Gå til innhold

Bo i huset ennen hver uke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nye partnere er et tullete argument her, for de som drar inn det. Sjansen for at ny partner ikke har egen bolig hvor dere kan være når du har barnefri, er lik null, så det er en ikke-sak.

Når det er sagt, er det andre utfordringer ved en slik løsning. Det kan gå i de tilfellene hvor begge parter er like flinke til å rydde/vaske og respektere hverandres privatliv. I alle andre tilfeller vil det kunne oppstå konflikt. De vil kunne bli krangling eller surmuling rundt husarbeidet på både hybelen og i huset. Og så er det jo en mulighet for at den ene syns det å bare "stikke innom" hybelen eller huset uten forvarsel er greit. 

For mitt vedkommende hadde det vært uaktuelt. 

Anonymkode: 6eeca...ae5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man forventer at dette skal fungere for barn, så hvorfor ikke for voksne? 

Anonymkode: b9e7a...12f

Nå har jeg flyttet frem og tilbake og vet at det er skikkelig slitsomt. Det er kjedelig å savne ting eller klær. Det er selvsagt mange av de samme følelsene for barna. Likevel - det er voksne som skaper hjemmet. Som møblerer, pusser opp, oppgraderer osv. Den delen er ikke like enkel når man deler et hjem. Og det slipper jo barna å tenke på eller forholde seg til. Så jeg vil si at premisset ikke blir likt eller det samme. Barna vil evnt få to hjem å forholde seg til, mens for voksne vil det være to steder som ikke er helt deres. 

Anonymkode: 5ff97...216

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker ikke dette, er mannen som kommer til å prøve å få det igjennom.

Jeg synes det høres utrolig stressende ut, ville bare høre om andre som har gjort det, om det kan funke, jeg vil heller selge og finne noe nytt.

ts

Anonymkode: b1939...ba0

Eksen min er superrenslig og jeg følte jeg måtte vaske og rydde en del dag før han skulle komme og ha uka si.. det gikk et par mnd før jeg ikke orka mer.. solgte huset og kjøpte hver vår leilighet. 

Anonymkode: a2cad...eea

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er så gode venner at dette fungerer, trenger man da å gå fra hverandre? 

Dette kan fungere i en kort overgangsperiode, men vil ikke være bra for verken barn eller voksne på sikt. Det vil ikke være gunstig økonomisk, man blir aldri helt fristilt fra den andre. Barna vil bo i ett hjem, med de vil fremdeles oppleve to sett med regler, som vil være enda mer forvirrende. Hva når det kommer en ny partner inn?

Dette er en god løsning i teorien, praktisk ser jeg flere problemer enn goder. 

Anonymkode: bd9f3...4a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bodde sånn med eksen i et år, fungerte godt, men fungerer enda bedre for vår psykiske helse at vi eier hvert vårt. Året vi bodde sånn var det beste for oss og våre barn, og jeg er glad og stolt av at vi fikk det til. Vi er fortsatt gode venner den dag i dag, jeg er ofte der på middag, drar til familien hans ved tilstelninger, han ringer meg ofte. 

Anonymkode: 8d458...13e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det høres utrolig stressende ut, ville bare høre om andre som har gjort det, om det kan funke, jeg vil heller selge og finne noe nytt.

ts

Praktisk for ham da, han regner nok med at du tar deg av husarbeidet begge stedene.

Anonymkode: a3109...83e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste og snart samboer har denne ordningen med eksen sin. Det har de hatt i seks (!!) år, til han møtte meg. Min erfaring er at det oppleves som deres brudd bare har vart i en evighet, der ingen av de har kommet seg videre og bare hatt mye vondt de siste årene. 

Han angrer utrolig på at de ikke gikk for en annen ordning da de først «hadde muligheten», da de har et veldig irritert forhold til hverandre nå i dag, han har kjent på at han aldri har et eget privat hjem, og det har vært utrolig vanskelig å møte ei ny. De har hatt og har fremdeles en ordning om å «ikke ta med noen ny kjæreste i felles hjem». Som svært få kjærester hadde levd med.

Nå kjøper vi endelig noe sammen, men vi har ikke kunne gjort det før hans eks for seks år siden også fant noe, så de kunne selge. Det har vært en helt vanvittig tungrodd og langtekkelig prosess, der jeg var nært å gi oss helt opp mange ganger. Og fy fader så frustrerende det har vært for han å virkelig tvinge henne til et salg hun ikke ønsket. Og en «ny» situasjon hun ikke ønsket.

Så når en av dere må selge/skal flytte, tvinger du regelrett den andre til å ta samme valget, selv om hen kanskje fortsatt vil beholde ordningen. 

Så her er det nå skikkelig sur stemning mellom de to, og barna forbinder meg (!!) med bruddet deres og flyttingen, som oppleves ekstremt urettferdig da jeg ikke kjente dem da de slo opp en gang. For absolutt all del: IKKE gå for den ordningen. 

Tenk langsiktig og ikke bare et halvt år frem. Å rive av plasteret er så utrolig mye bedre enn å ta det av langsomt over lang tid, og gjenoppleve følelsen av et nytt brudd. Kanskje både en og to ganger. Bli ferdig med det tunge nå, og få det mye lettere siden.

Anonymkode: 5d02d...882

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts

Da regner jeg med at du/ dere også lar barna bo fast et sted. Er det stressende for en voksen å flytte inn og ut,  så er det hvertfall det for et barn.  

Anonymkode: 57dcd...359

• Liker 1
Skrevet

Jeg og min eksmann hadde denne løsningen de første tre årene etter vi separerte oss. Den som hadde ungene og huset hadde også bilen. Fungerte helt supert. Ungene fikk en mye "mykere" overgang og slapp å flytte på seg. Skal også sies at vi hadde en såkalt "lykkelige skilmisse" uten krangling og konflikt. Dro på alle arrangementer sammen, feiret alle høytider sammen, dro sammen på ferie de to første årene. Da han fikk seg kjæreste trappet vi gradvis ned på alt vi gjorde felles. Nå er jeg gift med ny mann, han har fortsatt samme dame og har fått flere barn med henne. Vi møtes når det er merkedager for barn og barnebarn og trives godt i hverandres selskap. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Huset så ut som et bombet horehus hver gang det ble min uke. Måtte også etterhvert rydde opp etter ny dame og barnet hennes også... Og måtte ut med én gang og kjøpe f.eks dopapir eller vaskepulver som de hadde brukt opp uten å kjøpe nytt. 

Anonymkode: 3e70d...775

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

ts

Selvfølgelig er det fint for ham å ha en eks som rydder og vasker etter ham, samt fyller kjøleskapet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man forventer at dette skal fungere for barn, så hvorfor ikke for voksne? 

Anonymkode: b9e7a...12f

Barn betaler ikke kommunale utgifter på huset, tar ikke rundvask, reparerer ikke noe i huset, måker ikke snø, kjøper ikke mat osv. Det blir noe annet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...