AnonymBruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Noen som vil dele sin erfaring med revmatolog? Jeg har vært hos revmatolog pga mistanke om revmatisme eller lignende, har aldri vært hos revmatolog før. Men stiller meg litt undrende til hvordan jeg ble behandlet og undersøkt. Samt konklusjonen revmatologen kom med. Så lurer litt på andres erfaringer? Kanskje jeg bare er litt på bærtur 😅 Hvordan undersøkte de deg? Hva de gjorde av undersøkelser? Hva kom de frem til? Eventuelt noe annet som kan være relevant? Fant de ut av hva det var på første konsultasjon? Setter ihvertfall veldig stor pris på om noen vil dele. 🩷 Anonymkode: cbb2e...ff3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Jeg fikk akutt time hos revmatolog da jeg første gang fikk et svært væskefyllt ledd som måtte tømmes. Da hadde jeg allerede fått påvist hlab 27-genet, hatt flere tilfeller av uveitt og hadde revmatisk sykdom i nær familie. Legen undersøkte væsken under mikroskop, injiserte medisin og deretter tok jeg blodprøver. Blodprøvene bekreftet de andre funnene. Jeg ble deretter fulgt opp med jevnlige kontroller og blodprøver i noen uker, før jeg fikk resept på medisin jeg skulle ta jevnlig. På kontrollene undesøkte de bl.a. bevegelighet i leddene og tok ultralyd. Det tok likevel over ett år før revmatologen konkluderte med hvilken diagnose som var korrekt for mitt tilfelle. Jeg kjenner flere med mange symptomer, familiehistorikk og hlab 27-genet, der de ikke får medisin eller diagnose fordi blodprøvene ikke har tilstrekkelig utslag. Anonymkode: b96e0...72e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Nei. Bare røntgen og MR. Litt øvelser og blodprøver. Så får man et skriv på hva som er galt. Forøvrig det samme som du har skjønt selv de siste 15-20 årene og får beskjed om at du fortsatt skal leve videre i 30-40 år til med gradvis økende smerter til du tilslutt dør. Etter å ha gått på smertestillende i store mengder bestående av Tramadol,Ibux og Paralginforte samt sprøyter med kortison i alle vonde ledd 4-6 ganger i året for å klare å stå i jobb til du pensjonist i en alder av 62,så får du kanskje tilbud om nye knær,hofter og skuldre. Fingrene skifter dem ikke ut. Innen den tid er alt av indre organer ødelagt grunnet medikamenter,spesielt hjertet. Utrolig deilig å ha kropp som en 90 åring da man er 35-40 år gammel. Anonymkode: 9a4a9...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Han tok litt på armene og bena. Jeg spurte om ikke man måtte utelukke andre ting før man satte en Fibro diagnose men han ville ikke det for han hadde bare den ene timen til meg. Totalt bortkastet time for min del. Fikk med meg hjem en kopi av en kopi av ett avisinnlegg fra 80 tallet vedr Fibro myalgi og trening. Teksten var umulig å lese men jeg måtte bare konsentrere meg... Anonymkode: c5eca...61e 1
Smurf26 Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai (endret) Han så på blodprøvesvarene (negative) og de radiologiske undersøkelsene (uten funn) og kjente litt på det spesifikke området. Ikke noe mer og ikke noe mindre. Endret 11. mai av Smurf26 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han tok litt på armene og bena. Jeg spurte om ikke man måtte utelukke andre ting før man satte en Fibro diagnose men han ville ikke det for han hadde bare den ene timen til meg. Totalt bortkastet time for min del. Fikk med meg hjem en kopi av en kopi av ett avisinnlegg fra 80 tallet vedr Fibro myalgi og trening. Teksten var umulig å lese men jeg måtte bare konsentrere meg... Anonymkode: c5eca...61e Så han satte en Fibromyalgi diagnose på deg? Uten å undersøke nøyere? Høres ut som en veldig dårlig lege. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Bare røntgen og MR. Litt øvelser og blodprøver. Så får man et skriv på hva som er galt. Forøvrig det samme som du har skjønt selv de siste 15-20 årene og får beskjed om at du fortsatt skal leve videre i 30-40 år til med gradvis økende smerter til du tilslutt dør. Etter å ha gått på smertestillende i store mengder bestående av Tramadol,Ibux og Paralginforte samt sprøyter med kortison i alle vonde ledd 4-6 ganger i året for å klare å stå i jobb til du pensjonist i en alder av 62,så får du kanskje tilbud om nye knær,hofter og skuldre. Fingrene skifter dem ikke ut. Innen den tid er alt av indre organer ødelagt grunnet medikamenter,spesielt hjertet. Utrolig deilig å ha kropp som en 90 åring da man er 35-40 år gammel. Anonymkode: 9a4a9...3a3 Høres helt grusomt ut ❤️ Kan jeg spørre hvilken sykdom du har? Ts Anonymkode: cbb2e...ff3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så han satte en Fibromyalgi diagnose på deg? Uten å undersøke nøyere? Høres ut som en veldig dårlig lege. Er bare å være kvinne å ha vondt et sted det. Velkommen til helsevesenet! Anonymkode: 0d47c...c89 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai Haha, jeg var hos en revmatolog for et par år siden og endte opp med en FM diagnose. Han tok noe pusteprøver og ekg. Så måtte jeg ta av meg på overkroppen og bøye meg i forskjellige vinkler, Han kommenterte jeg var "myk" men idioten nevnte ikke at jeg var hypermobil noe som er utrolig merkelig da det kan forklare mye av smertene og noe jeg egentlig ikke selv har tenkt over for jeg har jo alltid vært myk først de siste årene når folk sier jeg er myk og kan gjøre sirkus triks at jeg har tenkt over hypermobiliteten . Ellers så ville han ta spyttprøve en gang med tanke på sjøgrens og da satt jeg der i 15 minutter og der lå jeg visst på grensa men siden han meinte at det ikke var vits med en slik diagnose så sendte han meg av gårde med en FM diagnose. Helt tullete. Dette er vel rundt 10 år siden nå og jeg har lurt på om jeg skulle bedt om en ny henvisning for ny sjekk men vet ikke om det er vits i for er det ikke at man er kvinne så er det at man er feit og det ikke at man er kvinne og feit så er det at man allerede har fått en FM diagnose. Så får vi bare glemme hypermobilitet, leddgikt i nær familie og rare blodprøver. Anonymkode: aa30b...5f0 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #9 Skrevet 11. mai Jeg ble henvist til revmatolog fordi fastlegen sto litt fast angående min diagnose. Det var ikke mistanke om en spesifikk lidelse, men smerter og langvarig, lett forhøyet senkning. Revmatologen var svært grundig. Hun spurte masse, gikk gjennom blodprøver og MR tatt i forkant, undersøkte der det var vondt og henviste meg til andre spesialister da jeg ikke hadde en revmatologisk sykdom. Jeg var veldig fornøyd selv om jeg ikke fikk svar på hva problemet var. Anonymkode: f09b9...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai #10 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er bare å være kvinne å ha vondt et sted det. Velkommen til helsevesenet! Anonymkode: 0d47c...c89 Det er jo utrolig trist. Må jo være mange som er feil diagnostisert. Ts Anonymkode: cbb2e...ff3
AnonymBruker Skrevet 11. mai #11 Skrevet 11. mai Ble henvist til revmatolog av bedriftslegen. Har revmatisme i nær familie og har også et par autoimmune sykdommer fra før. Første gangen var på en time. Jeg fikk alle mulige spørsmål for kartlegging. Der ble tatt blodprøver og urinprøve. Så ct/mr to ganger. Så en time hos kardiolog og enda en med en indremedisiner. Så var det tilbake til revmatologen. Der fikk jeg diagnosen fibromyalgi (hadde ikke så veldig problemer den gangen og det hele var etter et nylig traume). Fikk også beskjed om at jeg hadde hatt kyssesyken, mycoplasmainfeksjon og covid. Visste ikke at jeg hadde hatt noen av de. Som snøen av dere sikkert har skjønt så var ikke dette i det offentlige helsevesenet, men fordi jeg hadde helseforsikring via jobb. Diagnosen fikk jeg i løpet av 3-4 uker. Anonymkode: d3e21...088 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #12 Skrevet 11. mai Jeg hadde en flink fastlege som sørger for HLA-prøver og MR da han mistenkte at det kunne være Bechterew. Han henviste meg videre til revmatolog som gikk gjennom prøvene. Tror de undersøkte kroppen min også, men husker ikke så mye av den første timen. Revmatologen kunne i hvertfall bekrefte diagnosen og jeg har fått god oppfølging over flere år. Anonymkode: b66d7...66f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #13 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ble henvist til revmatolog av bedriftslegen. Har revmatisme i nær familie og har også et par autoimmune sykdommer fra før. Første gangen var på en time. Jeg fikk alle mulige spørsmål for kartlegging. Der ble tatt blodprøver og urinprøve. Så ct/mr to ganger. Så en time hos kardiolog og enda en med en indremedisiner. Så var det tilbake til revmatologen. Der fikk jeg diagnosen fibromyalgi (hadde ikke så veldig problemer den gangen og det hele var etter et nylig traume). Fikk også beskjed om at jeg hadde hatt kyssesyken, mycoplasmainfeksjon og covid. Visste ikke at jeg hadde hatt noen av de. Som snøen av dere sikkert har skjønt så var ikke dette i det offentlige helsevesenet, men fordi jeg hadde helseforsikring via jobb. Diagnosen fikk jeg i løpet av 3-4 uker. Anonymkode: d3e21...088 Det var jo raskt. Men var det noe som hjalp? Andre må utredes og observeres i både 10 og 20 år,fortsatt er det ingen som skjønner noen ting. "TRENE" er visst løsningen på alt selv om nakken er så stram og stiv så man mister synet i kortere perioder eller får flere epileptiske anfall 🤣🤣 Førerkort farvel. Anonymkode: 9a4a9...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai Leit å høre om flere med mindre gode erfaringer. Men godt noen har gode erfaringer også. Og sånn er det jo desverre. Jeg lurte litt på dette da jeg synes timen hos revmatologen var noe rar. Det var noen korte spørsmål, mest om familien min. Så var det trykking på ulike punkter som gjorde veldig vondt, og gjorde vondt i lang tid etterpå. Før timen hadde jeg fått konstantert betennelse på begge sider av kroppen gjennom ultralyd. Og slitt mye med betennelser tidligere. Samt har hovne og smertefulle ledd i perioder samt flere symptomer. Og noen utslag på blodprøver selv om det egentlig ikke bekrefter eller avkrefter noe. Jeg er svært redusert og særlig betennelsene gjør en hverdag veldig utfordrende og smertefullt. Men det tok ikke lang tid før revmatologen konstanterte at dette var psykisk. Selv med fysiske funn. Revmatologen undersøkte ikke betennelsene, tok ikke noe ul, henviste meg ikke videre, sjekket ikke utslett som kunne være relatert etc. Mente det ikke var noe å ta tak i fordi det er psykisk. Det ga meg en liten knekk da jeg har gått lenge med store smerter å håpet at nå får jeg hjelp. Men ble jo stående som et enda større spørsmålstegn etterpå. Jeg vet jo at det ikke er psykisk i og med det er fysiske funn jeg har svart på hvitt. Men vet jo heller ikke om det er noe innenfor revmatisme eller lignende. Og når en lege konstanterer så fort at det er psykisk og ikke noe å gjøre med, så blir jeg jo tvilende og lurer på om jeg skal få en second opinion. Eller ihvertfall sjekke betennelsene og leddene nøyere et annet sted. 😕 Håper selvsagt ikke at det er noe revmatisme, men håper på noe svar og hva jeg eventuelt kan gjøre selv. Hittil fungerer kun trening kortvarig. Ts Anonymkode: cbb2e...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai Jeg ville gått for en second opinion, ts. Anonymkode: 0d47c...c89 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #16 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Leit å høre om flere med mindre gode erfaringer. Men godt noen har gode erfaringer også. Og sånn er det jo desverre. Jeg lurte litt på dette da jeg synes timen hos revmatologen var noe rar. Det var noen korte spørsmål, mest om familien min. Så var det trykking på ulike punkter som gjorde veldig vondt, og gjorde vondt i lang tid etterpå. Før timen hadde jeg fått konstantert betennelse på begge sider av kroppen gjennom ultralyd. Og slitt mye med betennelser tidligere. Samt har hovne og smertefulle ledd i perioder samt flere symptomer. Og noen utslag på blodprøver selv om det egentlig ikke bekrefter eller avkrefter noe. Jeg er svært redusert og særlig betennelsene gjør en hverdag veldig utfordrende og smertefullt. Men det tok ikke lang tid før revmatologen konstanterte at dette var psykisk. Selv med fysiske funn. Revmatologen undersøkte ikke betennelsene, tok ikke noe ul, henviste meg ikke videre, sjekket ikke utslett som kunne være relatert etc. Mente det ikke var noe å ta tak i fordi det er psykisk. Det ga meg en liten knekk da jeg har gått lenge med store smerter å håpet at nå får jeg hjelp. Men ble jo stående som et enda større spørsmålstegn etterpå. Jeg vet jo at det ikke er psykisk i og med det er fysiske funn jeg har svart på hvitt. Men vet jo heller ikke om det er noe innenfor revmatisme eller lignende. Og når en lege konstanterer så fort at det er psykisk og ikke noe å gjøre med, så blir jeg jo tvilende og lurer på om jeg skal få en second opinion. Eller ihvertfall sjekke betennelsene og leddene nøyere et annet sted. 😕 Håper selvsagt ikke at det er noe revmatisme, men håper på noe svar og hva jeg eventuelt kan gjøre selv. Hittil fungerer kun trening kortvarig. Ts Anonymkode: cbb2e...ff3 Man blir så hjelpeløs og alene når man blir behandlet slik. Jeg lurer på hvor mange menn som får den beskjeden "det er psykisk" i fht kvinner. Vi trenger ett kvinnebrøl men hvem har overskudd Be om å komme til en annen. Jeg kom ikke videre før mange år etter. Jeg husker dagen hos revmatolog som den dagen jeg skjønte at jeg aldri aldri kom ut i jobb igjen. Ikke bare var han slepphendt med diagnose, han mente også at alle kunne jobbe med fibromyalgi og at det kun fantes en medisin og siden jeg ikke ville ta den fikk jeg bare leve med smertene. Jeg sa gjentatte ganger at jeg hadde gått på denne medisinen i 8 mnd uten at det hjalp og måtte slutte da bivirkninger også ble for store, han bare viftet med hånden hver gang. Jeg var så skuffet. Nå derimot, nå har jeg ny fastlege som henviser til skikkelige spesialister som ikke er pensjonerte kaffedrikker (tuller ikke). På ett år har jeg fått konstantert adenomyose hos gynekolog på sykehuset og jeg har vert hos ortoped og skal ha operasjon i begge bein (han fant nye galt), i tillegg har jeg fått vite at jeg er en av de som er mest alvorlig rammet av perimenopausen så pga det fikk jeg blå resept selv om jeg egentlig er for "gammel" for å få det. Alt dette er ikke Fibro, alt dette er ting som gradvis har blitt verre fordi det ligger i tilstandenes natur. Jeg kan si samtidig at ett av barna mine har vert hos en annen revmatolog og får masse masse hjelp. Han har bechtrews men den er genetisk og jeg vet nå at jeg ikke har den genvarianten. Anonymkode: c5eca...61e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #17 Skrevet 12. mai Jeg gikk til revmatolog på Volvat i ren desperasjon, etter tiår med fastleger som mener at alt er psykisk begrunnet. Ikke lett å være kvinne i møte med helsevesenet! Det er så provoserende hvordan systemet er konstruert for å kunne greie å håndtere en diagnose om gangen, et menneske kan da ikke ha flere diagnoser samtidig! Jeg fikk FM diagnose, og tips om å starte utprøving av sterkere doser melatonin med slow release, og LDN. Ett år senere, uten særlig effekt av noen tiltak oppsøkte jeg nok et privat helseforetak hvor det ble tatt utvidet blodprøve hvor de også sjekket anti-tpo i tillegg til standard stoffskifte prøver. Da ble diagnosen klar: Hashimoto thyroiditt, altså autoimmun sykdom som har de overlappende symptombilde som FM, og som bidrar/kan skape de psykiske symptomene jeg har (som fastlegen så som årsaken til alt fysisk). Og hva slags behandlingstilbud får man i det offentlige for denne autoimmune sykdommen? Ingen. Ikke før kroppens immunsystem har ødelagt skjoldbruskkjertelen helt. Da vil du få tilbud om syntetiske stoffskiftehormoner. Så ingen behandling som faktisk lindrer eller bedrer tilstanden. Yey. Når man blir syk får man inderlig håpe man får riktig sykdom, som er populær innen forskningsmiljøer og dermed får penger til å forske på de. Les mellom linjene: Håp at du får en sykdom som ikke rammer kvinner oftere enn menn. Anonymkode: 06e30...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #18 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det var jo raskt. Men var det noe som hjalp? Andre må utredes og observeres i både 10 og 20 år,fortsatt er det ingen som skjønner noen ting. "TRENE" er visst løsningen på alt selv om nakken er så stram og stiv så man mister synet i kortere perioder eller får flere epileptiske anfall 🤣🤣 Førerkort farvel. Anonymkode: 9a4a9...3a3 Jeg fikk en diagnose som jeg ikke hadde regnet med. Dessverre så er det lite som hjelper for akkurat den. Diagnose betyr ikke alltid at det finnes god behandling. Noe jeg skal død med og ikke av. Jeg fikk iallfall en forklaring da kroppen min skapte mye trøbbel for meg. Testet ut en type medisin som bare ga meg heftige bivirkninger. Trening er også det som ble anbefalt for meg. Startet å trene med fysioterapeut. Jeg kalte det mikrotrening for det var det jeg klarte. Gradvis så klarer jeg litt mer, men det går med museskritt. Det viktigste er faktisk å bli kjent med kroppen sin og ikke ta seg helt ut. Legg inn nok med pauser. Jeg vet f.eks. at skal jeg gjøre det på søndag så må jeg ha to dager i forveien hvor jeg gjør veldig lite. Anonymkode: d3e21...088 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #19 Skrevet 13. mai Jeg ble lagt inn på Martina Hansen hospital for utredning (etter å ha slitt lenge med veldige smerter i bekken og rygg). Gjennomførte mange undersøkelser, tok bilder, blodprøve, var med fysio etc, og fikk en diagnose når alt var gjennomført. Anonymkode: e405f...f71 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #20 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 17.04): Så han satte en Fibromyalgi diagnose på deg? Uten å undersøke nøyere? Høres ut som en veldig dårlig lege. H Anonymkode: cbb2e...ff3 Ikke meg. Men her har 3 leger sagt er nå bedre å sette Fibromyalgi diagnose en det med whiplash skadden din, du har jo nesten de samme plagene. Så virker som enkelte leger bare kaster ut diagnosen for å ungå mer behandling og rett behandling Anonymkode: b7b7e...5f0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå