Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt, jeg er også medlem i OBOS pga gratis kort og medlemsfordeler. Selv om jeg ikke bor i borettslag, aldri har gjort det, og ikke bor i Oslo. Jeg synes bare hele forkjøpsretten er et merkelig system. Det hadde neppe blitt innført i dag, for å si det sånn. Det er litt som alkohol. Hadde det kommet som nytt rusmiddel i dag, hadde det blitt forbudt på lik linje med narkotika. 

Anonymkode: c1e9a...a32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fordi man får fordeler bare av å være medlem. Men også fordi man som medlem kan få mindre for leiligheten enn man kanskje ville fått i en åpen budrunde, fordi mange sitter på gjerdet og venter på å snappe den på forkjøpsrett. Eller folk lar være å by, fordi de vet det kommer noen på forkjøpsrett. Og fordi kjøpsprosessen dras ut, og kjøpere blir skuffet. 
Det er mulig dette var lurt for 70 år siden, men i dag ser jeg absolutt ingen grunn til at man skal ha forkjøpsrett i borettslag. Eller at man har borettslag i det hele tatt. 

Her jeg bor er det attraktive leiligheter og det blir ofte meldt  forkjøp. De som er med i budrunden vet dette og byr derfor mye. Det er flere tilfeller hvor kjøper byr over seg selv, for å hindre at noen tar den på forkjøp.

Anonymkode: ce8ab...13a

• Liker 1
Skrevet (endret)

https://www.obos.no/temasider/kjope-bolig/forkjopsrett-fra-boligkrise-til-boligdrom-o2m1ar

Sitat

Fra boligkaos til boligkø
OBOS ble stiftet i 1929 for å løse et akutt boligproblem i Oslo.

Den gangen var det ikke snakk om forkjøpsrett, men om å skaffe flest mulig rimelige boliger til folk som bodde trangt og utrygt.
Det forteller bolighistoriker, Anne-Kristine Kronborg.

De første prosjektene på 1930-tallet var dyre, og organisasjonen var liten og sårbar. Først etter andre verdenskrig kom det store vendepunktet: Husbanken ble etablert og ga finansiering til boligbyggingen.

I samarbeid med Oslo kommune, som stilte med tomter, kunne OBOS bygge boliger i rekordtempo. Likevel klarte man ikke å holde tritt med Oslo-beboernes behov. Boligmangelen var fortsatt prekær, og folk sto i kø i årevis for å få sin egen bolig.

Men hvordan skulle man egentlig avgjøre hvem som skulle få bolig først?

Forkjøpsretten ble gradvis innført
Det var her forkjøpsretten begynte å ta form. Ikke som et lovverk eller en medlemsfordel, men som et rettferdighetsprinsipp.

Folk sto i kø i årevis, og OBOS måtte rett og slett finne en måte å dele ut boligene på.
Når en bolig ble solgt på den tiden, ble den ikke lagt ut på markedet slik vi kjenner det i dag. Selgeren leverte den tilbake til OBOS, som så utpekte den neste kjøperen – basert på ansiennitet.

– Det var rett og slett en måte å organisere boligkøen på. Alle medlemmer som ennå ikke hadde fått bolig, ble regnet som boligsøkere. Forkjøpsretten sørget for at fordelingen ble rettferdig og solidarisk, fortsetter Kronborg.

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

https://www.obos.no/temasider/bygge-bolig/frislipp-og-forvirring-i-boligmarkedet-41636

Sitat

Ansiennitetsprinsippet og forkjøpsretten i boligsamvirket skapte også misnøye, særlig i Oslo, hvor OBOS-borettslag utgjorde en stor del av boligmassen, og hvor boligmangelen var størst og boligkøene lengst.

Tjue års OBOS-medlemskap måtte gjerne til for å få en god familiebolig, og dermed gikk de fleste av boligene til de som kunne fremvise en medlemsbok av fin gammel årgang. Innflyttere og unge nyinnmeldte, som ofte var de som trengte bolig aller mest, opplevde at de ble stående fast bakerst i køen.

Og så var det det med penger under bordet. Det var et rent Oslo-fenomen, men det fikk stor oppmerksomhet. I Oslo fantes det borettslag som ikke var tilknyttet boligsamvirket, altså ikke bygd av OBOS eller USBL. Boligene her var også underlagt prisregulering, men det fantes ingen administrasjon som kunne kontrollere omsetningen.

Dermed oppsto det et svartebørsaktig marked for disse boligene. Det var ikke mulig i boligsamvirket, hvor det var boligbyggelaget som omsatte boligene; selger og kjøper møttes aldri. Men også i OBOS fantes det et smutthull, for det var nemlig lov å bytte boliger. Sinnrike byttetransaksjoner forekom, og bidro nok også til å undergrave legitimiteten til prisreguleringen.

Sitat

Bekymring i boligsamvirket

Men ikke alle jublet over de nye tonene i boligpolitikken. I OBOS og resten av boligsamvirket hadde man lenge vært bekymret, særlig over prisen på nye boliger. Ved inngang til 1980-tallet nærmest eksploderte byggekostnadene, men uten at Husbanken ble tilgodesett med mer penger.

Husbanklånet dekket en stadig mindre del av byggekostnadene, og resultatet var en voldsom økning i innskuddene, det vil si den egenkapitalen som boligkjøperne selv måtte skaffe til veie.

«Vi er alvorlig bekymret for utviklingen på boligmarkedet. Eksempler viser at det ikke er økonomisk mulig for familier i etableringsfasen å flytte inn i nye borettslag», uttalte OBOS-direktør Ivar Mathiesen til Arbeiderbladet i september 1980.
På det tidspunktet var kredittmarkedet fortsatt regulert, slik at også de private bankene hadde strenge utlånsgrenser, og for en vanlig lønnsmottaker var det ofte umulig å få lån til innskudd for en borettslagsbolig. Dermed gikk boligsalget i stå, og OBOS opplevde det som i flere tiår hadde vært utenkelig, nemlig at ferdige boliger ble stående tomme.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 21.23):

Fordelen med å melde forkjøpsrett er jo at du trenger ikke bli med i budrunde - ikke driv prisen opp! Du gie ingen bud, melder forkjøpsrett - og så må du vente. Noen avklarer det døgnet etter budrunden, andre 1 uke før eller 7 dager etter.

IKKE gi bud! Hele poenget med forkjøpsretten er jo at du kan bare slappe av.

Anonymkode: 98219...049

Vel —— du kan kun slappe av om du faktisk VET at du har lengst ansiennitet. And you can’t know that…

Anonymkode: a6e0a...27a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 21.08):

Hei, jeg har spørsmål om forkjøpsrett. Jeg skal mest sannsynlig prøve å kjøpe en leilighet neste uke. Det er forkjøpsrett i borettslaget, og jeg er medlem av boligbyggelaget(men jeg har dessverre ikke vært lenge medlem) La oss si at jeg vinner budrunden. Hvis jeg i tillegg også melder forkjøpsretten,  vil leiligheten fortsatt være tilgjengelig for andre i noen dager som kan melde forkjøpsrett og vinne den fordi de har lengre ansiennitet enn meg? 

Hva skjer hvis jeg velger å gi direkte tilbud til selger? Kan de selge leiligheten til meg uten at noen kan melde forkjøpsrett?

Anonymkode: 0d4f1...33a

For å finne ut av når det er meldefrist for boligen du vurderer, så må du sjekke boligbyggelagets utlysning eller kontakte megler.

Ofte er det meldefrist på kvelden samme dag det er budrunde. Noen forhåndsutlyser forkjøpsretten slik at man må melde inn forkjøp før visning er avholdt, noe melder inn slik som nevnt over og noen lyser ut forkjøpsrett med solgtsum og avklaring en uke etter solgt.

Dersom du har kort ansiennitet bør du heller prøve å vinne budrunden. Alle som melder inn forkjøpsrett har i hvert fall finansiering for prisantydning, men ikke gitt at alle har for så mye mer enn det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi man får fordeler bare av å være medlem. Men også fordi man som medlem kan få mindre for leiligheten enn man kanskje ville fått i en åpen budrunde, fordi mange sitter på gjerdet og venter på å snappe den på forkjøpsrett. Eller folk lar være å by, fordi de vet det kommer noen på forkjøpsrett. Og fordi kjøpsprosessen dras ut, og kjøpere blir skuffet. 
Det er mulig dette var lurt for 70 år siden, men i dag ser jeg absolutt ingen grunn til at man skal ha forkjøpsrett i borettslag. Eller at man har borettslag i det hele tatt. 

Selger kan avklare forkjøpsretten i forkant. Da slipper man de utfordringene du skisserer. 

Vi elsker å bo i borettslag og for oss er det den boformen som passer oss best. Vi har p.t. 70 års ansiennitet fordi mine besteforeldre ordnet med medlemskap da moren min ble født. Har enda ikke opplevd å bli slått på ansiennitet. 

Anonymkode: 3be29...eca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Selger kan avklare forkjøpsretten i forkant. Da slipper man de utfordringene du skisserer. 

Vi elsker å bo i borettslag og for oss er det den boformen som passer oss best. Vi har p.t. 70 års ansiennitet fordi mine besteforeldre ordnet med medlemskap da moren min ble født. Har enda ikke opplevd å bli slått på ansiennitet. 

Hvordan mener du selger kan avklare forkjøpsretten i forkant?

Man må utlyse med et beløp. Eneste måten man slipper det på da er at ingen melder forkjøpsrett. Men da mener du også at selger bare selger boligen selv så klart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man må utlyse med et beløp. Eneste måten man slipper det på da er at ingen melder forkjøpsrett. Men da mener du også at selger bare selger boligen selv så klart.

Forhåndsavklaring er helt vanlig.

Da melder alle som er interessert inn ønske om å bruke forkjøpsrett før budrunden. Etter budrunden kan de med lengst ansiennitet velge å gå inn i stedet for budvinner. Raskt og effektivt.

Anonymkode: 0eb0b...ed6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forhåndsavklaring er helt vanlig.

Da melder alle som er interessert inn ønske om å bruke forkjøpsrett før budrunden. Etter budrunden kan de med lengst ansiennitet velge å gå inn i stedet for budvinner. Raskt og effektivt.

Altså jeg kan alt dette. Tro meg.

Men det den andre personen her skrev er ikke det du skriver, hehe.

Den andre får det til å fremstå som om at selger selv kan utlyse forkjøpsretten, og SÅ kan da TS feks bare kjøpe den etter utlysningen. Men selv om boligen forhåndsutlyses til en pris og meldefristen feks er utløpt før det er budrunde, så er det fortsatt de forkjøpsberettigede som har første rett. Så ingen kan bare gå inn og by etter meldefristen og vite med sikkerhet at boligen da er deres, for kan fortsatt være forkjøpsberettigede på listen først.

Var egentlig det jeg ville få frem. Jeg kan regler om forkjøpsrett hos alle selskap, men fra tråden å følge er det dessverre mange som ikke kan det.

• Liker 1
Skrevet

Mulig jeg er veldig teite men kan noen forklare dette for meg. Hvis jeg eier en leilighet i OBOS og taksten for den er 4,5 mill og så kommer det et bud på 5 mill men kan da noen med forkjøpsrett komme å kjøpe den for taksten eller må de opp i høyere bud enn det den som bød 5?

AnonymBruker
Skrevet
Mandagsbarn74 skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg eier en leilighet i OBOS og taksten for den er 4,5 mill og så kommer det et bud på 5 mill men kan da noen med forkjøpsrett komme å kjøpe den for taksten eller må de opp i høyere bud enn det den som bød 5?

Den med forkjøpsretten trer inn i vinnerbudet. Så den den prisen du takker ja til er prisen den med forkjøpsrett må betale.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 23.23):

Hele forkjøpsrett-systemet er helt sykt. 

Er det sykt med medlemsfordeler? De som har forkjøpsrett betaler faktisk en medlemsavgift årlig for å ha de fordelene de har. Jeg har selv vært medlem av et boligbyggelag siden 2017, og har ansiennitet fra da, uten å ha kjøpt noe enda. Men det er mange andre fordeler også ved å være medlem, og jeg tjener stort sett inn medlemsavgiften hvert år på andre tilbud, bonuser og rabatter. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mandagsbarn74 skrev (55 minutter siden):

Mulig jeg er veldig teite men kan noen forklare dette for meg. Hvis jeg eier en leilighet i OBOS og taksten for den er 4,5 mill og så kommer det et bud på 5 mill men kan da noen med forkjøpsrett komme å kjøpe den for taksten eller må de opp i høyere bud enn det den som bød 5?

Borettslagsleiligheter var prisregulert frem til 1982. Det var ingen bud. Tildeling var bare basert på ansiennitet og faktisk behov. Se innlegg 24.

Etter prisregulering ble fjernet økte prisene mye på borettslags leiligheter. 

En ting som henger igjen er det betales ingen dokumentavgift ved salg av borettslagsleiligheter. Bakgrunn er en eier ikke selve tomten, bare en rett til å bo i leiligheten. Det betales et gebyr til boligbyggelaget, men dette er regulert til en viss størrelse, ikke en prosentandel som dokumentavgiften.

Endret av TBL12
Skrevet

Anbefaler deg å melde deg inn i bbl der du ønsker å bo. Jeg fikk kjøpt på forkjøpsrett med kun 3 mnds ansiennitet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 20.35):

Selger kan være i forkant, ta kontakt med OBOS, og benytte forhåndsvarsling: https://www.obos.no/forkjopsrett/slik-fungerer-forkjopsretten-med-forhandsvarsling. Da tar det maks et par-tre virkedager å få alle avklaringer. Dersom man ikke gjør dette, kan det i verste fall virkelig dra ut i tid. I mellomtiden vet ikke personen med det høyeste budet om de faktisk får boligen, og de kan heller ikke by på noe annet. Derfor foretrekker jeg både som selger og kjøper at man benytter forhåndsvarsling.

Da vi kjøpte boligen vi bor i nå, var dette gjort, og ingen meldte seg. M.a.o. var forkjøpsretten 100 % avklart innen vi gikk på visning, og boligen var vår i det budet ble akseptert av selger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Selger kan være i forkant, ta kontakt med OBOS, og benytte forhåndsvarsling: https://www.obos.no/forkjopsrett/slik-fungerer-forkjopsretten-med-forhandsvarsling. Da tar det maks et par-tre virkedager å få alle avklaringer. Dersom man ikke gjør dette, kan det i verste fall virkelig dra ut i tid. I mellomtiden vet ikke personen med det høyeste budet om de faktisk får boligen, og de kan heller ikke by på noe annet. Derfor foretrekker jeg både som selger og kjøper at man benytter forhåndsvarsling.

Da vi kjøpte boligen vi bor i nå, var dette gjort, og ingen meldte seg. M.a.o. var forkjøpsretten 100 % avklart innen vi gikk på visning, og boligen var vår i det budet ble akseptert av selger.

Ja, var akkurat det jeg skrev. Men man må lyse ut boligen med et beløp. Man kan ikke utlyse med for høyt eller for lavt, da ber obos om ny utlysning om de mener det er gjort forsøk på å lure forkjøpsretten.

Men en bolig kan forhåndsutlyses, parallell utlyses eller utlyses etter den er solgt. Parallellt er mest normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på visning på ett oppussings objekt. Likte kåken, men det var mye jobb og slo det fra meg. Ringte til megleren av nysgjerrighet etter noen dager for å høre hva leiligheten gikk for. Den var solgt, men til en lavere pris enn jeg hadde sett for meg. Diskuterte dette litt med min far og løsningen ble at 1 time før forkjøpsretten gikk ut, så overførte han sitt nummer til meg og jeg leverte forkjøpsrett hos boliglag. Dagen etter det igjen ringte megleren og spurte om jeg var interessert i kjøpe leiligheten på forkjøpsrett til x-pris da jeg hadde lengst ansiennitet. Jeg takket selvfølgelig JA på flekken og leiligheten ble min. Til opplysning var det 7 stk i kø på forkjøpsrett etter meg....og deretter personen som hadde vunnet bud-krigen.... Bud vinner var jo sånn sett langt unna å få den i utgangspunktet. 

Anonymkode: cd03b...76c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 22.32):

Jeg gikk på visning på ett oppussings objekt. Likte kåken, men det var mye jobb og slo det fra meg. Ringte til megleren av nysgjerrighet etter noen dager for å høre hva leiligheten gikk for. Den var solgt, men til en lavere pris enn jeg hadde sett for meg. Diskuterte dette litt med min far og løsningen ble at 1 time før forkjøpsretten gikk ut, så overførte han sitt nummer til meg og jeg leverte forkjøpsrett hos boliglag. Dagen etter det igjen ringte megleren og spurte om jeg var interessert i kjøpe leiligheten på forkjøpsrett til x-pris da jeg hadde lengst ansiennitet. Jeg takket selvfølgelig JA på flekken og leiligheten ble min. Til opplysning var det 7 stk i kø på forkjøpsrett etter meg....og deretter personen som hadde vunnet bud-krigen.... Bud vinner var jo sånn sett langt unna å få den i utgangspunktet. 

Anonymkode: cd03b...76c

Nå er det ikke mulig å overføre et medlemsskap etter kl. 14:00, og en meldefrist er alltid innen kl. 23:59. Men - poenget var naturligvis at det ikke er gitt at selve budvinner ender opp med boligen, og når en budgiver får aksept under prisantydning og meldefristen i tillegg er etter budrunden, så har man kanskje ikke kjempelyst på boligen uansett. For det er stor sannsynlighet for at de som har meldt forkjøp da vil være aktuelle. 

AnonymBruker
Skrevet

Forkjøpsrett er kanondigg. Jeg bodde i en mindre leielighet og det ble lagt ut en større i samme borettslag, jeg fikk den på forkjøp, solgte den mindre leiligheten. Enkelt iforhold til flytting og trives her.

Anonymkode: 77fde...98c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...