Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har møtt en mann som liker meg veldig godt og vi har det fint sammen. Vi har datet i to måneder. Plutselig tok han opp økonomi, sparing og framtidsmål i går kveld. Han ville være tydelig på at han ikke var rik dersom jeg forventet det, men han har fått feil bilde av meg - og har trodd dette er viktig for meg siden jeg går med fine klær og barnefar/eks er millionær. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvilken bil folk har eller hva folk tjener.

Han sa han kun hadde 1.7 millioner i sparepenger, og lurte på hva jeg hadde og om jeg er god på sparing. Jeg prøve å ro meg unna, og svarte ikke tydelig på spørsmålet hans. Sa at jeg sparer og ikke bruker penger på unøvendige ting - som forsåvidt er sant.

Saken er at jeg er en fattig alenemor, som kun har 20.000 kr på konto. Han mener man er fattig om man har 10.000 kr på konto og forventer at man har minst 100.000 i sparepenger. Jeg ble helt stille og ville bare løpe ut der og da. Denne tematikken er veldig sårbar og vond for meg, og kjenner at jeg nå går inn i mitt skall, og vil ha avstand. Om han får vite "sannheten" så er det ikke sikkert han vil fortsette relasjonen - hva vet jeg. Jeg svarte: "Vi kan jo prate mer om dette når det blir relevant. Vi skal jo ikke flytte sammen i morgen akkurat."

Nå er det ganske kaotisk oppi hodet mitt. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette en gang.

Anonymkode: 4cb38...8bf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har du egentlig litt dårlig samvittigheit fordi du ikkje sparer så mykje som du "bør"?

Du er jo ikkje god på sparing dersom du har fine kle og nesten ingenting i reserve.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare fortell sannheten. At du ikke har hatt mulighet til å spare i større skala, men klarer deg fint med den inntekten du har. For de aller fleste er det mye viktigere at man er fornuftig med de pengene man har, enn at man har mye penger. 

Reagerer han negativt på det er han uansett ikke noe å samle på.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror at han tok opp tema fordi det foreligger en misforståelse om at du har "høye krav eller forventinger til romslig økonomi" hos partner, så tenker jeg det er på sin plass at du snakker med han om det - om verdier og realitetsorientering om faktiske forventninger og krav. Det er trist om dere eller du avslutter med utgangspunkt i en misforståelse dere ikke har snakket om. Det er uansett fornuftig og klokt å snakke om personlige verdier og tanker om økonomi når man er i et forhold, og absolutt før man flytter sammen eller begynner å tenke felles økonomi. Du trenger ikke fortelle hva du har på konto, men hvordan dere forholder dere til egen økonomi, hva slags forbruk dere er komfortabel med og ønsker for fremtidig samliv er viktige tema voksne må snakke om sammen. 

Anonymkode: 46f95...efb

• Nyttig 1
Skrevet

Du må jo fortelle ham sannheten. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fjaselina skrev (1 minutt siden):

Men har du egentlig litt dårlig samvittigheit fordi du ikkje sparer så mykje som du "bør"?

Du er jo ikkje god på sparing dersom du har fine kle og nesten ingenting i reserve.

Nå skriver hun jo at eksen var millionær så det er vel ikke så rart å anta at klesskapet i stor grad har blitt gitt som gave over årene, og ikke er kjøpt etter bruddet?

Ikke at "millionær" som begrep gir noe særlig mening lengre...

Endret av -jk-
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo bra du bare har brukt 2 måneder på han. Løp 

Anonymkode: 10678...b91

AnonymBruker
Skrevet
Fjaselina skrev (1 minutt siden):

Jo, det har jeg. Veldig dårlig samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var jo bra du bare har brukt 2 måneder på han. Løp 

Hva mener du? TS

AnonymBruker
Skrevet
Beneath the Moon skrev (2 minutter siden):

Du må jo fortelle ham sannheten. 

Vet ikke om jeg tør.... 😭 TS

AnonymBruker
Skrevet

Han føler seg truet av eksen din, enkelt å se. Han fremmer seg selv for å putte seg selv i et bedre lys ovenfor deg. Du skal verken ha skyld eller skam, men om dette fortsetter kommer du til å bli lei om han føler eksen din er konkurranse.

Anonymkode: f95c0...377

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om jeg tør.... 😭 TS

Sannheten vil uansett komme frem, så det er bedre du gjør det nå.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk scenario for uttrykket ærlighet varer lengst.

Her må du være ærlig. 

Anonymkode: 96b32...40d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (5 minutter siden):

Nå skriver hun jo at eksen var millionær så det er vel ikke så rart å anta at klesskapet i stor grad har blitt gitt som gave over årene, og ikke er kjøpt etter bruddet?

Ikke at "millionær" som begrep gir noe særlig mening lengre...

Nei sant, jeg er millionær og eier egentlig "ingenting". 

Anonymkode: c3181...560

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal fortsette å være sammen må din økonomi fram i lyset, og uansett må du snu forbruket ditt og gjøre alt du kan for å stable egen økonomi på beina. 

Gjort er gjort, det vil ikke bli mindre flaut eller vanskelig å snakke om økonomi i fremtiden med evt. nye partnere (hvis det blir utfallet) hvis ikke du gjør endringer nå. 

Hvis partner velger å fortsette relasjonen selv om dere har ulike utgangspunkt når det gjelder økonomi, vil han sannsynligvis ha behov for at du viser at du er i endring og tar mer fornuftige økonomiske valg nå.

Skrevet

Jeg er kvinne som er opptatt av sparing og kunne dessverre ikke blitt sammen med en som ikke også var det. Økonomi er en av de største (om ikke den største) tingen man krangler om, og som leder til brudd/skilsmisse i parforhold. Er mao. viktigere enn man kanskje skulle tro, at man er på bølgelengde rent økonomisk. 
Hvis jeg var deg ville jeg bare vært helt ærlig, dersom han da mister interessen så er han kanskje ikke den rette uansett. Høres jo ut som om dere har en veldig fin connection, så kan jo hende han vil prøve og at dere får ting til likevel. Lykke til❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, altså. Jeg hadde likt dårlig om min potensielle fremtidige kjæreste hadde spurt hvor mye jeg har på konto. Det har han ingenting med. Syns også det er rart at han sier hva han har på konto. Slike ting er privat.

jeg hadde svart akkurat som du ts. Hvilke beløp som står der trenger ingen å vite. Det viktigste for en partner er å vite om man har en fornuftig og stabil økonomi, resten er ikke relevant. 

Anonymkode: e502b...a3b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du? TS

Let him go. 

AnonymBruker
Skrevet

Tips til podcaster

Pengesnakk med Lise Vermelid: Denne podkasten fokuserer på å endre kvinners forhold til penger, og gir praktiske råd om hvordan man får mer ut av pengene sine.

Pengefeministen: En podcast som tar opp personlig økonomi fra et kvinneperspektiv.

Lene Drange (fra Luksusfellen): Lene Drange deler råd om hvordan man kan få orden på økonomien og løse utfordringer med personlig økonomi.

Lykke til!

Skrevet

Ville vært ærlig med han. Ikke bare om økonomi, men også om at du ble usikker på fremtiden for dere to når han tar det opp på den måten. Å snakke om hvor mye sparepenger man har 2 måneder inn i datinga er jo rimelig spesielt... 

"Hei! Jeg ble veldig usikker etter samtalen vår i går og sitter med en vond følelse. Jeg kan dessverre ikke oppfylle dine kriterier til størrelse på sparekonto, og forstår deg slik at du dermed ikke vil at vi har en relasjon lenger. Forstår jeg deg rett? Det synes jeg er veldig leit i så fall, for jeg liker deg, men ønsker deg alt godt. "

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...