Gå til innhold

Russebuss kontrakt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager hvis jeg virker heeelt dum her, men tar det så lang tid å skaffe/fikse russebuss at kontrakt må signeres FØR deltakerne fyller 18? Er de født i romjulen alle sammen?

Vi hadde ikke buss i min vennegjeng, men derimot russevan, og den kjøpte vi i midten av mars samme år som feiringen..

Hilsen dinosaur på 40+

Anonymkode: a3b67...67c

De sparer penger hver måned fra første klasse på vgs. 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Også bidrar dere selvsagt til at flere andre heller holdes utenfor fellesskapet. Men så lenge deres sønn er med så er jo alt fint. 

Anonymkode: f58df...678

Her er hele vennegjengen med, så skjønner ikke helt hva du mener? Min sønn hadde hvertfall ikke ønsket å være på buss med en annen gjeng enn sine venner (og de som ikke har noen venner, får ikke mer venner av at andre ikke er på buss). 
Det er mange på skolen der som ikke ønsker å være på russebuss, og det er selvsagt greit det også. De er jo venner for det, sitter sammen i kantinen, og henger sammen på fritiden. 

Anonymkode: ae73f...b6b

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mange har gått skoa av seg, så skjønner ikke at folk tør en gang. Bruke masse penger å risikere de ikke får brukt bussen en gang.

Anonymkode: e7961...a78

Håper dette skjer flere, så kan russebussstyret ta slutt.

Anonymkode: bd497...629

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke signert, men nå er jeg også motstander av russebusser og det meningsløse i å holde andre utenfor fellesskapet med å lage russegrupper som ekskluderer medelever. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nektet å signere for ungen på vg1. Hun maser kontinuerlig, bearbeider den andre forelderen og har forsøkt seg på besteforeldrene...  grenser er ikke skadelig enten de er seks eller seksten.

Anonymkode: 6afd8...956

• Liker 1
Skrevet
Gaia skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke signert, men nå er jeg også motstander av russebusser og det meningsløse i å holde andre utenfor fellesskapet med å lage russegrupper som ekskluderer medelever. 

Ja det er faktisk det det handler om. Lage grupperinger og felleskap som gjør at noen er innenfor og utenfor. Jeg skjønner ikke at ellers oppegående foreldre ikke ser dette.

• Liker 5
Skrevet

Skjønner virkelig ikke dette russebuss-opplegget. Ja, de jobber og betaler mye selv, og det er fint. Men da kan man heller ikke stå og klage når man senere oppdager at egenkapital til bolig blir et fjernt prosjekt fordi man brente av alt på en buss man bruker i et par uker av livet. På et tidspunkt må foreldre faktisk inn og veilede litt — ikke for å ta gleden, men for å hindre at ungdom tar økonomiske valg de kommer til å angre på lenge etter russetiden er over.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av zondaar
Dobbelpost
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De sparer penger hver måned fra første klasse på vgs. 

Her er hele vennegjengen med, så skjønner ikke helt hva du mener? Min sønn hadde hvertfall ikke ønsket å være på buss med en annen gjeng enn sine venner (og de som ikke har noen venner, får ikke mer venner av at andre ikke er på buss). 

Anonymkode: ae73f...b6b

Om du tenker at russebussgrupperinger ikke skaper utenforskap tenker jeg du er litt naiv. Russebusser handler jo mye om hierarki og å vise tilhørighet og posisjon. Når elever begynner å danne buss allerede i 1.klasse så er jo det med å vise hvem som er inne og hvem som er ute. Det påvirker også de som ikke er med på buss. Når russetiden faktisk starter er det også vanskeligere å lage gode arrangementer for alle- fordi de (relativt få) som er på buss vil ha regien på egne arrangement. Noen av de har «høy rang» og får dermed mange som «dilter etter» der bussene kjører. 

Anonymkode: f58df...678

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er likevel ikke slik at ALLE russ er på russebuss, det er unntaket heller enn regelen her vi bor. Det er kun noen få videregående skoler og områder i Norge hvor det er vanlig med store, dyre russebusser. Jeg fatter ikke hvordan noen kan prestere å si at det er egoistisk å ikke signere russebusskontrakt for et mindreårig barn! Media skriver side opp og side ned om dodgy kontrakter, trafikkfarlige busser, shady selskaper og forferdelig utestengning fra russ på slike busser. I de verste områdene begynner barna å posisjonere seg mot slutten av barneskolen, og begynner å rangere vennegjengene som A, B og C, f.eks. i navnene på lukkede Snapchat-grupper. På vgs kan man kun spise i kantinen hvis man har riktig status, og status avgjør hvilket bord man kan spise ved. Osv. Osv.

Og dette synes du det er egoisme å stå opp mot?

Anonymkode: 763f4...eeb

Nå har jo du bestemt deg for at du ikke liker russebusser, så da er det ganske poengløst å argumentere mot deg, slik jeg ser det. Du tror ikke noe av dette skjer med de som har russevan feks? Har stikk motsatt erfaring fra deg. Kommune på 10k, og her kom alle guttene som skulle være russ med på samme buss, ingen ble utestengt. Samme gjelder jentene. 

Flott at du tar det verst tenkelige og vrir det slik det selv passer deg. 

Sønnen min brukte mindre penger på bussen enn sønnen til venninna mi, så enormt pengesluk trenger det ikke å være.

Anonymkode: c68c8...7b8

Skrevet
zondaar skrev (1 time siden):

Skjønner virkelig ikke dette russebuss-opplegget. Ja, de jobber og betaler mye selv, og det er fint. Men da kan man heller ikke stå og klage når man senere oppdager at egenkapital til bolig blir et fjernt prosjekt fordi man brente av alt på en buss man bruker i et par uker av livet. På et tidspunkt må foreldre faktisk inn og veilede litt — ikke for å ta gleden, men for å hindre at ungdom tar økonomiske valg de kommer til å angre på lenge etter russetiden er over.

Sier du det samme om de som bruker flere titalls om ikke hundretalls tusen på backpacking også og reise verden rundt? 

Anonymkode: c68c8...7b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...