AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai noen her med erfaringer knyttet til adhd hos mor (eller eventuelt far) og småbarnslivet? Hvordan er hverdagen hos dere? Vi møter på en del utfordringer knyttet til rydding / organisering. Samboeren min har adhd, og vi har et barn på fire år sammen. Hun er veldig god mor, men hun er veldig dårlig på å rydde. I perioder er hun veldig god, men generelt sett ganske dårlig. Har en tendens til å starte på mange forskjellige ting, uten å fullføre noen av dem. Hun blir også fort overveldet av mye rot, men hun sier det er som hun blir «paralysert» og ikke klarer å starte et sted. Så rote blir liggende, som bare skaper mer støy for henne i hode. I lengden er dette veldig slitsomt, og jeg vil jo gjerne hjelpe henne, men usikker på hvordan. Det var ikke et problem før vi fikk barn, det er i ettertid av at vi fikk barn at problemet har oppstått. Kanskje fordi hun er veldig fokusert på barnet, og ikke har kapasitet til å se alt rundt seg. Noen som har råd? Eller erfaring? Til hvordan jeg kan hjelpe henne, eller hvordan vi kan få en mer rutinert hver dag når det gjelder rydding og vasking? Anonymkode: 2264b...79f 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): noen her med erfaringer knyttet til adhd hos mor (eller eventuelt far) og småbarnslivet? Hvordan er hverdagen hos dere? Vi møter på en del utfordringer knyttet til rydding / organisering. Samboeren min har adhd, og vi har et barn på fire år sammen. Hun er veldig god mor, men hun er veldig dårlig på å rydde. I perioder er hun veldig god, men generelt sett ganske dårlig. Har en tendens til å starte på mange forskjellige ting, uten å fullføre noen av dem. Hun blir også fort overveldet av mye rot, men hun sier det er som hun blir «paralysert» og ikke klarer å starte et sted. Så rote blir liggende, som bare skaper mer støy for henne i hode. I lengden er dette veldig slitsomt, og jeg vil jo gjerne hjelpe henne, men usikker på hvordan. Det var ikke et problem før vi fikk barn, det er i ettertid av at vi fikk barn at problemet har oppstått. Kanskje fordi hun er veldig fokusert på barnet, og ikke har kapasitet til å se alt rundt seg. Noen som har råd? Eller erfaring? Til hvordan jeg kan hjelpe henne, eller hvordan vi kan få en mer rutinert hver dag når det gjelder rydding og vasking? Anonymkode: 2264b...79f Det er jo litt sånn i livet at man har gode og dårlige sider. I et samliv er ofte en person god i noe annet enn den andre. Jeg har også adhd, og når det er mye stress og slit så blir jeg overveldet. Men når jeg er på team med noen som er god på å organisere, så kan de feks gi oppgaver, og så kan jeg gjøre det, og så kommer man i mål til slutt. Ellers er jo kalender viktig for en med adhd. Man har en dag med rydding på badet, en dag med vask, en dag med støvsuging osv. Og så må man jo ta medisiner da? Hva med deg da, du skriver at du lurer på hvordan du kan hjelpe. Men du er jo sikkert i rommet du og, og kan se rotet og plukke det opp? Anonymkode: 7c5a1...4db 2
Marlenene Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Dette synes jeg var et fint innlegg, og at du faktisk ønsker å gjøre situasjonen bedre for dere 🙏 Som en mamma med adhd og flere barn, så er jeg glad jeg er medisinert. Det gjør at jeg sjeldent starter på mange ting, men heller klarer å ta rom for rom. Anbefaler å snakke om det, hvordan man kan hjelpe hodet til å fokusere på en oppgave om gangen. Jeg er en person som MÅ ha det ryddig rundt meg for å fungere. Men kan ha en roteskuff til å kjapt få bort ting som irriterer meg, også kan jeg sortere etter hvert 🤓
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Jeg har adhd og har 3 barn hvor de to minste er under 2. Jeg rydder alltid opp etter meg etter en oppgave er utført, hvis ikke får jeg aldri gjort det. Jeg tenker litt som fenriken i kompani Lauritzen mtp at oppgaven skal gjøres ferdig før jeg kan slappe av. Det går 99/100 ganger og det har tatt tid å komme dit jeg er i dag. Er heldigvis sammen med en ryddig mann. Jeg vil si vi tar like mye husarbeid og har hver våre oppgaver (jeg tar bla alt av klesvask, mens Han vasker bad og tar sluk, jeg spyr av den jobben). Er hun medisinert? Anonymkode: e308b...982 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Jeg er kvinne og har ADHD. Har et barn med autisme og 2 bonusbarn der vi mistenker yngste har ADHD(mor død av kreft), alle mellom 8-11. Har alltid vært ryddig og strukturert. Har vært viktig å ha forutsigbarhet og gode rutiner i hverdagen for å få det til å gå rundt. En diagnose skal ikke være en krukke. Det kan forklare mye. Som RSD, glemsomhet, en million tanker som kjører gjennom hodet som et godstog. Men man kan også jobbe med seg selv, øve, finne lure måter å organisere hverdagen på. Her er absolutt ALT lagt inn i kalenderen og i huskelister. Og så prioriterers det som MÅ gjøres. Husvask, klesvask, rydding er et selvfølger. Samme med ungene min med autisme. Har jobbet steinhardt med han og han er i dag veldig rutinert, strukturert og følger timeplanen uten problemer. De to andre må også fikse frokost og lunsj og følge med på klokken om morgenen. Komme seg på skolen til tider. Må gjøre lekser, plikter og fritidsaktiviteter før de får fritid. De må vaske badet, rom og loftstue hver uke. Pluss de må vaske og brette egne klær og skifter og vaske eget sengetøy. Alt handler om forutsigbarhet og struktur. Og det kan øves inn. Diagnose eller ei. Anonymkode: 32808...4bc
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Gjør ting sammen med henne! Prøv å gjør det gøy og morsomt. Rydd sammen, lag mat sammen (søndagssyssel - prep til den kommende uka, planlegg måltider), ha dagsplan - fast aktivitet til fast dag f.eks. onsdag - tørke støv - torsdag skifte på senga osv.. Ha kalender og skriv inn viktige avtaler. Ha på alarm på mobilen. Paralyse er en ekte ting. Man blir så overveldet at man klarer ikke å gjøre noe som helst... Var selv alenemor og har adhd selv. Det var skikkelig tøft!! Skulle ønske jeg hadde en partner å lene meg på.... Anonymkode: d2823...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Hun var veldig rutinert før når det kom til rydding og vasking. Vi har forsøkt lister, ukeplaner, og hun er veldig god på å skrive listene/oppgavene men det stopper ofte der. Noe hun tar som stort nederlag på slutten av dagen. Hun kan hvis det er spesielle anledninger ta skikkelig skippertak, og rydder/vasker fra topp til tå. Jeg er ikke kjempe god på å rydde selv, hun har egentlig alltid vært den ryddige av oss, men det skjedde en endring etter vi fikk barn - og har kanskje blitt betydelig verre siste året. Hun er likevel veldig rutinert med barnet, men det virker som den biten tar alt fokuset. Hun blir som andre nevner også ganske overveldet av rot, og tror hun føler en del skam over å ikke klare håndtere alt «perfekt». Hun tar medisiner ja, som hjelper en del, men virker som hun er inni en ond sirkel for tiden. ts Anonymkode: 2264b...79f
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hun var veldig rutinert før når det kom til rydding og vasking. Vi har forsøkt lister, ukeplaner, og hun er veldig god på å skrive listene/oppgavene men det stopper ofte der. Noe hun tar som stort nederlag på slutten av dagen. Hun kan hvis det er spesielle anledninger ta skikkelig skippertak, og rydder/vasker fra topp til tå. Jeg er ikke kjempe god på å rydde selv, hun har egentlig alltid vært den ryddige av oss, men det skjedde en endring etter vi fikk barn - og har kanskje blitt betydelig verre siste året. Hun er likevel veldig rutinert med barnet, men det virker som den biten tar alt fokuset. Hun blir som andre nevner også ganske overveldet av rot, og tror hun føler en del skam over å ikke klare håndtere alt «perfekt». Hun tar medisiner ja, som hjelper en del, men virker som hun er inni en ond sirkel for tiden. ts Anonymkode: 2264b...79f Høres ut som min eks med adhd. Han tok også skippertak når det kommer gjester og slikt, men aldri generelt orden. Det ble til at alt ansvaret sto på meg, men mengden ble for mye for min del. Jeg jobber fullt, tok henting og levering, omtrent all oppfølging av barna, alt av nattevåk. Han kunne bidra med enkelte ting, men aldri noe jevnt over. Etter jeg dro så har jeg fått orden, mens han lever i rot. Se om dere kan få ordna hushjelp? Noen renholdsfirmaer bidrar med rydding også. Der jeg jobbet for så skiftet vi på senger, brettet klær, strøk skjorter, ryddet inn/ut av oppvaskmaskin. Hos noen sorterte jeg skuffer og skap i flere rom. Annen hver uke med noe slikt ville nok fjernet endel stress hos henne. Anonymkode: 148fe...2ca
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun var veldig rutinert før når det kom til rydding og vasking. Vi har forsøkt lister, ukeplaner, og hun er veldig god på å skrive listene/oppgavene men det stopper ofte der. Noe hun tar som stort nederlag på slutten av dagen. Hun kan hvis det er spesielle anledninger ta skikkelig skippertak, og rydder/vasker fra topp til tå. Jeg er ikke kjempe god på å rydde selv, hun har egentlig alltid vært den ryddige av oss, men det skjedde en endring etter vi fikk barn - og har kanskje blitt betydelig verre siste året. Hun er likevel veldig rutinert med barnet, men det virker som den biten tar alt fokuset. Hun blir som andre nevner også ganske overveldet av rot, og tror hun føler en del skam over å ikke klare håndtere alt «perfekt». Hun tar medisiner ja, som hjelper en del, men virker som hun er inni en ond sirkel for tiden. ts Anonymkode: 2264b...79f Da er det på tide at du stepper opp og rydder din del. Jobb som et team. Anonymkode: 32808...4bc
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun var veldig rutinert før når det kom til rydding og vasking. Vi har forsøkt lister, ukeplaner, og hun er veldig god på å skrive listene/oppgavene men det stopper ofte der. Noe hun tar som stort nederlag på slutten av dagen. Hun kan hvis det er spesielle anledninger ta skikkelig skippertak, og rydder/vasker fra topp til tå. Jeg er ikke kjempe god på å rydde selv, hun har egentlig alltid vært den ryddige av oss, men det skjedde en endring etter vi fikk barn - og har kanskje blitt betydelig verre siste året. Hun er likevel veldig rutinert med barnet, men det virker som den biten tar alt fokuset. Hun blir som andre nevner også ganske overveldet av rot, og tror hun føler en del skam over å ikke klare håndtere alt «perfekt». Hun tar medisiner ja, som hjelper en del, men virker som hun er inni en ond sirkel for tiden. ts Anonymkode: 2264b...79f Vi har litt samme problemstillingen. Her har vi løst det med å fordele oppgaver som vi er gode på. Feks tar jeg mest generell rydding der det er lett å bli overveldet og paralysert mens partner gjør ting som oppvask og klesvask, eller å ta ungene ut av huset så jeg får rydde i fred med podcast Anonymkode: 1585a...a8d
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai Hun studerer fulltid og jobber deltid. Det er hun som tar eventuell nattevåk, og hun leverer + henter i barnehage hver dag. Så akkurat den biten klarer hun uten problem, det er rydde biten hjemme. Hvor hun virker til å ville gjøre alt på en gang, som blir for mye for henne, og da orker hun egentlig ikke å forholde seg til rotet/støyet rundt. Jeg forsøker å hjelpe, men ønsker å hjelpe henne komme tilbake slik hun var før. Da var det alltid ryddig her hjemme. ts Anonymkode: 2264b...79f
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun studerer fulltid og jobber deltid. Det er hun som tar eventuell nattevåk, og hun leverer + henter i barnehage hver dag. Så akkurat den biten klarer hun uten problem, det er rydde biten hjemme. Hvor hun virker til å ville gjøre alt på en gang, som blir for mye for henne, og da orker hun egentlig ikke å forholde seg til rotet/støyet rundt. Jeg forsøker å hjelpe, men ønsker å hjelpe henne komme tilbake slik hun var før. Da var det alltid ryddig her hjemme. ts Anonymkode: 2264b...79f Hva gjør du? Hvorfor er det hun som leverer og henter hver dag? Tar du av deg ryddig og vasking hjemme? Jeg hadde blitt utslitt om jeg måtte ta ansvar for alt alene hvertfall…. Anonymkode: 5b732...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun studerer fulltid og jobber deltid. Det er hun som tar eventuell nattevåk, og hun leverer + henter i barnehage hver dag. Så akkurat den biten klarer hun uten problem, det er rydde biten hjemme. Hvor hun virker til å ville gjøre alt på en gang, som blir for mye for henne, og da orker hun egentlig ikke å forholde seg til rotet/støyet rundt. Jeg forsøker å hjelpe, men ønsker å hjelpe henne komme tilbake slik hun var før. Da var det alltid ryddig her hjemme. ts Anonymkode: 2264b...79f Høres ut som om hun tar nok og at du burde ta ryddingen for å være ærlig... Anonymkode: 1585a...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai Jeg jobber fulltid, og er ikke hjemme før kl. 16 i hverdagen. Jeg prøver å bidra med rydding men jeg/vi hadde det bedre når hun var mer rutinert i ryddingen og vaskingen. ts Anonymkode: 2264b...79f
Leppeblomst Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber fulltid, og er ikke hjemme før kl. 16 i hverdagen. Jeg prøver å bidra med rydding men jeg/vi hadde det bedre når hun var mer rutinert i ryddingen og vaskingen. ts Anonymkode: 2264b...79f Så du jobber 100%, hun studerer 100% + jobber deltid i hvor stor % stilling? Og tar seg av barnet og klarer ikke husarbeidet
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg jobber fulltid, og er ikke hjemme før kl. 16 i hverdagen. Jeg prøver å bidra med rydding men jeg/vi hadde det bedre når hun var mer rutinert i ryddingen og vaskingen. ts Anonymkode: 2264b...79f Ok, men når får hun gjort all studeringen og jobbingen sin? Hun er vel ikke hjemme hele dagen med tid til å rydde? Og når hun er hjemme har hun vel stort sett barnet der? Anonymkode: 1585a...a8d
foxglove Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg jobber fulltid, og er ikke hjemme før kl. 16 i hverdagen. Jeg prøver å bidra med rydding men jeg/vi hadde det bedre når hun var mer rutinert i ryddingen og vaskingen. ts Anonymkode: 2264b...79f De fleste er jo ikke hjemme før da. Man rydder etter jobb mens ungene leker selv eller at en forelder tar ungene eller mens de ser barnetv.
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg jobber fulltid, og er ikke hjemme før kl. 16 i hverdagen. Jeg prøver å bidra med rydding men jeg/vi hadde det bedre når hun var mer rutinert i ryddingen og vaskingen. ts Anonymkode: 2264b...79f Du hadde det bedre når hun tok seg av alt, mener du? Hun jobber, går skole, leverer og henter i barnehagen hver dag og tar seg av barna. Skjønner godt at hun ikke har overskudd til å gjøre alt hjemme. Du bør da virkelig ta i et tak selv også… Anonymkode: 5b732...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg jobber fulltid, og er ikke hjemme før kl. 16 i hverdagen. Jeg prøver å bidra med rydding men jeg/vi hadde det bedre når hun var mer rutinert i ryddingen og vaskingen. ts Anonymkode: 2264b...79f Dude. Serr!?!?! DU hadde det bedre når HUN ryddet FØR dere fikk barn! Voks opp!!! Det er ingen undskyldning at du jobber til 16 og da er fritatt fra å rydde, vaske, lage middag og være en MANN, PAPPA og GOD EKTEMANN. Hun STUDERER og JOBBER og TAR SEG AV DET MESTE mht ungen. Fortsett som du gjør så ender du fort opp alene. Skilte meg fra en som som deg. Udugelig partner. Anonymkode: 32808...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): noen her med erfaringer knyttet til adhd hos mor (eller eventuelt far) og småbarnslivet? Hvordan er hverdagen hos dere? Vi møter på en del utfordringer knyttet til rydding / organisering. Samboeren min har adhd, og vi har et barn på fire år sammen. Hun er veldig god mor, men hun er veldig dårlig på å rydde. I perioder er hun veldig god, men generelt sett ganske dårlig. Har en tendens til å starte på mange forskjellige ting, uten å fullføre noen av dem. Hun blir også fort overveldet av mye rot, men hun sier det er som hun blir «paralysert» og ikke klarer å starte et sted. Så rote blir liggende, som bare skaper mer støy for henne i hode. I lengden er dette veldig slitsomt, og jeg vil jo gjerne hjelpe henne, men usikker på hvordan. Det var ikke et problem før vi fikk barn, det er i ettertid av at vi fikk barn at problemet har oppstått. Kanskje fordi hun er veldig fokusert på barnet, og ikke har kapasitet til å se alt rundt seg. Noen som har råd? Eller erfaring? Til hvordan jeg kan hjelpe henne, eller hvordan vi kan få en mer rutinert hver dag når det gjelder rydding og vasking? Anonymkode: 2264b...79f Hvorfor skal de bestandig se ut som et katalog hjem? Falsk fasade. Bedre å bruke mer tid med barna. Anonymkode: 9aacc...4dd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå