Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sensitiv hud- aldri vært plaget med kviser osv men alltid brukt "snille" produkter da jeg reagerer med å bli rød, varm og klø når jeg får på noe som er parfymert el. 

Begynner å få noen små linjer rundt øyne og i panne (er midt i 30årene) og lurer på om noen har gode tips til retinolprodukt for sensitiv hud..?

Anonymkode: 45e1e...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv øyekrem med retinol f.eks Beauty of Joseon. Uansett er det lurt å begynne veldig mildt, om du tar en krem for ansiktet er Cosrx 0.1 sin retinol krem veldig god. 

Anonymkode: 288fe...1a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå for retinal heller, det er snillere med huden. 

Anonymkode: 5ac04...be5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv øyekrem med retinol f.eks Beauty of Joseon. Uansett er det lurt å begynne veldig mildt, om du tar en krem for ansiktet er Cosrx 0.1 sin retinol krem veldig god. 

Anonymkode: 288fe...1a7

Takk!

Takk for tips? Konkrete produkter du vet som funker? :)

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler disse! Om du vil spare litt så kan det øyeserumet også brukes i resten av ansiktet.  (Begge har samme konsentrasjon av retinal)

Begynn med 1 kveld i uken feks, så øker du gradvis. Og husk solkrem uansett vær! 

Screenshot_20260517_161828_Chrome.jpg

Screenshot_20260517_162020_Lyko.jpg

Screenshot_20260517_162130_Lyko.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sensitiv hud- aldri vært plaget med kviser osv men alltid brukt "snille" produkter da jeg reagerer med å bli rød, varm og klø når jeg får på noe som er parfymert el. 

Begynner å få noen små linjer rundt øyne og i panne (er midt i 30årene) og lurer på om noen har gode tips til retinolprodukt for sensitiv hud..?

Botox 

Anonymkode: bdf97...364

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Botox 

Ingen salve vil endre fine linjer - eneste som hjelper er botox. Skulle startet før 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Ingen salve vil endre fine linjer - eneste som hjelper er botox. Skulle startet før 

🤡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Retinol fungerer, ja. Det er vel også stort sett det eneste som fungerer som ikke innebærer inngrep. Og nå handler denne tråden om retinol.

Anonymkode: c0afb...084

• Nyttig 1
Skrevet

Husk at selv om retinal anses å være mindre irriterende for huden enn retinol, så er det samtidig ca. 10-11 ganger mer potent. 

Årsaken til dette er at verken retinol eller retinal (retinaldehyd) har effekt før det er blitt omdannet til retinsyre (tretinoin), noe som skjer når de kommer i kontakt med enzymene i huden. Retinol ligger to konverteringstrinn  fra retinsyre, mens retinal kun er ett trinn fra retinsyre.

Litt avhengig av produktets formulering betyr det også at en konsentrasjon på 0,2% retinal tilsvarer en konsentrasjon på 0,6 - 1,0% retinol, som ikke er anbefalt hvis man kke har brukt retinoider tidligere, og/eller har sensitiv hud. Anbefalt konsentrasjon av retinal for "begynnere" er 0,01 0,03%, mens det for retinol er 0,1 - 0,3 %.

De eneste produktene jeg kjenner til med såpass lav konsentrasjon av retinal, er Medik8 Crystal Retinal 1 og Medik8 Crystal Retinal 3. Styrke 1 er beregnet til sensitiv hud som er uvant med retinoider.

"Sandwich-metoden" som ble foreslått over her, kan også være greit å bruke spesielt til å begynne med. Huden kan også få økt behov for fukt når man begynner med retinoider.

Det er alltid lurt å ta en patch-test når man innfører aktive ingredienser i hudpleierutinen: Påfør en liten mengde produkt bak øret eller under haken, og vent i minst 24 timer. Ikke skyll av produktet. Om det ikke har oppstått noen reaksjon, skal det være trygt å bruke produktet i ansiktet.

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (20 timer siden):

Husk at selv om retinal anses å være mindre irriterende for huden enn retinol, så er det samtidig ca. 10-11 ganger mer potent. 

Årsaken til dette er at verken retinol eller retinal (retinaldehyd) har effekt før det er blitt omdannet til retinsyre (tretinoin), noe som skjer når de kommer i kontakt med enzymene i huden. Retinol ligger to konverteringstrinn  fra retinsyre, mens retinal kun er ett trinn fra retinsyre.

Litt avhengig av produktets formulering betyr det også at en konsentrasjon på 0,2% retinal tilsvarer en konsentrasjon på 0,6 - 1,0% retinol, som ikke er anbefalt hvis man kke har brukt retinoider tidligere, og/eller har sensitiv hud. Anbefalt konsentrasjon av retinal for "begynnere" er 0,01 0,03%, mens det for retinol er 0,1 - 0,3 %.

De eneste produktene jeg kjenner til med såpass lav konsentrasjon av retinal, er Medik8 Crystal Retinal 1 og Medik8 Crystal Retinal 3. Styrke 1 er beregnet til sensitiv hud som er uvant med retinoider.

"Sandwich-metoden" som ble foreslått over her, kan også være greit å bruke spesielt til å begynne med. Huden kan også få økt behov for fukt når man begynner med retinoider.

Det er alltid lurt å ta en patch-test når man innfører aktive ingredienser i hudpleierutinen: Påfør en liten mengde produkt bak øret eller under haken, og vent i minst 24 timer. Ikke skyll av produktet. Om det ikke har oppstått noen reaksjon, skal det være trygt å bruke produktet i ansiktet.

Etter at jeg leste her inne at retinal er mildere enn retinol, spurte jeg chat gpt som faktisk skrev det motsatte, altså litt av det samme som du skriver her

Anonymkode: 5df26...20c

Skrevet

Etter at jeg leste her inne at retinal er mildere enn retinol, spurte jeg chat gpt som faktisk skrev det motsatte, altså litt av det samme som du skriver her

Anonymkode: 5df26...20c

Ja, forklaringen er som sagt at retinaldehyd omdannes raskere til tretinoin, noe som bidrar til å minske risikoen for irritasjon. Det betyr likevel ikke at man kan starte med en høy konsentrasjon, huden må tilvenne seg gradvis 🙂 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 16.25):

Botox og retinol fungerer på helt ulike måter. Botox virker ved å blokkere signalene mellom nervene og musklene i ansiktet, slik at musklene ikke kan trekke seg sammen, og huden over slapper av og glattes ut. Benyttes til mimikkrynker som "kråketær", sinnarynke, pannerynker, "sur" munn, marionettelinjer osv. Botox i seg selv har imidlertid ingen hudforbedrende egenskaper, slik retinol har. 

Retinol stimulerer hudens egen produksjon av kollagen og elastin, som er de proteinene som holder huden fast og spenstig, og stimulerer også hudens cellefornyelse. På den måten kan retinol reparere solskader, redusere fine linjer og rynker og bidra til å forebygge for tidlig hudaldring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 14.19):

Retinal er ikke for nybegynnere nei. Det er for viderekomne, før evt tretinoin.

Bakuhiol kan funke for noen.

Jeg har gått fra senitiv hud slik du TS beskriver, til mye sterkere hud nå. Men jeg tåler likevel bare den mildeste på markedet (Cerave sin resurface med 0,1 %, eller Cosrx 0,1%). 

Du får prøve en av dem, evt bakuhiol. Husk solkrem.

Skrevet
AprilLudgate skrev (19 timer siden):

Retinal er ikke for nybegynnere nei. Det er for viderekomne, før evt tretinoin.

Bakuhiol kan funke for noen.

Jeg har gått fra senitiv hud slik du TS beskriver, til mye sterkere hud nå. Men jeg tåler likevel bare den mildeste på markedet (Cerave sin resurface med 0,1 %, eller Cosrx 0,1%). 

Du får prøve en av dem, evt bakuhiol. Husk solkrem.

Absolutt. Jeg har brukt retinol 1,0% i flere år, og brukte 2 mnd med "innkjøring" da jeg gikk over til retinaldehyd. Opplevde ingen irritasjon, da, men huden fikk merkbart økt fuktbehov i tilvenningsperioden. 

Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Absolutt. Jeg har brukt retinol 1,0% i flere år, og brukte 2 mnd med "innkjøring" da jeg gikk over til retinaldehyd. Opplevde ingen irritasjon, da, men huden fikk merkbart økt fuktbehov i tilvenningsperioden. 

Tror aldri jeg kommer dit med min lettfornærmede hud 😅

En hudpleier mente jeg hadde sterk hud, men den tåler ingenting særlig aktivt og har aldri gjort det 🤷‍♀️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...