AnonymBruker Skrevet 15. mai #21 Skrevet 15. mai Hamlet Maximilian Jonathan Petroleus Anonymkode: 90912...110 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #22 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan ikke brukes. Om du vil at andre skal forbinde deg med en forræder kan du endre navn selv, å gi det til ett barn er slemt Anonymkode: e64e2...be1 Et navn er et navn, enten det er Hamlet, Vidkun, Ola, Muhammed. Så og si alle navn har bærere som har gjort noe fælt en gang i løpet av historien Anonymkode: bd214...c19
AnonymBruker Skrevet 15. mai #23 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Et navn er et navn, enten det er Hamlet, Vidkun, Ola, Muhammed. Så og si alle navn har bærere som har gjort noe fælt en gang i løpet av historien Anonymkode: bd214...c19 Du klarerer ikke å skille mellom Vidkun og Sverre? Eller Vidkun og Jonas? Adolf og Josef? Anonymkode: e64e2...be1 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #24 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du klarerer ikke å skille mellom Vidkun og Sverre? Eller Vidkun og Jonas? Adolf og Josef? Anonymkode: e64e2...be1 Nei. At jeg kanskje forbinder navn med enkeltpersoner er kun min subjektive oppfatning Anonymkode: bd214...c19
Pawn Hearts Skrevet 15. mai #25 Skrevet 15. mai piggrokken skrev (På 14.5.2026 den 0.13): Noe er galt i det danske riket... Er ikke Hamlet ment å være ond? Lenge siden jeg leste Shakespeare, men mener å huske at det er han som dør sist. Om du vil gå for Shakespeare, prøv noe som virkelig er obskurt, Sykoraks fra Stormen til jente eller Florisel fra et vintereventyr til gutt. Ond? Hvor har du det fra? Hamlet, prins av Danmark, at faren hans, kongen, ble drept av sin egen bror. Idet stykket starter, er broren forlovet med dronningen, altså Hamlets mor. Shakespeares stykke er på samme tid en spøkelseshistorie (kongen går igjen på slottet i Helsingør), en kriminalhistorie og et hevndrama – samt en blodig tragedie: Alle dør, og at Hamlet dør sist, betyr ikke at han er ond. Men handlingene hans får utilsiktede, fatale konsekvenser: Ved en feiltagelse dreper han Polonius, hoffmarskalk og faren til Ophelia (Hamlets kjæreste), og etterpå mister Ophelia forstanden og begår selvmord. Jeg er litt i tvil om hva jeg mener om Hamlet som navn på et barn. På en måte er det litt kult, men det er også en smule åndssnobbete og pretensiøst. Hva med å bruke den danske varianten Amled isteden? Ved nærmere ettertanke er kanskje ikke det noe mindre snobbete og pretensiøst.
AnonymBruker Skrevet 15. mai #26 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Et navn er et navn, enten det er Hamlet, Vidkun, Ola, Muhammed. Så og si alle navn har bærere som har gjort noe fælt en gang i løpet av historien Anonymkode: bd214...c19 Det er ulovlig å gi barn et navn som kan være "til vesentlig ulempe". Vidkun er et slikt navn, fordi det har svært sterke konnotasjoner. Anonymkode: ab331...e4a 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #27 Skrevet 15. mai Det er kun 8 menn igjen som heter Vidkun og jeg gjetter at alle ble født før 1940. Eventuelt er de nynazister som endret navn i voksen alder. Anonymkode: f45b8...69c 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #28 Skrevet 15. mai Det er for øvrig også 8 menn som har Hamlet som fornavn. Anonymkode: f45b8...69c 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #29 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så klart det kan brukes. Hvorfor skulle det ikke kunne brukes? Fint navn, ja, men jeg foretrekker stavemåten Vidkunn Anonymkode: bd214...c19 Du kan jo google «Vidkun» og se hva som kommer opp. Er dette konnotasjoner du ønsker å gi et barn? Anonymkode: dca52...ad4 1
Kålrota Skrevet 15. mai #30 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. At jeg kanskje forbinder navn med enkeltpersoner er kun min subjektive oppfatning Anonymkode: bd214...c19 Så naiv er det vel ikke mulig å være? Du tror ikke en Vidkun eller Adolf vil oppleve negative situasjoner i forbindelse med navnet sitt? 2
Daria Skrevet 15. mai #31 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et navn er et navn, enten det er Hamlet, Vidkun, Ola, Muhammed. Så og si alle navn har bærere som har gjort noe fælt en gang i løpet av historien Anonymkode: bd214...c19 Men noen navn har likevel sterkere allmenngyldige negative konnotasjoner enn andre, fordi det bæreren av navnet har gjort seg skyldig i ekstra grove ting og/eller fordi navnet er såpass sjeldent at de fleste ikke forbinder noen andre med det. Navnet Anders er så vanlig at bruken av det ikke ble nevneverdig påvirket av 22. juli, og etternavnet til Vidkun ville ikke blitt et internasjonalt ord for landsforræder om han hadde hett Hansen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #32 Skrevet 15. mai Det høres ut som et tullenavn. Ingen norsk, oppegående person gir sine barn navn Hamlet, Faust, Jesus eller Romulus. I andre kulturer kan det selvsagt forholde seg annerledes. Anonymkode: ba75d...c5e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå