Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungdom? Jente? Og vil dele litt? Hvordan det ble avdekket, hvordan hun fungerer osv. Vi har ei jente på 17 som har vært deprimert i noe år og er resistent mot terapi. (Gestaltterapi) Terapeuten har begynt å prate om autisme/adhd/nevrodivergent. 

Anonymkode: 00a87...8cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har tenåringsjente med barneautisme og flere andre diagnoser, men vet ikke hvorv relevant erfaringen er for dere. Hun har hatt betydelig strev hele livet, men fikk ikke autismediagnosen før hun var ti. 

Jeg er autist selv, men vesentlig bedre tilpasset verden enn datteren min. Var likevel deprimert mesteparten av tenårene, som jo gjerne er helt grusomme for jenter på spekteret.

Men hva gjør at terapeuten tenker i den retningen? 

Anonymkode: a4013...67d

AnonymBruker
Skrevet

Har dere vært innom bup eller er det privat? Kognitiv atferdsterapi kan være verdt å forsøke, jeg kjenner ikke så godt til gestaltterapi, men kan jo godt være noe i det om terapeuten foreslår nevrodivergens. Om det er en psykolog så kan de jo sånn. Hva foreslår terapeuten at dere gjør videre? 

Jeg vil anbefale å lese boken Jenter på Spekteret. Og evt se litt på sånne self assessments på nett. RAADS-R, AQ50 osv. Bare husk at det kun er en pekepinn, men kan være verdt å diskutere med fastlegen. 

Jeg fikk diagnosen i voksen alder. Har et barn som muligens har det, men hun er liten ennå

Anonymkode: 97a32...74d

AnonymBruker
Skrevet

Har gitt med autisme.

Mistenkte det allerede da han var 8 mnd. Diagnose før fylte 3.

Jenter kan være ekstremt utfordrende å diagnostisere på lik linje som med ADHD.

Jenter er flinkere å kopiere og maskere.

Hva er grunnen til at terapeuten mistenker autisme?

Anonymkode: 55638...7d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har gitt med autisme.

Mistenkte det allerede da han var 8 mnd. Diagnose før fylte 3.

Jenter kan være ekstremt utfordrende å diagnostisere på lik linje som med ADHD.

Jenter er flinkere å kopiere og maskere.

Hva er grunnen til at terapeuten mistenker autisme?

Gutt

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gutt med atypisk autisme, ble ikke oppdaget før han var 10. vi glemmer det litt innimellom at han har det fordi andre diagnoser er mer fremtredende. 

Anonymkode: 08124...b04

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Datter 15 år under utredning hos BUP. Startet med risping/ selvskading slutten av 6. trinn. Henvist til ungdomspsykolog i kommunen. Fikk god relasjon, men kom ikke til bunns i følelsene og vanskene. Ble enige om å sende henvisning til BUP. Økende ufrivillig skolefravær på ungdomsskolen, opp mot 60%, til tross for at hun har venner og ikke opplever utenforskap el mobbing. Hun virker rett og slett ikke å ha kapasitet til 100% ungdomsskole.

Etter inntakssamtale hos BUP gikk de videre for utredning innenfor angst og autisme/ Aspergers. Nå 16 mnd senere har de fortsatt ikke landet konklusjon bortsett fra angst, da hovedtesten for autisme er utarbeidet for typiske gutter på spekteret som repeterende tale, særinteresser og lite sosialt interessert. Har lest bøkene «Kunsten at feike arabisk» og leser nå «jenter på spekteret». 

Hun tenker selv at det kan være noe innen nevrodivergens, hun er sensitiv mot lyder, lys og lukt. To dager med skole gjør henne så sliten at hun må sove en dag el to. 

Jeg mistenker Audhd, at hun har både autisme og adhd (uten hyperaktivitet)/ ADD som på ny et vis kamuflerer hverandre. Hun er utålmodig på å få svar, jeg håper PPT kan hjelpe med tiltak i skolen. 

Anonymkode: 19209...78d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to. Gutt som fikk diagnosen da han var 14 og jente som fikk den som 20-åring. Hun har hatt strev hele ungdomsårene, men da også pga angst, anoreksi, adhd osv. Autismediagnosen har ikke endra noe. Hun greier seg ganske godt i hverdagen, men blir fort sliten. Går fortsatt på vgs - tar det over lang tid for å få gjennomført. Har gode karakterer i alle fag (femmere og seksere), så det er ingenting i veien med evnene. Har kjæreste og venner som hun jevnlig finner på ting med  

Gutten er en annen historie. Han har ikke greid vgs og strever mye med det sosiale. Han har heldigvis en stor vennegjeng som han er sammen med når de tar initiativ, men det blir jo mindre av det ettersom de andre drar på folkehøyskole, studier, militæret etc. Har støttekontakt, og overrasker stadig med ting han greier alene. Så det går framover. :)

Anonymkode: 2d13b...10d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutt 16, har barneautisme og fikk diagnosen ved 6 års alder, tidlig barneskolealder gikk greit, sen barneskole og ungdomsskole hadde han et ensomt liv, da jevnaldrende «gikk forbi ham» på flere måter, vi fikk ham inn på tilrettelagt opplæring på videregående skole, og nå er det en helt ny gutt som gleder seg til skolen 

Anonymkode: 6a314...112

• Hjerte 1
Skrevet

Har en gutt på 5 år med barneauteisme. Han fikk diagnosen når han var 4 år. Han sliter litt med overganger, spesielt hvis det er brå overganger. Han har kommet seg en del språklig siste året etter å hatt få ord lenge, men prater på langt nær slik som er forventet av en 5 åring.  Han er sensitiv for lyd og mye mennesker, spesielt mange ukjente mennesker, da trekker han seg unna. Han fungerer best i små grupper og med folk han kjenner veldig godt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 12 med uspesifisert autisme diagnostisert på BUP. Og ADHD. En nevropsykolog han også var til uavhengig er litt uenig med BUP og mente han heller passet inn i høytfungerende ASD, altså det som tidligere ble kalt aspergers. 
Fikk først diagnosen for 2-3 år siden. Men har vært «annerledes» siden barnehagen. Vi har jenter fra før, og la vel først det at han var senere med å prate fex på at han var gutt. Samtidig var vi en periode så mange voksne rundt ham at han gjorde seg greit forstått uansett.

Han har også trekk av PDA, og er veldig «flink» til å unngå temaer og oppgaver som ikke interessere ham (norsk, matematikk og skriving). Er praktisk anlagt og har kunsteriske evner. God på å lese folk og se sammenhenger. Har en liten vennekrets, men vansker med å forholde seg til folk som ikke er i hans indre sirkel. Veldig personavhengig, dagen faller litt sammen om hans favorittlærer er borte fex. 
Har IOP, som fungerer sånn måtelig. 
Spent nå når han skal begynne på ungdomsskolen til høsten. 

Anonymkode: e796e...cd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en på 12 med uspesifisert autisme diagnostisert på BUP. Og ADHD. En nevropsykolog han også var til uavhengig er litt uenig med BUP og mente han heller passet inn i høytfungerende ASD, altså det som tidligere ble kalt aspergers. 
Fikk først diagnosen for 2-3 år siden. Men har vært «annerledes» siden barnehagen. Vi har jenter fra før, og la vel først det at han var senere med å prate fex på at han var gutt. Samtidig var vi en periode så mange voksne rundt ham at han gjorde seg greit forstått uansett.

Han har også trekk av PDA, og er veldig «flink» til å unngå temaer og oppgaver som ikke interessere ham (norsk, matematikk og skriving). Er praktisk anlagt og har kunsteriske evner. God på å lese folk og se sammenhenger. Har en liten vennekrets, men vansker med å forholde seg til folk som ikke er i hans indre sirkel. Veldig personavhengig, dagen faller litt sammen om hans favorittlærer er borte fex. 
Har IOP, som fungerer sånn måtelig. 
Spent nå når han skal begynne på ungdomsskolen til høsten. 

Er ikke et kriterie for asperger/autisme at man IKKE er god på å lese folk da??

Anonymkode: ab50e...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Man er ikke god på å lese folk naturlig, men man kan lære seg det. Særlig kvinner gjør det. Istedenfor at man da tenker automatisk at noen er triste så tenker man feks "hun er blank i øynene og biter seg i underleppa, hun er trist' osv

Skrevet

Hun er ikke resistent nødvendigvis til terapi generelt, men om det er snakk om nevrodivergens så er forekdempel kognitiv atferdsterapi regnes som ineffektivt og potensielt skadelig.

Dette fordi man ikke kan behandle bort nevrodivergens - det eneste som skjer er at de maskerer enda mer og dermed raskt blir dårligere av angst/depresjon/ocd eller hva enn man trodde man startet for.

Autisme og adhd er så ulikt hos mange, så jeg ville bedt om henvisning til utredning. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei. Man er innmari god på å lese folk. Fordi lære scripting, maskering osv.

Dette er bare en av mange skadelige myter. Som for eksempel manglende empati feks. Ett vanlig trekk hos endel er «for høy» grad av empati, eller kall det sterk rettferdighetssans. Tar sterkt inn alt sensorisk, inkludert andres følelser. 

Som er en av mange årsaker til at det kan bli spesielt tøft i tenår og tidlige voksenår om man står uten støtte og forståelse. Så da er risikoen for autistisk/adhd utbrenthet stor. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er det som er så rart med vår. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2026 den 20.00):

Har dere vært innom bup eller er det privat? Kognitiv atferdsterapi kan være verdt å forsøke, jeg kjenner ikke så godt til gestaltterapi, men kan jo godt være noe i det om terapeuten foreslår nevrodivergens. Om det er en psykolog så kan de jo sånn. Hva foreslår terapeuten at dere gjør videre? 

Jeg vil anbefale å lese boken Jenter på Spekteret. Og evt se litt på sånne self assessments på nett. RAADS-R, AQ50 osv. Bare husk at det kun er en pekepinn, men kan være verdt å diskutere med fastlegen. 

Jeg fikk diagnosen i voksen alder. Har et barn som muligens har det, men hun er liten ennå

Som nevnt, kognitiv atferdsterapi for nevrodivergente er nå forsket på - og frarådes. Fordi ineffektivt og skadelig. 

Meningen med cbt er endring av tankeprosesser og handlinger.

En nevrodivergent ER bare slik og kan ikke endre utover å maskere mer = burnout og dårligere psykisk helse. (Ifølge studien).  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå gnåler jeg, men for en nevrodivergrnt jente er dette mer regelen enn unntak at de er knallgode på.

Derav sen diagnostisering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siterer meg selv her for å utdype. Han er ekstremt sensitiv for når folk er uekte. 
Et eksempel på det å lese folk.; jeg orket ikke en ettermiddag å sykle sammen med ham til butikken. Han kunne sykle alene, mente jeg. Vel ute på sykkelen; «ha det bra, hvis jeg blir overkjørt er det siste gangen vi ser hverandre»

Jeg ble nok litt lang i maska 

Han: « Det er så gøy når jeg får voksne til å reagere. Dere blir så rare» 

Sagt med et lurt smil. Så ja, han leser folk.

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Nå gnåler jeg, men for en nevrodivergrnt jente er dette mer regelen enn unntak at de er knallgode på.

Derav sen diagnostisering.

Vår er gutt da. Men har kun jenter i sin vennekrets, med ett unntak. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Som nevnt, kognitiv atferdsterapi for nevrodivergente er nå forsket på - og frarådes. Fordi ineffektivt og skadelig. 

Meningen med cbt er endring av tankeprosesser og handlinger.

En nevrodivergent ER bare slik og kan ikke endre utover å maskere mer = burnout og dårligere psykisk helse. (Ifølge studien).  

Jeg ser jeg formulerte meg klønete. Jeg tenkte at om det "bare" viste seg å være angst og sånn så er kognitiv atferdsterapi ofte bra. Det kan og hjelpe mot angst osv selv om man har autisme, selv om man gjerne må modifisere den litt og ikke feks presse på for at autister skal være mer sosiale enn hva de har kapasitet til osv. 

Jeg har autisme selv. Kognitiv atferdsterapi har selvfølgelig ikke hjulpet mot autismen min, men det har hjulpet meg meg angst og depresjon. Spesielt etter jeg fikk diagnosen og de skjønte at å presse meg til å gå på fest ikke kom til å hjelpe meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...