AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai startet nylig i ny jobb, og det er én kollega som staver navnet mitt feil. Har et helt vanlig navn, ganske rett frem. Er ikke så farlig, men synes bare det er så rart - vedkommende må jo trykke seg inn på navnet mitt på teams eller skrive det når hen sender mail. Tror dere det er med vilje? 😅 Anonymkode: 9a94e...771 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Jeg tviler på at det er med vilje. Jeg har også et par kollegaer som skriver navnet på en annen kollega feil hver bidige gang, og det selv om de åpenbart ser det skrevet riktig gang på gang. Blant annet på kontordøren hennes. Min mor Torunn kalles for øvrig Jorunn av flere nære venner, muntlig såvel som skriftlig. Noen er bare så jævlig sløve. Jeg skjønner heller ikke hvordan man klarer å ikke få med seg sånne ting, men jeg tror ikke de gjør det med vilje. Selv om jeg tenker at de, når de jo selv har skjønt at de har tunnelsyn og at de bommer på ting det tross alt fremstår litt uhøflig å bomme på, kanskje burde ha lært seg at akkurat de burde ta en ekstra sjekk av navn før de trykker send. Anonymkode: a0262...33c 10 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Det er like sannsynlig at hun bare assosierer det navnet med noen andre hun kjenner og at hun forveksler det. Antageligvis ikke veldig mye som ligger bak det. Med mindre du har grunn til å tro noe annet?? Anonymkode: 99c2a...3b7 3 4
Beneath the Moon Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Det er fort gjort å skrive navn feil, spesielt om det kan skrives på forskjellige måter. Tviler sterkt på at det ligger noe bak. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Det har skjedd en del ganger med meg gjennom årenes løp, med ulike kolleger. Plutselig får jeg en ekstra h i navnet mitt. Skyldes nok at de kjenner andre som skriver navnet sitt slik, og at det derfor er fort at det blir feil når de går litt på autopilot. Anonymkode: a1949...1bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Jeg legger meg flid i å stave andres navn riktig, og hvis det er spesielt vanskelig, f.eks. med annerledes bokstaver, så kopierer jeg det fra signaturen deres. For meg handler det om respekt. Likevel hender det jeg glipper, en sjeldent gang. Jeg har f.eks. akkurat hatt en lang prat med Andreas, og når jeg skriver til Anders rett etterpå blir det "Hei, Andreas!". Jon Olav blir John Olav en sjelden gang. Osv. Jeg har et navn som kan skrives med og uten H, og folk skriver det feil innimellom. Men hvis den samme kollegaen over tid, gjentatte ganger, hadde skrevet feil, så ville jeg sagt ifra på en hyggelig måte. Det har heldigvis aldri skjedd. Å kalle noen som heter Torunn for Jorunn er helt sykt, spesielt hvis det er nære venner. Det er nesten så jeg ikke tror på det. Da ville jeg i hvert fall sagt fra!! SÅ sløve er ingen. Anonymkode: be774...5a0 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): startet nylig i ny jobb, og det er én kollega som staver navnet mitt feil. Har et helt vanlig navn, ganske rett frem. Er ikke så farlig, men synes bare det er så rart - vedkommende må jo trykke seg inn på navnet mitt på teams eller skrive det når hen sender mail. Tror dere det er med vilje? 😅 Anonymkode: 9a94e...771 Tror ikke det er med vilje nei. Jeg hadde en gang 3 venner med samme navnet, 3 ulike skrivemåter. Så kan jo skjønne sånt er vanskelig. Navnet mitt blir skrevet feil mange ganger også selv om jeg har rett frem. Sånt som skjer. Ikke legg så mye i det Anonymkode: 75306...744 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai Har du et navn som kan skrives på mange måter? Maia, Maja, eller Maya for eksempel. Isåfall er det ikke rart om noen skriver feil. Men, hvis du har et navn som kun kan skrives på én måte, så er det absolutt rart. Anonymkode: 63dcc...da1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai Jeg tror bare det er slurv rett og slett, ingen ting å henge seg opp i. Jeg heter Malin, det kan ikke staves på så mange måter men jeg er stadig både Mailin, Maling og Malinn i e-poster jeg får 😅 Anonymkode: 506a8...008 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): startet nylig i ny jobb, og det er én kollega som staver navnet mitt feil. Har et helt vanlig navn, ganske rett frem. Er ikke så farlig, men synes bare det er så rart - vedkommende må jo trykke seg inn på navnet mitt på teams eller skrive det når hen sender mail. Tror dere det er med vilje? 😅 Anonymkode: 9a94e...771 Selvfølgelig er det med vilje, han hater deg! Anonymkode: 8a731...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai Jeg har et utenlandsk navn, og jeg har full forståelse for at nordmenn ofte ikke vet hvordan det skal staves. Derfor har jeg også veldig lave forventninger akkurat på det området. Samtidig må jeg innrømme at det blir litt komisk i jobbsammenheng når navnet mitt står rett foran dem – i e‑poster, i Teams, overalt – og de likevel ikke får det til 😂 Når det i tillegg har gått flere år, og de har sett navnet mitt hundrevis av ganger, så gjør jeg meg jo noen tanker når de fortsatt bommer. Jeg har kolleger med navn som Kristian (jeg kunne jo skrevet Christian, men jeg ser jo at det står Kristian, så da skriver jeg det riktig) og Wegard (jeg kunne skrevet Vegard, men igjen – det står jo med W). Det er egentlig ikke så vanskelig. Men som sagt: forventningene mine er lave. Jeg tenker mest at de er litt sløve, ikke at de gjør det for å være slemme. Anonymkode: b5866...4ee 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai Jeg hadde gjort det samme tilbake. Anonymkode: 28899...497
Hedonborealis Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai Tror ikke det er gjort med vilje. Jeg dobbeltsjekker ALLTID skrivemåten til navnet til en nyansatt, selv om den har et "vanlig" navn. Bare for å unngå å skrive navnet feil. Navnet til en person er veldig personlig og bør absolutt skrives korrekt. Noen er ikke så opptatt av dette som jeg, noen er sløve, kanskje med tankene en annen plass og med øynene på TikTok... Send en hyggelig melding til vedkommende og be om, eller henvis til at navnet ditt skrives slik og ikke sånn. 1
Hedonborealis Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg tror bare det er slurv rett og slett, ingen ting å henge seg opp i. Jeg heter Malin, det kan ikke staves på så mange måter men jeg er stadig både Mailin, Maling og Malinn i e-poster jeg får 😅 Anonymkode: 506a8...008 "Maling" 😂🤣 Kanskje bytte parfyme? *just a joke* Beklager at den var på din bekostning, Malin!
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai Hedonborealis skrev (1 minutt siden): "Maling" 😂🤣 Kanskje bytte parfyme? *just a joke* Beklager at den var på din bekostning, Malin! 😂😂😂 det går fint! Jeg jobber i en bransje der det foregår en del malingsarbeid så er vel derfor de roter 😆 Anonymkode: 506a8...008 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai Det er latskap, slurv, mangel på respekt og de mangler et øye for detaljer. Sånne småting gir et dårlig inntrykk, og har faktisk bidratt til at jeg har valgt å kjøpe tjenester fra et konkurrerende firma. Jeg heter Katrine men et firma mitt firma kjøpte tjenester av skrev konsekvent Camilla i e-poster. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så tom i hjernen at du ikke ser at e-post-adressen du skal sende til er Katrine Jensen og så skriver du «Hei Camilla». Når folk ikke ser så enkle detaljer så tviler jeg på at de ser detaljer som faktisk er viktige. Anonymkode: 76963...94b 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): vedkommende må jo trykke seg inn på navnet mitt på teams eller skrive det når hen sender mail. Anonymkode: 9a94e...771 Må innrømme at jeg ikke legger merke til skrivemåte på navn når teams og outlook foreslår personen straks jeg begynner å skrive. Anonymkode: 113d2...86f
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai Nei, bare dårlig på detaljer og nøyaktighet, litt sløv, med andre ord. Opplever det ofte selv. Enten at folk legger til en 'h' i navnet mitt eller bytter ut en 'e' med en 'a'... merkelig opplegg. Dette gjelder folk i både offentlig forvaltning og folk helt uten utdannelse. Anonymkode: 868c0...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror dere det er med vilje? 😅 Hvorfor i alle dager tror du han gjør det med vilje? Anonymkode: adee8...5bd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå