Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

For å gjør en lang historie kort. Er en mann som har fagbrev og fagskole. Siste 10 årene har ikke jeg jobbet innenfor det jeg har fagbrev i. Har klatret meg oppover. Siste 4-5 årene har jeg hatt typ prosjekt-leder stillinger og mer på den tekniske biten innenfor det maritime. Jeg har jobbet meg i hel, og gikk på en smell i fjor. Samtidig ble jeg pappa. Ble permittert og videre sm pga utbrenthet. Siste 3-4 mndene har jeg begynt å finne tilbake til mitt gamle meg, går fast hos psykolog og har fått fokus på hva som er triggerne mine. Parallelt med dette har jeg siste 1-2 mndene begynt å søke meg i jobb igjen. Men jeg får avslag på avslag. Selv om jeg har søkt på jobber jeg nærmest er under-kvalifisert for. 

Har begynt å tenke tanken på omskolering, å luftet dette for nav, om det er en mulighet. Men dem råder meg heller til å søke AAP. Jeg har vært tydelig på at jeg er jo kapabel til å jobbe, men jeg får avslag innenfor det jeg har fagbrev i, å leder-stillinger vil ikke jeg ha, rett å slett for at det ble for mye for meg. Jeg skal tross alt ha kapasitet til kone og barn. 

Noen som har tips eller råd? 

Anonymkode: a1ad3...62e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk AAP først (ellers har du ingenting å leve av når sykepengeretten går ut). Deretter kan du ta opp dette med omskolering.

Hvis du er veldig tydelig på at du er kapabel til å jobbe, får du ikke AAP. Da må du evt søke dagpenger mens du fortsetter å søke jobb.

Er du kapabel til å jobbe men ikke får jobb, kan du studere slik som alle andre friske. Søk lånekassen om studielån.

Anonymkode: 3f86f...79b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søk AAP først (ellers har du ingenting å leve av når sykepengeretten går ut). Deretter kan du ta opp dette med omskolering.

Hvis du er veldig tydelig på at du er kapabel til å jobbe, får du ikke AAP. Da må du evt søke dagpenger mens du fortsetter å søke jobb.

Er du kapabel til å jobbe men ikke får jobb, kan du studere slik som alle andre friske. Søk lånekassen om studielån.

Takk for svar. 

Her handler det også om økonomi, er derfor jeg evt tenker omskolering. Jeg har allerede gått ned mye i lønn ved å være sm. (Har tjent over 6g). Har ikke økonomi til å studere på «vanlig» måte med kun studielån som inntekt. Jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle havne i en situasjon der jeg skulle møte veggen. Har aldri vært sykemeldt i mitt yrkesaktive liv som har vart i snart 20 år. Har noen oppsparte midler, men ikke nok til å dekke min del av huslån og bil-lån om jeg skal leve på studielån i noen år. 

Skrevet

Har du sjekket forsikringene dine? Enten du har uføreforsikring gjennom jobb eller en du har tegnet selv. Kan godt være at du får kan få noe derifra når du går over på AAP. 

Og joda, det er mulig å få omskolere seg mens man går på AAP. Men det er nok en del kriterier som må oppfylles, det er ikke slik at hvemsomhelst får hvasomhelst. 

Skrevet

Om du har en fagbrev utenom det du jobbet med så vil de prøve å kanalisere deg mot den. Jeg endte opp med å jobbe i skole/bhg da jeg hadde gått barne- og ungdomsarbeiderfaget i 1996. Alle årene jeg unngikk å jobbe med barn da jeg var overbevist jobben ikke  ar for meg, men NAV dyttet meg dit hver gang jeg kontaktet dem (ble flere ganger for min del fordelt over 25 år).

Endte opp med å fullføre det fagbrevet og jobbe på skole frem til jeg skadet meg og ble ufør. Samme skjedde min eks da han var ung: han begynte på elektro men hoppet av. Han ble sendt rett tilbake til elektro og tok fagbrev i det faget. NAV driter i HVA man ønsker å jobbe med, bare AT man jobber.

For din del som også har en fullført alternativ utdanning vil NAV sende deg i den retningen, gang på gang. Sjansene for å få ny utdanning er minimal da du allerede har flere muligheter. At du ikke liker mulighetene driter de som sagt i.

AAP er 66% av inntekten du har i dag. Om du tenker at du sliter økonomisk allerede nå vil det bli enda verre på et AAP forløp. Søk AAP slik at søknaden blir behandlet og eventuelt innvilget om du trenger det, men om du har arbeidsevne hadde jeg søkt på ALT, også utenfor feltet ditt, for å holde deg utenfor NAV kjøret. Om du tror du er utbrent nå, omg NAV kommer til å vise deg hvor langt noen kan kjøre deg :( du skal være frisk for å være syk og du skal vite dine rettigheter for det er ikke derfor NAV er der lengre. Trist, men sant.

Avtal med banken 6mnd betalingsfritt på huslånet, de fleste bankene går med på det og spar opp en buffer. Dere kommer til å trenge det om du velger AAP forløpet. Helt ærlig hadde jeg tatt hvilken som helst jobb og så studert som privatist selv (btdt). Det finnes bedre støtteordninger som student enn omskolering gjennom NAV (faktisk!)

Anonymkode: 52193...7a4

Skrevet

Takk for svar. Har vært i dialog med nav i dag. Dem sa at slik dem tolket det ut i fra tilbakemelding fra behandleren min så er det rette å søke AAP, så blir en evt omskolering som tiltak slik jeg forsto det. Kjenner at jeg stresser i forhold til det økonomiske aspektet. 

Skrevet

Aap e jo bare om din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent eller mer 

Og vil jo gå mye ned i lønn. Og du går 15-19 uker uten lønn ( mens du venter på svar)

Oh du kan få flere år på aap uten at du får noe hjelp fra nav.

Hva med dagpenger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svar. Har vært i dialog med nav i dag. Dem sa at slik dem tolket det ut i fra tilbakemelding fra behandleren min så er det rette å søke AAP, så blir en evt omskolering som tiltak slik jeg forsto det. Kjenner at jeg stresser i forhold til det økonomiske aspektet. 

Men hva ser du for deg slags omskolering? Er det noe du vil regne med å bli ferdig med og få jobb innenfor før sykepenger går ut? Ellers må du over på aap uansett. 

Det skal mye til før man får omskolering via nav, spesielt når man har utdanning fra nok. Du har såvidt begynt søke jobber, og vil nok heller få tilbud om oppfriskende kurs for å bedre sjansene for jobb innen det du har fagbrev i. 

Anonymkode: f5283...269

Skrevet
mommyaka skrev (33 minutter siden):

Aap e jo bare om din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent eller mer 

Og vil jo gå mye ned i lønn. Og du går 15-19 uker uten lønn ( mens du venter på svar)

Oh du kan få flere år på aap uten at du får noe hjelp fra nav.

Hva med dagpenger?

Dagpenger er mindre enn AAP. Og man får ikke noe særlig hjelp på dagpenger heller.

Nei, man vil ikke nødvendigvis gå 15-19 uker uten lønn når man søker AAP.  Man bør søke i god tid før sykepengeperuoden går ut, dvs ca 13 uker. Da slipper man avbrudd i inntekten. Og ofte blir søknaden behandlet raskere enn 13 uker også.

Til ts: å gå på AAP er brutalt økonomisk. Det er mange som sliter. Ikke bare lider man i sykdom, man skal lide i fattigdom også. Enkelte må selge hjemmet sitt og leie et bøttekott i stedet. Du bør snarest gå igjennom din økonomi og se på hva du kan kutte ned. Og, som nevnt, sjekk forsikringene dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Uten å male fanden på veggen vil jeg si: det bør du. Det er virkelig vanskelig å omjustere på økonomien sin. Men du har ihvertfall en plan og kan begynne å planlegge og foreberede allerede nå.

Se på alle utgiftene deres og begynn å kutte ut det som ikke er livsnødvendig. Dere trenger ikke streaming tjenester da det finnes mye gratis på nett. Jeg kuttet ut alt unntatt wifi det første året og de pengene jeg sparte på dette gikk til andre løpende utgifter.

Jeg gikk helt i sparemodus, men nå var jeg alene med to små. Kuttet ut alle mobilabonnementet unntatt den som var gratis til barna og kontantkort til meg selv. Vi fikk matpose en gang I måneden fra det lokale veldedighetsgruppen, jeg søkte om betalingsfritak fra banken, søkte bostøtte, søkte om gratis aktiviteter for barna gjennom helsestasjon (coop, blå kors, røde kors og betalingsfri gjennom kommunen). Bilen bare stod til pynt, tror faktisk jeg avskiltet den en periode. 

Men dere er to? Om dere er gift da har hun forsørgerplikt overfor deg og barna, om dere er samboere gjelder det bare barna. 

Lag din økonomisk plan nå, gå sammen og kutt ut der dere kan samtidig som dere vil da øke bufferen deres. Det er bedre å kutte for mye, for å siden "slippe opp litt" fremfor å havne i økonomisk uråd. Mye verre å løsne opp i floken enn det er å unngå at det skjer. Du vet hva som kommer: forbered deg og din fremtidige deg vil få det mye enklere økonomisk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å studere selv er jo det rette her. Man får ikke omskolering av NAV om man er frisk nok til å studere. Det er kjipt økonomisk, ja, men sånn er det for alle. Studielån og en deltidsjobb ved siden av løser det for de fleste. 

Anonymkode: a7452...f13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si det å gå over på AAP var så stort økonomisk hopp. Slapp unna pendleutgifter og mye annet rundt bil det som medfører å bruke bilen på allslags føre hver dag . Justerte ned skatten betraktelig så totalt sett kommer jeg riktig godt ut. Sløse med penger har jeg heller aldri gjort.

Så at den ordningen finnes slik at man kan stable seg på beina igjen er kjempe flott.  Jeg har jo betalt avgifter og skatt gjennom 40 år i jobb.

Ikke at det direkte er en hvilepute for meg,konstant dårlig samvittighet da jeg veit det er mange som må klore skikkelig hardt,både med nebb og klør på jobb for at jeg skal få utbetalt Kr30.000 i mnd.for å pleie meg selv og gå ukentlig til helsevesenet. 

Anonymkode: b72dd...774

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan ikke si det å gå over på AAP var så stort økonomisk hopp. Slapp unna pendleutgifter og mye annet rundt bil det som medfører å bruke bilen på allslags føre hver dag . Justerte ned skatten betraktelig så totalt sett kommer jeg riktig godt ut. Sløse med penger har jeg heller aldri gjort.

Så at den ordningen finnes slik at man kan stable seg på beina igjen er kjempe flott.  Jeg har jo betalt avgifter og skatt gjennom 40 år i jobb.

Ikke at det direkte er en hvilepute for meg,konstant dårlig samvittighet da jeg veit det er mange som må klore skikkelig hardt,både med nebb og klør på jobb for at jeg skal få utbetalt Kr30.000 i mnd.for å pleie meg selv og gå ukentlig til helsevesenet. 

Bor du alene? Har du partner? Bil/hus/studiested? Alt spiller inn. Å gå fra 100% inntekt med mulighet for ubet. tillegg/kveldstillegg/overtidsmuligheter, til 66% MÅ påvirke alle og enhvers økonomi på en eller annen måte. Jeg kan nesten ikke forstå annet? Før fikk jeg en hundrelapp, nå får jeg 66kr men det skal dekke nøyaktig samme? Da må du ha hatt mye sparemulighet før AAP da du fikk vanlig lønn? Her var jeg fortvilet da barna ble invitert til bursdagsselskap da den 100 lappen var mer enn jeg hadde til overs. Det ble bedre etterhvert, men i begynnelsen stoppet hele maskineriet opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor du alene? Har du partner? Bil/hus/studieLÅN? Alt spiller inn. Å gå fra 100% inntekt med mulighet for ubet. tillegg/kveldstillegg/overtidsmuligheter, til 66% MÅ påvirke alle og enhvers økonomi på en eller annen måte. Jeg kan nesten ikke forstå annet? Før fikk jeg en hundrelapp, nå får jeg 66kr men det skal dekke nøyaktig samme? Da må du ha hatt mye sparemulighet før AAP da du fikk vanlig lønn? Her var jeg fortvilet da barna ble invitert til bursdagsselskap da den 100 lappen var mer enn jeg hadde til overs. Det ble bedre etterhvert, men i begynnelsen stoppet hele maskineriet opp.

Korreksjon på autokorrekt.

AnonymBruker
Skrevet

Å studere selv er jo det rette her. Man får ikke omskolering av NAV om man er frisk nok til å studere. Det er kjipt økonomisk, ja, men sånn er det for alle. Studielån og en deltidsjobb ved siden av løser det for de fleste. 

Anonymkode: a7452...f13

Jeg har AAP og omskolering fra NAV. Og det er vi veldig mange som har. Greit å ikke spre usannheter om dette..

Jeg er frisk nok til å studere og jeg er frisk nok til å jobbe. Derimot har jeg fått en skade som gjør at jeg ikke lenger kan utføre jobben jeg er utdannet til å gjøre. En skade som vil gjøre meg ufør om jeg fortsetter i den. 

Anonymkode: 3d80e...e9c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har AAP og omskolering fra NAV. Og det er vi veldig mange som har. Greit å ikke spre usannheter om dette..

Jeg er frisk nok til å studere og jeg er frisk nok til å jobbe. Derimot har jeg fått en skade som gjør at jeg ikke lenger kan utføre jobben jeg er utdannet til å gjøre. En skade som vil gjøre meg ufør om jeg fortsetter i den. 

Anonymkode: 3d80e...e9c

Og når ble det bestemt at du skulle få omskolering? 

Har en datter på AAP, som ikke får omskolering. Og det er fordi I fjor sommer, så ble det bestemt, at Nav skal ikke lenger dekke utdannelse til folk. Nå skal det mye til og få det. 

Anonymkode: 7c74f...fa6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og når ble det bestemt at du skulle få omskolering? 

Har en datter på AAP, som ikke får omskolering. Og det er fordi I fjor sommer, så ble det bestemt, at Nav skal ikke lenger dekke utdannelse til folk. Nå skal det mye til og få det. 

Vedtatt i august 2025. Jeg har igjen to år før jeg er ferdig med bachelorgraden min. Jeg går sammen med tre andre som også går omskolering via NAV og det er sikkert flere også.

Fra NAV sine sider så er denne linken oppdatert desember 2025

https://www.nav.no/opplaring

og her står det at man kan få støtte til både kurs og høyere utdanning, så jeg vet ikke hvor du har din informasjon fra.

Anonymkode: 76113...64c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 23.32):

Selv om jeg har søkt på jobber jeg nærmest er under-kvalifisert for.

Tror mye av utfordringene dine, dessverre, ligger her. Mange arbeidsgivere vil etter all sannsynlighet tenke at du søker bare fordi du trenger noe arbeid og vil slutte straks du får noe som er mer i din "liga".

Vet ikke om du allerede har gjort det, men jeg tror du i sine søknader kan vinne mye på å få frem hvorfor du søker lavere stillinger enn din kompetanse og erfaring sier at du kan både få, ønske og mestre. Usikker på hvordan du best mulig kan vinkle det, men kanskje noen andre her har noen gode tips. 

Anonymkode: b61ee...5f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vedtatt i august 2025. Jeg har igjen to år før jeg er ferdig med bachelorgraden min. Jeg går sammen med tre andre som også går omskolering via NAV og det er sikkert flere også.

Fra NAV sine sider så er denne linken oppdatert desember 2025

https://www.nav.no/opplaring

og her står det at man kan få støtte til både kurs og høyere utdanning, så jeg vet ikke hvor du har din informasjon fra.

Anonymkode: 76113...64c

Har denne informasjonen fra saksbehandler på Nav.

Men veldig fint at du har fått dekt utdannelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bor du alene? Har du partner? Bil/hus/studiested? Alt spiller inn. Å gå fra 100% inntekt med mulighet for ubet. tillegg/kveldstillegg/overtidsmuligheter, til 66% MÅ påvirke alle og enhvers økonomi på en eller annen måte. Jeg kan nesten ikke forstå annet? Før fikk jeg en hundrelapp, nå får jeg 66kr men det skal dekke nøyaktig samme? Da må du ha hatt mye sparemulighet før AAP da du fikk vanlig lønn? Her var jeg fortvilet da barna ble invitert til bursdagsselskap da den 100 lappen var mer enn jeg hadde til overs. Det ble bedre etterhvert, men i begynnelsen stoppet hele maskineriet opp.

Det har seg slik at jeg har "voksne" barn,gjeldfritt hus,har 7 gjeldfrie biler,bruker selvfølgelig ikke alle samtidig. Har egentlig aldri klart å spare ei krone etter fylte 18.

Pengene går til kommunale avgifter,litt strøm,tele og data,forsikringer,vedlikehold på hus, litt mat. Så har minst 10-15000 å "sløse" med etter faste utgifter  Trenger jeg plutselig 3-400.000 selger jeg en bil. Trenger jeg en Mill selger jeg 4. Kan sikkert leie ut sokkeletasjen,men gidder ikke å ha folk der.

Skal nevnes at jeg har passert 50 og har vel ikke hatt noe gjeld de siste 15 årene.  Kjøpte hus som 20 åring og nedbetalte på 15 år.

Var vel en 50 år da helsa ble såppas farlig å gamble med etter 35 år i fysisk hardt arbeid så da ble det streng beskjed om å roe ned/kutte ut. 

Klart hadde jeg ikke hatt en dritt og måtte leie en plass og fått leve og boutgifter på 20-25.000 så hadde jeg nok hatt behov for å finne noen å snylte på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...