AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Slik jeg har forstått det, så er man sikret en inntekt fra staten som bonde. Uansett om man er en god eller dårlig bonde. Så da handler det bare om å finne en gård. Er det bare å gå på Finn.no og finne en bondegård til salgs, så er jeg i gang? Uansett hvor stor eller liten gården er? Anonymkode: ef5a0...cf3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Ja, du har rett. Akkurat sånn er det. Anonymkode: b248c...c94 16 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai Lykke til! (Tror du kommer til å trenge det) Anonymkode: 9e2a1...ab9 4 1 2
Morten1 Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Du må huske at å være bonde er ikke en jobb, men livsstil, du har alltid noe å gjøre, kan ikke bare reise på ferie når man vil, mindre du har utrolig mye penger på bok kan man ikke øtsle rundt seg med penger 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Man er underbetalt, har aldri fri og vil det er tøft. Man lever som bonde, man jobber ikke bare. Anonymkode: accf9...7b8 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai Hvis du ønsker et liv der du jobber syv dager i uka, ikke kan ha ferie når det passer deg, sykt mye krevende fysisk arbeid og ellers leve med en lønn som er godt under gjennomsnittslønna så go for it! Man bør ha en underliggende drive og kjærlighet for bondeyrket før man hiver seg ut i det. Man bør også ha en agronomutdanning i bunnen om man ønsker å drive med produksjonsdyr. Anonymkode: d94ab...6b2 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai Jeg pleier å være ganske positiv til at folk vil følge drømmen. Men tror nok du bør gjøre litt mer due diligence i forkant her. Anonymkode: 000f2...2de 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai Stemmer at du får tilskudd men du må gjøre jobben selv om du er dårlig i det. Det tar kun lengre tid å utføre de samme oppgaven sammenlignet med en flink bonde. Så times lønna blir dårlig. Anonymkode: 6214f...5a5 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Det er mange forpliktelser, frister, regler og lover du må forholde deg til.... mange som har gård i dag er på siste verset og driver i hovedsak for å overføre tradisjonen videre. Det er ikke noe du blir rik av. Anonymkode: 06bef...13f
aksase Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Slik jeg har forstått det, så er man sikret en inntekt fra staten som bonde. Uansett om man er en god eller dårlig bonde. Så da handler det bare om å finne en gård. Er det bare å gå på Finn.no og finne en bondegård til salgs, så er jeg i gang? Uansett hvor stor eller liten gården er? Anonymkode: ef5a0...cf3 Ja, det høres enkelt ut. Jeg er selv heltidsbonde uten annen inntekt. Produserer årlig omkring 300 tonn korn, nok til en halv million brød, samt nær 1000 tonn potet, 30 trailerlass, nok til årsforbruket til over 40 000 personer. Det er mye jobb. Veldig mye jobb. Mye mer enn et årsverk. Jeg sitter flere timer årlig på traktoren enn det de fleste med kontorjobb sitter på kontoret sitt. I tillegg kommer alt det andre som må gjøres som ikke involverer en traktor. Det er to ting som gjør at jeg kan leve av det: Det ene er at jeg har en pensjonert onkel som jobber gratis. Om jeg skulle erstattet han med lønnet arbeidskraft, ville det redusert min inntekt med minst 500 000,- i året. Da hadde det ikke vært mye igjen.... Den andre årsaken til at det går an å leve av det, er støtten fra Staten. Dersom både statstøtten og min gratisarbeidende onkel blir borte, vil jeg gå flere hundre tusen i underskudd hvert år. Da måtte jeg bare solgt og funnet på noe annet å gjøre. Joda, det er fint å være bonde på gode dager, men særlig lukrativt er det ikke for de fleste. Og uten statstøtte ville landbruket i Norge blitt totalt rasert. Norge ville ikke vært til å kjenne igjen. Jeg er kanskje litt inhabil, men jeg tror jo at det er verdifullt å ha norsk matproduksjon, både fordi det er trygg og god mat, og fordi det er en viktig del av beredskapen. Derfor mener jeg det er like viktig at fellesskapet bruker penger på å sikre norsk matproduksjon som det er å sikre at vi har et fungerende forsvar, et fungerende helsevesen og et fungerende utdanningsvesen. Sånn sett er det jo ingen forskjell på et statsstøttet jordbruk og et statsstøttet helsevesen. Vi har jo ikke en utdanningspolitikk for lærernes skyld, vi har ikke en helsepolitikk for helsearbeidernes skyld, og vi har ikke en jorbrukspolitikk for bøndenes skyld. Alle disse institusjonene får penger fra Staten fordi de er viktige for land og innbyggere, og ikke fordi det er viktig for bønder, sykepleiere og lærere. Endret 16. mai av aksase 5 7 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai Du får ta dette med en klype salt, men min tante og onkel er bønder - da min (inngifta) onkel vokste opp på bondegård, og arvet den etter foreldrene. Jeg kommer fra bondelandet selv. Jeg kjenner ikke mange bønder som ikke har vokst opp slik. Man har jo noen som driver småbruk, som har blitt trendy de siste årene, men stor gård med masse dyr...da er det snakk om jobb hver eneste dag, året rundt. Det er en livsstil, ikke bare en jobb. Anonymkode: f1722...cdc
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Skrevet 16. mai Hvor stort produksjon må man ha for å kunne leve av det, mon tro? F.eks. Hvor mange melkekyr, eventuelt hvor mange sauer til slakt, osv? Anonymkode: 4541d...edf
AnonymBruker Skrevet 17. mai #13 Skrevet 17. mai aksase skrev (15 timer siden): Ja, det høres enkelt ut. Jeg er selv heltidsbonde uten annen inntekt. Produserer årlig omkring 300 tonn korn, nok til en halv million brød, samt nær 1000 tonn potet, 30 trailerlass, nok til årsforbruket til over 40 000 personer. Det er mye jobb. Veldig mye jobb. Mye mer enn et årsverk. Jeg sitter flere timer årlig på traktoren enn det de fleste med kontorjobb sitter på kontoret sitt. I tillegg kommer alt det andre som må gjøres som ikke involverer en traktor. Det er to ting som gjør at jeg kan leve av det: Det ene er at jeg har en pensjonert onkel som jobber gratis. Om jeg skulle erstattet han med lønnet arbeidskraft, ville det redusert min inntekt med minst 500 000,- i året. Da hadde det ikke vært mye igjen.... Den andre årsaken til at det går an å leve av det, er støtten fra Staten. Dersom både statstøtten og min gratisarbeidende onkel blir borte, vil jeg gå flere hundre tusen i underskudd hvert år. Da måtte jeg bare solgt og funnet på noe annet å gjøre. Joda, det er fint å være bonde på gode dager, men særlig lukrativt er det ikke for de fleste. Og uten statstøtte ville landbruket i Norge blitt totalt rasert. Norge ville ikke vært til å kjenne igjen. Jeg er kanskje litt inhabil, men jeg tror jo at det er verdifullt å ha norsk matproduksjon, både fordi det er trygg og god mat, og fordi det er en viktig del av beredskapen. Derfor mener jeg det er like viktig at fellesskapet bruker penger på å sikre norsk matproduksjon som det er å sikre at vi har et fungerende forsvar, et fungerende helsevesen og et fungerende utdanningsvesen. Sånn sett er det jo ingen forskjell på et statsstøttet jordbruk og et statsstøttet helsevesen. Vi har jo ikke en utdanningspolitikk for lærernes skyld, vi har ikke en helsepolitikk for helsearbeidernes skyld, og vi har ikke en jorbrukspolitikk for bøndenes skyld. Alle disse institusjonene får penger fra Staten fordi de er viktige for land og innbyggere, og ikke fordi det er viktig for bønder, sykepleiere og lærere. Jeg er ikke bonde, men regnskapsfører. Men jeg har noen regnskap for bønder. Bønder tjener ikke i nærheten av verdien og tiden de tilfører. Når inntekten til en bonde ser høy ut på papiret, skyldes det ofte at de har en fulltidsjobb i tillegg, samt lønnskostnader knyttet til egen innsats ikke er med i det regnestykket i og med mange driver som ENK. Skulle bare mangle at vi som samfunn anså dette som viktig investering, etter mitt syn. Verden er urolig, det holder ikke å ha droner og jetfly hvis folket ditt sulter. Anonymkode: 000f2...2de 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai #14 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det bare å gå på Finn.no og finne en bondegård til salgs, så er jeg i gang? Uansett hvor stor eller liten gården er? Anonymkode: ef5a0...cf3 Nei, det kan du ikke. Du må få konsesjon på en gård du kjøper (ellers blir du tvunget til å selge den igjen), og det får du ikke uten landbruksutdanning eller dokumentert erfaring. Les deg opp om konsesjon og ta et år for å bli agronom, så kan du kjøpe deg en gård. Anonymkode: 2bb4d...a58
A-hunter Skrevet 17. mai #15 Skrevet 17. mai Forsåvidt. Men støtten kommer fra norske skattebetalere, ikke Staten. Staten bare administrerer den på en særdeles ineffektiv og kostbar måte gjennom et eget departement og et par, tre direktorater med hver sin ledelse, administrasjon og kommunikasjonsavdeling. Som takk for denne støtten får norske skattebetalere også lov til å betale dyrt for norsk mat med middels kvalitet fra et elendig utvalg. "Vi må beskytte norsk landbruk" betyr i all hovedsak å presse mest mulig penger ut av landets borgere og få minst mulig ut av disse pengene.
Macro Skrevet 17. mai #16 Skrevet 17. mai Ingen jobber mer og hardere for lønna si enn bønder. Fordeler du inntekten på antall timer og tilgjenglighet så har de luselønn. De har også den mest ustabile samarbeidspartneren man kan få tak i, nemlig været. Det er konstant planlegging og timing, dyrt utstyr som må holdes i god stand og evt dyr som trenger riktig og god oppfølging både med tanke på dyrevelferd og økonomi. Det er en grunn til at bønder er fritatt plikten om å holde nattero og helligdagsfred, de må jobbe når været, avlingen og tiden tilsier det. Om du planlegger et avslappet liv som bonde så håper jeg du har mange millioner i buffer så du tåler det økonomisk noen år. Etter det må du ta jobben seriøst evt finne deg annen jobb for å ha til salt i grøten. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #17 Skrevet 18. mai Nå er vel hele tråden til TS bare noe tøys, men den kan være grei å ha for å belyse en sånn levevei. Jeg vet ikke mye om gårdsdrift, men jeg vet i hvert fall at det kan være vanskelig for en bonde med familie å finne tid til å ta ferie. Der har de det ikke som oss andre, som kan dra i vei når det måtte passe. Noe å tenke på før man går inn i en sånn livsstil. Har veldig stor respekt for seriøse bønder med yrkesstolthet. Er også oppmerksom på at det finnes individer der (som i andre yrker) som aldri skulle hatt en slik jobb. Da tenker jeg på der dyrevelferd står på spill, og dyr lider som følge av vanskjøtsel. Det har vært oppslag i Nationen om denne problemstillingen. Så dersom TS ser for seg en fremtid som bonde med dyrehold, er rådet mitt å være glad i dyr, og opptatt av at de skal ha det bra. Anonymkode: 470c7...6d1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #18 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er vel hele tråden til TS bare noe tøys, men den kan være grei å ha for å belyse en sånn levevei. Jeg vet ikke mye om gårdsdrift, men jeg vet i hvert fall at det kan være vanskelig for en bonde med familie å finne tid til å ta ferie. Der har de det ikke som oss andre, som kan dra i vei når det måtte passe. Noe å tenke på før man går inn i en sånn livsstil. Har veldig stor respekt for seriøse bønder med yrkesstolthet. Er også oppmerksom på at det finnes individer der (som i andre yrker) som aldri skulle hatt en slik jobb. Da tenker jeg på der dyrevelferd står på spill, og dyr lider som følge av vanskjøtsel. Det har vært oppslag i Nationen om denne problemstillingen. Så dersom TS ser for seg en fremtid som bonde med dyrehold, er rådet mitt å være glad i dyr, og opptatt av at de skal ha det bra. Anonymkode: 470c7...6d1 Angående svikt i dyrevelferd så handler de sakene nesten alltid om personlige tragedier og sjelden om at bonden er uegnet til å ta vare på dyr. Livet skjer, kanskje mister man partner gjennom sykdom eller samlivsbrudd og mister livsmotet. Kanskje blir man deprimert og motløs på grunn av økonomiske problemer. Kanskje jobber man alt for mye over veldig lang tid, blir utbrent og møter veggen. Ofte er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer som gjør at bonden får problemer. I arbeidslivet ellers blir slikt gjerne fanget opp av kolleger og håndtert gjennom sykemelding og tilrettelegging fra arbeidsgiver. I landbruket jobber veldig mange bønder helt alene og det kan gå måneder og år før noen oppdager at bonden er syk og ute av stand til å ta vare på gården. En bonde kan ikke heller bare sykemelde seg og bli borte fra jobben fordi det ofte hverken er folk som kan ta over, eller økonomiske ordninger som dekker et langtidsfravær. Med den økonomien som er i landbruket blir det derfor ofte til at bonden selv jobber til hen bokstavelig talt stuper og alt havarerer fordi det ikke er økonomi til å ansette en person som kan avlaste bonden. Derfor vil jeg påstå at dyretragedier ofte skyldes systemfeil som Staten må ta ansvaret for. Det burde vært tilstrekkelig økonomi i landbruket til at en bonde kan oppnå en levelig inntekt med et fornuftig antall arbeidstimer og det burde vært økonomi nok eller andre ordninger slik at bonden kan leie/ansatte hjelp dersom arbeidsmengden blir for stor. I tillegg burde bønder hatt de samme velferdsgoder som andre arbeidstakere når det gjelder rett på feire, fritid, sykevikarer og fødselspermisjoner. Det finnes noe, og det ble gjort noen bra ting med dette også i årets Jordbruksoppgjør, men det er fortsatt en vei å gå. Anonymkode: 48f40...579 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #19 Skrevet 18. mai Er det verdt det? Man har ikke helg eller ferier. Da mener jeg aldri. Da må du betale noen for å være avløser. De vil også ha lønn. Anonymkode: 52a06...012
AnonymBruker Skrevet 18. mai #20 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 12.16): Slik jeg har forstått det, så er man sikret en inntekt fra staten som bonde. Uansett om man er en god eller dårlig bonde. Så da handler det bare om å finne en gård. Er det bare å gå på Finn.no og finne en bondegård til salgs, så er jeg i gang? Uansett hvor stor eller liten gården er? Anonymkode: ef5a0...cf3 Du skal ha ganske omfattende produksjon for å få støtte fra Staten, og det er også et bunnfradrag på kr 6000,-. Støtten gis i form av kr pr. daa til gras, grønnsaker, bær eller korn + pr. dyr i produksjon. Alternativet til statsstøtte er en betydelig økning i matpriser, da det er store utgifter på en gård, bl.a. diesel, kraftfôr til dyra, såkorn, såfrø, kunstgjødsel, regnskapsfører m.m. Alt dette må jo dekkes inn for at det skal bli noe igjen til bonden. Anonymkode: bf6c5...9a5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå