lady90 Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Har akkurat gått over fra Kenwood til Ankarsrum men skjønner ikke helt hvordan den deig rullen er ment å fungere? Lager pizzadeig med 10 dl mel og 4 dl vann. Hadde i alt vannet først og så melet litt og litt. Eltekroken klare ikke å få tak i det hele tatt, deigen bare setter seg fast på kroken og blir ikke med rundt i bollen. Med deigrullen skjer det samme, må hele tida dytte deigen rundt ellers stopper den. Og den kommer ikke forbi rullen alltid men stopper opp inntil. Har forsøkt rullen helt inntil kanten og feste den på midten, det samme skjer. I tillegg står den pendelen og slår hver gang deigen passerer. Skal den det? Har også forsøkt både lav og høy hastighet men deigen blir ikke med rundt i bollen. Takler den ikke en vanlig porsjon deig? Ga opp til slutt og måtte elte manuelt men den er veldig kompakt nå. I tillegg sitter den skrua man vrir på for å justere vinkelen utrolig hardt. Mannen måtte hjelpe meg for å få vridd på den. Kan noen hjelpe meg her? Se videoer evt.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden For lite væske. Den svære og kompakte deigballen kommer ikke gjennom det relativt smale grepet på rulla. Du kan ha den løst og må ikke feste den, ulempen er at det bråker når den treffer kanten. Jeg "låser" alltid min nokså tett på for å minimere støy, men har heller aldri mindre enn 50% vann i en gjærdeig. Hjelper til litt på begynnelsen, så går maskinen av seg selv. Bruker Ankarsrum som vanlig, tar tørt oppi først og fyller på med vann. https://www.ankarsrum.com/no/hydrering/ https://meny.no/italiensk-pizza/hydrasjon-pizza Anonymkode: aff97...a92
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Eltekroken er det lenge siden jeg har brukt nå, men den ble flittig brukt da jeg bakte mye grovbrød. Funket fint på grove, doble deiger (3-4 brød). Men samme igjen - mer væske enn i de fleste "gamle" oppskrifter. Typisk var vel rundt, 70-85 % vann, som f.eks. denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/grovt-havrebrod/ Anonymkode: aff97...a92
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Jeg har den. I skapet... bruker Kitchenaid fordi jeg tror ankarsrum fungerer bedre på store deiger. Eller våte deiger kanskje Har vært skikkelig irritert på ankarsrum. Jeg baker boller ved å elte lenge før smøret tilsettes. Det takler den ikke Anonymkode: cf339...ffc
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har den. I skapet... bruker Kitchenaid fordi jeg tror ankarsrum fungerer bedre på store deiger. Eller våte deiger kanskje Har vært skikkelig irritert på ankarsrum. Jeg baker boller ved å elte lenge før smøret tilsettes. Det takler den ikke Anonymkode: cf339...ffc Det gjør jeg også, og min ankarsrum takler det helt fint. Anonymkode: e0066...d3b
lady90 Skrevet 8 timer siden Forfatter #6 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det gjør jeg også, og min ankarsrum takler det helt fint. Anonymkode: e0066...d3b Har du da veldig løs deig før du tilsetter smøret? Se min video over. Den klarer ikke kompakte deiger
Callisto83 Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Jeg hadde et elsk, hat forhold til min Ankarsrum. I starten følte jeg at jeg sendte deigen på tivoli. Bollen bare spinte rundt, og jeg synes ikke deigen ble eltet godt nok. Bruker bare deigrullen. Med tiden har jeg fått teken på det, tror jeg. Trikset er ikke altfor tørre deiger. Deigen må være litt mer klissete enn helt tørr. Resultat blir også mye bedre da, da gjæren gjerne får mer rom å heve seg. Jeg lager en ganske stor deig, så deler jeg den opp og fryser de andre bunnene i små poser til en annen dag. Disse kan da tine i kjøleskapet over natten til når vi lager pizza igjen. Her er pizzadeig oppskriften jeg bruker: 2 kilo pizzamel 1300 gram vann 16 gram fersk gjær 32 gram salt
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden lady90 skrev (3 timer siden): Har du da veldig løs deig før du tilsetter smøret? Se min video over. Den klarer ikke kompakte deiger Men deigen din er jo veldig kompakt, til gjærdeig å være, spesielt pizza. Jeg tilsetter også smør 10-15 minutter uti eltingen om jeg baker søtbakst, går helt fint det. Jeg bruker de samme oppskriftene som jeg gjorde før jeg fikk Ankarsrum - kompakt deig med (for) lite væske blir kompakt bakst som blir fort tørr. Anonymkode: aff97...a92
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå