Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette var ikke ment som en læretråd heller. Jeg finner rett og slett inpirasjon fra hva dere drikker og vil teste noen av forslaga. ts.

Anonymkode: ebc5e...65e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gogglebox skrev (9 timer siden):

Hvor får du tak i den? 

Eg har hatt mi store pakke eit par år no. Eg bestilte frå England.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Okapi skrev (10 timer siden):

Kanskje greit å påpeke at rooibos ikke er te også. Det finnes ganske mange forskjellige urter og blandinger man kan trekke i vann, men ikke alle er eller involverer teblader.

Jeg skiller ikke, her er alt velkomment. Dette er en inspirasjonstråd, ikke læretråd. TS.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min andre kopp i kveld er den nye karamellteen fra Twinnings. Svært søt og skjønn :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gogglebox skrev (10 timer siden):

Hvor får du tak i den? 

Er du i Oslo-området? 

Anonymkode: 19cdd...566

AnonymBruker
Skrevet

Om man går for Twinings Exotic Mango & strawberry og kaller det te, så blir det som å inkludere Bailys i en diskusjon om vin.  

Anonymkode: 0c617...1ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man går for Twinings Exotic Mango & strawberry og kaller det te, så blir det som å inkludere Bailys i en diskusjon om vin.  

Så lag en tråd om dette. Denne tråden er ikke fordomsfull og te er te her. '

TS. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lag en tråd om dette. Denne tråden er ikke fordomsfull og te er te her. '

TS. 

Men det er jo ikke te? 🤔

Skjønner ikke dette her helt. Mener du ALLE varme drikker, når du sier te?

Anonymkode: 0b31d...093

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ikke te? 🤔

Skjønner ikke dette her helt. Mener du ALLE varme drikker, når du sier te?

Anonymkode: 0b31d...093

Ok, fint. 

Jeg lagde en tråd er alle til inspirasjon kunne dele hvilken te de drikker nå, fordomsfritt og alt er velkomment. Når folk blir som dette takker jeg for meg i tråden. Noterer meg alle som inspirerte. Beklager alle ufine belærende mennesker. 

TS. (

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker helst teen min sammen med elitistiske og kranglete folk. Smaker best sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Noe fra tehagen.no

Anonymkode: ce3fb...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Drikker helst teen min sammen med elitistiske og kranglete folk. Smaker best sånn. 

Tell us more 😁

Anonymkode: 19cdd...566

Skrevet

PG Tips eller den ceylonen dei sel i ferdige poser på tebutikken min. Når eg er ute av heimen: Gul Lipton, eller English Breakfast viss dem har det. 

Eg er også glad i sencha og oolong. Aner ikkje leverandør, her tek vi det den lokale tesjappa har. Kusmi sin Russian Breakfast er ein av favorittane. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Besk som vi sier 😂 

Holder på å teste ut milky oolong, ikke helt fornøyd med den første jeg fikk og må bestille på nett så hvis noen kan guide meg inn til konkrete milky oolonger som er verdt å kjøpe så takk på forhånd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lipton Forest fruit te drikker jeg nå. 🍵

Jeg kom inn i tråden og trodde at det skulle være en hyggelig tråd. Men flere påpeker diverse "feil" ved det andre har svart, og en påpeker skrivefeil. Enkelte tedrikkere har rykte på seg for å være litt... sære. Og ved å lese denne tråden forsterkes dette :ler:

Anonymkode: 0a668...e73

Eg må berre beklage på vegne av særingane, men det er altså sånn at det norske språket (for ikkje å snakke daglegvaregrossistane) kjem til kort akkurat her. 

Ordet "te" viser i utgangspunktet til blada frå ein spesifikk plante (tebusken) og til brygget som blir trekt av dei. Smaken på det brygget vil variere etter kva plantasje dei kjem frå, når på året dei blei plukka, og kva slags etterprosessering som blei gjort. Assam og sencha og darjeeling er alle frå den same planten, men ein skal vere rimeleg koronaherja for ikkje å smake forskjellen på dei. Som nokon garantert kjem til å dra inn her før eller sidan: teposane frå Lipton og Twinnings er ikkje premiumkvaliteten. Det er ein grunn til at dei ser seg naudt til å kamuflere det med ymse frukt- og bæraromaer. 

Så har ein del språk - norsk blant dei - teke til å kalle allt planteavtrekk for te. Og det er forsåvidt greitt nok, all den tid vi manglar andre ord for det. Problemet er berre at vi ender opp med to parallelle diskusjonar når vi snakkar om te: 

Den eine er dei som snakkar om blåbærjogurt og grønn gresshoppe og jordbær-vanilje-roiboos. 

Den andre er særingane som snakkar om assam og sencha og darjeeling. 

Når TS skriv at ho vil "lære om te", så høyrast det ut som om ho vil sette seg inn i den kulinariske sida av saka på same måte som folk som nerdar om kaffe og vin. Som tråden retteleg har illustrert: te er ein fullverdig konkurrent i den idretten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette var ikke ment som en læretråd heller. Jeg finner rett og slett inpirasjon fra hva dere drikker og vil teste noen av forslaga. ts.

Aha, da prøver jeg igjen.

Vanligvis drikker jeg ceylon te fra Ahmad tea som jeg kjøper i halvkilospakker hos den lokale tyrkiske grønnsakshandleren, men nå har jeg vært på bytur og prøvd Perchs tehus for første gang. Så i dag drikker jeg "indiske morgente" derfra. Den er veldig god.

Jeg drikker ellers en del urtete/fruktte og sånt også, spesielt om kvelden når jeg vil begrenset koffeininntaket. Pukka te har mange gode, men de begynner å bli veldig dyre om de ikke er på tilbud. 

Anonymkode: 02ab3...19f

• Liker 1
Skrevet
Gogglebox skrev (19 timer siden):

Hvor får du tak i den? 

Jeg har kjøpt den på Meny 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag drikker jeg bakt eplete. Det er en sort te med tørka epleskiver som samboer lager. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...