Gå til innhold

Er katten min rasekatt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en langhåret blandingskatt også. Hun har manke og lite velformet hode, men hun er nok bare en helt normal huskatt hun med. Likevel er vi like glade i den vesle flokken vår, uavhengig av rase eller mangel på sådan. :)

Anonymkode: 7bd1f...59f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut som søsteren til min katt😊 både i uttrykk og pels.

Min er en vaskekte gatemix, det er den beste "rasen"😁

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nok noe rasekatt i seg den der! Tenker maine coon. Ikke 100% da, men kanskje det som er så bra. Synes de fleste renrasa kattene ikke er så fine.. men med noen fine trekk. Denne fikk liksom det beste. Veldig fin!

Anonymkode: 9fa9a...0a2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så rare dere er med papirsnakk her, gjør det noe om hun lurer? Jeg hadde vært nysgjerrig på å vite hva slags rase katten min var hvis jeg syntes den ligna på en spesiell rase eller en blanding av noen ulike typer, det kan jo fortelle noe om katten tenker jeg - gjør det så mye for dere? 
Utover det så skjønner ikke jeg heller hvorfor det skulle ha noe å si om det er en rasekatt bare fordi rasekatt. Måtte jo være fordi man er interessert i kattens egenskaper og helsemessige forhold osv. 

syntes forøvrig også den har noen trekk ved seg som minner om main coon og Nebelung.

Anonymkode: c70ae...b0c

Man kan bare si at noe er rasekatt om man har oversikt over stamtavlen, det er hva papirene er for. En katt kan godt ha samme trekk som rasekatter, men det betyr jo ingenting annet enn at den har samme trekk. 

Og grunnen til at folk er litt opptatt av det er at mange ser sitt snitt til å tjene raske penger på å drive useriøs avl, f.eks 🌺Maine Coon kattunger til salgs-ei jente igjen🌺 | FINN-torget - ingen stamtavle, ingen garanti for at foreldre er sjekket for helseproblemer typisk for rasen som kan gi økt risiko for ungene, eller garanti for at det faktisk er en maine coon i det hele tatt for dem som er opptatt av det. 

Det er altså av omtanke for dyr og ansvarlig avl.

Anonymkode: c732d...3f1

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig fin katt! Kan godt være  Maine Coon eller Norsk skogkatt i den.Har selv begge rasene, og synes den ligner Maine Coon, men som flere skriver, uten papirer, er den "huskatt". Min Maine Coon har papirer, skogkatten har ikke, selv om begge foreldre er ren rase. (Mor ikke registrert) 

Uansett, en helt nydelig katt du har

Anonymkode: 8c508...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Heyyy!

Jeg og barna mine på 5 og 7 år har hatt en katt i 3,5 år. Vi lurer på om hun kanskje kan være en rasekatt?!?!!!?? Hun har skikkelig jaktinstinkt og hun er sær. Koser bare når hun selv vil det. Trenger en del alenetid. Men er kjærlig på sin måte. Veldig snill og sosialt. Elsker henne av hele mitt hjerte. Ho er lillegullet mitt. Ho elsker å ligge i pappesker. 2026-05-07-cd9342fa-1389-4712-ae93-55040

Anonymkode: cdfd6...908

Hadde det vært rasekatt så hadde du visst det, for da hadde dere hatt papirer som bekreftet dette.

Anonymkode: c2bdc...e05

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke nødvendigvis.  Vennine fikk kattungen på døra, som ikke var merket. Leitet etter eier i flere mnd fant ikke eier. Bestemte seg å beholde. Var ikke id merket og den viste seg å være rasekatt. Kom og frem 4 år etter at noen hadde drevet oppdrett av katt et lite stykke unna hvor de hadde kastet ut kattunger de ikke fikk solgt, så svare var der.

Samme er at en del katter blir levert til omplassering da er det ofte at papirene ikke følger med

Anonymkode: 7645f...97f

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så rare dere er med papirsnakk her, gjør det noe om hun lurer? Jeg hadde vært nysgjerrig på å vite hva slags rase katten min var hvis jeg syntes den ligna på en spesiell rase eller en blanding av noen ulike typer, det kan jo fortelle noe om katten tenker jeg - gjør det så mye for dere? 
Utover det så skjønner ikke jeg heller hvorfor det skulle ha noe å si om det er en rasekatt bare fordi rasekatt. Måtte jo være fordi man er interessert i kattens egenskaper og helsemessige forhold osv. 

syntes forøvrig også den har noen trekk ved seg som minner om main coon og Nebelung.

Anonymkode: c70ae...b0c

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke nødvendigvis.  Vennine fikk kattungen på døra, som ikke var merket. Leitet etter eier i flere mnd fant ikke eier. Bestemte seg å beholde. Var ikke id merket og den viste seg å være rasekatt. Kom og frem 4 år etter at noen hadde drevet oppdrett av katt et lite stykke unna hvor de hadde kastet ut kattunger de ikke fikk solgt, så svare var der.

Samme er at en del katter blir levert til omplassering da er det ofte at papirene ikke følger med

Anonymkode: 7645f...97f

https://kjopekatt.no/kjope-katt/a-kjope-rasekatt/

«En katt uten stamtavle, regnes som huskatt uansett hva foreldrene er»

https://www.nrr.no/for-medlemmer/hva-er-en-rasekatt/

«Hva er en rasekatt?

En rasekatt har en stambok, og det foreligger et bevis på kattens generasjoner bakover»

Anonymkode: c2bdc...e05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Heyyy!

Jeg og barna mine på 5 og 7 år har hatt en katt i 3,5 år. Vi lurer på om hun kanskje kan være en rasekatt?!?!!!?? Hun har skikkelig jaktinstinkt og hun er sær. Koser bare når hun selv vil det. Trenger en del alenetid. Men er kjærlig på sin måte. Veldig snill og sosialt. Elsker henne av hele mitt hjerte. Ho er lillegullet mitt. Ho elsker å ligge i pappesker. 2026-05-07-cd9342fa-1389-4712-ae93-55040

Anonymkode: cdfd6...908

Nydelig katt. Men om du har en rasekatt så burde du jo vite det selv! Dette ser ut som en helt vanlig huskatt. Ingen gir bort rasekatter eller selger de for noen hundrelapper… Og tro meg, er det rasekatt så får du papirer, og av de useriøse som krysser rasekatt med huskatt så kan jeg love deg at de vil proklamere at den er -halvt- rasekatt… 

En av mine katter er halvt skogskatt. Hun ser ut som om oppfører seg som en skogskatt, men hun er fortsatt pr definisjon en huskatt, da hun ikke er renraset. Du ville vel ikke kalt en blandingshund av collie og labrador for en rasehund heller?

Anonymkode: 7ad6b...098

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En av mine katter er halvt skogskatt. Hun ser ut som om oppfører seg som en skogskatt, men hun er fortsatt pr definisjon en huskatt, da hun ikke er renraset. Du ville vel ikke kalt en blandingshund av collie og labrador for en rasehund heller?

Anonymkode: 7ad6b...098

Det er overraskende hvor mange som tror at diverse pooer og doodler er rasehunder, så hvorfor ikke i kattemiljøet også.

Anonymkode: bad62...e5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den kan jo være en blanding, vår katt er halvt Ragdoll, ser det godt i lynne og pels 

Anonymkode: 6fc92...109

AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver alle katter jeg har hatt, så hun har en helt vanlig og ordinær personlighet av det jeg kjenner til. 

Veldig fin da😊

Anonymkode: d6178...f95

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis ikke, ser ikke ut som en spesiell rase annet enn en langhåret nydelig huskatt. Oppførselen er også helt ordinær for katt å være ☺️ 

Anonymkode: 44a52...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...