Gå til innhold

Godteri vs. sukkerfritt godteri?

Gjest diorgirly

Anbefalte innlegg

Gjest diorgirly

Jeg har i det siste lagt merke til utvalget ulike butikker har av godteri uten sukker, og det var jo større enn jeg hadde trodd. Jeg fant til og med sjokolade som var sukkerfri.

Men er egentlig dette noe sunnere å få i seg enn "vanlig godteri", med sukker? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

De lærde strides om dette. Noen mener at kunstige søtningsstoffer er like skadelig som sukker, noen mener kunstig er mer skadelig enn naturlig osv.

Trenden i Norge er at antall tilfeller med livsstilssykdomer er økende. Flere enn tidligere får diabetes, hjerte og karsykdommer. Dess flere mennesker med diabetes, dess flere daglivareprodukter for denne gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg mener at raffinert sukker er kjempeusunt og gjør ugunstige ting med kroppen; setter ned den naturlig appetitten, skaper en viss avhengighet, sender blodsukkeret i været, er dårlig for tenna etc etc.

Når jeg spiser sukkerfritt godteri spiser jeg mye mindre enn hvis det var vanlig sukkergodteri, selv om det smaker søtt så tror jeg kroppen skjønner at det ikke er noe sukker i det på en måte, i hvert fall får jeg ikke sånn lyst på mere som med vanlig godteri.

Uansett er ikke godteri særlig sunt, og hvis man ønsker å spise mindre kan det være ok å prøve litt sukkerfritt innimellom når suget etter søtsaker blir for ille.

Hvis man uansett sjelden spiser godteri så er det vel ikke noe særlig vits i å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det mange ikke er klar over når det kommer til sukkerfrie produkter er at de tilsettes et stoff som, ved for store doser, kan gi kraftige magesmerter og diarè.

Jeg spiste en pakke av disse Extra pastillene en kjedelig dag på jobb en gang og trodde virkelig jeg skulle forgå av magesmerter etterpå, og i dag kan jeg ikke spise slike produkter fordi magen reagerer øyeblikkelig.

Så vær obs, det skal ikke mye til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tåler ikke de aller fleste typer av sukkerfritt godteri. Får skikkelige magekramper, og det av kun små doser. Dietorelle-karamellene gjorde at jeg måtte være hjemme fra jobb en dag, til og med. Det eneste sukkerfri magen min tåler, er Läkerol (unntak: Salmiakk, som jeg ikke tåler), og da kan jeg spise en eske pr. dag uten problemer.

Jeg synes dessuten det er bedre å unne seg LITT sukkerholdig godteri en gang i blant, enn å ty til sukkerfritt, som uansett er stappfullt av stoffer som sannsynligvis er mye mer skadelig for kroppen enn sukker i små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også dårlig i maven av sukkerfri drops fx. Har alltid trodd det var lakrisen (spiste alltid lakris läkerol) men to poser tyrkisk pepper er ikke noe problem... en eske ekstra-drops er et STORT problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter også med mageproblemer når jeg inntar kunstige søtstoffer. Drops fra Extra gjør magen min til et sant h...... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på stort sett alle av disse sukkerfrie produktene, som pastiller og tyggegummi etc står det jo på esken at overdreven bruk kan virke lakserende, så at folk ikke vet er jo litt egen skyld.

selv om jeg forstår at ikke alle leser det som står på alt de spiser. jeg er litt rar sånn, så jeg leser, magen min reagerer på så mangt.

spiser selv sukkerfrie pastiller kjøpt på apoteket jeg, de gjør ikke magen noen ting og er bra både for søtsug, munntørrhet og bra for tennene (tro det eller ei, tannteknikerne jeg har vært hos etter at jeg begynte med denne fremfor dent etc skryter uhemmet over hvor utrolig bra munnhygiene jeg har :ler: aldri tannstein, aldri noe de trenger å gjøre annet en å sjekke og ta bilder).

den koster masse da, i motsetning til vanlige pastiller, men jeg trenger den så da får det bare koste.

bortsett fra det, lager/kjøper jeg nok heller fruktsalat eller slikt når jeg skal kose meg, selv om frukt inneholder sukker, så nekter jeg å tro på at fruktose er usunt for kroppen. (overdreven bruk er vel aldri sunt, men vanlig inntak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
på stort sett alle av disse sukkerfrie produktene, som pastiller og tyggegummi etc står det jo på esken at overdreven bruk kan virke lakserende, så at folk ikke vet er jo litt egen skyld.

Det gjør det, men i mange tilfeller skal det ikke mer enn en liten pastilleske til. Skal man kalle det overdreven bruk burde de etter min mening føre det opp på eska også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser selv sukkerfrie pastiller kjøpt på apoteket jeg, de gjør ikke magen noen ting og er bra både for søtsug, munntørrhet og bra for tennene (tro det eller ei, tannteknikerne jeg har vært hos etter at jeg begynte med denne fremfor dent etc skryter uhemmet over hvor utrolig bra munnhygiene jeg har :ler: aldri tannstein, aldri noe de trenger å gjøre annet en å sjekke og ta bilder).

den koster masse da, i motsetning til vanlige pastiller, men jeg trenger den så da får det bare koste.

Hva heter de pastillene du nevner? Og hva koster de?

Kanskje verdt å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter de pastillene du nevner? Og hva koster de?

Kanskje verdt å prøve. :)

de heter Salivin, kjøpes på apoteket og koster 39 kroner for en eske. men esken er større en vanlige, den er ca som en 20-pakning røyk (alle tror jeg har startet å røyke igjen når jeg tar den frem... :ler: )

rød pakning, de hadde den i grønn også før, men det er lenge siden jeg har sett. dessuten så er den røde søtest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rører ikke kunstige søtningstoffer. Står det mellom sukker og søtningstoffer hadde jeg endt opp med å spist sukker. Er uraffinert et alternativ så foretrekker jeg det. Synd det ikke er lovlig med godterier søtet med stevia her i landet. Blir i drøyeste laget å reise til Japan for å handle snop :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest camillo

Hvordan fungerer egentlig de kunstige søtningsstoffene i kroppen? Hvorfor er dette verre enn sukker (for dem som mener det)?

Endret av camillo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fyttereakkern, hvis jeg spiser for mange halspastiller eller annet med aspartam og andre kunstige søtningsaker i seg, da sier magen i fra. Høylytt. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å fyttereakkern, hvis jeg spiser for mange halspastiller eller annet med aspartam og andre kunstige søtningsaker i seg, da sier magen i fra. Høylytt.  :overrasket:

Samme her.

Magen blir skikkelig oppblåst så jeg ser ut som jeg er gravid :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg blir fullstendig oppblåst av kunstig søtningsmiddel. Jeg spiser ikke så mye godterier, så jeg kjøper like greit godteri med naturlig sukker når jeg først kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer egentlig de kunstige søtningsstoffene i kroppen? Hvorfor er dette verre enn sukker (for dem som mener det)?

En ting er jo aspartam som det er en del indikasjoner på at ikke er bra. I forsøk gir det feks økt risiko for hjernesvulster (men da ga de forsøksdyra ganske store doser). Noen mener at lokale lammelser kan være en reaksjon på aspartam, og det hevdes at det er allergifremkallende. Her står det noe:

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5768

Enkelte andre søtningsstoffer er jo karbohydrater som har mye mer søtsmak enn vanlig sukker; fordelen med disse er at selv om de forbrennes som sukker brukes de i mye mindre mengder. De brytes ned til andre monosakkarider og igjen andre "reststoffe" enn vanlig sukker. Som noen har oppdaget gir noen av dem kjipe, om enn ufarlige (?) bivirkninger fordi de virker lakserende og gir oppblåst mage.

Det beste er vel å unngå store mengder produkter som trenger enten sukker eller kunstig søtning. Sjelden det er snakk om varer man "må" ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...