Gjest Diva Skrevet 27. november 2002 #21 Del Skrevet 27. november 2002 Det kan jo høres ut som om de har LITT å stå i med, ja. Men ser ingen grunn til å dømme deres valg for det. Til og med flere som ikke er med i kristne samfunn, vil nok vurdere å få så mange barn Gud vil. Hva vet jeg. Det jeg tenker, er at jeg overhodet ikke hadde taklet å ha 16 unger,- synes en eller to er masse nok. Men de så ifra bildene og artikkelen ut til å ha det bra slik som de hadde det, og de gjør ikke noe ulovlig eller perverst(fantasisk utsagn, Milla), så jeg vil ikke kaste bort tid på å dømme dem. Er dette deres levemåte og de er fornøyde ? - KJØR I VEI Synes for øvrig de virket veldig symptatiske og visste hva de drev med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnie Skrevet 27. november 2002 Forfatter #22 Del Skrevet 27. november 2002 Enig med kattepus! Hvorfor alltid fordømme med en gang noen gjør noe som er annerledes?? (Selvom jeg aldri tror jeg ville klart det!!...puh...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 27. november 2002 #23 Del Skrevet 27. november 2002 Folk må få velge selv hvor mange barn de vil ha så lenge de klarer å ta seg av de. Er det noe tid og sted på jorden man burde kunne få så mange barn, må det jo være nå og her i Norge, hvor man både har økonomi og helsetilbud til å takle det. Jeg hadde ikke taklet så mange barn, men all honør til de som gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 27. november 2002 #24 Del Skrevet 27. november 2002 Og dømme de for at de har mange barn er kanskje dumt, vi kan jo ikke vite hvordan de har det hjemme, men jeg tvile på at de har flere timer i føhnet enn oss andre. Og det kan jo tenkes at de eldre barna synes det er litt kjedelig og urettferidig at de må passe småsøsken hele tiden. Så at noen hadde skrevet at de fikk mye i barnetrygd, men jeg tror ikke man kan få penger nok jeg til 16 stykker selv om de to eldste har flyttet hjemmefra. Mat utgifter er en ting, men hva med strøm, til dusjing, klesvask, matlaging rengjøring og det samme med vann. de må jo ha enorme utgifter. De er sikkert glad i barna sine, men jeg synes vel at de kunne gitt seg på ti om ikke noe annet. For de fleste mener vel at foreldre skal ha tid og mulighet til og følge med på hva barna deres driver med på fritiden, ikke for det, det er jo mulig at barna stort sett er hjemme for og hjelpe til, og kanskje ikke har så mye fritid. Bra at barn hjelper til hjemme, men ikke vis det går så langt at de ikke får noen mulighet til og drive med noen egne hobbier utenfor hjemmet. For deres skyld så håper jeg barna flytter hjemmefra tidlig, man får jo ikke barnetrygd etter at de er 18. Sikkert koselig med mange barn, men er det ikke litt vel mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 27. november 2002 #25 Del Skrevet 27. november 2002 Det er vel flere trosretninger som er i mot prevensjonsbruk, også innenfor kristendommen... og da blir det lett et noe høyere antall barn enn hos andre. Det kan også ha med personlig valg å gjøre, noe vi bør respektere på en helt annen måte enn noen gjør her. Vi kjenner ikke disse menneskene, vi vet ikke, vi tror og synes, og bør ikke uttale oss så bastant om noe vi faktisk ikke vet nok om. Vi må også regne med at kommunen de bor i, skole og barnehage og alt, de vet om dette og følger helt sikkert nøye opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.Smilla Skrevet 27. november 2002 #26 Del Skrevet 27. november 2002 Hallooooooo :o Dama må da få så mange barn hun ønsker for vår del! Hvem her inne kan sitte og si at ungene hennes ikke kan få all den oppmerksomhet de trenger eller at de sikkert ikke har det så bra? Vi aner faktisk ingenting om hvordan denne familien har det eller hvordan de har organisert sitt liv. Og jeg vil gjerne minne om at det finnes nok av eksempler på enebarn som går for lut og kaldt vann og heller ikke får oppmerksomhet eller oppfølging. Jeg antar at hvis man velger å sette så mange barn til verden er det barna man setter i høysetet, barna man bruker tiden sin på og barna som kommer først og sist. Dessuten vil jo de små få masse ekstra av sine større og voksne søsken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 27. november 2002 #27 Del Skrevet 27. november 2002 Bevare meg vel.. Jeg må nok si meg enig med de som mener det er drøyt å dømme disse menneskene bare fordi de har 16 barn. Kanhende barna taper på noen områder grunnet dette, men det kan samtidig være at de vinner på andre. Når det gjelder "barna", så spenner de vidt i alder. I tillegg til babyen som ble født i går, har Liv og Gunnar Haugen barna Fred Håkon (2 1/2), William (4), Daniel (5), Øyvind (7), Henrik (9), Eldbjørg (10), Yngvar (11), Morten (13), Julianne (15), Kristine (16), Rakel (17), Magnus (18), Bjørnar (19), Mirjam (20) og Janna (22). Tror nok de klarer seg godt jeg.. Og hva den ene datterens yrkesvakg har med deres religion å gjøre... Ærlig talt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 27. november 2002 #28 Del Skrevet 27. november 2002 Vi er så inne i gjennomsnittfamliletenkingen at vi reagerer med en gang noen går ut over "normen". Dette er en familie som har valgt en livsstil - og det må de jo få lov til. Heldigvis er det religionsfrihet i Norge. Det har mange barn - so what? Jeg kan ikke se at barn tar skade av å vokse opp i en stor søskenflokk. egentlig er de heldige, for de vil alltid ha et familienettverk hvor de tar vare på hverandre. Og skulle man bli uvenn med en, så har man flere å velge mellom. Hvis et barn er enebarn eller kanskje har et søsken, er famlilenettverket veldig lite, og blir det uvannskap her, har man ikke noe familienettverk lenger. Og jeg er glad vi ikke har kinesiske tilstander hvor staten eller noen andre ( naboen?) bestemmer hvor mange barn som er max pr. famlie. Klart foreldre kan følge opp mange barn. Det handler i stor grad om praktisk tilrettelegging det, og slett ikke om omsorgsevne eller kjærlighet. Kjærlighet har den egenskap at den kan vokse til å omfavne uendelig mange, den. Barnevernets ressurser bør settes inn der det er behov for det, og da bør ikke kriteriet være "mange barn". Og det er slett ikke noen automatikk i at barn i familier med færre barn får mer oppmerksomhet, omsorg og kjærlighet. Jeg ser desverre mange eksempler på det. Som sagt - den familien har valgt en livsstil, jeg har valgt en annen, men jeg respekterer at andre tar valg jeg ikke tar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 27. november 2002 #29 Del Skrevet 27. november 2002 16 barn...Ja ja Er d noe å få vondt i ræva av da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 27. november 2002 #30 Del Skrevet 27. november 2002 Det er vel ikke r### man får vondt i, akkurat. Det som jeg synes er skummelt er at det virker som om det snart er mer "naturlig" og "godkjent" å ta abort enn det er å føde barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 28. november 2002 #31 Del Skrevet 28. november 2002 Vet dere hva? jeg synes dama er knalltøff! I den forstand at hun faktisk gjennomfører svangerskap etter svangerskap. Tenk den belastningen det må være på kroppen? 16 unger, kanskje litt i overkant etter min mening, men jeg synes det er bra at hun får unger! Nå er jeg nok litt hårsår fordi jeg mye mulig ikke får egne barn... La nå Smiths venner være Smiths venner. Om de har TVINGT dama til dette, så hadde det vært ille. Men for meg virker det ikke som det. Det virker derimot som at hun har villet det. Tro eller ikke tro. Jeg skulle gjerne vært en del av en stor søskenflokk. Og hva kan vi si om hvordan de trives? Om hvordan foreldrene oppdrar de og har tid til de? Vi kjenner de ikke... Og vi vet ikke hvordan de lever sammen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. november 2002 #32 Del Skrevet 28. november 2002 Det ser ut som dere glemmer det vesentlige med storfamilie. Det er ikke slik at det er et ektepar som oppdrar 16 barn, dette beviser bare at dere ikke klarer å forestille dere andre verdner enn deres egne, - la meg forklare. I storfamilier så er de mange om oppdragelsen, man har onkler, tanter, nevøer, svigerinner, besteforeldre, grandonkler, kusiner, fettere, søsken, brødre, venner og venners venner. Hallo, den tanken dere har om at mor og far er de eneste oppfostrende er jo reinspikka galskap. Dere har pga deres eget sneversynhet nektet for at det finnes bedre løsninger enn deres egne. Jeg synes tvert imot at det er en skam at dere ikke tenker lengere, ser at det er andre løsninger der ute i horisonten, utvide tankehuet littegranne. Waco Blir stadig overrasket over kvinners noe enkle tankegang.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 29. november 2002 #33 Del Skrevet 29. november 2002 Hei på dei Waco Enig med deg faktisk Jeg mener også at vi må prøve å forså at denne familien bygger livet sitt på et helt annet system enn det flertallet av oss gjør. Det betyr ikke nødvendigvis at de er gale, uskikka og skrullete i hodet. Hanskje heller tvert om? Dette er jo mye godt den tradisjonen vi har på barneoppdragelse i Norge. Men altså...: Dere (...) ikke klarer å forestille dere andre verdner enn deres egne Dere har pga deres eget sneversynhet nektet for at det finnes bedre løsninger enn deres egne. Jeg synes tvert imot at det er en skam at dere ikke tenker lengere, ser at det er andre løsninger der ute i horisonten, utvide tankehuet littegranne. Waco Blir stadig overrasket over kvinners noe enkle tankegang.... Det var dette med å utvide horisonten og godta andre verdener og løsninger da, Waco... Hvis du ikke vil lære av andre, så har du jo nå sjansen til å lære av deg selv Klem fra Trifolii (som har et nokså innholdsrikt tankehue (eh...) ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anett2 Skrevet 29. november 2002 #34 Del Skrevet 29. november 2002 Hjelp - her var det mange fordommer :o Tror vi har altfor lett for å dømme det ukjente/det som er annerledes ! Det at de har 16 barn betyr ikke at de ikke kan ta seg av de og følge de opp. Tror disse menneskene lever for barna sine, mor har aldri vært yrkedsaktiv og da vært sammen med barna. Barna stiller jo opp for hverandre og de har alltid lekekamerater. Klær går sikkert i arv. Det som jeg kan være skeptisk ved er at mor i en alder av 45 år da får barn, den alderen gjør man jo utsatt for å få barn med skader. Det finnes jo de mødre/fedre som ikke klarer å ta vare på et barn. Ville aldri valgt denne løsningen med så mange barn selv,men respekterer de som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2002 #35 Del Skrevet 29. november 2002 Å kritisere alle som går utover normen synes jeg ikke vi skal trenge.. men å gå utover normen må vel være å få mer en ca 2-3 barn..? Normalt; 0-3 barn Litt utenom normalt, 4-5 barn Definitivt utenom normalt; 6-7 barn Veldig utenfor normalt; 8-10 barn Sjokkerende; 10-14 barn Dirkte skrekkelig; over 15 barn.. eller noe sånn.... Så det å gå litt utenom normalen er vel ikke temaet her? Temaet er vel om det er ansvarlig og særlig smart å få så mange bar`n? Og det har dere sikkert skjønt at jeg ikke snyes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 29. november 2002 #36 Del Skrevet 29. november 2002 Jeg blir rimelig provosert av enkelte holdninger her nå. For det første så har jeg ingen problemer med å forstå hva de mener når de sier at valget er deres eget og har ingenting med Smiths venner å gjøre. Det er greit nok at det har med deres tro å gjøre. Men de har fått disse barna fordi DE ønsker det og ikke fordi Smiths venner ønsker det. Å påstå at de ikke kan ta vare på så mange barn blir rene spekulasjoner. VI har ikke det minste peiling på hvor godt de ivaretar dette. Min mor kommer fra en søskenflokk på 10 og det har aldri vært noe problem for dem å få dem oppfølgingen de har hatt behov for. Å kalle det perverst blir etter mine begreper helt ute på viddene. Selv har jeg valgt å ikke få barn og regner ikke med noen umiddelbare endringer på det standpunktet. Men jeg synes det er helt i orden at andre får barn, og at de får så mange som de selv ønsker. Når det gjelder yrkesvalget til datteren så tviler jeg på at det kommer av at de er Smiths venner. Jeg har selv en venninne som bare har en søster og som ikke er det minste religiøs, men hun ønsker da å bli jordmor likevel. Den påstanden henger bare ikke på greip. Hvorfor i all verden skal folk være dårligere eller "pervers" osv, fordi de lever på en annen måte enn oss. Vi gjør våre valg ut fra våre egen liv og vi får da søren meg respektere at andre også får lov til å gjøre det, selv om det i noen tilfeller blir langt fra det man selv ville valgt. Av og til blir jeg rett og slett litt skremt av holdningene her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anett2 Skrevet 29. november 2002 #37 Del Skrevet 29. november 2002 Normalt; 0-3 barn Litt utenom normalt, 4-5 barn Definitivt utenom normalt; 6-7 barn Veldig utenfor normalt; 8-10 barn Sjokkerende; 10-14 barn Dirkte skrekkelig; over 15 barn.. Gjest, er dette fasitten på antall barn for deg? Det er enda godt vi mennesker er forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chimp Skrevet 29. november 2002 #38 Del Skrevet 29. november 2002 Hei, Lilly! Tror du ikke holdningene her inne er et speilbilde på holdningene i samfunnet generellt??????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 29. november 2002 #39 Del Skrevet 29. november 2002 Chimp. Jo det er de nok sikkert, i hvertfall til en viss grad, men ikke mindre skremmende av den grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 29. november 2002 #40 Del Skrevet 29. november 2002 Om det er ansvarlig eller lurt å få så mange barn? Ser ut til at de klarer det bra, de har ikke blitt fratatt noen barn så vidt jeg vet, og det var vel ikke snakk om at barna led noen slags nød heller. Min kjære bestefar var en av 8 søsken, som ble født i en tid da økonomien i landet og helse og skoletilbud var av en helt annen art enn i dag. Heldigvis levde alle opp, noe som ikke var en selvfølge. Har aldri hørt andre historier om barndommen hans enn at det var fantastisk med alle søskenene og alt livet det var i huset. Moren hadde ingen problemer med å dele sin omsorg på alle. Det er utrolig at det i dag skal være en slik innstilling til de som føder mange barn, nå når vi har så mye tilbud å gi barna og ting er tilrettelagt for at man skal kunne få barn. Klart at det går utover privat økonomien å ha mange barn, men det har ikke alt å si for hvor godt de får det og hvor egnet foreldrene er til å ta vare på de. Det har nettopp vært en debatt her inne om Michael Jackson, som til tross for at han er en av verdens rikeste ikke har noe vett når det gjelder å ta seg av ungene sine. Slikt kan ikke kjøpes. Og som Waco sa, storfamilien er viktig å huske når det gjelder barneoppdragelse. Selv har jeg og søskenene mine hatt kjempestor hjelp og nytte av foreldre, besteforeldre og hverandre i oppdragelsen av barna våre, og det er utrolig verdifullt for ungene i familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå