Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for nyttig svar! Jeg har tenkt mest på dette med skolebarn, ungdomstiden osv, og det var på en måte greit å få bekreftet min "mistanke" om at det er mer krevende selv om det er annerledes. 

Takk! Det var egentlig fint å høre dette fra noen som har hatt samme ønsket. Hvordan klarte du å lande i at 2 var nok?🤍 begge er i bhg enda.

Jeg jobber fullt men med fleksitid. Det har du rett i :)

Anonymkode: 0d1e1...fe9

Mine er 10 og 13. Hadde også ønske om tre barn, men valgte etter hvert å stoppe på to. Det var litt ulike grunner til det og ser at dette var riktig valg for oss. Det er viktig for meg at jeg klarer å følge opp barna like mye.

Jeg kjenner flere som har tre barn, og ett par som har fire barn, og det går fint det også. Men et fellestrekk er at de trenger mer hjelp fra andre. Så hvis dere har stort nettverk og friske besteforeldre i nærheten, så ligger mye til rette for at det går fint med tre barn🥰

Anonymkode: 35117...25d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, jeg kan jo bare si til siste innlegget her at vi har ikke så veldig masse hjelp og nettverk rundt oss. Til vårt forsvar har det gått veldig bra likevel men det er jo selvfølgelig en forskjell med 2 og 3 der også, og da spesielt mtp eventuell barseltid igjen.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En ting er å ha tre smårollinger som alle går i bhg og er friske og blide, no annet er å ha tre skolebarn som skal på trening, kamper og ha hjelp med lekser etc. Og i tillegg ha tid til seg selv, trening, venninner, hus og jobb. Regner med det er sånne tanker du har gjort deg ts, og i så fall kan jeg bekrefte at det er mye mer «jobb» med skolebarn enn smårollinger. Og da har mine barn ingen store utfordringer heller, men tid med meg og pappaen det trenger de så absolutt (kjøring, leksehjelp, kvalitetsprat, god og sunn mat etc). 

Man trenger ikke kjøre barna overalt da, er lov å gå og sykle også. Ha større barn er ekstremt mye lettere enn småunger. De sover natten igjennom, lager frokost, matpakke, kler på seg, rydder og går til og fra skole selv. De går/sykler til venner og aktiviteter. Eneste er når det kommer opp noen sosiale/relasjonelle problemer, men det kan ikke sammenlignes med en trassig treåring eller en baby som ammes og ikke sover om natten. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk for nr. 3. Eldste er 5. Men for oss var det en forutsetning at minst en av oss kan jobbe redusert. Vi jobber til enhver tid max 160% til sammen. Det blir flere barn å dele oppmerksomheten på, og da opplever jeg at vi må jobbe mindre for å gi hvert barn nok oppmerksomhet på ettermiddagen. Begge har også fleksitid.

Anonymkode: cc05e...4c9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (52 minutter siden):

Man trenger ikke kjøre barna overalt da, er lov å gå og sykle også. Ha større barn er ekstremt mye lettere enn småunger. De sover natten igjennom, lager frokost, matpakke, kler på seg, rydder og går til og fra skole selv. De går/sykler til venner og aktiviteter. Eneste er når det kommer opp noen sosiale/relasjonelle problemer, men det kan ikke sammenlignes med en trassig treåring eller en baby som ammes og ikke sover om natten. 

Det kommer jo veldig an på hvordan man bor og hvor langt unna aktivitetene er. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen! Vi bor sentralt da, så barna kommer nok til å kunne gå og sykle til både skole og trening og sånt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi gikk for nr. 3. Eldste er 5. Men for oss var det en forutsetning at minst en av oss kan jobbe redusert. Vi jobber til enhver tid max 160% til sammen. Det blir flere barn å dele oppmerksomheten på, og da opplever jeg at vi må jobbe mindre for å gi hvert barn nok oppmerksomhet på ettermiddagen. Begge har også fleksitid.

Anonymkode: cc05e...4c9

Vi har mulighet til redusert arbeid, men i perioder vil en av oss være noe borte pga jobb, det er uunngåelig. Det er kun snakk om noen få dager her og der men det er såklart relevant å nevne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mine er 10 og 13. Hadde også ønske om tre barn, men valgte etter hvert å stoppe på to. Det var litt ulike grunner til det og ser at dette var riktig valg for oss. Det er viktig for meg at jeg klarer å følge opp barna like mye.

Jeg kjenner flere som har tre barn, og ett par som har fire barn, og det går fint det også. Men et fellestrekk er at de trenger mer hjelp fra andre. Så hvis dere har stort nettverk og friske besteforeldre i nærheten, så ligger mye til rette for at det går fint med tre barn🥰

Her sier du noe viktig for meg. Litt satt på spissen her da jeg selvfølgelig vet at man får fulgt opp en ekstra også, men; Det er sentralt å klare å følge dem opp, og å føle at jeg kan engasjere meg i barna mine, ikke bare "rekke over".. og jeg frykter at med 3 vil det bli mer sånn "skure og gå"-tilstander, hvor livet er mer logistikk enn kvalitetstid sammen. 

Skrevet

Jeg hadde veldig lyst på tre (eller fire).

VELDIG lyst. Så mye at det kjentes ut som et «behov», og at jeg vurderte å gå fra mannen for å kunne få flere barn.

Mannen nektet, og jeg bestemte meg for å bli.

Nå er ungene straks voksne, og det er først de siste årene savnet har gitt seg. Av og til blusser det opp igjen, men stort sett er jeg fornøyd.

Det jeg savner med å kun ha to, er mest søskendynamikken. To er to, mens tre eller fire er «en gjeng». I perioder har ett av barna våre vært veldig sykt, og da ser jeg at det har vært litt ensomt for det friske barnet.

Fordelene med at vi stoppet på to er økonomi, kun en til å ta vare på da det ene barnet ble sykt, bedre plass i bilen/huset, litt mindre kaos i de årene det er cupper, treninger, bursdager, dugnader o.l. HELE TIDEN😅 Da var det greit at vi i verste fall bare delte oss opp og tok ett barn hver.

Og så må jeg innrømme at etter over 20 år med fullt fokus på barn begynner jeg nå å bli veldig klar for litt egentid😄 Så er sånn sett glad for at vi ikke har en minstemann som fortsatt skal bo hjemme i ti år til😄

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...