Gå til innhold

Bergensere er pseudo-tyskere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gammel dum vits:

- Hva sa bergenserne 9. april 1940 da tyskerne kom?

- Endelig forsterkninger!

Anonymkode: be22a...b8f

Hvor historieløs er det mulig å være? En slik idiotisk vits viser null respekt for den intense motstandskampen i Bergen under krigen og alle som mistet livet i forbindelse med den.

Anonymkode: f79bf...443

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor historieløs er det mulig å være? En slik idiotisk vits viser null respekt for den intense motstandskampen i Bergen under krigen og alle som mistet livet i forbindelse med den.

Ja, og så rett etter 8.mai hvor det har vært markeringer for de falne under krigen over hele byen. Veteraner, korps, kor og buekorps har markert og lagt ned kranser på fellesgraver og ved monumenter.

Anonymkode: 4dd13...e43

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Oslo kosmopolitisk...? 😂

Eneste kosmopolitiske byen i Norge. Her har vi ambassader og internasjonale skoler. Oslo er knutepunkt for hele landet. Det er i Oslo det skjer. Oslo er alt hva Bergen bare kunne ønske at de var. 

Mezzosoprena skrev (12 timer siden):

Du har møtt fotballsupportere du 🤣

Ja. 

Nordlending1 skrev (17 timer siden):

Altså, med de holdningene der - der ødela du muligheten til å få komme på besøk!

Jeg vil heller dra på ferie til Nordlandet, Nordlending1. 

Anonymkode: 34797...828

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 15.35):

Jeg kom nettopp inn døra etter å ha måtte bli utsatt for fotballfolk fra distriktene. Nordlendingene var hyggelige, men alt for sosiale. De ville bli venner på face og inviterte meg nordpå, og selv om jeg setter pris på slikt ble det fort litt for mye. Alt i alt er nordlendinger veldig hyggelige folk. 

Så var det disse bergenserne, da. Hva tenker folk på Østlandet om Bergen, spurte de. Hæ, tenker om Bergen? Det er ingen her som tenker på Bergen. Ingen i Norge tenker på Bergen bortsett fra Bergensere selv, svarte jeg. Men, men vi tenker jo på dere helte tiden, hva mener du med at dere aldri tenker på oss, svarte de igjen. Så måtte jeg forklare at det er ingen som tenker på Bergen til vanlig. Dette gjorde de sjokkert, og de minnet meg veldig om Amerikanere på ferie i Europa når de skjønner at resten av verden ikke bryr seg om 4. juli. 

Bergensere er rare folk. Hele identiteten til Bergensere er å være tyskere. Bergens øl heter Hansa, etter tyskerne som styrte stedet, og Bergenserne var så desperate etter å være tyske at de adopterte skarringen som tyskerne hadde. Hvis Bergen ikke hadde vært styrt av tyskerne, og hvis ikke så mange kvinner i Bergen lå med tyske menn , så hadde ikke Bergensere skarret i dag. De hadde snakket korrekt, slik som nordlendinger og østlendinger. Mens Bergensere fawnet etter tyskerne, var det folk på Østlandet og Midt-Norge som forsvarte landet hver gang svenskene eller andre invaderte gjennom historien. Ja, Bergen er en rar liten by og bergensere er merkelige folk. Man kan observere det med disse buekorpsene de har. Voksne offiserer groomer barna, og det hele er veldig rart og noe man ellers forbinder med mer primitive samfunn. 

Sørlendinger er pseudo-dansker med sine bløte konsonanter. Og byene deres er oppkalt etter dansker. Men, dette er om Bergensere. Å gi Bergen oppmerksomhet en gang i året må vel være innafor. 

Hvorfor applauderer ikke folk denne?? :ler: Jeg lo høyt av den, jeg

Kudos til disse betraktningene, Ts! Bøyer meg i støvet.

Anonymkode: c7a49...a4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er imponert over at de spurte deg om noe. Som regel får man ikke inn et ord i samtalen.

Anonymkode: a537f...99e

😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 15.35):

Jeg kom nettopp inn døra etter å ha måtte bli utsatt for fotballfolk fra distriktene. Nordlendingene var hyggelige, men alt for sosiale. De ville bli venner på face og inviterte meg nordpå, og selv om jeg setter pris på slikt ble det fort litt for mye. Alt i alt er nordlendinger veldig hyggelige folk. 

Så var det disse bergenserne, da. Hva tenker folk på Østlandet om Bergen, spurte de. Hæ, tenker om Bergen? Det er ingen her som tenker på Bergen. Ingen i Norge tenker på Bergen bortsett fra Bergensere selv, svarte jeg. Men, men vi tenker jo på dere helte tiden, hva mener du med at dere aldri tenker på oss, svarte de igjen. Så måtte jeg forklare at det er ingen som tenker på Bergen til vanlig. Dette gjorde de sjokkert, og de minnet meg veldig om Amerikanere på ferie i Europa når de skjønner at resten av verden ikke bryr seg om 4. juli. 

Bergensere er rare folk. Hele identiteten til Bergensere er å være tyskere. Bergens øl heter Hansa, etter tyskerne som styrte stedet, og Bergenserne var så desperate etter å være tyske at de adopterte skarringen som tyskerne hadde. Hvis Bergen ikke hadde vært styrt av tyskerne, og hvis ikke så mange kvinner i Bergen lå med tyske menn , så hadde ikke Bergensere skarret i dag. De hadde snakket korrekt, slik som nordlendinger og østlendinger. Mens Bergensere fawnet etter tyskerne, var det folk på Østlandet og Midt-Norge som forsvarte landet hver gang svenskene eller andre invaderte gjennom historien. Ja, Bergen er en rar liten by og bergensere er merkelige folk. Man kan observere det med disse buekorpsene de har. Voksne offiserer groomer barna, og det hele er veldig rart og noe man ellers forbinder med mer primitive samfunn. 

Sørlendinger er pseudo-dansker med sine bløte konsonanter. Og byene deres er oppkalt etter dansker. Men, dette er om Bergensere. Å gi Bergen oppmerksomhet en gang i året må vel være innafor. 

Du kjenner tydeligvis ikke så mange bergensere, siden du generaliserer over en lav sko. Som bergenser selv kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen. Jeg er snill, rolig og omgjengelig. På mange måter er jeg en veldig utypisk bergenser. Jeg har aldri vært utadvendt eller brautende, sånn som mange blir oppfattet som. 

Jeg har bodd snart 20 år på Østlandet, men er fortsatt veldig glad i hjembyen min ❤️ Det vil jeg alltid være. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor applauderer ikke folk denne?? :ler: Jeg lo høyt av den, jeg

Kudos til disse betraktningene, Ts! Bøyer meg i støvet.

Det er mange bergensere på dette forumet,. og bergensere er veldig selvhøytidelige. All kritikk av byen og folket blir møtt med fiendtlighet. Det kan være farlig å ytre slike meninger offentlig. Siden de bor i et isolert område, er de vant med å  snakke nedsettende om andre landsdeler uten av noen svarer. Fordi det er ingen i Norge som følger med på hva som skjer i Bergen. Og i de få tilfellene noen faktisk tar til motmæle, så svartner det fullstendig for de.

Hele landet leser Aftenposten, VG, Dagbladet, Klassekampen, Dagsavisen, Vårt Land, Nationen. Og alle landets studenter leser Universitas. Det er ingen utenfor Bergen som leser Bergens Tidene.

Bergensere og Bergen har ingen egen identitet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er mange bergensere på dette forumet,. og bergensere er veldig selvhøytidelige. All kritikk av byen og folket blir møtt med fiendtlighet. Det kan være farlig å ytre slike meninger offentlig. Siden de bor i et isolert område, er de vant med å  snakke nedsettende om andre landsdeler uten av noen svarer. Fordi det er ingen i Norge som følger med på hva som skjer i Bergen. Og i de få tilfellene noen faktisk tar til motmæle, så svartner det fullstendig for de.

Hele landet leser Aftenposten, VG, Dagbladet, Klassekampen, Dagsavisen, Vårt Land, Nationen. Og alle landets studenter leser Universitas. Det er ingen utenfor Bergen som leser Bergens Tidene.

Bergensere og Bergen har ingen egen identitet. 

Du mener jammen mye, med tanke på at du åpnet denne tråden som om du for første gang hadde reflektert over Bergen og bergensere. På tide å ta på korken på flasken, kanskje? 

Anonymkode: 593d5...7c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På tide å ta på korken på flasken, kanskje? 

Du mener vel flaska, eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Siden de bor i et isolert område, er de vant med å  snakke nedsettende om andre landsdeler uten av noen svarer

Er det deg, Thomas Espedal??

Anonymkode: 67cef...d8e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, du vant denne tråden! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 19.51):

Jeg måtte google hvem det var. Som sagt, ingen utenfor Bergen vet hva som foregår i Bergen eller hvem som bor der :strålende:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde du ikke tenkte på oss, jeg. Likevel opprettet du tråd her inne om oss

Anonymkode: 0a8a3...b5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...