Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en "gammel" student og har aldri brukt chatgpt osv før nå når jeg skal levere bachelor. Har intervjuet 6 personer og brukte chatgtp til å sortere rådataene. Jeg limte inn alt og ba den strukturere det i fem kategorier jeg promptet. Har i ettertid brukt 2-3t på å ytterligere sortere og renskrive språket til mitt språk. Så slo det meg om dette er juks? Syns "alle" på studiet bruker KI, men er usikker på hva de faktisk bruker det til. Hele teoridelen er skrevet av meg med ekte kilder, bøker og vitenskapelige artikler (har lest at KI ofte kan gå på en smell der). Retningslinjene til skolen skriver at det kan brukes til språkvask, skal jeg da tolke at å bruke den til struktur ikke er lov? Hvordan bruker dere det ifht bachelor / master? 

Anonymkode: e01ce...339

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lagt rådata fra intervju inn i ChatGPT? Har du sjekket hva dere har lov til å bruke AI til på universitetet, ut fra personvernhensyn? Hos oss er dette IKKE lov. 
Å bruke KI til å gjøre analysene for seg er uansett noe HELT annet enn språkvask, så også det tror jeg du er på tynn is. 

Anonymkode: 42ff1...1ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har du lagt rådata fra intervju inn i ChatGPT? Har du sjekket hva dere har lov til å bruke AI til på universitetet, ut fra personvernhensyn? Hos oss er dette IKKE lov. 
Å bruke KI til å gjøre analysene for seg er uansett noe HELT annet enn språkvask, så også det tror jeg du er på tynn is. 

Alt er helt anonymisert med I1 (informant 1) og det er ikke sensitiv informasjon :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt er helt anonymisert med I1 (informant 1) og det er ikke sensitiv informasjon :) 

Men har du sjekket med universitetets retningslinjer at dette er lov? 
Uansett går din KI-bruk langt utenfor språkvask. Når skal du levere inn? Jeg ville snakket med veileder om det er mulig å beskrive KI-bruken (inkludert prompts) i metodekapittelet, eller om du må gjøre analysene på nytt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men har du sjekket med universitetets retningslinjer at dette er lov? 
Uansett går din KI-bruk langt utenfor språkvask. Når skal du levere inn? Jeg ville snakket med veileder om det er mulig å beskrive KI-bruken (inkludert prompts) i metodekapittelet, eller om du må gjøre analysene på nytt. 

Kommer ikke til å gjøre analysene på nytt, svarene ble altså sortert i ulike fargekoder av KI ut fra mine prompts, resten av analyseringen og teksten har jeg jo gjort selv :) Skal dobbeltsjekke. Står "Ai kan brukes til forbedring av språk, struktur, eller innhold du har utarbeidet selv. Det er lov å be KI om tips til forbedring av egenprodusert innhold". Tydeligvis nivå 3 med noen tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

På min bachelor har vi ikke lov til å bruke KI til noe som helst.

Anonymkode: 6a795...48b

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ikke lov, du har jo fått KI til å gjøre analysene for deg. MEN! Det vil jo aldri bli oppdaget, du har skrevet det om etterpå og så lenge du skriver ut hvordan du har gjort analysen(og da beskriver selvfølgelig ikke at KI har gjort det) så er du jo på trygg grunn. Alle gjør dette nå, KI er på mange måter bedre til f.eks Tematisk analyse enn folk er, og gulle god på statistikk også. Jeg jobber med veiledning av slike oppgaver btw...men synes de er helt håpløst å si noe annet enn dette, da vi har null sjans til å finne ut om det er gjort slik og samtidig leveres det plutselig masse oppgaver nå med mye høyere kvalitet enn tidligere...og da heves lista når det sensureres...

Anonymkode: e825d...1de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er en "gammel" student og har aldri brukt chatgpt osv før nå når jeg skal levere bachelor. Har intervjuet 6 personer og brukte chatgtp til å sortere rådataene. Jeg limte inn alt og ba den strukturere det i fem kategorier jeg promptet. Har i ettertid brukt 2-3t på å ytterligere sortere og renskrive språket til mitt språk. Så slo det meg om dette er juks? Syns "alle" på studiet bruker KI, men er usikker på hva de faktisk bruker det til. Hele teoridelen er skrevet av meg med ekte kilder, bøker og vitenskapelige artikler (har lest at KI ofte kan gå på en smell der). Retningslinjene til skolen skriver at det kan brukes til språkvask, skal jeg da tolke at å bruke den til struktur ikke er lov? Hvordan bruker dere det ifht bachelor / master? 

Det som menes med språkvask er å fjerne potensielle slurvefeil (grammatikk og kommafeil, som er noe annet enn å generere tekst).

Du må oppgi hva du har brukt AI til, selv om det føles urettferdig - analysen i dag kan forsovidt gjøres med en del verktøy, som ikke er AI, og da pleier en da også å oppgi verktøyet en har brukt. 

Anonymkode: 213f3...271

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer ikke til å gjøre analysene på nytt, svarene ble altså sortert i ulike fargekoder av KI ut fra mine prompts, resten av analyseringen og teksten har jeg jo gjort selv :) Skal dobbeltsjekke. Står "Ai kan brukes til forbedring av språk, struktur, eller innhold du har utarbeidet selv. Det er lov å be KI om tips til forbedring av egenprodusert innhold". Tydeligvis nivå 3 med noen tillegg. 

Det du har gjort er jo ikke lov iflg denne teksten. Du har brukt chat gpt til å gjøre analysen, i tillegg har du lastet forskningsdata som strengt regulert inn i et KI program.Kos deg med strykkarakter.

Anonymkode: c06e1...146

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som menes med språkvask er å fjerne potensielle slurvefeil (grammatikk og kommafeil, som er noe annet enn å generere tekst).

Du må oppgi hva du har brukt AI til, selv om det føles urettferdig - analysen i dag kan forsovidt gjøres med en del verktøy, som ikke er AI, og da pleier en også å oppgi verktøyet en har brukt. 

Anonymkode: 213f3...271

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Studier er blitt verdiløse, ingen gjør arbeid selv lenger. Tragisk.

Anonymkode: 5da48...083

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må du ikke oppgi hva du har brukt ki til. Ingen gjør det så lenge man kan stå inne for resultatet, har endret det til sitt språk og kan svare for "hvordan man har gjort" den delen av oppgaven. Altså, da skriver/ sier du naturligvis hvordan du ville ha gjort den. Ingen merker at du har brukt ki til dette og naturligvis går du ikke til veileder og forteller det 😅🙈 for noen råd. 

Anonymkode: 2156c...877

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det du har gjort går ikke innenfor det som står beskrevet som lovlig KI-bruk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Selvsagt må du ikke oppgi hva du har brukt ki til. Ingen gjør det så lenge man kan stå inne for resultatet, har endret det til sitt språk og kan svare for "hvordan man har gjort" den delen av oppgaven. Altså, da skriver/ sier du naturligvis hvordan du ville ha gjort den. Ingen merker at du har brukt ki til dette og naturligvis går du ikke til veileder og forteller det 😅🙈 for noen råd. 

For noen råd? Jeg er veileder selv. Den potensielt ulovlige opplastingen av forskningsdata i en KI-modell er det største problemet her. 
Så kan man velge å være ærlig eller uærlig, da. Her har TS åpenbart tatt noen ganske store snarveier uten å tenke over konsekvensene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er håp hvis du ikke selv forstår at dette er langt utover det lovlige. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For noen råd? Jeg er veileder selv. Den potensielt ulovlige opplastingen av forskningsdata i en KI-modell er det største problemet her. 
Så kan man velge å være ærlig eller uærlig, da. Her har TS åpenbart tatt noen ganske store snarveier uten å tenke over konsekvensene. 

En annen veileder svarer også her. Ts skjønner nok at det ikke var lurt, men gjort er gjort. Ingen får noensinne vite om det, så da synes jeg virkelig ikke at hun skal risikere hele graden sin ved å fortelle om det heller. Altså, helt ærlig, selvsagt er man uærlig om en slik blemme.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det du har gjort er jo ikke lov iflg denne teksten. Du har brukt chat gpt til å gjøre analysen, i tillegg har du lastet forskningsdata som strengt regulert inn i et KI program.Kos deg med strykkarakter.

Anonymkode: c06e1...146

Stryk? Hvordan tenker du at de skal finne ut av det? Som jeg har nevnt er jo dataene anonymisert FØR de ble lastet opp, og er ikke av sensitiv karakter :) Jeg har selv endret teksten / fjernet anonymisering etter at dataene er sortert av KI. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt det inn i metode delen. At du har brukt AI til sortering og henvist riktig i litteraturliste. Evt vedlegg med promt. Det finnes retningslinjer man kan bruke for hvordan gjøre det rett.. 

Jeg har brukt ai som verktøy i forhold til språkvask, men da sier den jo ikke noe nytt. 

Anonymkode: 4bb01...799

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ville lagt det inn i metode delen. At du har brukt AI til sortering og henvist riktig i litteraturliste. Evt vedlegg med promt. Det finnes retningslinjer man kan bruke for hvordan gjøre det rett.. 

Jeg har brukt ai som verktøy i forhold til språkvask, men da sier den jo ikke noe nytt. 

Anonymkode: 4bb01...799

Ja, tror jeg gjør det for å være på den sikre siden :) ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Stryk? Hvordan tenker du at de skal finne ut av det? Som jeg har nevnt er jo dataene anonymisert FØR de ble lastet opp, og er ikke av sensitiv karakter :) Jeg har selv endret teksten / fjernet anonymisering etter at dataene er sortert av KI. 

Sannsynligvis gjør de en analyse ved hjelp av samme KI som du har brukt. Jeg er mektig lei av at folk jeg jobber med får KI til å gjøre jobben for seg, og har begynt med det der selv. Det er overraskende pålitelig.

"Hei ChatGPT! Hvor sannsynlig er det at det er du som har skrevet denne teksten?"

Anonymkode: 44307...e35

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...