AnonymBruker Skrevet 19. mai #1 Skrevet 19. mai Regner med at en part tar over boliglånet ved separasjon? Og ikke at en part leier ut sin andel. Kontakter man banken da? Andre ting som man må tenke over? Anonymkode: 2fed8...ece
AnonymBruker Skrevet 19. mai #2 Skrevet 19. mai Hvis den ene har råd til å kjøpe ut den andre, så ja. Men ofte er jo ikke det tilfellet, og da selger man boligen. Man tar kontakt med banken ja, hvis den ene kjøper ut den andre - banken må godkjenne det ut fra inntekt etc, slik det ellers også er ved nytt lån. Anonymkode: b7e7e...aaf 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #3 Skrevet 19. mai Ja, dere må kontakte banken om ene part skal ta over hele lånet. Denne personen må ha råd til å betjene det da. Det er jo ikke automtatisk at banken godkjenner det. Det vanlige er vel da å skaffe en verdivurdering av boligen, og så kjøper den ene part den andre ut for markedspris. Altså at den får tilbake også sin del av egenkapital og verdistigning. Har den ene part ikke råd til å stå alene med boliglånet, så er det vanlige å selge boligen og dele fortjenesten. Men jeg har jo også hørt om de som har beholdt bolig og boliglånet sammen, med diverse ordninger som for eksempel at barna bor fast der og så har foreldrene hver sin hybel de flytter inn og ut av annenhver uke, og sånne ting. Man kan vel også leie ut sin del. Men den som flytter ut, trenger jo gjerne kapital til å kjøpe noe nytt eget. Sånn at det vanligste er at ene kjøper ut den andre, eller at man selger. Anonymkode: 8d447...eca 2
skeiv-ostepop Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Er det felles boliglån i dag? Da forblir jo boiiglånet felles fremover også til dere endrer det. At dere går fra hverandre endrer ikke forpliktelsene ovenfor banken/långiver. Den normale måten å løse dette på er at en enten selger boligen, innfrir lånet og deler evnt overskudd mellom seg. Er det fortsatt gjeld igjen etterpå så forblir lånet felles og dere må begge dele på det. Eller så kjøper en av dere ut den andre. Her må banken/långiver på banen og det krever naturligvis at en av dere faktisk får boliglånet alene. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #5 Skrevet 19. mai skeiv-ostepop skrev (1 time siden): Er det felles boliglån i dag? Da forblir jo boiiglånet felles fremover også til dere endrer det. At dere går fra hverandre endrer ikke forpliktelsene ovenfor banken/långiver. Den normale måten å løse dette på er at en enten selger boligen, innfrir lånet og deler evnt overskudd mellom seg. Er det fortsatt gjeld igjen etterpå så forblir lånet felles og dere må begge dele på det. Eller så kjøper en av dere ut den andre. Her må banken/långiver på banen og det krever naturligvis at en av dere faktisk får boliglånet alene. på vei til å kontakte banken. takk for gode innspill. Anonymkode: 2fed8...ece
AnonymBruker Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, dere må kontakte banken om ene part skal ta over hele lånet. Denne personen må ha råd til å betjene det da. Det er jo ikke automtatisk at banken godkjenner det. Det vanlige er vel da å skaffe en verdivurdering av boligen, og så kjøper den ene part den andre ut for markedspris. Altså at den får tilbake også sin del av egenkapital og verdistigning. Har den ene part ikke råd til å stå alene med boliglånet, så er det vanlige å selge boligen og dele fortjenesten. Men jeg har jo også hørt om de som har beholdt bolig og boliglånet sammen, med diverse ordninger som for eksempel at barna bor fast der og så har foreldrene hver sin hybel de flytter inn og ut av annenhver uke, og sånne ting. Man kan vel også leie ut sin del. Men den som flytter ut, trenger jo gjerne kapital til å kjøpe noe nytt eget. Sånn at det vanligste er at ene kjøper ut den andre, eller at man selger. Anonymkode: 8d447...eca takk for gode innspill. Anonymkode: 2fed8...ece
AnonymBruker Skrevet 19. mai #7 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis den ene har råd til å kjøpe ut den andre, så ja. Men ofte er jo ikke det tilfellet, og da selger man boligen. Man tar kontakt med banken ja, hvis den ene kjøper ut den andre - banken må godkjenne det ut fra inntekt etc, slik det ellers også er ved nytt lån. Anonymkode: b7e7e...aaf takk for gode innspill. Anonymkode: 2fed8...ece
AnonymBruker Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regner med at en part tar over boliglånet ved separasjon? Og ikke at en part leier ut sin andel. Kontakter man banken da? Andre ting som man må tenke over? Anonymkode: 2fed8...ece Da må den ene kjøpe ut den andre for full markedsverdi! Og få lån til det. Anonymkode: bdef7...0aa
AnonymBruker Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da må den ene kjøpe ut den andre for full markedsverdi! Og få lån til det. Anonymkode: bdef7...0aa Man MÅ ikke kjøpe ut hverandre. Det går an å la det være. Hadde min mann kunne få hele boliglånet på seg så hadde jeg gjort det, mot at jeg fikk nok egenkapital til å kjøpe noe selv. Jeg MÅ ikke ha halvparten Anonymkode: 3e9f6...113
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man MÅ ikke kjøpe ut hverandre. Det går an å la det være. Hadde min mann kunne få hele boliglånet på seg så hadde jeg gjort det, mot at jeg fikk nok egenkapital til å kjøpe noe selv. Jeg MÅ ikke ha halvparten Anonymkode: 3e9f6...113 Nei, du må ikke. Men det er jo ikke særlig smart å gi bort verdier heller. Får en ikke lån til å betale ut halvparten så får en selge. Anonymkode: cc182...213 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai Er ikke det året med separasjon for at man skal prøve å se om man kan få ting i forholdet til å fungere, hadde det ikke da vært lurt å vente litt med å gjøre opp bolig osv en stund? Anonymkode: 8e8ac...8bb 1
BBB12345 Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Regner med at en part tar over boliglånet ved separasjon? Og ikke at en part leier ut sin andel. Kontakter man banken da? Andre ting som man må tenke over? Anonymkode: 2fed8...ece Banken har gitt dere et lån. Da er dere begge knyttet til det lånet uavhengig av sivilstatus. Hvis det skal endres på må det gjøres med banken.
