AnonymBruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Jeg har planer om å lære meg te og derfor spør jeg hvilken te du drikker i dag og fra hvilken leverandør. Selv drikker jeg nå en kopp earl grey fra Black cat, svært god. Anonymkode: ebc5e...65e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai Rooibus. Naturlig koffeinfri og elsker smaken. Anonymkode: b25a7...01a
AnonymBruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har planer om å lære meg te og derfor spør jeg hvilken te du drikker i dag og fra hvilken leverandør. Selv drikker jeg nå en kopp earl grey fra Black cat, svært god. Anonymkode: ebc5e...65e Jeg er veldig glad i London te. Spesielt den med appelsin og krydder, eple og kanel og den med lime 😊 Anonymkode: 919ea...09e 1
Okapi Skrevet 6. mai #4 Skrevet 6. mai Hvis du skal lære deg te, ikke start med blandinger. Det blir litt som å lære seg vin ved å starte med sangria og aperol spritz. Prøv heller forskjellige typer ren te, til du finner ut hva det er du liker. Perchs har et brukbart utvalg oolong, keemun, sencha, og så videre som ikke koster skjorta. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #6 Skrevet 7. mai Earl Gray er tilsatt bergamottolje som smak og hvis du ønsker å lære mer om te, kan det være lurt å prøve noe uten smakstilsetninger. Hvis du har en tebutikk du pleier å handle hos, spør hva de har. Vanlige typer er assam, som er ganske sterk, og ceylon og darjeeling som er mildere. Darjeeling er regnet som en litt mer "eksklusiv" type te, så den er gjerne dyrere enn andre typer. Både Assam og Darjeeling er områder i India, og Ceylon er et gammelt navn på Sri Lanka. Alt dette er indisk-stil te. I tillegg finnes det kinesiske teer, som er ganske annerledes, de har gjerne en spesiell nesten røykaktig smak. Dem kan jeg ikke så mye om, men det er absolutt verdt å prøve ut det også. Anonymkode: 02ab3...19f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Rooibus. Naturlig koffeinfri og elsker smaken. Anonymkode: b25a7...01a Rooibos AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Earl Gray er tilsatt bergamottolje som smak og hvis du ønsker å lære mer om te, kan det være lurt å prøve noe uten smakstilsetninger. Hvis du har en tebutikk du pleier å handle hos, spør hva de har. Vanlige typer er assam, som er ganske sterk, og ceylon og darjeeling som er mildere. Darjeeling er regnet som en litt mer "eksklusiv" type te, så den er gjerne dyrere enn andre typer. Både Assam og Darjeeling er områder i India, og Ceylon er et gammelt navn på Sri Lanka. Alt dette er indisk-stil te. I tillegg finnes det kinesiske teer, som er ganske annerledes, de har gjerne en spesiell nesten røykaktig smak. Dem kan jeg ikke så mye om, men det er absolutt verdt å prøve ut det også. Anonymkode: 02ab3...19f Earl Grey Anonymkode: 19cdd...566 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #8 Skrevet 7. mai Rooibos Blåbær i løs te kjøpt her https://teaandcoffee.no/products/rooibos-blabaer det er stort sett den butikken jeg handler fra hele året, og blåbær teen deres har jeg hatt dilla på i mange år. Ellers er iste sesongen i gang for min del. Da lager jeg iste enten av sort te som er denne Lipton forest fruit te https://engrosnett.no/drikke/varme-drikker/varm-te/lipton-forest-fruit-te-25bg?dpid=8408&gad_source=1&gad_campaignid=23176654074&gclid=CjwKCAjwzevPBhBaEiwAplAxvp_OgkAX9w7GgVYo0L1SpseE6lgIrdFmGtNTkWoohJzvqKQkf07xWRoCitIQAvD_BwE Eller grønn te som er denne https://www.twinings.no/gronn_te/products/240/19852/19877/19873/gronn-te-skogsbaer-25-poser.aspx Anonymkode: 489f1...1d0
AnonymBruker Skrevet 7. mai #9 Skrevet 7. mai Må skille mellom te og poser med smak. Anonymkode: 0c617...1ea 1
Okapi Skrevet 7. mai #10 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må skille mellom te og poser med smak. Anonymkode: 0c617...1ea Kanskje greit å påpeke at rooibos ikke er te også. Det finnes ganske mange forskjellige urter og blandinger man kan trekke i vann, men ikke alle er eller involverer teblader.
AnonymBruker Skrevet 7. mai #11 Skrevet 7. mai Før drakk jeg mye Kusmi Tea, men lenge siden jeg har kjøpt det nå (kjøpte det på ferie, men finnes nok på nettet, og lurer på om de hadde en butikk på Oslo City, vet ikke om den er der lenger). Det er veldig god te av høy kvalitet. Anonymkode: d894a...e34 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #12 Skrevet 7. mai Lipton Forest fruit te drikker jeg nå. 🍵 Jeg kom inn i tråden og trodde at det skulle være en hyggelig tråd. Men flere påpeker diverse "feil" ved det andre har svart, og en påpeker skrivefeil. Enkelte tedrikkere har rykte på seg for å være litt... sære. Og ved å lese denne tråden forsterkes dette Anonymkode: 0a668...e73 4 3
Okapi Skrevet 7. mai #13 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Lipton Forest fruit te drikker jeg nå. 🍵 Jeg kom inn i tråden og trodde at det skulle være en hyggelig tråd. Men flere påpeker diverse "feil" ved det andre har svart, og en påpeker skrivefeil. Enkelte tedrikkere har rykte på seg for å være litt... sære. Og ved å lese denne tråden forsterkes dette Anonymkode: 0a668...e73 Akkurat skrivefeilene, der kan jeg se poenget ditt, men trådstarter skriver at hun ønsker å lære, og da er det vel helt rimelig (og ønskelig) å påpeke faktafeil? Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være uhyggelig.
AnonymBruker Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må skille mellom te og poser med smak. Anonymkode: 0c617...1ea Ja, virkelig! Blåbærte liksom? Anonymkode: a862a...16d
Daria Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai Nå har jeg akkurat fylt kannen med Samowar Douchka fra Te- og kaffehuset, det er en svart te med sitrusoljer. Prøv deg fram og se hva du selv liker - tedrikking skal være en glede, ikke et prestasjonsområde. Jeg drikker te i de fleste farger og varianter (både faktisk te og det man kan krangle på at teknisk sett ikke er det...), med og uten smakstilsetninger, men er ikke så glad i rene fruktteer (som igjen teknisk sett ikke er te, men...). Løsvekt er generelt bedre kvalitet enn poser, men de fleste pose-varianter er også fullt drikkelige. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai Enig med AB e73, dette forvandlet seg fort til en tråd jeg ikke ønsker å delta i. Anonymkode: 091f3...98f 3 1 2
Gogglebox Skrevet 7. mai #17 Skrevet 7. mai Capazitet skrev (10 timer siden): Yorkshire te går eg som regel for Hvor får du tak i den?
Skogkatten Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai Jeg er enig med flere her. Om du vil lære deg mer om te, bør du begynne med rene teer, og så jobbe deg videre derfra. Du kan velge teer etter opphavsland og type te. Vil du først lære om svart te fra India eller grønn te fra Japan, eller kanskje oolong fra Taiwan. Palais des Thés og Perchs i Oslo har gode og rene teer. Det er også butikker der de ansatte vanligvis har mye kunnskap, så du kan spørre litt om hva de anbefaler og hvor du bør begynne. Deretter kan du fortsette med smaksatte teer. Noen smakstilsetninger er det også lang tradisjon for, som for eksempel i Kina der det å smaksette teer med rose eller sjasminblomst går langt tilbake. Det er forresten sesong for fist flush darjeeling nå, som regnes som det aller ypperste innen te. Om du vil begynne på topp kan du prøve det. Perchs bruker å være tidlig ute med å få inn fra ulike plantasjer. 1
Uanonym bruker Skrevet 7. mai #19 Skrevet 7. mai Skriver under på det med rein te. Jeg har vært te-drikker siden jeg var barn, drikker for det meste ulike varianter av rein, sort te. Ceylon synes jeg er den beste hvis jeg kjøper i løsvekt, eller ulike "broken"-blandinger (som english eller irish breakfast). "Broken" te er mindre/mer knuste teblader, så blandingen er sterkere enn vanlige teblader. Det er godt hvis du liker sterk te. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #20 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lipton Forest fruit te drikker jeg nå. 🍵 Jeg kom inn i tråden og trodde at det skulle være en hyggelig tråd. Men flere påpeker diverse "feil" ved det andre har svart, og en påpeker skrivefeil. Enkelte tedrikkere har rykte på seg for å være litt... sære. Og ved å lese denne tråden forsterkes dette Anonymkode: 0a668...e73 Dette var ment som en hyggelig: hva drikker du nå? Jeg drikker appelsinte i dag. Her er ingen regler. TS. Anonymkode: ebc5e...65e 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå