Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har spørsmål om forkjøpsrett. Jeg skal mest sannsynlig prøve å kjøpe en leilighet neste uke. Det er forkjøpsrett i borettslaget, og jeg er medlem av boligbyggelaget(men jeg har dessverre ikke vært lenge medlem) La oss si at jeg vinner budrunden. Hvis jeg i tillegg også melder forkjøpsretten,  vil leiligheten fortsatt være tilgjengelig for andre i noen dager som kan melde forkjøpsrett og vinne den fordi de har lengre ansiennitet enn meg? 

Hva skjer hvis jeg velger å gi direkte tilbud til selger? Kan de selge leiligheten til meg uten at noen kan melde forkjøpsrett?

Anonymkode: 0d4f1...33a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei, jeg har spørsmål om forkjøpsrett. Jeg skal mest sannsynlig prøve å kjøpe en leilighet neste uke. Det er forkjøpsrett i borettslaget, og jeg er medlem av boligbyggelaget(men jeg har dessverre ikke vært lenge medlem) La oss si at jeg vinner budrunden. Hvis jeg i tillegg også melder forkjøpsretten,  vil leiligheten fortsatt være tilgjengelig for andre i noen dager som kan melde forkjøpsrett og vinne den fordi de har lengre ansiennitet enn meg? 

Hva skjer hvis jeg velger å gi direkte tilbud til selger? Kan de selge leiligheten til meg uten at noen kan melde forkjøpsrett?

Leiligheten vil være tilgjengelig for andre som kan melde inn forkjøpsrett og tre inn i ditt bud. Du kan ikke kjøpe direkte av selger og unngå at noen kan tre inn i ditt bud med lenger ansiennitet

Anonymkode: 3b9b6...03a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilke regler ditt boligbyggelag har, men slik det fungerer der jeg er medlem så trenger du ikke å melde forkjøp fordi andres ansiennitet blir uansett sammenlignet med kjøper sin, om du så ikke er medlem og har 0 i ansiennitet.

Dessverre for deg så gjelder ansiennitet uansett om du kjøper direkte fra selger eller via megler.

Så uansett om du kjøper direkte fra selger eller ikke, melder forkjøp eller ikke, så kan noen andre ta den om de har bedre ansiennitet.

Jeg håper det ikke skjer og at boligen blir din.

Anonymkode: 5a5a6...a3d

• Hjerte 1
Skrevet

Prisen settes i budrunden. Det kan dermed være en fordel med høy pris for mindre risiko for at det meldes forkjøpsrett.

Om du vinner budrunden må de som ønsker å bruke forkjøpsrett kvalifisere til lengre ansiennitet enn den du som kjøper har.

Tilsvarende om du ønsker å melde forkjøpsrett, du trenger da lenge ansiennitet enn den som vant budrunden.

Eksempel på retningslinjer fra Obos. Noe varianter finnes mellom ulik boligbyggelag. 

https://www.obos.no/forkjopsrett

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med å melde forkjøpsrett er jo at du trenger ikke bli med i budrunde - ikke driv prisen opp! Du gie ingen bud, melder forkjøpsrett - og så må du vente. Noen avklarer det døgnet etter budrunden, andre 1 uke før eller 7 dager etter.

IKKE gi bud! Hele poenget med forkjøpsretten er jo at du kan bare slappe av.

Anonymkode: 98219...049

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal en unngå forkjøpsrett må salget være mellom ektefeller, eller mellom familiemedlemmer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordelen med å melde forkjøpsrett er jo at du trenger ikke bli med i budrunde - ikke driv prisen opp! Du gie ingen bud, melder forkjøpsrett - og så må du vente. Noen avklarer det døgnet etter budrunden, andre 1 uke før eller 7 dager etter.

Med kort ansiennitet kan trådstarter risikere noen med lengre ansiennitet kjøper leiligheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde lang ansiennitet og var ikke med i budrunden. Brukte forkjøpsperioden til å tenke oss ordentlig om og meldte bare inn når vi bestemte oss. Fulgte med om det var meldt inn noen med høyere ansiennitet. Gjorde aldri noe mer, som kontakte megler eller lignende.

Har du derimot kort ansiennitet og virkelig vil ha leiligheten kan det være lurt med høy pris og kort overtakelsesdato, det er hvertfall ting som kan skremme bort.

Uansett, lykke til!

Anonymkode: d2867...f84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med mindre det er en leilighet som ingen andre byr på. Da burde jo ts by. 

Anonymkode: a2d6c...6bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Med mindre det er en leilighet som ingen andre byr på. Da burde jo ts by. 

Anonymkode: a2d6c...6bf

Ts her. Jeg tror det er en leilighet flere vil by på. Jeg har gode sjanser, da leiligheten ligger 700k under mitt finansieringsbevis(men jeg vil ikke makse lånen, så jeg tenker å gå max 400k over prisantydningen) Er bare forkjøpsretten som bekymrer meg!

Skrevet

Hele forkjøpsrett-systemet er helt sykt. 

Anonymkode: c1e9a...a32

• Liker 1
Skrevet
TBL12 skrev (1 time siden):

Med kort ansiennitet kan trådstarter risikere noen med lengre ansiennitet kjøper leiligheten. 

Men det risikerer hun også om hun har beste bud.

Anonymkode: 47175...2c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...