AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hei, 12 åringen har akkurat fått smarttelefon. Og vi prøver og feiler litt mtp begrensninger/foreldrekontroll. Lar dere barna ha tilgang på meldinger selv om skjermtiden som et satt er brukt opp? Anonymkode: e8f6b...6ff
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Her får de ikke tlf før de begynner på ungdomsskolen. Explora klokken er mer enn nok inntil videre. Mht skjermtid så styrer vi det med avtaler og det vil fortsette når de får telefoner. De respekterer avtaler vi lager sammen med dem. Så skjermtid er kun forbeholdt etter skoletid når alt av lekser, fritidsaktiviteter og plikter er gjennomført. De er heldigvis ganske flinke å regulere det når de er sammen med venner. Og vi er en foreldregruppe som har samme verdier og syn på når ungene skal få mobil og hvordan de skal få bruke telefonene når den tid kommer. Her er det viktig med frisk luft, lek ute og pauser fra skjerm. Og vi er gamere selv. Alt handler om balanse. Anonymkode: 28842...dd0
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Her får de ikke tlf før de begynner på ungdomsskolen. Explora klokken er mer enn nok inntil videre. Mht skjermtid så styrer vi det med avtaler og det vil fortsette når de får telefoner. De respekterer avtaler vi lager sammen med dem. Så skjermtid er kun forbeholdt etter skoletid når alt av lekser, fritidsaktiviteter og plikter er gjennomført. De er heldigvis ganske flinke å regulere det når de er sammen med venner. Og vi er en foreldregruppe som har samme verdier og syn på når ungene skal få mobil og hvordan de skal få bruke telefonene når den tid kommer. Her er det viktig med frisk luft, lek ute og pauser fra skjerm. Og vi er gamere selv. Alt handler om balanse. Anonymkode: 28842...dd0 Takk for svar. Vi gjør også avtaler og hun får den ikke med seg overalt. Må forholde seg til klokkeslett og gode gammeldagse avtaler stadig vekk. Men noen ganger holder hun på å avtale med venner så går skjermtiden ut og hun får ikke lest meldingene som kommer pga sperren. Så blir litt styrete noen ganger. Håper noen som har gitt barna telefon svarer hvordan de gjør med skjermtid og meldinger. Anonymkode: e8f6b...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Har ikke skjermtid 🙈 bare på kvelden når de skal sove , da er det ikke noe som funker . Men 13 åringen hadde blitt veldig isolert hvis hun hadde skjermtid i forhold til at de avtaler møter og alt gjennom snap. Jeg ville ikke hatt skjermtid på meldinger ihvertfall, hvis hun går glipp av noen spørsmål om å være med venner å sånt ? Anonymkode: 8eaae...f01 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Takk for svar. Vi gjør også avtaler og hun får den ikke med seg overalt. Må forholde seg til klokkeslett og gode gammeldagse avtaler stadig vekk. Men noen ganger holder hun på å avtale med venner så går skjermtiden ut og hun får ikke lest meldingene som kommer pga sperren. Så blir litt styrete noen ganger. Håper noen som har gitt barna telefon svarer hvordan de gjør med skjermtid og meldinger. Anonymkode: e8f6b...6ff Sms og ringing kan du vel styre utenom "skjermtid" mht nett tilgang? Anonymkode: 28842...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke skjermtid 🙈 bare på kvelden når de skal sove , da er det ikke noe som funker . Men 13 åringen hadde blitt veldig isolert hvis hun hadde skjermtid i forhold til at de avtaler møter og alt gjennom snap. Jeg ville ikke hatt skjermtid på meldinger ihvertfall, hvis hun går glipp av noen spørsmål om å være med venner å sånt ? Anonymkode: 8eaae...f01 Har 13 åringen din Snap? Anonymkode: 28842...dd0
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Dere må definere hva skjermtid er da. Å svare på meldinger og anrop anser ikke vi som Skjermtid. Men å sitte og surfe og scrolle er Skjermtid. Samme med gaming og tvserier. Anonymkode: 72cf2...65a 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere må definere hva skjermtid er da. Å svare på meldinger og anrop anser ikke vi som Skjermtid. Men å sitte og surfe og scrolle er Skjermtid. Samme med gaming og tvserier. Anonymkode: 72cf2...65a Dette. Anonymkode: 28842...dd0
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har 13 åringen din Snap? Anonymkode: 28842...dd0 Det er ganske vanlig at 13åringer har snap. Det er 13års aldersgrense der... Anonymkode: 72cf2...65a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ganske vanlig at 13åringer har snap. Det er 13års aldersgrense der... Anonymkode: 72cf2...65a Vanlig og "sunt og fornuftig" er to forskjellige ting. Ikke f om mine unger får FB og Snap som 13 åringer. Anonymkode: 28842...dd0
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vanlig og "sunt og fornuftig" er to forskjellige ting. Ikke f om mine unger får FB og Snap som 13 åringer. Anonymkode: 28842...dd0 Det kan så være men spørsmål fra AB var bare "Har 13 åringen din Snap?". Så da svarte jeg bare på det. Anonymkode: 72cf2...65a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan så være men spørsmål fra AB var bare "Har 13 åringen din Snap?". Så da svarte jeg bare på det. Anonymkode: 72cf2...65a Joda, men jeg synes det er horribelt med både Snap, Instagram, FB osv for barn. Det er så føkka nå med AI, pedofile og innhold som er så skadelig og skrudd om dagen. Ikke minst hvor mye mobbing og carfishing det er som ødelegger selv voksne mennesker. Ikke et sted barn bør være eller ha tilgang til. Anonymkode: 28842...dd0
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, men jeg synes det er horribelt med både Snap, Instagram, FB osv for barn. Det er så føkka nå med AI, pedofile og innhold som er så skadelig og skrudd om dagen. Ikke minst hvor mye mobbing og carfishing det er som ødelegger selv voksne mennesker. Ikke et sted barn bør være eller ha tilgang til. Anonymkode: 28842...dd0 Catfishing Anonymkode: 28842...dd0
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai Sms, mms og ringing er ikke en del av skjermtiden. Det er å ha normal kontakt med venner og familie. Lære seg kommunikasjon og opprettholde vennskap når man ikke er sammen fysisk. Er måte på hvor strenge man skal være da 🤦♀️ Har ingen av barna mine noen slags apper annet en roblox på mobilen og den overvåkes. De er 9 og 13. Men å begrense kontakt med venner så jeg absolutt ikke noe poeng med. Anonymkode: 321fa...bda
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai Meldinger og ringing er ikke skjermtid. Da har man misforstått.... Dvs, ting man kunne gjort med en "dumtelefon" har aldri gått under skjermtid her. De må få lov til å holde kontakt med venner selv om man ikke vil de skal spille, surfe osv.... Når det er sagt så hadde vi ikke skjermtid her for 12-åringene... Men de var så opptatt av treninger, venner, kamper, aktiviteter osv at det ikke ble så mye tid på telefonen. Og når tilgangen ikke var begrenset av oss så var det heller ikke så spennende at de måtte passe på å "bruke opp" skjermtiden. Anonymkode: 3a09f...9e6
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sms, mms og ringing er ikke en del av skjermtiden. Det er å ha normal kontakt med venner og familie. Lære seg kommunikasjon og opprettholde vennskap når man ikke er sammen fysisk. Er måte på hvor strenge man skal være da 🤦♀️ Har ingen av barna mine noen slags apper annet en roblox på mobilen og den overvåkes. De er 9 og 13. Men å begrense kontakt med venner så jeg absolutt ikke noe poeng med. Anonymkode: 321fa...bda Roblox er bannlyst her. Både hos oss og alle på skolen. Vært så mange jævlige saker om Roblox. Siste med hun kvinnen som lokket en liten unge til å drepe baby lillesøsteren. Hvorfor i all verden gir du barna tilgang på en spill som åpner opp for sånt faenskap? Call of Duty er mer barnevennlig enn Roblox. Anonymkode: 28842...dd0
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai Vår 12-åring har tastetelefon, så det med skjermtid er ikke en problemstilling. Men han får ikke ha den med på rommet, for da ville han nok spilt Snake halve natta likevel. (Han har ikke Roblox og skal selvfølgelig ikke få sosiale medier når han blir 13.) Anonymkode: 21872...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sms og ringing kan du vel styre utenom "skjermtid" mht nett tilgang? Anonymkode: 28842...dd0 Jo, har skrudd på at hun kan kontakte oss foreldre uansett sperringer ellers. Vurderer å gjøre det også med sms. ts Anonymkode: e8f6b...6ff
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, har skrudd på at hun kan kontakte oss foreldre uansett sperringer ellers. Vurderer å gjøre det også med sms. ts Anonymkode: e8f6b...6ff Teksting og ringing er ikke normalt under "skjermtid". Skjermtid er surfing og spilling. Anonymkode: 28842...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai 12 åringen min har ikke skjermtid. Han vet stort sett ikke hvor mobilen er og den har sjelden strøm 😅 Han fikk snap etter jul i 7. trinn. Det har alle mine barn fått. Det har gått nesten problemfritt vil jeg si. Og det som ikke har vært like bra, har de heldigvis lært av. Han har gaming PC som har driver å programmerer og gamer på når været er dårlig. Stort sett er han ute og sykler og leker med venner, og han driver med idrett. Han foretrekker å være ute fremfor å game, så derfor legger jeg meg ikke oppi at han og venner på en regnværsdag, gamer i timevis. Hadde det vært regelen heller enn unntaket hadde jeg nok satt noe begrensninger. Men hvorfor ikke gi en sjanse før man blir helt rigid? Jeg opplever at venner av barna med rigide skjermregler oftere kun er opptatt av spilling. I dødtiden, der de blir sendt ut for å gjøre andre ting, leker de ikke. De bare venter på og/eller maser etter når de kan spille neste gang. Disse barna går også rundt til vennene sine når de ikke har spilletid og spiller der. Hvis vennen de er hos vil gjøre andre ting, går de til noen andre. Hvis vennner har lyst til å finne på noe når de har skjermtid, avviser de og blir ikke med. Anonymkode: 52917...5c1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå