AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:35 #1 Skrevet lørdag kl. 13:35 Jeg kom nettopp inn døra etter å ha måtte bli utsatt for fotballfolk fra distriktene. Nordlendingene var hyggelige, men alt for sosiale. De ville bli venner på face og inviterte meg nordpå, og selv om jeg setter pris på slikt ble det fort litt for mye. Alt i alt er nordlendinger veldig hyggelige folk. Så var det disse bergenserne, da. Hva tenker folk på Østlandet om Bergen, spurte de. Hæ, tenker om Bergen? Det er ingen her som tenker på Bergen. Ingen i Norge tenker på Bergen bortsett fra Bergensere selv, svarte jeg. Men, men vi tenker jo på dere helte tiden, hva mener du med at dere aldri tenker på oss, svarte de igjen. Så måtte jeg forklare at det er ingen som tenker på Bergen til vanlig. Dette gjorde de sjokkert, og de minnet meg veldig om Amerikanere på ferie i Europa når de skjønner at resten av verden ikke bryr seg om 4. juli. Bergensere er rare folk. Hele identiteten til Bergensere er å være tyskere. Bergens øl heter Hansa, etter tyskerne som styrte stedet, og Bergenserne var så desperate etter å være tyske at de adopterte skarringen som tyskerne hadde. Hvis Bergen ikke hadde vært styrt av tyskerne, og hvis ikke så mange kvinner i Bergen lå med tyske menn , så hadde ikke Bergensere skarret i dag. De hadde snakket korrekt, slik som nordlendinger og østlendinger. Mens Bergensere fawnet etter tyskerne, var det folk på Østlandet og Midt-Norge som forsvarte landet hver gang svenskene eller andre invaderte gjennom historien. Ja, Bergen er en rar liten by og bergensere er merkelige folk. Man kan observere det med disse buekorpsene de har. Voksne offiserer groomer barna, og det hele er veldig rart og noe man ellers forbinder med mer primitive samfunn. Sørlendinger er pseudo-dansker med sine bløte konsonanter. Og byene deres er oppkalt etter dansker. Men, dette er om Bergensere. Å gi Bergen oppmerksomhet en gang i året må vel være innafor. Anonymkode: 34797...828 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:42 #3 Skrevet lørdag kl. 13:42 Du har møtt et par rare bergensere, vi er ikke alle sånn! Anonymkode: 8d16f...682 2 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:44 #4 Skrevet lørdag kl. 13:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kom nettopp inn døra etter å ha måtte bli utsatt for fotballfolk fra distriktene. Nordlendingene var hyggelige, men alt for sosiale. De ville bli venner på face og inviterte meg nordpå, og selv om jeg setter pris på slikt ble det fort litt for mye. Alt i alt er nordlendinger veldig hyggelige folk. Så var det disse bergenserne, da. Hva tenker folk på Østlandet om Bergen, spurte de. Hæ, tenker om Bergen? Det er ingen her som tenker på Bergen. Ingen i Norge tenker på Bergen bortsett fra Bergensere selv, svarte jeg. Men, men vi tenker jo på dere helte tiden, hva mener du med at dere aldri tenker på oss, svarte de igjen. Så måtte jeg forklare at det er ingen som tenker på Bergen til vanlig. Dette gjorde de sjokkert, og de minnet meg veldig om Amerikanere på ferie i Europa når de skjønner at resten av verden ikke bryr seg om 4. juli. Bergensere er rare folk. Hele identiteten til Bergensere er å være tyskere. Bergens øl heter Hansa, etter tyskerne som styrte stedet, og Bergenserne var så desperate etter å være tyske at de adopterte skarringen som tyskerne hadde. Hvis Bergen ikke hadde vært styrt av tyskerne, og hvis ikke så mange kvinner i Bergen lå med tyske menn , så hadde ikke Bergensere skarret i dag. De hadde snakket korrekt, slik som nordlendinger og østlendinger. Mens Bergensere fawnet etter tyskerne, var det folk på Østlandet og Midt-Norge som forsvarte landet hver gang svenskene eller andre invaderte gjennom historien. Ja, Bergen er en rar liten by og bergensere er merkelige folk. Man kan observere det med disse buekorpsene de har. Voksne offiserer groomer barna, og det hele er veldig rart og noe man ellers forbinder med mer primitive samfunn. Sørlendinger er pseudo-dansker med sine bløte konsonanter. Og byene deres er oppkalt etter dansker. Men, dette er om Bergensere. Å gi Bergen oppmerksomhet en gang i året må vel være innafor. Anonymkode: 34797...828 Dummeste jeg har lest på lenge. Du virker så sneversynt og historieløs, at jeg vet ikke om jeg gidder å prøve å forklare noe seriøst til deg. Det går helt sikkert ikke inn likevel 🙄 Anonymkode: d96a0...2b1 8 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:45 #5 Skrevet lørdag kl. 13:45 Ok. Ikke lett å være dritings midt på dagen, forstår jeg! 😂😂 Anonymkode: b9589...474 7 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:47 #6 Skrevet lørdag kl. 13:47 Men du bryr deg tydeligvis nok om bergensere til å skrive en hel avhandling på kg om de, så du overbeviser ikke med det du skriver. Anonymkode: 521b9...d41 5 6
Daria Skrevet lørdag kl. 13:48 #7 Skrevet lørdag kl. 13:48 Til å ikke tenke på Bergen og bergensere, har du gjort deg imponerende mange og detaljerte tanker om dem... 6 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:51 #8 Skrevet lørdag kl. 13:51 Daria skrev (Akkurat nå): Til å ikke tenke på Bergen og bergensere, har du gjort deg imponerende mange og detaljerte tanker om dem... Det er cupfinale. Og jeg vil ikke kalle det imponerende mange detaljer når man bor på et kosmopolitisk sted som Oslo. Anonymkode: 34797...828 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:32 #9 Skrevet lørdag kl. 20:32 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så var det disse bergenserne, da. Hva tenker folk på Østlandet om Bergen, spurte de. Hæ, tenker om Bergen? Det er ingen her som tenker på Bergen. Ingen i Norge tenker på Bergen bortsett fra Bergensere selv, svarte jeg. Anonymkode: 34797...828 Du tenker såpass mye om dem at du har skrevet en hel tråd om de. Anonymkode: 5c0e2...acb 3 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:33 #10 Skrevet lørdag kl. 20:33 Men apropos sammenligningen med tyskere, så kan jo garpegenitiv nevnes. https://snl.no/garpegenitiv Anonymkode: 5c0e2...acb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:35 #11 Skrevet lørdag kl. 20:35 Jeg er imponert over at de spurte deg om noe. Som regel får man ikke inn et ord i samtalen. Anonymkode: a537f...99e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:44 #12 Skrevet lørdag kl. 20:44 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kom nettopp inn døra etter å ha måtte bli utsatt for fotballfolk fra distriktene. Nordlendingene var hyggelige, men alt for sosiale. De ville bli venner på face og inviterte meg nordpå, og selv om jeg setter pris på slikt ble det fort litt for mye. Alt i alt er nordlendinger veldig hyggelige folk. Så var det disse bergenserne, da. Hva tenker folk på Østlandet om Bergen, spurte de. Hæ, tenker om Bergen? Det er ingen her som tenker på Bergen. Ingen i Norge tenker på Bergen bortsett fra Bergensere selv, svarte jeg. Men, men vi tenker jo på dere helte tiden, hva mener du med at dere aldri tenker på oss, svarte de igjen. Så måtte jeg forklare at det er ingen som tenker på Bergen til vanlig. Dette gjorde de sjokkert, og de minnet meg veldig om Amerikanere på ferie i Europa når de skjønner at resten av verden ikke bryr seg om 4. juli. Bergensere er rare folk. Hele identiteten til Bergensere er å være tyskere. Bergens øl heter Hansa, etter tyskerne som styrte stedet, og Bergenserne var så desperate etter å være tyske at de adopterte skarringen som tyskerne hadde. Hvis Bergen ikke hadde vært styrt av tyskerne, og hvis ikke så mange kvinner i Bergen lå med tyske menn , så hadde ikke Bergensere skarret i dag. De hadde snakket korrekt, slik som nordlendinger og østlendinger. Mens Bergensere fawnet etter tyskerne, var det folk på Østlandet og Midt-Norge som forsvarte landet hver gang svenskene eller andre invaderte gjennom historien. Ja, Bergen er en rar liten by og bergensere er merkelige folk. Man kan observere det med disse buekorpsene de har. Voksne offiserer groomer barna, og det hele er veldig rart og noe man ellers forbinder med mer primitive samfunn. Sørlendinger er pseudo-dansker med sine bløte konsonanter. Og byene deres er oppkalt etter dansker. Men, dette er om Bergensere. Å gi Bergen oppmerksomhet en gang i året må vel være innafor. Anonymkode: 34797...828 Mer amerikansk; Bergen er vennskapsby med Seattle, indirekte pga veldig mange har hatt besteforeldre som bor i Calefornia og Florida - sterk kobling mellom Standford university og Bergen, pga slektsforhold til flere. Anonymkode: b6f2f...b16 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:45 #13 Skrevet lørdag kl. 20:45 Seattle er et annet sted, men folk har sletkninger der borte også ( i Washington) Anonymkode: b6f2f...b16
Elle Melle Skrevet lørdag kl. 20:46 #14 Skrevet lørdag kl. 20:46 Det imponerende å ta såpass grundig feil når man har tilgang på google. Vi skarrer da ikke på grunn av tyskerne, verken hanseatene eller de som var her på 1940-tallet. Men du har helt rett i at vi tenker mer på dere enn dere på oss, det er ikke til å unngå når alt av styre og stell her i landet holder til i Oslo. Hva dere mener om oss bryr vi oss derimot ikke særlig om, Så de bergenserne du traff var jo faktisk ordentlig rare på akkurat det punktet. 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:06 #15 Skrevet lørdag kl. 21:06 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mer amerikansk; Bergen er vennskapsby med Seattle, indirekte pga veldig mange har hatt besteforeldre som bor i Calefornia og Florida - sterk kobling mellom Standford university og Bergen, pga slektsforhold til flere. Anonymkode: b6f2f...b16 Du kan umulig ha vært i USA hvis du tenker disse stedene ligger i nærheten av hverandre. Å reise fra Seattle til California tar omtrent 8 timer med bil, og det er kun til delstatsgrensen. Seattle til Los Angeles er for eksempel 17 timer og 30 minutt med bil. Florida ligger sydøst, mens Seattle er nordvest. Anonymkode: 5c0e2...acb
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:01 #16 Skrevet søndag kl. 02:01 Gammel dum vits: - Hva sa bergenserne 9. april 1940 da tyskerne kom? - Endelig forsterkninger! Anonymkode: be22a...b8f 1
Nordlending1 Skrevet søndag kl. 02:10 #17 Skrevet søndag kl. 02:10 Altså, med de holdningene der - der ødela du muligheten til å få komme på besøk! 2 3
Mezzosoprena Skrevet søndag kl. 07:02 #19 Skrevet søndag kl. 07:02 Du har møtt fotballsupportere du 🤣 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:16 #20 Skrevet søndag kl. 07:16 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er cupfinale. Og jeg vil ikke kalle det imponerende mange detaljer når man bor på et kosmopolitisk sted som Oslo. Anonymkode: 34797...828 Oslo kosmopolitisk...? 😂 Anonymkode: f79bf...443 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå