Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min er i 40-årene, gift, store barn der to av tre har flyttet hjemmefra, yngste går på vgs. Mannen min har på grunn av jobb bodd utenlands det siste året, kun vært hjemme i ferier. Er jeg et forferdelig menneske som vil fortsette å være særbo når han flytter hjem til Norge igjen? Vi har ingen problemer i ekteskapet, men jeg kjenner på hvor deilig det er å ha den alenetiden og hvor mye enklere det er å holde orden i hus og hjem når han er borte. Er det noen andre som er gifte og særbo? Hvorfor ble dere det? Funker det bra for begge? Midlertidig eller permanent? 

Anonymkode: f0bcb...a67

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før besserwissere kommer og skriker om at det ikke er "lov" (har lest mye om det her før). Spurte Grok. Her har du litt info om praktiske ting:

"Ja, det er fullt lovlig og mulig å være gift og bo hver for seg (særbo) i Norge. Det finnes ingen lov som krever at ektefeller må bo sammen under samme tak.

Hovedpoenger:
Ingen krav om felles bosted i ekteskapsloven: Ekteskapet handler om juridisk status, økonomiske regler (f.eks. felleseie/særeie), arv og underholdsplikt – ikke om daglig samliv eller adresse. Du kan være gift uten å bo sammen.

Folkeregisteret: Hovedregelen er at gifte skal ha samme folkeregistrerte adresse, men unntak gjelder hvis dere har oppløst det felles hjemmet (uten at det er separasjon/skilsmisse). Mange praktiserer særbo med separate adresser, spesielt hvis det er praktiske grunner (jobb, bolig, barn osv.). Det er ikke ulovlig.

Praktiske konsekvenser du bør være klar over:
Skatt og trygd: Ektefeller skattes ofte sammen eller har felles vurderinger, men ved varig atskilt bo kan dere behandles mer separat i noen tilfeller (f.eks. skattemessig). Barnetrygd, omsorgsrettigheter osv. påvirkes normalt ikke så lenge dere er gift og deler omsorg.

Arv og økonomi: Som gifte har dere sterkere rettigheter (arv, deling av formue ved skilsmisse) enn samboere. Dette gjelder uavhengig av adresse.

Barn: Det er vanlig og uproblematisk med felles barn i særbo-ordninger, så lenge omsorgen ivaretas.

Separasjon/skilsmisse: Hvis dere formelt separeres, blir det enklere med separate adresser i folkeregisteret, men det er ikke nødvendig for å bo hver for seg.

Dette er en kjent ordning i Norge – mange par velger særbo av ulike grunner (uavhengighet, jobb, boligmarked osv.), og det er både akseptert og diskutert i media og forskning.

Anbefaling: Kontakt Folkeregisteret (Skatteetaten), NAV eller en familierettsadvokat for din konkrete situasjon, da det kan være praktiske detaljer rundt registrering, boplikt på eiendommer eller ytelser. Reglene kan tolkes noe ulikt i praksis."

Anonymkode: bece1...920

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen min er i 40-årene, gift, store barn der to av tre har flyttet hjemmefra, yngste går på vgs. Mannen min har på grunn av jobb bodd utenlands det siste året, kun vært hjemme i ferier. Er jeg et forferdelig menneske som vil fortsette å være særbo når han flytter hjem til Norge igjen? Vi har ingen problemer i ekteskapet, men jeg kjenner på hvor deilig det er å ha den alenetiden og hvor mye enklere det er å holde orden i hus og hjem når han er borte. Er det noen andre som er gifte og særbo? Hvorfor ble dere det? Funker det bra for begge? Midlertidig eller permanent? 

Anonymkode: f0bcb...a67

Ganske forferdelig ja. Hva er poenget med å være gift med noen du egentlig ikke liker ?

Anonymkode: 65f76...f4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ganske forferdelig ja. Hva er poenget med å være gift med noen du egentlig ikke liker ?

Anonymkode: 65f76...f4e

Jeg elsker mannen min. Men jeg vil ikke bo fast med ham. Hva slags svar der dette? 

Skrevet

Gift og særbo er vel trygdebedrageri eller lignende?

Anonymkode: 0a3cb...9a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For det første, det å ha separat bolig er fullt lovlig. Når adressen er korrekt i Folketegistret er det ikke bedrag. For øvrig gir separat bolig som gift ingen økonomiske fordeler, og kan ga motsatt effekt. 

Anonymkode: f1d94...24d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Les min første kommentar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les min første kommentar. 

Eller planer om bedrageri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...