Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 18.26):

Eni i at det er surere penger, men ja det er tross alt bare en død ting av plast og metall.

Det var meg som skreiv dette i første omgang også, og jeg er over gjennomsnittet interessert i bil. Eier biler som det kun finns et fåtall av registrerte i Norge, og som blir meget godt vedlikeholdt og stelt. Men uansett så er det fortsatt bare en død ting av karbonfiber, plast og metall til en liten haug penger... 🙂

Anonymkode: 4d35b...1ec

Ehh du er jo fullstendig bortreist. Å måtte lakkere om hele bagasjeluka koster fort flere titusener av kroner. Bare for at en jævla drittsekk har ripet opp hele bagasjeluka.

Anonymkode: b5dfb...bf3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (3 timer siden):

Hvis det er noen som har gjort det med vilje så er det veldig stygt gjort.

Det verste er at det gjerne er barn eller tenåringer som gjør det på gøy. Spesielt nå for tiden. Foreldre må snakke med barna sine at sånt gjør man ikke med biler og andres personlige eiendeler. 

Hvis noen barn eller tenåringer må ødelegge noe så får de ødelegge sine egne leker og ting. Ikke andres. 

Synd det ikke var kamera der bilen sto så du kunne snakket til de som har gjort det, og krevd penger fra de for ripen som må fikses.

Er dessverre langt fra bare unger som gjør slik. Det er masser av voksene drittsekker som drar en nøkkel langs siden til en bil de ikke liker på parkeringsplassen, eller slenger opp døra i en annen bil, og ikke bryr seg om skaden de har laget. I gamle dager var det flere voksne som drev å reiv av eller skrapet opp merket på biler på pur faenskap også bare for at de hadde et irrasjonelt hat mot bilmerket.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det hadde vært overvåkningskameraer i nærheten hadde det mest sannsynlig ikke hjulpet noe. Butikker, ol. med overvåkningskamera kan kun utlevere klipp direkte til politiet, og politiet vil høyst sannsynlig bruke 1 minutt på å åpne opp anmeldelsen, også trykke på "henlegg", og det er alt de gjør. Og selv om politiet mot formodning skulle gidde å hente inn overvåkningsfilmen og se gjennom den så får man jo ingen ting ut av at man ser en person gjøre det. Men mindre denne personen så setter seg inn i en bil h*n eier med regnummer synlig for overvåkningskamera så har man jo null peiling på identiteten til denne personen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 8.22):

Bilen min er nesten 9 år gammel og jeg har tatt så godt vare på den, så når slike ting skjer og ikke av MEG så blir jeg trist og forbannet. Hvordan kan noen finne på å gjøre noe slikt?

ts

Anonymkode: 4165c...59a

Kanskje noen ikke liker deg og syns du er rar? Og litt dramatisk?

Anonymkode: bf002...c56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ehh du er jo fullstendig bortreist. Å måtte lakkere om hele bagasjeluka koster fort flere titusener av kroner. Bare for at en jævla drittsekk har ripet opp hele bagasjeluka.

Ja. Så blir det omtrent alltid farge forskjell.

Anonymkode: a95f0...d98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 12.54):

Det har jeg men tviler på at det er noe å hente der. Må nok ta det på min egen kappe.

ts

Det må du ikke med kasko, de dekker både selvlaget skade og skade fra ukjent person, men som allerede nevnt du kommer ikke unna egenandel desverre. Litt usikker om forsikringen velger et verksted for deg eller om du må finne et og videreformidle regningen eventuelt legge ut for reperasjon, men sånt vet forsikringsselskapet ditt 🙂. Bare å ringe de så hjelper de deg videre, er hvertfall de første jeg ville gjort. 

Anonymkode: 6414b...16a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det må du ikke med kasko, de dekker både selvlaget skade og skade fra ukjent person, men som allerede nevnt du kommer ikke unna egenandel desverre. Litt usikker om forsikringen velger et verksted for deg eller om du må finne et og videreformidle regningen eventuelt legge ut for reperasjon, men sånt vet forsikringsselskapet ditt 🙂. Bare å ringe de så hjelper de deg videre, er hvertfall de første jeg ville gjort. 

Anonymkode: 6414b...16a

Også kommer bonustap på toppen av egenandel. Derfor lønner det seg ofte ikke å ta skader som koster under 20 000 til 25 000 på forsikringen selv om man har kasko og egenandel bare er f.eks 3000 kr. Men man burde melde inn skaden uansett også kommer forsikringen ofte med et estimat på hva det totalt vil koste deg inkludert bonustap. Også kan du vurdere om du vil ta det på forsikringen eller dekke det selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. Så blir det omtrent alltid farge forskjell.

Anonymkode: a95f0...d98

Med hellakkering av panelet på et profesjonelt verksted blir det ingen forskjell med mindre orginallakken har blitt veldig falmet. Verkstedet bruker lakkode fra produsenten så det blir akkurat samme lakk som den orginalt ble lakkert med (bare vannbasert istedenfor løsemiddelbasert siden det ikke er lov lenger med løsemiddel lakk for profesjonelle).

Jeg har selv fått dellakkert en fanger på en over 10 år gammel bil, og det var komplett umulig å se forskjell på området som var sparklet og lakkert og orginallakken.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det åpen spørsmålet er jo stilt. Bor du i et nabolag der det er påregnelig at slikt skjer? Altså: er du et tilfeldig offer? I så fall går du jo rundt til naboene, ringer på, spør om andre har fått sine biler ripet opp (typisk er det mer enn en bil) og om de har kamera etc. Og så anmelder dere med det dere har, eventuelt kontakter dem direkte først, om det faktisk er mulig å identifisere noen.

Eller er det mer sannsynlig at du er det tiltenkte offeret? At du har terget på deg noen og dette er ment for din bil, spesifikt?

Og selvfølgelig har du rett til å velge å bli trist og forbannet. Men hva tror du at du har å tjene på det valget av følelser, om noe? Dersom du ikke har noe å tjene på valget av følelser så gir det jo ingen mening, og da velger du å redigere dem.

Også: det er bare en bil. Den er akkurat like brukende til formålet - å forflytte deg fra A til B - med som uten ripe.

Anonymkode: a4e87...980

Har du ikke lest hovedinnlegget? 

Dette skjedde mens jeg var i en blomsterbutikk, altså på parkeringen og ikke hjemme.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 18.35):

Drittunger..

Anonymkode: 5bd4a...238

Ikke nødvendigvis. Det var noen menn i 20 åra som ripet opp bilen min med bilnøkkel pga de kjedet seg i taxikø. 7 riper fra snute til rumpe på ene siden...idioti kommer i all aldre😁

Anonymkode: 84be9...559

AnonymBruker
Skrevet

Da er bilen polerr, noe av ripene fikk de bort mens resten klarte de ikke. :( Og det synes godt. Fy faen!

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er bilen polerr, noe av ripene fikk de bort mens resten klarte de ikke. :( Og det synes godt. Fy faen!

ts

Hvis de går helt inn til metallet må du fikse de, ellers vil det begynne å ruste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis de går helt inn til metallet må du fikse de, ellers vil det begynne å ruste.

Må nok lakkere hele bakdelen for ripene er for dype. :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...