Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk er bare sløve.

Tipper at 90 % skriver ene etternavnet mitt feil, og det andre må jeg alltid stave selv om det er et sen-navn 😄 

Folk presterer også å legge til ekstra bokstaver i mitt korte, rett fram og helnorske fornavn.

Ikke vits å bli sur.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror folk bare slurver, ev. er det autokorrekt. Har sett at det er mange som plasserer h feil i navn. Jhon, Jhonny, Jhan osv. Skjønner ikke helt at det er mulig, har de aldri lest navnene John, Johnny og Jahn før? Og det er snakk om etnisk norske.

Anonymkode: 163f8...a01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to navn hvor det ene kan staves med og uten h. For meg er det mest normalt uten h, men legger ikke noe i det om den plutselig er der. Derimot irriterer det meg at når jeg konsekvent presenterer meg med begge navnene så tar folk seg den friheten å bruke bare det første, eller når jeg signerer med begge navnene i epost og så får jeg takk for bla bla og med bare ett navn.

Mannen min er motsatt, han bruker bare ett og andre bruker konsekvent begge.

Er nok rett og slett hva man assosierer andres navn med. Eller hvordan man er vant til å skrive det. 

Anonymkode: aaff7...e18

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er sløvt. Hvis jeg skal skrive navnet til noen med litt vanskelig navn, pleier jeg å dobbeltsjekke. Jeg opplever å bli KALT feil navn av ei jeg har jobbet tett med i snart et år😂 La oss si at jeg heter Christine, så blir jeg konsekvent kalt for Christina.

Anonymkode: cbaeb...9d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heter Hilde og har blir regelmessig kalt Heidi av nye kollegaer når jeg har byttet jobb eller av folk jeg nettopp har møtt. Og det tar gjerne 5-10 repetisjoner før Heidi blir Hilde. Det er fascinerende at det skjer så ofte.

Anonymkode: 9d0d1...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en kollega som kalte en annen kollega ved feil navn gjennom alle Herrens år. Tror ikke det lå noe spesielt bak, men litt rart var det jo. Det var noe ala Andreas istedenfor Anders. 

Anonymkode: a0284...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Bare si Jim istedenfor Kim feks. 

Anonymkode: 28899...497

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare si Jim istedenfor Kim feks. 

Eller noe helt annet - Hei Petter (som heter Olav), åssen gårre?

Anonymkode: a0284...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort det til en navnelek på kontoret. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt blir skrevet feil hele tiden, selv av min tidligere sjef, nå venn.. 

Samma det vel. Tenker mer på kollegaer der uttalen blir feil også. 

Anonymkode: 0dae5...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 14.15):

Hvorfor i alle dager tror du han gjør det med vilje?

Anonymkode: adee8...5bd

Det kan faktisk være hersketeknikk, det er velkjent at navn kan være litt sårbart og at man derfor rammer noen ved å konsekvent fordreie navnet deres. Du har vel hørt om mobbere som bruker nedsettende kallenavn på ofrene sine, en som er utspekulert kan finne på noe lignende, altså å kalle Hilde for Hilda, sånn bare for å være ekkel. Ingen andre tenker så mye over det, men hun som bærer navnet irriterer seg.

Mest sannsynlig er det en som bare er sløv, og hvis han ikke omsider kommer på å skrive navnet riktig, går det helt fint an å påpeke at han skriver det feil. Gi fyren tid, trenger ikke ta sånt med en gang når man er ny i jobben. Eller man tar det humoristisk, og kaller han som heter Arvid for Arne. Korrigerer han, så sier TS at hun ikke heter Hilda.

Jeg husker at jeg hadde en norsklærer på videregående som sa at hvis han så en jobbsøknad der vedkommende ikke skrev firmanavnet eller navn på kontaktperson korrekt (han hadde jobbet i privat sektor tidligere), så havnet den søknaden helt nederst i bunken. Var man ikke så oppegående at man klarte å skrive et navn riktig, så kunne man like gjerne finne seg jobb et annet sted.

Anonymkode: d9d40...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Det er fort gjort at slikt skjer... For eksempel Cathrin, Cathrine, Katrin, Kathrine, Carina, Karina, Karine, 

Og alle variantene av Fillip, herlighet... 

Spesielt om man kjenner noen som skriver navnet sitt på en måte kan det være vanskelig å huske. Eller stumme bokstaver... H og T for eksempel... 

Thor, Tor.... Hannah... Hanna...

Men Knut er som regel Knut... samme med Randi.... ytterst sjelden man møter en Rahndi, eller Rhandi... Randih... hihi.... kunne vært en gøy variant. 

Anonymkode: de882...c81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er fort gjort at slikt skjer... For eksempel Cathrin, Cathrine, Katrin, Kathrine, Carina, Karina, Karine, 

Og alle variantene av Fillip, herlighet... 

Spesielt om man kjenner noen som skriver navnet sitt på en måte kan det være vanskelig å huske. Eller stumme bokstaver... H og T for eksempel... 

Thor, Tor.... Hannah... Hanna...

Men Knut er som regel Knut... samme med Randi.... ytterst sjelden man møter en Rahndi, eller Rhandi... Randih... hihi.... kunne vært en gøy variant. 

Anonymkode: de882...c81

Men her er det snakk om skriftlig, og da har man uten unntak navnet til personen rett foran seg, enten det er i Slack, Teams eller Outlook.

Anonymkode: be774...5a0

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...