Soft mann Skrevet 19. mai #13 Skrevet 19. mai Eg har gitt vekk min 50% av boligen, til x enten selger den, eller kjøper meg ut på et tidspunkt som hun har råd til
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai Hvis det er et fredfylt brudd så finner man ut av det, er det ikke så er man i knipe. Vanligste er å kjøpe ut hvis man har råd til det, hvis ikke så selger man. Jeg sitter i dag med en bolig jeg må betale alt på, og som vi eier sammen, men han nekter å betale noe så jeg sitter i en økonomisk krise mens huset ligger for salg, men huset blir ikke solgt og ligget ute lenge. Anonymkode: 70f9c...5c9
AnonymBruker Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er ikke det året med separasjon for at man skal prøve å se om man kan få ting i forholdet til å fungere, hadde det ikke da vært lurt å vente litt med å gjøre opp bolig osv en stund? Anonymkode: 8e8ac...8bb Når separasjonen er et faktum har man ikke lenger felles økonomi. Anonymkode: 5ce1c...ee0
Soft mann Skrevet 19. mai #16 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis det er et fredfylt brudd så finner man ut av det, er det ikke så er man i knipe. Vanligste er å kjøpe ut hvis man har råd til det, hvis ikke så selger man. Jeg sitter i dag med en bolig jeg må betale alt på, og som vi eier sammen, men han nekter å betale noe så jeg sitter i en økonomisk krise mens huset ligger for salg, men huset blir ikke solgt og ligget ute lenge. Anonymkode: 70f9c...5c9 Da må du justere pris, slik er det
AnonymBruker Skrevet 19. mai #17 Skrevet 19. mai Soft mann skrev (1 minutt siden): Da må du justere pris, slik er det Eks går ikke med på det, så det er begjært tvangssalg fra min sin side, så jeg ser for meg store tap. Anonymkode: 70f9c...5c9
AnonymBruker Skrevet 19. mai #18 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Man MÅ ikke kjøpe ut hverandre. Det går an å la det være. Hadde min mann kunne få hele boliglånet på seg så hadde jeg gjort det, mot at jeg fikk nok egenkapital til å kjøpe noe selv. Jeg MÅ ikke ha halvparten Anonymkode: 3e9f6...113 Men det er da veldig dumt å gi bort pengene til eksen 🙄Det er ikke akkurat lett å sitte med stort boliglån alene i dag. Anonymkode: 6161a...be6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #19 Skrevet 19. mai Soft mann skrev (43 minutter siden): Eg har gitt vekk min 50% av boligen, til x enten selger den, eller kjøper meg ut på et tidspunkt som hun har råd til Tenker du at det er en smart løsning for ts? Anonymkode: 6161a...be6
AnonymBruker Skrevet 19. mai #20 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Man MÅ ikke kjøpe ut hverandre. Det går an å la det være. Hadde min mann kunne få hele boliglånet på seg så hadde jeg gjort det, mot at jeg fikk nok egenkapital til å kjøpe noe selv. Jeg MÅ ikke ha halvparten Anonymkode: 3e9f6...113 Men hvordan skulle du fått nok egenkapital uten at den andre parten kjøper deg ut? Selv om du velger å gi vekk noen av dine verdier, så må likevel den andre parten ta opp mer i lån for å betale deg denne egenkapitalen med mindre dere har masse penger på bok. La oss ta et eksempel hvor hver part eier 50-50 av boligen og tilhørende lån. Boligen har verdi på 10 mill og lånet er på 5 mill. Da er din del 5 mill, hvorav 2,5 mill er lån så det gjenstår kun 2,5 mill til reell egenkapital. Om den andre skal overta huset, må den altså ta opp 5 mill i lån, slik at du kan betale ned din del av lånet og få egenkapitalen din. Da vil den parten sitte igjen med 7,5 mill i lån om man deler rett. Jeg forstår ikke helt hvordan du mener at dette skal løses uten at noen kjøpes ut? Anonymkode: 7f06a...f1b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå