AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Jeg skulle bare en liten stund hjelpe en dame som ble syk med diverse ting i huset, men hun er fortsatt syk relativt ofte så jeg hjelper henne fortsatt og har gjort det i noen måneder. For dette får jeg betalt mellom 200-500 hver gang jeg er der og det har blitt over 10 000 kroner i år. Ser nå at «inntekt» over 6000 må skattes av. Men jeg lurer litt på dette - jeg bruker over 100 kroner på å komme meg til henne med kjøring da det er flere bomringer + 40 minutter reisevei, dette kan jo ikke skrives av på skatten? Jeg hjelper henne rundt 2 timer og om 100 kroner går vekk på å komme seg dit, så skal jeg betale skatt i tillegg? Sitter jo ikke igjen med stort da..? Anonymkode: f3b6c...989
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Det er fradrag for reiseutgifter. Anonymkode: 9fa46...2c6
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Last ned en mal for kjøregodtgjørelse, pr km og bompenger. Du kan motta inntil 10 000 her også, det går ikke som inntekt. Så får dere ta en vurdering om det er verdt det når grensen for inntekt blir passert. Superenkelt å rapportere inn. Anonymkode: d665b...a9c
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg skulle bare en liten stund hjelpe en dame som ble syk med diverse ting i huset, men hun er fortsatt syk relativt ofte så jeg hjelper henne fortsatt og har gjort det i noen måneder. For dette får jeg betalt mellom 200-500 hver gang jeg er der og det har blitt over 10 000 kroner i år. Ser nå at «inntekt» over 6000 må skattes av. Men jeg lurer litt på dette - jeg bruker over 100 kroner på å komme meg til henne med kjøring da det er flere bomringer + 40 minutter reisevei, dette kan jo ikke skrives av på skatten? Jeg hjelper henne rundt 2 timer og om 100 kroner går vekk på å komme seg dit, så skal jeg betale skatt i tillegg? Sitter jo ikke igjen med stort da..? Anonymkode: f3b6c...989 Jeg tenker at dette er litt i grenseland enda egentlig. For å være skattbart må det være fordel vunnet ved arbeid, kapital eller virksomhet, jf. sktl. § 6-1. Men det sier jo ikke stort, så man får en del grensetilfeller og dette er stort sett behandlet i rettspraksis. Spørsmålet her er jo om dette går inn under arbeid eller virksomhet. Avgrensning av virksomhet mot hobby er slett ingen ny problemstilling og rettspraksis gir følgende kriterier: Det må være for egen regning og risiko, det må være av en hvis varighet, og det må være egnet til å gå med overskudd. Merk at det ikke er krav om at det må gå med overskudd, men være egnet. Det sentrale vilkåret for din del vil nok være både dette med varighet, og om det er egnet til å gi overskudd. Et par måneder er nok ikke lenge nok til at du oppfyller varighetskravet i lovens forstand, siden omfanget her også er relativt beskjedent. Det er ikke opplagt at du fyller virksomhetskravene vil jeg si. Men det kan også hende dette faller inn under fordel vunnet ved arbeid i loven. Du vil i så fall ikke kunne kreve km godtgjørsle, da dette i praksis blir som å pendle til en hvilken som helst jobb. Rent juridisk og skattemessig finnes det ikke et veldig klart svar her egentlig. Anonymkode: c5a80...619 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #6 Skrevet 24. mai Hva om en har 4-5-6 hobbyer som ikke relaterer til hverandre og tjener 5-10000 på hver av dem årlig? Anonymkode: f5436...d2e
AnonymBruker Skrevet 24. mai #7 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva om en har 4-5-6 hobbyer som ikke relaterer til hverandre og tjener 5-10000 på hver av dem årlig? Anonymkode: f5436...d2e Ts gjør et arbeid, og dersom hun ikke også hjelper mange andre ubetalt, kan der vel ikke kalles en hobby. Hvis du samler på frimerker, og et år selger ett til en betydelig sum, er det fortsatt hobby og skattefritt. Driver du med frimerker som næring har du fradrag for absolutt alle utgifter, så mulig at samme salg likevel ikke utgjorde nok til å bli skattepliktig. Hobbyer gir i utgangspunktet ikkd inntekter. Dersom du har en hobby som gir en årlig inntekt driver du næring. Det at jeg elsker jobben min og periodevis svært mange timer, endrer ikke at jeg driver en bedrift, og er skattepliktig. Anonymkode: 0e0fe...77c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva om en har 4-5-6 hobbyer som ikke relaterer til hverandre og tjener 5-10000 på hver av dem årlig? Anonymkode: f5436...d2e Som jeg skrev i et innlegg rett over så er avgrensning av hobby mot virksomhet slett ingen ny problemstilling, og det finnes en god del rettspraksis på det. Hovedkriteriene er at det skal være egnet til å gi overskudd, og det må være av en viss varighet og et visst omfang. Det er også stilt opp et krav om at det utføres for eiers regning og risiko, men det anvendes mest for å avgrense selvstendig næringsvirksomhet mot arbeidstakerforhold. I ditt konkrete eksempel vil jeg tro at skatteetaten hadde sett dette under ett, og karakterisert det som næring. Men jeg kjenner ingen dommer som omhandler konkret akkurat dette, så det blir litt begrunnet gjetting bare. Det at hobbyene ikke er relatert, tror jeg ikke vil bli tillagt særlig vekt når totalsummen blir såpass høy. Det gir også mening i forhold til kriteriet om at det er egnet til å gi overskudd. Anonymkode: c5a80...619
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva om en har 4-5-6 hobbyer som ikke relaterer til hverandre og tjener 5-10000 på hver av dem årlig? Anonymkode: f5436...d2e Hva mener du med tjener? Salgssum eller overskudd? Anonymkode: 9fa46...2c6
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai Akkurat denne «hobbyen» eller ekstrajobben, hadde jeg ikke giddet å oppgi. Som andre også påpeker så er dette i grenseland, men det er ikke deg de er ute etter. Jeg tenker at alternativet da ville vært for eksempel hjemmesykepleie eller lignende. Det hadde vært vesentlig dyrere for samfunnet. Så la det være, og slå deg til ro med at du er til stor nytte for noen! Anonymkode: 32b57...55e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 2.02): Jeg skulle bare en liten stund hjelpe en dame som ble syk med diverse ting i huset, men hun er fortsatt syk relativt ofte så jeg hjelper henne fortsatt og har gjort det i noen måneder. For dette får jeg betalt mellom 200-500 hver gang jeg er der og det har blitt over 10 000 kroner i år. Ser nå at «inntekt» over 6000 må skattes av. Men jeg lurer litt på dette - jeg bruker over 100 kroner på å komme meg til henne med kjøring da det er flere bomringer + 40 minutter reisevei, dette kan jo ikke skrives av på skatten? Jeg hjelper henne rundt 2 timer og om 100 kroner går vekk på å komme seg dit, så skal jeg betale skatt i tillegg? Sitter jo ikke igjen med stort da..? Anonymkode: f3b6c...989 Å gjøre regelmessige jobber for andre mot betaling, er nok veldig på grensen til næring. Jeg vil i hvert fall ikke kalle det en hobby. Hvor lenge ser du for deg at dette skal fortsette? Går du i pluss over tid? Les mer her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva om en har 4-5-6 hobbyer som ikke relaterer til hverandre og tjener 5-10000 på hver av dem årlig? Anonymkode: f5436...d2e Hobbyer skal pr definisjon ikke gå særlig i pluss over tid. Sitater fra skatteetaten.no: I utgangspunktet skal du ikke betale skatt av hobbyen din, men hvis hensikten din er å tjene penger på den, kan det hende at hobbyen regnes som næring. Hvis du er næringsdrivende, er inntekten skattepliktig. Når du har inntekter fra andre typer småjobber, må du betale skatt hvis inntektene er større enn utgiftene. Hvis du har inntekter fra småjobber over tid og går med overskudd, må du vurdere om du driver næring. I alle tilfeller er det en selv som må finne ut om man er næringsdrivende, og innrapportere til skatteetaten dersom man er det. Det er også mulig å innrapportere inntekter uten at man driver næring. Man kan også be skatteetaten om en bindende forhåndsuttalelse (BFU). Anonymkode: 9755e...714
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Som jeg skrev i et innlegg rett over så er avgrensning av hobby mot virksomhet slett ingen ny problemstilling, og det finnes en god del rettspraksis på det. Hovedkriteriene er at det skal være egnet til å gi overskudd, og det må være av en viss varighet og et visst omfang. Det er også stilt opp et krav om at det utføres for eiers regning og risiko, men det anvendes mest for å avgrense selvstendig næringsvirksomhet mot arbeidstakerforhold. I ditt konkrete eksempel vil jeg tro at skatteetaten hadde sett dette under ett, og karakterisert det som næring. Men jeg kjenner ingen dommer som omhandler konkret akkurat dette, så det blir litt begrunnet gjetting bare. Det at hobbyene ikke er relatert, tror jeg ikke vil bli tillagt særlig vekt når totalsummen blir såpass høy. Det gir også mening i forhold til kriteriet om at det er egnet til å gi overskudd. Anonymkode: c5a80...619 Rart at de hadde sett det under ett, siden de ikke har noe med hverandre å gjøre mtp næringskoder. Men fradragene ville jo kunnet bli hinsides, da jeg hadde kjøpt myyyye dyrere og mer utstyr. Anonymkode: f5436...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hva mener du med tjener? Salgssum eller overskudd? Anonymkode: 9fa46...2c6 Inntjening. Går sikkert uansett i minus da dette kan være helsikes dyre hobbyer. Jeg har hittil holdt meg på den rimelige siden av dem. Kunne fint brent av 200k i året på iallefall 3 av dem. Anonymkode: f5436...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Rart at de hadde sett det under ett, siden de ikke har noe med hverandre å gjøre mtp næringskoder. Men fradragene ville jo kunnet bli hinsides, da jeg hadde kjøpt myyyye dyrere og mer utstyr. Anonymkode: f5436...d2e Synes du egentlig det er rart? Er det rart at de er mer opptatt av at du samlet generer et stort overskudd, enn at det du driver med har ulike næringskoder? Svært mange bedrifter driver virksomheter som isolert sett kunne vært ført opp på ulike næringskoder. De leverer et regnskap og en skattemelding likevel. Hvis du tenker det godt om og ser på hensynet bak skattelovgivningen, så er vel ikke dette så rart egentlig. Anonymkode: c5a80...619
AnonymBruker Skrevet 25. mai #15 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Inntjening. Går sikkert uansett i minus da dette kan være helsikes dyre hobbyer. Jeg har hittil holdt meg på den rimelige siden av dem. Kunne fint brent av 200k i året på iallefall 3 av dem. Anonymkode: f5436...d2e Hva mener du med inntjening? Det du får betalt eller overskuddet? Anonymkode: 9fa46...2c6
AnonymBruker Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Inntjening. Går sikkert uansett i minus da dette kan være helsikes dyre hobbyer. Jeg har hittil holdt meg på den rimelige siden av dem. Kunne fint brent av 200k i året på iallefall 3 av dem. Anonymkode: f5436...d2e Merk at kravet ikke er oveskudd, men at det er egnet til å gi overskudd. Dette er to ulike ting. Anonymkode: c5a80...619 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #17 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Å gjøre regelmessige jobber for andre mot betaling, er nok veldig på grensen til næring. Jeg vil i hvert fall ikke kalle det en hobby. Hvor lenge ser du for deg at dette skal fortsette? Går du i pluss over tid? Les mer her: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ Hobbyer skal pr definisjon ikke gå særlig i pluss over tid. Sitater fra skatteetaten.no: I utgangspunktet skal du ikke betale skatt av hobbyen din, men hvis hensikten din er å tjene penger på den, kan det hende at hobbyen regnes som næring. Hvis du er næringsdrivende, er inntekten skattepliktig. Når du har inntekter fra andre typer småjobber, må du betale skatt hvis inntektene er større enn utgiftene. Hvis du har inntekter fra småjobber over tid og går med overskudd, må du vurdere om du driver næring. I alle tilfeller er det en selv som må finne ut om man er næringsdrivende, og innrapportere til skatteetaten dersom man er det. Det er også mulig å innrapportere inntekter uten at man driver næring. Man kan også be skatteetaten om en bindende forhåndsuttalelse (BFU). Anonymkode: 9755e...714 Dette er nok en riktig betraktning. At dette går under hobby er nok lite trolig. Men som jeg skrev over så er det heller ikke helt opplagt at det oppfyller kravene til næringsvirksomhet. Men det kan gjøre det. Det ligger nok litt i grenseland, og spørsmålet er vel mest om det er næring, eller om det egentlig er et arbeidsforhold. Svaret er ikke helt opplagt, men at det er hobby ser jeg vanskelig for meg at skatteetaten hadde gått med på. Anonymkode: c5a80...619
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva mener du med inntjening? Det du får betalt eller overskuddet? Anonymkode: 9fa46...2c6 Får betalt. Anonymkode: f5436...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. mai #19 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Merk at kravet ikke er oveskudd, men at det er egnet til å gi overskudd. Dette er to ulike ting. Anonymkode: c5a80...619 Måtte isf lagt ned firmaet når utstyret var nedskrevet. Eller kjøpt enda mer. Heldigvis er det ingen grense for hvor mye utstyr en kan kjøpe til firmaet. Anonymkode: f5436...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. mai #20 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får betalt. Anonymkode: f5436...d2e Det er ingen bedrifter som betaler skatt av det de får betalt. De betaler skatt av overskuddet. Hvis man får betalt for f.eks å strikke på oppdrag og får betalt kr. 5000,- er ikke overskuddet kr. 5000,-. Garnet er kanskje kr 1500,- og arbeidsinnsatsen er lagt over de resterende kr. 3500,-. Anonymkode: 9fa46...2c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå