Gå til innhold

Vanlig med jobb sammen med fulltidsstudie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanlig å jobbe f.eks. 20% fast stilling mens man er student? Har du gjort det? Ble det for mye med jobb eller gikk det greit? 

Anonymkode: 25fc1...e92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig, men jeg jobbet ved siden av studiene. Hadde fast hver 3.helg, fredag, lørdag og søndag. Tok i tillegg ekstra vakter. Hadde ingen problemer med det da, men vet ikke om jeg hadde klart det like enkelt nå som voksen. 

Anonymkode: 8d348...f09

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Ofte mer enn 20 %, også. De fleste klarer å jobbe f.eks. hver lørdag og to kvelder i uken. Spørs selvfølgelig om man også har mann, tre barn, sitter i FAU og er lagleder. Men for unge studenter uten andre forpliktelser pleier det å gå veldig fint.

Anonymkode: d48b0...d87

• Liker 2
Skrevet

Jeg var 100% alene med 2 barn, studerte 100%, og jobbet ved siden av. 

Anonymkode: a5b06...5ed

Skrevet

Jobber 120% ved siden av 100% studier, riktignok nettstudier. Alt går om man vil. Det er bare å se på skjermtid sin det, har du skjermtid på 8 timer pr dag i tillegg til studier, da har du tid til å jobbe 8 timer pr dag også 😬 

Anonymkode: fc9d9...b74

Skrevet

Ofte mer også..

Hadde 3 jobber ved siden av jussen.

Anonymkode: 0b9a5...28a

• Liker 1
Skrevet

Ja. Da jeg tok bachelor (20-åra) jobbet jeg 40-70% i tillegg til studiene. Det gikk helt fint. 
Har senere hatt fulltidsjobb og tatt deltidsstudier som tilsvarer 50% studium. Litt mer slitsomt da, og mindre fritid og sosialt liv en stund. 
Ingen barn da, så det «hjelper» jo 😅

Anonymkode: c4c66...135

• Liker 2
Skrevet

Jobbet 100% ved siden av et femårig studie. Alene med to barn :)

Anonymkode: bd7fc...f06

Skrevet

Absolutt alle jeg kjenner som har studert har hatt jobb ved siden av (fulltids)studiene. Stillingsprosent har selvfølgelig variert fra person til person, alt fra lørdagsjobb til 100%, og alt i mellom. Selv har jeg i hovedsak jobbet 80-100% stilling, men i korte perioder vært på 60%.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 18.01):

Er det vanlig å jobbe f.eks. 20% fast stilling mens man er student? Har du gjort det? Ble det for mye med jobb eller gikk det greit? 

Jeg jobbet mer enn 70% hele veien ved siden av studiene

Anonymkode: 07e53...daa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder på med master ved siden av 100% jobb. Har riktignok ikke små barn lenger, men travelt uansett.

Anonymkode: 2741d...c10

Skrevet

Nå er jeg over 40 og derfor andre forpliktelser enn jeg hadde i 20-årene, men jeg hadde aldri greid meg økonomisk uten å jobbe ved siden av. Har 100% jobb ved siden av studiene. Kona er også midt i et dyrt og enda mer krevende studie, så jobb er en absolutt nødvendighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var fulltidsstudent i studie med påkrevd oppmøte (minst 90%), pendlet ca. 4.5 Timer hver dag fra dør til dør (2 timer og 15 minutter hver vei). Jobbet 1 helg i mnd i tillegg til omtrent alle ferier bortsett fra 2 uker på sommeren. Det er helt vanlig å ha jobb ved siden av studiet, de aller fleste klarer ikke leve at studielånet/stipendet. 

Anonymkode: a6bf6...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar. Hvilke jobber tenker dere er gode jobber for student? Butikkarbeider? Eller er det noen andre jobber som er bedre? 

Skrevet

Det beste er en jobb som er relevant til det du studerer, slik at du bygger erfaring og nettverk samtidig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro er både vanlig og smart! Da jeg vag student på 90/tallet hadde alle mine venner jobb ved siden av å være fulltidsstudent (normert studieløp). Jeg hadde to jobber som var relevante for utdanningen min, en hver fredag 9-16 og en timebasert, der jeg jobbet cirka 5 timer i uka. I tillegg sommerjobb 4-5 uker. Mine barn studerer og jobber varierende mellom 20-50 % i uka. Det er bra for disiplinen og man blir ofte mer effektiv, selvfølgelig for økonomien, pluss man bør skaffe seg relevante ekstrajobber som er attraktiv for det man har lyst til å jobbe med etter studiene.

Anonymkode: 32fe5...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel alltid vært vanlig å jobbe mens man studerer. Jeg jobbet i butikk et par år, og på hotell et par år.

Sønnen min tok vekterutdannelse mens han var i førstegangstjeneste, og tok vakter som det mens han studerte. Det var bra betalt.

Anonymkode: 7a980...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har vel alltid vært vanlig å jobbe mens man studerer. Jeg jobbet i butikk et par år, og på hotell et par år.

Sønnen min tok vekterutdannelse mens han var i førstegangstjeneste, og tok vakter som det mens han studerte. Det var bra betalt.

....vi jobber også begge to mesteparten av sommerferiene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 18.01):

Jeg har jobbet 100% ved siden av 100% masterstudium. Gikk greit det. Hadde dog et nesten voksent barn som greide seg stort sett på egen hånd, bare jeg fikset middag med jevne mellomrom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for gode svar. Hvilke jobber tenker dere er gode jobber for student? Butikkarbeider? Eller er det noen andre jobber som er bedre? 

Det beste er jobb som kan være relevant for det man har lyst til å jobbe som. 

Anonymkode: 32fe5...cc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...