kan det oppleves som hektisk i hverdagen, men det utelukker også utprøving av andre fritidsaktiviteter. Med mindre 7-åringen allerede har bestemt seg for at fotball er selve livet, ville jeg ha vurdert å ta en pause på ubestemt tid til sommeren dersom det ikke går an å trappe ned. Anonymkode: dc184...62e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #17 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei. Jeg har en 7 åring som er på andre sesongen med fotball. Og altså.. det er 2 treninger i uka, samt en kamp. Annen hver kamp er borte hvor vi fort vekk må kjøre nesten 1 time hver vei. Det blir altså 3 dager i uka med aktivt på mellomste etter jobb å skole, han rekker ikke gjøre lekser engang. Noen uker sløyfer de ene treningen, slik at de bare er 2 dager. Jeg syntes dette er litt mye, far mener det går greit virker det som. Er det jeg som er på styr her? Bare så det er sagt, barnet syntes også det er for mye. Jeg er også sånn at jeg tenker han skal være med når han er med, å ikke skulke.. men vi rekker jo ikke noe annet.. Anonymkode: effce...267 Helt vanlig, og treningen har barna definitivt godt av. Når man er fysisk aktiv lærer man bedre og har bedre fokus den tiden man er på skolen eller gjør skolearbeid. Det høres også litt rart ut å ha enorme mengder lekser som 7 åring. Det viktigste er lek og trivsel. Hadde heller snakket med skolen om mengden hjemmelekser er så stor at man ikke klarer å være med venner eller være aktiv ute i 1 time. Fotballsesongen er også veldig kort. man har halve oktober, hele november, desember, januar, februar, mars og omtrent hele april der man ikke spiller kamper, men kanskje er med på en lokal cup. Kampene til 7 åringene er også korte. De fleste skoler har også leksehjelp, slik at barn får unda lekser rett før eller etter skolen. Anonymkode: d2cdc...093
AnonymBruker Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 8.51): Hei. Jeg har en 7 åring som er på andre sesongen med fotball. Og altså.. det er 2 treninger i uka, samt en kamp. Annen hver kamp er borte hvor vi fort vekk må kjøre nesten 1 time hver vei. Det blir altså 3 dager i uka med aktivt på mellomste etter jobb å skole, han rekker ikke gjøre lekser engang. Noen uker sløyfer de ene treningen, slik at de bare er 2 dager. Jeg syntes dette er litt mye, far mener det går greit virker det som. Er det jeg som er på styr her? Bare så det er sagt, barnet syntes også det er for mye. Jeg er også sånn at jeg tenker han skal være med når han er med, å ikke skulke.. men vi rekker jo ikke noe annet.. Anonymkode: effce...267 I den alderen der tror jeg barna hadde 1 trening og 1 kamp i uken, pluss en cup innimellom. Vi hadde to som var aktive. I blant hadde vi fotball 5 dager i uken når de ble litt eldre. Nå er kun en aktiv, hun 16, og det er 3 treninger i uken og hvertfall 1 kamp i uken. Men jeg har bestandig elsket å følge de, så gjør meg ingenting. Anonymkode: 475c3...ac1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #19 Skrevet 21. mai Tror det er ganske vanlig som flere sier. Når min var 7 fikk han selv avgjøre hvor mange treninger i uken han orket. Han var aktiv utenom så fysisk aktivitet var aldri noe han gikk i underskudd på. Nå er han 11 og de har fortsatt 2 treninger i uken, pluss 2 kamper i uken. Løsningen på leksene hos oss er å gjøre de i helgen. For min 11 åring er fotballen hele livet. Er det ikke trening/kamp drar han alikevel ned på banen med sine kompiser etter skolen og middag. Når din 7 åring uttrykker at dette er for mye er det du som må hjelpe han og regulere det. Dropp en trening i uken, og hør med lærerene om han kan gjøre leksene i helgen, så er ikke uken like travel Anonymkode: cd39d...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #20 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fotballsesongen er også veldig kort. man har halve oktober, hele november, desember, januar, februar, mars og omtrent hele april der man ikke spiller kamper, men kanskje er med på en lokal cup. Anonymkode: d2cdc...093 Ikke her, det er lokale kamper hele året gjennom 🤷♀️ Vi gav opp fotball etter å ha prøvd å henge med på det racet der et år, ikke minst fordi A-laget krevde at vi stilte på dugnad hele tiden og, så det kom på toppen av alle treninger og kamper. Hver eneste helg gikk bort til fotball, samt flere ettermiddager i uken, og det ble for mye. Absolutt for fysisk fostring og alt sånn, men når 7-åringens «fotballkarriere» tar over hele familien så ble det for drøyt. Hadde vi foreldrene hatt noe interesse av sporten vært interessert i alt dette A-laget gjør hadde det kanskje stilt seg annerledes, men vi har andre interesser. Så da får de klare seg uten oss 😅 Anonymkode: df682...caf 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå