Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En må ha utstyr for å undervise i slikt, kan skatteetaten diktere om jeg skal kjøpe fra Temu eller dyrt utstyr? Overskudd blir det om jeg kjøper fra Temu, velger man high end, null i overskudd.

Anonymkode: f5436...d2e

Det er for så vidt riktig. Men for å si det sånn da. Skal du undervise i foto f.eks og omsetter for 500 k i året. så vil dette være utstyr i saldogruppe d med en avskriingssats på 20 %. Det vil si at du må ha utstyr for 2,5 millioner for å gå i null. 

Det høres ikke levedyktig ut, men for all del kjør på. 

Undervisning er unntatt mva. så du vil slippe problemstillingen med at staten sponser momsen for deg. Men kravet om at kjøpene skal ha tilknytning til driften står fremdeles. 

Anonymkode: c5a80...619

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, så inntektene må dekke nedskrivingen fra år til år. Dvs ikke være høyere enn nedskrivingen årlig i 5 etterfølgende år.

Hvis avskrivingene er høyere enn inntektene blir det ikke overskudd. Siden det skattemessig er saldoavskrivinger blir de lavere og lavere for hvert år.

Anonymkode: 9fa46...2c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er for så vidt riktig. Men for å si det sånn da. Skal du undervise i foto f.eks og omsetter for 500 k i året. så vil dette være utstyr i saldogruppe d med en avskriingssats på 20 %. Det vil si at du må ha utstyr for 2,5 millioner for å gå i null. 

Det høres ikke levedyktig ut, men for all del kjør på. 

Undervisning er unntatt mva. så du vil slippe problemstillingen med at staten sponser momsen for deg. Men kravet om at kjøpene skal ha tilknytning til driften står fremdeles. 

Jo men om inntektene akkurat dekker avskrivingen fra år til år, vil jo dette likevel ikke generere overskudd? Dvs, jeg må forskuttere utstyret, men elevene betaler jo dette ned på de 5 årene det nedskrives? Om inntekt fra dem er den samme som nedskrivingen årlig? Og etter 5 år er det jo nedskrevet og jeg kan vel da ikke lignes for å overta det etter endt drift?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo men om inntektene akkurat dekker avskrivingen fra år til år, vil jo dette likevel ikke generere overskudd? Dvs, jeg må forskuttere utstyret, men elevene betaler jo dette ned på de 5 årene det nedskrives? Om inntekt fra dem er den samme som nedskrivingen årlig? Og etter 5 år er det jo nedskrevet og jeg kan vel da ikke lignes for å overta det etter endt drift?

Jo det kan du. Som jeg skrev i et par poster lenger fremme. Det vil være uttak etter skattelovens § 5-2. Det verdisettes til markedsverdi og ikke nedskrevet verdi i regnskapet ditt. Skattelovens § 5-3. Det vil være  inntekt og naturalytelse for deg etter skattelovens § 5-1 og 5-12. 

Dette gjelder i AS. Rent teknisk blir det en litt annen måte å gjøre det på i et ENK, men prinsippet blir det samme: Tar du ut til priavt bruk må du skatte av fordelen, altså markedsverdien. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For å forklare med en forståelig sammenligning da: Dersom du driver et firma og selger et driftsmiddel, så er inntekt fra dette skattepliktig, helt uavhengig av om driftsmiddelet er nedskrevet eller ikke.  Rent teknisk gjøres dette ved at saldoen blir negativ og man får en omvendt nedskriving  som inntektsføres, men det er ikke så nøye. Poenget er at inntekt er skattepliktig uansett. 

Om du tar ut driftsmiddelet til deg selv, eller selger til andre har skattemessig ingen betydning. Enten betaler du firmaet for utstyret, og firmaet må skatte av inntekten. Eller så betaler du ikke for det, og du personlig blir skattepliktig for fordelen i form av en naturalytelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å forklare med en forståelig sammenligning da: Dersom du driver et firma og selger et driftsmiddel, så er inntekt fra dette skattepliktig, helt uavhengig av om driftsmiddelet er nedskrevet eller ikke.  Rent teknisk gjøres dette ved at saldoen blir negativ og man får en omvendt nedskriving  som inntektsføres, men det er ikke så nøye. Poenget er at inntekt er skattepliktig uansett. 

Om du tar ut driftsmiddelet til deg selv, eller selger til andre har skattemessig ingen betydning. Enten betaler du firmaet for utstyret, og firmaet må skatte av inntekten. Eller så betaler du ikke for det, og du personlig blir skattepliktig for fordelen i form av en naturalytelse. 

Skjønner. Flotte svar.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skattemessig er det saldoavskrivinger, så det går lenger tid enn 5 år før de er nedskrevet. Med 20 % avskriving kom en annen bruker til at du må ha utstyr for 2,5 mill. 

Saldoavskrivninger blir slik:

År 1: 2,5 mill x 20 % = 500k

År 2: 2 mill x 20 % = 400k

År 3: 1,6 mill x 20 % = 320k

År 4: 1,28 mill x 20 % = 256k

År 5: 1,024 x 20 % = 204 800

År 6: 819 200 × 20 % = 163 840

Osv.

Når saldoverdien kommer under 30k kan resten avskrives.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skattemessig er det saldoavskrivinger, så det går lenger tid enn 5 år før de er nedskrevet. Med 20 % avskriving kom en annen bruker til at du må ha utstyr for 2,5 mill. 

Saldoavskrivninger blir slik:

År 1: 2,5 mill x 20 % = 500k

År 2: 2 mill x 20 % = 400k

År 3: 1,6 mill x 20 % = 320k

År 4: 1,28 mill x 20 % = 256k

År 5: 1,024 x 20 % = 204 800

År 6: 819 200 × 20 % = 163 840

Osv.

Når saldoverdien kommer under 30k kan resten avskrives.

Ok, så dyrere utstyr bruker rett og slett lengre tid på å nedskrives?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, så dyrere utstyr bruker rett og slett lengre tid på å nedskrives?

Ja. Det er prosentvis. Det meste av det du snakker om vil nok havne i saldo d. Dette er en samlesaldo der alt utstyret ditt blir sett på under ett, og du får avskriving med 20 % av verdien på saldoen i året. Selger du utstyret skal inntekten føres på saldoen slik at den blir redusert, og dermed reduserer avskrivningene. 

Selger du utstyr f.eks for 100 k etter at hele saldoen er nedskrevet til 0, blir saldoen negativ med 100 000. Den negative saldo fungere motsatt og skal inntektsføres med 20 % i året. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...