Gå til innhold

Andre som er lei av den middagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, han var så opptatt av den evinnelige middagen og ville gå i butikken hver dag, gjerne spesialbutikker og han syntes alltid jeg skulle være med. Følte halve forholdet til slutt handlet om middagslaging, jeg ble skikkelig lei. Kan absolutt like et godt måltid, men det behøver ikke å være så flott og spesielt hver dag. Nå er det slutt og jeg nyter å lage store porsjoner så jeg har mat mange dager på rad og slipper å gå i butikken hver dag.

Anonymkode: d596b...2b1

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som mann som liker litt kompliserte middager så skjønner jeg ikke hvorfor han ikke lager dem? Jeg synes det er gøy med god mat, men jeg må jo da lage den siden det ikke er noe kona er veldig opptatt av. 

Anonymkode: e2b7f...e35

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kona spør om den hel@#tes middagen hver bidige morgen før jeg i det heletatt har fått tatt en slurk av kaffekoppen,får nesten mark!!!!   Jeg svarer som vanlig 'Ja,hva har du lyst på da elskling?' som jeg har svart 4136 ganger tidligere gjennom 11 år.

Det er MINST 10 timer til og tar toppen 10-30 minutter å lage noe (om det er tint).

Men nå er hun 10.000 ganger mer opptatt av mat av meg. 

Jeg hadde klart meg med "næringspiller" og vann. 

Anonymkode: ae3a1...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kjører jeg litt forskjellig fiskeretter og linsegryter en ukes tid, så er han plutselig interessert i både planlegging og matlaging for en stund. 

Anonymkode: a369f...b59

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 20.44):

Vi har matkasse. Da slipper vi middagsmaset, vi får varierte, sunne og gode middager og vi slipper å bruke tid på butikken.

Anonymkode: 2aec2...b9f

Mengder med karbohydrater i form av pasta og ris?  Trillebårlass med ruccola og til slutt en kylling eller breiflabb på størrelse med et knsppnålshode som skal deles på 3-4 personer?

Anonymkode: ae3a1...e0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er også helt uinteressert i middag selv, kan lett spise noen brødskiver utpå kvelden og være fornøyd med det. Barna må jo liksom ha noe middag da (selv om eldste også er en middagsnekter, kresen og syns det er kjedelig). Vi får jo mye positivt også ut av å sitte rundt bordet sammen, samvær og læring av bordskikk osv. 

Jeg er ikke så veldig glad i å lage mat, så her i huset er det far som har hovedansvaret for middag. Han har hovedansvaret for handling og middagslaging, samt baker brød til husholdningen. Jeg stepper inn ved behov noen av dagene, men det er digg å slippe å ha hovedansvaret for all planleggingen og kokkeleringen. Det har betydd at jeg har måttet bite i meg en del, både det at maten ikke har vært den mest smakfulle, næringsrike og perfekt tilberedte (overkokt makaroni og litt vel mye frossenpizza), jeg har med vilje valgt å ikke kommentere noe negativt, bare rose maten (spesielt når den er bra). Må også tåle at det blir fryktelig rotete når han lager middagen, og ryddingen er det ofte jeg som tar. Men det er verdt det for å slippe å handle og planlegge og lage, og jeg må virkelig si kvaliteten på måltidene har hevet seg siden starten! Det tar tid å lære også. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Møkka lei ja! Lei av å planlegge, lei av å lage, lei av det forbaska rydde/vaskeprosjektet på kjøkkenet etter måltider. Enkelte dager hender det faktisk jeg sier at "idag orker jeg ikke lage middag, dere får lage dere no toast eller hva dere vil selv". Har to barn i skolealder som klarer å smøre seg mat selv, og ett bhgbarn som ikke er så glad i middag uansett.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan du dele noen? 🙏🙏🙏

Anonymkode: 1523d...496

Jeg lager ny hver uke, så jeg har dessverre ikke noe lagret.

Men når jeg bygger opp en meny, starter jeg alltid med å tenke på hvilket protein (eller vegetar) vi skal spise hvilken dag, Så finner jeg en passende oppskrift til det.

Det blir lettere da, når man vet mer konkret hva slags oppskrift man ser etter.

Typisk uke for oss er:

Mandag: Hvit fisk
Tirsdag: Fet fisk
Onsdag: Kylling / Vegetar
Torsdag: Fet fisk

Fredag: Kylling 
Lørdag: Vegetar / Skalldyr / Rød kjøtt
Søndag: Kylling / Fisk

Har laget en katalogstruktur i nettleseren, så jeg har mapper ala "Laks", "Torsk", "Helg" også videre, der jeg legger inn alle oppskrifter jeg har laget en gang og som jeg ønker å lage igjen.

For oppskrifter bruker jeg ofte https://trinesmatblogg.no/ og https://downshiftology.com/

Anonymkode: 5a109...e39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 10.08):

Hvordan begynte dette, hvordan ble det til at det var du som skulle lage disse middagene?

Jeg syns du (og hun andre med samme problem) rett og slett må ta dette opp med mennene deres og få laget en ny ordning. Om dere ikke har barn, trenger dere slett ikke noen felles middag, mannen kan lage seg noe selv om han vil ha varmmat. Har dere barn er det bra å ha en familiemiddag, men dere må i det minste bytte på å lage dem. Annen hver dag er mest naturlig. Jeg tror det er det de fleste par legger seg på i dag, om ikke en av dem er oppriktig glad i å lage mat eller noe sånt. 

Anonymkode: 574ef...833

Har barn derfor må mat lages selvfølgelig! Og jeg har ikke hjerte til å utelukke mannen fra familiemiddagene! Mannen vil ikke og kan ikke lage mat. Da blir det frossen pizza. Prøvde en gang og det ble 14dager med grandi.... og en dag med pølser. 

Anonymkode: 5633f...a7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 19.50):

Mannen spør alltid om middag, hva skal vi ha til middag, når skal vi spise, middag middag...

Er så utrolig lei, orker ikke mer av den middagen

Hadde jeg vært alene så hadde jeg spist noen brødskiver, noe enkelt. Han vil alltid lage/kjøpe/ha noe avansert og store greier. Ikke er jeg så glad i middag heller

Anonymkode: e1aad...629

Nei, jeg er ikke lei av middag. Mest lei av at søppelkassa alltid er full! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg lager ny hver uke, så jeg har dessverre ikke noe lagret.

Men når jeg bygger opp en meny, starter jeg alltid med å tenke på hvilket protein (eller vegetar) vi skal spise hvilken dag, Så finner jeg en passende oppskrift til det.

Det blir lettere da, når man vet mer konkret hva slags oppskrift man ser etter.

Typisk uke for oss er:

Mandag: Hvit fisk
Tirsdag: Fet fisk
Onsdag: Kylling / Vegetar
Torsdag: Fet fisk

Fredag: Kylling 
Lørdag: Vegetar / Skalldyr / Rød kjøtt
Søndag: Kylling / Fisk

Har laget en katalogstruktur i nettleseren, så jeg har mapper ala "Laks", "Torsk", "Helg" også videre, der jeg legger inn alle oppskrifter jeg har laget en gang og som jeg ønker å lage igjen.

For oppskrifter bruker jeg ofte https://trinesmatblogg.no/ og https://downshiftology.com/

Anonymkode: 5a109...e39

Jeg hadde dauet av å ha et så gjennomorganisert liv

Anonymkode: 9695f...2a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han når du sier det er hans tur til å lage? 

Anonymkode: a77f3...df6

AnonymBruker
Skrevet

Nei, å planlegge middags lister er gøy og å lage mat er gøy. 

Anonymkode: dc098...4b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har barn derfor må mat lages selvfølgelig! Og jeg har ikke hjerte til å utelukke mannen fra familiemiddagene! Mannen vil ikke og kan ikke lage mat. Da blir det frossen pizza. Prøvde en gang og det ble 14dager med grandi.... og en dag med pølser. 

Da slår jeg et slag for matkasse eller enklere middager fra butikken. Kjøp frossen fiskegrateng, ferdige salatblandinger, frossen wokblanding osv. Så setter du opp en 14 dagers rotasjon på akkurat den samme maten 😅

Anonymkode: 4e9ab...245

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da slår jeg et slag for matkasse eller enklere middager fra butikken. Kjøp frossen fiskegrateng, ferdige salatblandinger, frossen wokblanding osv. Så setter du opp en 14 dagers rotasjon på akkurat den samme maten 😅

Anonymkode: 4e9ab...245

Bruker matkasser, men det er utrolig dritt å lage hver eneste dag.. hehe

AnonymBruker
Skrevet

Middag er fast tid hver dag.

Med og uten barn.

Spis det som er eller lag din egen.

Punktum.

Anonymkode: f18a5...120

Skrevet

Jeg synes heller ikke middag er så stas. Elsker brødskiver 😅 Jeg lager all maten her i huset (helt frivillig), tar ikke hensyn til hva noen liker og ikke bortsett fra at vi alltid holder av feks grønnsaker før de varmes eller pasta/kjøtt ol før det blandes. Hvis folk ikke liker maten får de vente til frokost.. Lurer på om jeg og mannen kommer til å spise *middag* når det bare er oss to. Jeg skal i alle fall ikke lage den 😆

AnonymBruker
Skrevet

Her lager jeg stort sett middag. Liker å lage mat da. Men gidder ikke alltid innfri "kravene" hans. 

Jeg liker enkle og typisk tradisjonsmat i ukedager. Han liker det mer avansert og spennende. Men det får spares til helgen hvis jeg skal stå for tilberedning. 

Anonymkode: 837c0...acb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, og jeg er dritt lei selv 🤯 

Anonymkode: 4a6ae...4d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 19.50):

Mannen spør alltid om middag, hva skal vi ha til middag, når skal vi spise, middag middag...

Er så utrolig lei, orker ikke mer av den middagen

Hadde jeg vært alene så hadde jeg spist noen brødskiver, noe enkelt. Han vil alltid lage/kjøpe/ha noe avansert og store greier. Ikke er jeg så glad i middag heller

Anonymkode: e1aad...629

Jeg er også drittlei middag. Å lage middag. Og spise kjedelig middag. Å bli spurt om hva det er til middag. Min eksmann spør meg fortsatt om ideer til middag (på sms) og jeg tror jeg døøør. 

Spiser brødskiver min uke og elsker det!!! 

Anonymkode: f53b5...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...