AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Jeg og mannen min er i 40-årene, gift, store barn der to av tre har flyttet hjemmefra, yngste går på vgs. Mannen min har på grunn av jobb bodd utenlands det siste året, kun vært hjemme i ferier. Er jeg et forferdelig menneske som vil fortsette å være særbo når han flytter hjem til Norge igjen? Vi har ingen problemer i ekteskapet, men jeg kjenner på hvor deilig det er å ha den alenetiden og hvor mye enklere det er å holde orden i hus og hjem når han er borte. Er det noen andre som er gifte og særbo? Hvorfor ble dere det? Funker det bra for begge? Midlertidig eller permanent? Anonymkode: f0bcb...a67 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Før besserwissere kommer og skriker om at det ikke er "lov" (har lest mye om det her før). Spurte Grok. Her har du litt info om praktiske ting: "Ja, det er fullt lovlig og mulig å være gift og bo hver for seg (særbo) i Norge. Det finnes ingen lov som krever at ektefeller må bo sammen under samme tak. Hovedpoenger: Ingen krav om felles bosted i ekteskapsloven: Ekteskapet handler om juridisk status, økonomiske regler (f.eks. felleseie/særeie), arv og underholdsplikt – ikke om daglig samliv eller adresse. Du kan være gift uten å bo sammen. Folkeregisteret: Hovedregelen er at gifte skal ha samme folkeregistrerte adresse, men unntak gjelder hvis dere har oppløst det felles hjemmet (uten at det er separasjon/skilsmisse). Mange praktiserer særbo med separate adresser, spesielt hvis det er praktiske grunner (jobb, bolig, barn osv.). Det er ikke ulovlig. Praktiske konsekvenser du bør være klar over: Skatt og trygd: Ektefeller skattes ofte sammen eller har felles vurderinger, men ved varig atskilt bo kan dere behandles mer separat i noen tilfeller (f.eks. skattemessig). Barnetrygd, omsorgsrettigheter osv. påvirkes normalt ikke så lenge dere er gift og deler omsorg. Arv og økonomi: Som gifte har dere sterkere rettigheter (arv, deling av formue ved skilsmisse) enn samboere. Dette gjelder uavhengig av adresse. Barn: Det er vanlig og uproblematisk med felles barn i særbo-ordninger, så lenge omsorgen ivaretas. Separasjon/skilsmisse: Hvis dere formelt separeres, blir det enklere med separate adresser i folkeregisteret, men det er ikke nødvendig for å bo hver for seg. Dette er en kjent ordning i Norge – mange par velger særbo av ulike grunner (uavhengighet, jobb, boligmarked osv.), og det er både akseptert og diskutert i media og forskning. Anbefaling: Kontakt Folkeregisteret (Skatteetaten), NAV eller en familierettsadvokat for din konkrete situasjon, da det kan være praktiske detaljer rundt registrering, boplikt på eiendommer eller ytelser. Reglene kan tolkes noe ulikt i praksis." Anonymkode: bece1...920
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen min er i 40-årene, gift, store barn der to av tre har flyttet hjemmefra, yngste går på vgs. Mannen min har på grunn av jobb bodd utenlands det siste året, kun vært hjemme i ferier. Er jeg et forferdelig menneske som vil fortsette å være særbo når han flytter hjem til Norge igjen? Vi har ingen problemer i ekteskapet, men jeg kjenner på hvor deilig det er å ha den alenetiden og hvor mye enklere det er å holde orden i hus og hjem når han er borte. Er det noen andre som er gifte og særbo? Hvorfor ble dere det? Funker det bra for begge? Midlertidig eller permanent? Anonymkode: f0bcb...a67 Ganske forferdelig ja. Hva er poenget med å være gift med noen du egentlig ikke liker ? Anonymkode: 65f76...f4e
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #4 Skrevet 58 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ganske forferdelig ja. Hva er poenget med å være gift med noen du egentlig ikke liker ? Anonymkode: 65f76...f4e Jeg elsker mannen min. Men jeg vil ikke bo fast med ham. Hva slags svar der dette? Anonymkode: bece1...920
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #5 Skrevet 55 minutter siden Gift og særbo er vel trygdebedrageri eller lignende? Anonymkode: 0a3cb...9a1
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #6 Skrevet 50 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gift og særbo er vel trygdebedrageri eller lignende? Anonymkode: 0a3cb...9a1 For det første, det å ha separat bolig er fullt lovlig. Når adressen er korrekt i Folketegistret er det ikke bedrag. For øvrig gir separat bolig som gift ingen økonomiske fordeler, og kan ga motsatt effekt. Anonymkode: f1d94...24d
AnonymBruker Skrevet 46 minutter siden #7 Skrevet 46 minutter siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gift og særbo er vel trygdebedrageri eller lignende? Anonymkode: 0a3cb...9a1 Les min første kommentar. Anonymkode: bece1...920
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #8 Skrevet 45 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Les min første kommentar. Anonymkode: bece1...920 Eller planer om bedrageri. Anonymkode: 0a3cb...9a1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå