Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ble klar over idag at Nav kun gir feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen (15 om en har 80%) dette er et ubehagelig innhogg i økonomien for mødrene som har mye lenger permisjon. Men for meg er det kun ei måned kortere enn permisjonen. Er det slik det fungerer for meg? Kona var heldig å få dekket feriepenger av arbeidsgiver.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her forskutterte arbeidsgiver og dermed fikk jeg også feriepenger som normalt. Veldig deilig :)

Anonymkode: c83a3...6e7

Skrevet
TableLamp skrev (2 timer siden):

Ble klar over idag at Nav kun gir feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen (15 om en har 80%) dette er et ubehagelig innhogg i økonomien for mødrene som har mye lenger permisjon. Men for meg er det kun ei måned kortere enn permisjonen. Er det slik det fungerer for meg? Kona var heldig å få dekket feriepenger av arbeidsgiver.

Oi, dette ante jeg ikke. Måtte sjekke på nav sine sider om dette faktisk stemmer. Både jeg og samboer får heldigvis utbetalt via arbeidsgiver og blir ikke rammet av dette, men det er jo veldig urettferdig for alle dem som plutselig kun får en brøkdel av det de ellers ville fått. Slik jeg leser informasjonen hos nav, så er det de første 12 (15) ukene samlet som gjelder. Så hvis kona di tok de første 12 (15) ukene, så får du ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Nav utbetaler kun feriepenger for mors permisjon, far får ikke feriepenger av Nav i det hele tatt . Altså kun de 15 første ukene totalt, ikke de 15 første ukene for hver

Anonymkode: d8394...c59

AnonymBruker
Skrevet

Slik er det og hvis en blir langtids sykemeldt 

Så egentlig lønner det seg at arbeidsgiver forskuddsbetaler

Anonymkode: 66f82...1d1

Skrevet
9 hours ago, blue0rchid said:

Oi, dette ante jeg ikke. Måtte sjekke på nav sine sider om dette faktisk stemmer. Både jeg og samboer får heldigvis utbetalt via arbeidsgiver og blir ikke rammet av dette, men det er jo veldig urettferdig for alle dem som plutselig kun får en brøkdel av det de ellers ville fått. Slik jeg leser informasjonen hos nav, så er det de første 12 (15) ukene samlet som gjelder. Så hvis kona di tok de første 12 (15) ukene, så får du ingenting.

Fy da. Jeg tror hun får fra arbeidsgiver, så da får jeg de resterende 15... 

Skrevet

Ok: Så da bør jeg egentlig gå til forhandlingsbordet og høre om jeg kan få feriepenger fra arbeidsgiver?

AnonymBruker
Skrevet
TableLamp skrev (6 minutter siden):

Fy da. Jeg tror hun får fra arbeidsgiver, så da får jeg de resterende 15... 

Nei, du får ikke det. Arbeidsgiver får refusjon for de første 15/12 ukene til den som tar permisjon først.

Anonymkode: 42239...1ac

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nav utbetaler kun feriepenger for mors permisjon, far får ikke feriepenger av Nav i det hele tatt . Altså kun de 15 første ukene totalt, ikke de 15 første ukene for hver

Anonymkode: d8394...c59

De kan støtte fars permisjon, men riktig at det er 15 uker totalt. Nå er vi heldig med at kona får dekka hele permisjonen til feriepenger, men om verken hun eller meg hadde fått det, hadde det kommet en skikkelig kalddusj til sommeren 2028... Utrulig kjedelig ikke være klar over dynamikken her, og plutselig få et smertefullt lavt beløp utbetaling i Juni

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du får ikke det. Arbeidsgiver får refusjon for de første 15/12 ukene til den som tar permisjon først.

Anonymkode: 42239...1ac

Ja, men de har valgt å gi henne feriepenger også for resterende uker av hennes permisjon

Skrevet
2 minutter siden, TableLamp said:

De kan støtte fars permisjon, men riktig at det er 15 uker totalt. Nå er vi heldig med at kona får dekka hele permisjonen til feriepenger, men om verken hun eller meg hadde fått det, hadde det kommet en skikkelig kalddusj til sommeren 2028... Utrulig kjedelig ikke være klar over dynamikken her, og plutselig få et smertefullt lavt beløp utbetaling i Juni

Om en baby fødes tidlig på året, og foreldrene ikke har tenkt over dette og så får man bare bortimot halvparten av feriepengene sine til neste sommer. Det kan jo gå riktig ille, om en ikke har vært klar over det. 

AnonymBruker
Skrevet
TableLamp skrev (2 minutter siden):

Ja, men de har valgt å gi henne feriepenger også for resterende uker av hennes permisjon

Men du får likevel ikke feriepenger fra Nav  den blir betalt til hennes arbeidsgiver hvus hun har tarr 12 uker.

Anonymkode: 1ec4e...b58

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...