AnonymBruker Skrevet 14. mai #21 Skrevet 14. mai Du har to valg. Snakke med han og fortelle sannheten og risikere at han ikke lenger er interessert. Eller så kan du løpe og da mister du han likevel. Den eneste måten du kan sikre en sjanse for å fortsette forholdet med han er jo å kommunisere med han. Du har ikke noe å miste. Anonymkode: fab94...d13 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #22 Skrevet 14. mai Synes det er merkelig at han nærmest forlanger å vite hvor mye du har på konto. Synes folk er så merkelige og skjønner jo hvorfor så mange er single og sliter med å finne seg noen. Anonymkode: 04bbe...5ff 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #23 Skrevet 14. mai NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden): Ville vært ærlig med han. Ikke bare om økonomi, men også om at du ble usikker på fremtiden for dere to når han tar det opp på den måten. Å snakke om hvor mye sparepenger man har 2 måneder inn i datinga er jo rimelig spesielt... "Hei! Jeg ble veldig usikker etter samtalen vår i går og sitter med en vond følelse. Jeg kan dessverre ikke oppfylle dine kriterier til størrelse på sparekonto, og forstår deg slik at du dermed ikke vil at vi har en relasjon lenger. Forstår jeg deg rett? Det synes jeg er veldig leit i så fall, for jeg liker deg, men ønsker deg alt godt. " Ts her. Ja, det jeg tenkte også. At dette var veldig spesielt å ta opp så tidlig. Bare fordi jeg sa at jeg ikke drikker brus og bruker penger på dårlige vaner. Jeg har jo ikke en gang tenkt på å flytte sammen, men å bli kjent og ha fine opplevelser sammen. Anonymkode: 4cb38...8bf
AnonymBruker Skrevet 14. mai #24 Skrevet 14. mai Dere er voksne, du har barn, at en part tar opp et viktig tema tidlig i relasjonen er et grønt flagg i mine øyne. Det er positivt å avklare forventninger og ønsker for livet tidlig. Tenk om han hadde ventet med å ta det opp til dere hadde blitt tettere knyttet om ett år, da ville vel barnet ditt blitt involvert også. Å tenke at økonomi er helt privat og at man ikke skal snakke om det tidlig i relasjonen vitner mer om ditt forhold til økonomi enn hans timing. Anonymkode: 46f95...efb 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #25 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jo, det har jeg. Veldig dårlig samvittighet. Anonymkode: 4cb38...8bf Hvilke utgifter har du dårlig samvittighet for da? Anonymkode: a8dcf...18f
AnonymBruker Skrevet 14. mai #26 Skrevet 14. mai Jeg syns han høres seriøs ut med deg, og det er jo bare å si det akkurat som det er. Da får du muligheten til å lære mer om hans intensjoner og antagelser. Økonomien din er jo som den er, noe han enten må akseptere eller ikke. Og som en tidligere har skrevet så er det ikke usannsynlig at han sammenligner seg med eksen din, og er mer opptatt av å bevise seg selv «god nok» en å gå inn i din økonomi med kritisk blikk. Anonymkode: 7c270...2c4 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #27 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har møtt en mann som liker meg veldig godt og vi har det fint sammen. Vi har datet i to måneder. Plutselig tok han opp økonomi, sparing og framtidsmål i går kveld. Han ville være tydelig på at han ikke var rik dersom jeg forventet det, men han har fått feil bilde av meg - og har trodd dette er viktig for meg siden jeg går med fine klær og barnefar/eks er millionær. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken bil folk har eller hva folk tjener. Han sa han kun hadde 1.7 millioner i sparepenger, og lurte på hva jeg hadde og om jeg er god på sparing. Jeg prøve å ro meg unna, og svarte ikke tydelig på spørsmålet hans. Sa at jeg sparer og ikke bruker penger på unøvendige ting - som forsåvidt er sant. Saken er at jeg er en fattig alenemor, som kun har 20.000 kr på konto. Han mener man er fattig om man har 10.000 kr på konto og forventer at man har minst 100.000 i sparepenger. Jeg ble helt stille og ville bare løpe ut der og da. Denne tematikken er veldig sårbar og vond for meg, og kjenner at jeg nå går inn i mitt skall, og vil ha avstand. Om han får vite "sannheten" så er det ikke sikkert han vil fortsette relasjonen - hva vet jeg. Jeg svarte: "Vi kan jo prate mer om dette når det blir relevant. Vi skal jo ikke flytte sammen i morgen akkurat." Nå er det ganske kaotisk oppi hodet mitt. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette en gang. Anonymkode: 4cb38...8bf Dere har nettopp møttes. Ingen grunn til å dele alt det økonomiske. Men du bør absolutt spare det du kan, uavhengig av han. Anonymkode: 625fb...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai #28 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her. Ja, det jeg tenkte også. At dette var veldig spesielt å ta opp så tidlig. Bare fordi jeg sa at jeg ikke drikker brus og bruker penger på dårlige vaner. Jeg har jo ikke en gang tenkt på å flytte sammen, men å bli kjent og ha fine opplevelser sammen. Anonymkode: 4cb38...8bf Tenker at dette kan eskalere. Først vil han vite alt om din økonomi, så vil han legge seg opp hva du bruker pengene på. Så vil han legge seg opp flere ting som han mener ikke er innafor. Og du vil føle deg overvåket, begynne å lyve eller skjule ting fordi han får deg å føle deg skamfull. Har opplevd lignende. Ble kjæreste med en som ville se hva jeg brukte penger på og gikk gjennom alle transaksjonene mine på kortet. Ville vite både det og det. Følte meg mistenkeliggjort og dum. For ifølge han brukte jeg penger på tull, men som i mine øyne var helt ordinære ting. Vi var mye sammen, mest hos meg. Og hver gang jeg hadde vært på butikken, saumfarte han alt (jeg ukehandlet). Da var alt unødvendig i hans øyne: toalettpapir, såpe, melk, brød, middager. Men hvem nøt godt av det jeg handlet ? Jo han, for han brukte ikke penger på mat og husholdning. Han brukte penger på verktøy og maskiner, som var mye viktigere og mer nyttig enn mat og dasspapir. Men maten spiste han og dasspapiret brukte han, selv om det var helt unødvendig. Merkelig tankegang. Vi flyttet aldri sammen, så tegninga på hvordan dette ville bli. Not good Anonymkode: 105e8...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #29 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenker at dette kan eskalere. Først vil han vite alt om din økonomi, så vil han legge seg opp hva du bruker pengene på. Så vil han legge seg opp flere ting som han mener ikke er innafor. Og du vil føle deg overvåket, begynne å lyve eller skjule ting fordi han får deg å føle deg skamfull. Har opplevd lignende. Ble kjæreste med en som ville se hva jeg brukte penger på og gikk gjennom alle transaksjonene mine på kortet. Ville vite både det og det. Følte meg mistenkeliggjort og dum. For ifølge han brukte jeg penger på tull, men som i mine øyne var helt ordinære ting. Vi var mye sammen, mest hos meg. Og hver gang jeg hadde vært på butikken, saumfarte han alt (jeg ukehandlet). Da var alt unødvendig i hans øyne: toalettpapir, såpe, melk, brød, middager. Men hvem nøt godt av det jeg handlet ? Jo han, for han brukte ikke penger på mat og husholdning. Han brukte penger på verktøy og maskiner, som var mye viktigere og mer nyttig enn mat og dasspapir. Men maten spiste han og dasspapiret brukte han, selv om det var helt unødvendig. Merkelig tankegang. Vi flyttet aldri sammen, så tegninga på hvordan dette ville bli. Not good Anonymkode: 105e8...1e0 Bitter much ? Ikke projiser din erfaring ukritisk over på andre. Anonymkode: 77fb0...71e 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #30 Skrevet 15. mai Synes det er veldig rart å kreve å få vite hva du har på kontoen din, etter 2 mnd. Jeg hadde ikke svart på det. Jeg eier min egen bolig, og har orden på økonomien min. Noe mer vil ikke jeg dele etter bare 2 mnd. Anonymkode: dfccd...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #31 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tenker at dette kan eskalere. Først vil han vite alt om din økonomi, så vil han legge seg opp hva du bruker pengene på. Så vil han legge seg opp flere ting som han mener ikke er innafor. Og du vil føle deg overvåket, begynne å lyve eller skjule ting fordi han får deg å føle deg skamfull. Har opplevd lignende. Ble kjæreste med en som ville se hva jeg brukte penger på og gikk gjennom alle transaksjonene mine på kortet. Ville vite både det og det. Følte meg mistenkeliggjort og dum. For ifølge han brukte jeg penger på tull, men som i mine øyne var helt ordinære ting. Vi var mye sammen, mest hos meg. Og hver gang jeg hadde vært på butikken, saumfarte han alt (jeg ukehandlet). Da var alt unødvendig i hans øyne: toalettpapir, såpe, melk, brød, middager. Men hvem nøt godt av det jeg handlet ? Jo han, for han brukte ikke penger på mat og husholdning. Han brukte penger på verktøy og maskiner, som var mye viktigere og mer nyttig enn mat og dasspapir. Men maten spiste han og dasspapiret brukte han, selv om det var helt unødvendig. Merkelig tankegang. Vi flyttet aldri sammen, så tegninga på hvordan dette ville bli. Not good Anonymkode: 105e8...1e0 Ut fra måten ts presenterer situasjonen er det da lite grunn til å eskalere en enkelt samtale - hvor han treffer et ømt punkt hos ts med å ta opp personlig økonomi med mer åpenhet enn ts er vant eller komfortabel med - til at han kommer til å krenke henne og kontrollere henne resten av relasjonen. Startet denne eksen også terorregimet sitt med en åpen samtale hvor han fortalte hvor mye han har spart og hva som minimumsummen for han å ha innestående på bankkonto? 100 000 er ikke en koko buffer for et voksent menneske som lever i dette landet. Åpenhet om økonomi og ønske om et fokus på økonomisk bevissthet hos partner er på ingen måte synonymt med skadelig dynamikk. Hvis det var for mye for tidlig for ts så er det hennes mulighet til å bli bevisst egne grenser og kommunisere disse. Anonymkode: 46f95...efb 1 1
Einus Skrevet 15. mai #32 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vet ikke om jeg tør.... 😭 TS Anonymkode: 4cb38...8bf Ærlighet lønner seg de aller fleste tilfeller. Vær ærlig, fortell ham at situasjonen din er sånn og sånn. Jeg tror du vil komme bedre ut av situasjonen, enn å holde tilbake og pynte på tingene. Kjæresten min er i hans posisjon, hun har penger på bok, jeg har det slik som deg omtrent. Hun har ingen problemer med min situasjon, bare jeg ikke belemrer henne med problemer av økonomiske greier. Hun er faktisk gitt meg muligheter til å låne penger, hvis det skulle skje. En gang har jeg benyttet meg av det. Det hadde noe med bilen å gjøre. Helt uanstrengt og helt ufarlig. Jeg vil anbefale deg å være ærlig. I de aller fleste situasjoner kommer du bedre ut av det på den måten. 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #33 Skrevet 15. mai Jeg synes det er bra du vurderer å løpe. Mitt råd er å starte rolig. Kombinere å gå og jogge litt. Det er tungt i starten, så fokuser på å holde deg i komfortsonen og gjør det til gode turer. Etter hvert kommer formen. Da kan du variere litt med fartlek (ulikt tempo, spurter i salig blanding) og litt mer strukturert intervall. Hold det kontrollert. Ikke få overtenning. Hva dette har med sparing og sparekonto, skjønte jeg ikke. Men hvis du løper eller går distanser i stedet for å kjøre eller ta kollektivt, så sparer du litt på det. Anonymkode: 24d16...2af
petterm Skrevet 15. mai #34 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva dette har med sparing og sparekonto, skjønte jeg ikke. Men hvis du løper eller går... Under Singelliv og dating? Løp fra et "forhold", eller i dette tilfelle fra et potensielt forhold. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #35 Skrevet 15. mai Du, pust litt med magen først her nå. Når det kommer plutselig på, klart det er overveldende, du var ikke forberedt eller klar for å prate om det der og da. Du reddet det godt inn. Alt til sin tid. Det er faktisk litt tidlig kun 2 mnd inn i forholdet. Gi deg selv tid til å summe deg, en av de beste rådene jeg har fått av en meget klok og godt voksen. De store tingene i livet skal du sove på og gi deg selv tid til å ta i ro og eget tempo. Ikke la deg jazze opp av andres forventninger. Du er jo i dag selvstendig, lever voksenlivet helt på egenhand, det er vel ingen andre som betaler regningene dine i dag for deg? Du har ingenting å skamme deg over, så lenge du er god nok for deg selv. Husk at alt kan løses med ærlighet og en god advokat om dere går inn med forskjellige premisser og må finne en god måte å løse det. Ikke løp, ta i stedet en pustepause og senk skuldrene litt 🫶🏻 Anonymkode: 73678...53b 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #36 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg synes det er bra du vurderer å løpe. Mitt råd er å starte rolig. Kombinere å gå og jogge litt. Det er tungt i starten, så fokuser på å holde deg i komfortsonen og gjør det til gode turer. Etter hvert kommer formen. Da kan du variere litt med fartlek (ulikt tempo, spurter i salig blanding) og litt mer strukturert intervall. Hold det kontrollert. Ikke få overtenning. Hva dette har med sparing og sparekonto, skjønte jeg ikke. Men hvis du løper eller går distanser i stedet for å kjøre eller ta kollektivt, så sparer du litt på det. Anonymkode: 24d16...2af Prøvde du å være morsom? TS, når man ikke vet intensjonen til den som sier det som er sagt så er det vanskelig å vurdere om denne mannen er grønt flagg eller rødt flagg. Mulig han er seriøs med deg og veldig opptatt av økonomi og bare klossete, eller kontrollerende og gnien og blir vanskelig å være i forhold med. Har han 1,7mill på konto i tillegg til egen bolig eller 1,7mill på sparekonto? Hvorfor har han ikke investert? Inflasjonen vil spise opp pengene hans, så han er jo ikke så fryktelig god med økonomi selv hvis han tillater at pengene synker i verdi hvert eneste år og ikke vokser. Anonymkode: 0e0bd...aa5
Sparkling_Pink Skrevet 15. mai #37 Skrevet 15. mai Økonomi er mer enn sparepenger. Det er ressursfordeling, daglig overlevelse og likviditet. Det er om jobben din er «trygg» eller utsatt for konjunkturer. 100 tusen på bok er «obligatorisk» i Norge. Eller egentlig hva du trenger for å overleve tre måneder uten inntekt. For NAV - systemet har både innebygd og en tilfeldig, men gjentagende feilmulighet som det dessverre stort sett tar tre måneder å ordne opp i. Ting tar med andre ord litt tid, sikkerhetsnettet bruker tre måneder før det er aktivt. Med dating og forhold så kommer du ikke unna å gi en sannferdig presentasjon av deg selv - om du vil ha noe varig og stabilt - inkludert økonomi. Timingen kan diskuteres, hvordan detaljnivå du gir opplysninger på og jeg ser mange muligheter til misforståelser. Er kontoinnhold for detaljert etter to måneder? Kanskje. Er det god anvendelse av nesten to millioner å ha de på bok? Kanskje ikke. Jeg synes du skal la panikken få roe seg, samle følelsene og tankene og jeg tror det er gode muligheter til at dette forholdet utvikler seg i en god retning om du fortsetter kontakten. Fokuser på god kommunikasjon og på å formidle dine verdier. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #38 Skrevet 15. mai Jeg datet en mann i en stund og hadde lignende problematikk. Han var veldig opptatt av sparing, aksjer og å tjene mest mulig. Den samtalen kom ganske tidlig da og, da han var veldig gira på å gi gode tips til sparing, noe jeg også er opptatt av- fast pris på strøm, kjøpe noe på tilbud osv- og ofte visste det seg at jeg kom han i forkjøpet. Han var nok ganske rik, mens jeg har lønn fra offentlig arbeid og ett barn og på dette tidspunktet eide jeg huset mitt alene i ett år, noe som genererte store utgifter. Jeg svarte at slikt det er nå med huset, så er det ikke mye jeg klarer å spare, nei. Det ble slutt mellom oss etterhvert, av ukjente grunner og når han tok kontakt ett år senere og lurte på hvordan det går, hadde jeg faktisk 1.5 mil på sparekontoen, for huset jeg holdt på i ett ekstra år steg såpass mye i prisen at jeg solgte med en enorm fortjeneste. Jeg hadde null dårlig samvittighet for å svare at jeg ikke sparte for jeg visste at jeg verken sløser bort penger eller tar dumme valg, tvert imot. Det var bare kombinasjonen av det jeg tjener og livet akkurat da. Hvis det var en dealbreaker for han så får det være hans tap for ting snudde fort. Anonymkode: 5807e...868
AnonymBruker Skrevet 15. mai #39 Skrevet 15. mai Er man virkelig fattig om man har 20 000 kr på sparekonto? 😱 Og betaler ikke eksen din masse i bidrag hvis han er så rik ? Jeg forstår virkelig IKKE problemet her Anonymkode: 4ff18...2f7
AnonymBruker Skrevet 15. mai #40 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er man virkelig fattig om man har 20 000 kr på sparekonto? 😱 Og betaler ikke eksen din masse i bidrag hvis han er så rik ? Jeg forstår virkelig IKKE problemet her Anonymkode: 4ff18...2f7 20 000 er da ingenting når man eier bolig, og hvertfall ikke når man har barn! Hvis barnet må ha tannregulering så ryker plutselig hele sparekontoen til det. Eller at barnet skaller deg hardt nok i haken til at du selv må til tannlegen. Anonymkode: 96b32...40d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå