Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Zephyra
Skrevet

Trodde aldri jeg skulle opprette en tråd her i denne seksjonen av forumet, men her er jeg. 

Elias Omberg er en influenser som studerer psykologi (ikke profesjonsstudiet), han holder foredrag om psykisk helse for unge og han elsker Jordan Peterson. Han har vært en del i vinden i det siste da han nekter å kalle en transkvinne for "hun", og har et behov for å påpeke at vedkommende faktisk er en mann (det er snakk om lederen i Rød Ungdom som kom med kontroversielle uttalelser i en podcast, som Elias da naturligvis er veldig opptatt av, men det han var mest opptatt av her, var å kalle henne for en mann). Han er mest aktiv på tik tok, er der jeg har sett han og skal vel ærlig innrømme at jeg har fulgt med litt på han. Han stilte nylig til debatt på NRK mot Jørgen Riis Gjertsen, kanskje noen har sett han der også. 

Lurer på om noen her inne har fulgt med på han her? Kanskje det er mødre her med tenåringsgutter? Hva hadde dere tenkt om guttene deres så opp til en som Elias? Hva tenker dere om en mini Jordan Peterson? Det er ikke lenge siden noen på tik tok la ut en video/klipp hvor de viste til gjentatte ganger hvor Elias hadde sagt nøyaktig de samme tingene som Jordan Peterson har sagt. En tro kopi, med andre ord, ikke bare inspirasjon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidenes vits, det er hva den klovnen er! En flause for samfunnet!

• Liker 3
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Feil tråd.

Endret av norovirus
feil tråd.
Skrevet

Opplever han som en gutt med stort mindreverdighetskompleks som resirkulerer andres stil, synspunkter og måter å legge frem meningene sine på. Hovedsakelig kristne, mannlige influensere på høyresiden i USA.  Tror han kommer til å være veldig flau om noen år stakkars hvis han utvikler seg nok til å skjønne at han driter seg ut. Ekstremt lite intelligent og genuin, han er ikke den han tror han er selv. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Heia Jørgen Riis Gjertsen! 👏🏻 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Så og si alt han sier har han kopiert av andre big brains. 
Såg en video av han på tiktok for 2 år siden, og preika hans var ordrett stjelt av en annen kar jeg hadde sett lenge før Elias. Han presenterte det hele som om det var hans egne ord, selvølgelig.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest Zephyra
Skrevet
Nobetterthanaman skrev (På 10.5.2026 den 23.20):

Så og si alt han sier har han kopiert av andre big brains. 
Såg en video av han på tiktok for 2 år siden, og preika hans var ordrett stjelt av en annen kar jeg hadde sett lenge før Elias. Han presenterte det hele som om det var hans egne ord, selvølgelig.

Jeg får litt inntrykk av at han ønsker å være den neste Charlie Kirk. 

Skrevet

En farlig skikkelse! Er drittlei av han. Har fulgt med på han helt fra han startet kontoen sin med slam poesi , og oppfordring til unge om å aldri drikke. Hadde vært supert om ungdommen drakk mindre, men noe føltes veldig off / lite genuint med han så jeg fortsatte å følge med. Magefølelsen min hadde rett, guttungen har ikke ett eneste ekte bein i kroppen, jeg tror desverre han er så skadet av å ha blitt forlatt på barnehjem som baby noe som har gjort til at han i dag er en s***pat Alt han gjør er et skuespill, og imitasjon av andre mennesker. Både i væremåte, og utsagn. Det eneste han bryr seg om er å tjene penger på sårbare, redde og naive mennesker. Han har bevisst villedet unge med å presentere seg som en kommende psykolog. Han løy om at han studerte på UIO, det korrekte er bachelor i anvendt psykologi via nettstudier på en beryktet privatskole som ikke gir han psykologtittel. Han kan noen ganger ha ett fortrinn til rådgiverstillinger eller HR. That’s it.

Han tror at ved å være bastant så fremstår han som smart, noe han også gjør for sine følgere som mangler livserfaring, kunnskap, refleksjon og kildekritikk. På toppen av dette drar han inn religion og politikk. Oppskriften på katastrofe. Han stjeler sitatene til Jordan Peterson, forsøker å debattere som Charlie Kirk og har tatt blomstertriksene til Putin. Hver gang han får motstand for sin kvalmende oppførsel og utsagn så skal han ta en pause, og legger ut om sine suicidale tanker og avslutter med å oppfordre folk til å komme på foredragene hans som selvfølgelig ikke er gratis.
Han klarer ikke si ett avsnitt uten å motsi seg selv, han lar ingen snakke ferdig, han manipulerer og vrenger på alt som blir sagt. Han er frekk og nedlatende mot podcastere og klager på de offentlig senere. Siste nå er at han sammenligner seg med Jesus. Elias Omberg forsøker å skape seg ett navn og tjene penger på å mobbe uskyldige mennesker! Tror ikke en døyt på at han er suicidal, han er bare forbanna for at flere har begynt å få opp øya for det påtatte skuespillet han driver med. Løgnene hans har begynt å slå sprekker og han er desperat! Desidert årets mest ufyselige skikkelse, en skikkelig mobber som fortjener motstand! 

• Liker 1
  • Nyttig 13
Gjest Zephyra
Skrevet
Jette10 skrev (2 timer siden):

En farlig skikkelse! Er drittlei av han. Har fulgt med på han helt fra han startet kontoen sin med slam poesi , og oppfordring til unge om å aldri drikke. Hadde vært supert om ungdommen drakk mindre, men noe føltes veldig off / lite genuint med han så jeg fortsatte å følge med. Magefølelsen min hadde rett, guttungen har ikke ett eneste ekte bein i kroppen, jeg tror desverre han er så skadet av å ha blitt forlatt på barnehjem som baby noe som har gjort til at han i dag er en s***pat Alt han gjør er et skuespill, og imitasjon av andre mennesker. Både i væremåte, og utsagn. Det eneste han bryr seg om er å tjene penger på sårbare, redde og naive mennesker. Han har bevisst villedet unge med å presentere seg som en kommende psykolog. Han løy om at han studerte på UIO, det korrekte er bachelor i anvendt psykologi via nettstudier på en beryktet privatskole som ikke gir han psykologtittel. Han kan noen ganger ha ett fortrinn til rådgiverstillinger eller HR. That’s it.

Han tror at ved å være bastant så fremstår han som smart, noe han også gjør for sine følgere som mangler livserfaring, kunnskap, refleksjon og kildekritikk. På toppen av dette drar han inn religion og politikk. Oppskriften på katastrofe. Han stjeler sitatene til Jordan Peterson, forsøker å debattere som Charlie Kirk og har tatt blomstertriksene til Putin. Hver gang han får motstand for sin kvalmende oppførsel og utsagn så skal han ta en pause, og legger ut om sine suicidale tanker og avslutter med å oppfordre folk til å komme på foredragene hans som selvfølgelig ikke er gratis.
Han klarer ikke si ett avsnitt uten å motsi seg selv, han lar ingen snakke ferdig, han manipulerer og vrenger på alt som blir sagt. Han er frekk og nedlatende mot podcastere og klager på de offentlig senere. Siste nå er at han sammenligner seg med Jesus. Elias Omberg forsøker å skape seg ett navn og tjene penger på å mobbe uskyldige mennesker! Tror ikke en døyt på at han er suicidal, han er bare forbanna for at flere har begynt å få opp øya for det påtatte skuespillet han driver med. Løgnene hans har begynt å slå sprekker og han er desperat! Desidert årets mest ufyselige skikkelse, en skikkelig mobber som fortjener motstand! 

Og hadde du sagt dette til han ville han svart med enten "du burde ikke føle så mye" eller "du tar feil", hvor han etterpå forteller hvor viktig det er å være ærlig og fortelle sannheten, som om den eneste sannheten som eksisterer, er kun den han selv kjenner. Det er ganske arrogant å hevde, syns jeg. Men igjen, svaret hans på alt av kritikk er at man enten tar feil av han, misforstår eller ikke har peiling. 

Det er jo slutt mellom han og kjæresten, og det skjedde vel før jul eller noe. Det tror jeg ikke han har annonsert sånn "offisielt", men ganske åpenbart at hun er ute av bildet. Så antar at kjærlighetssorg og mye motgang på sosiale medier kokt sammen ikke er noe særlig lett å stå i, så skjønner godt at han trekker seg tilbake. Jeg tror egentlig på at han ikke har det så bra, for han ønsker jo å vende hele det norske folk om og at alle skal være enige med han og følge hans fasit på hva som er sannhet - og når han får så mye motbør som han gjør, så blir man nok temmelig skuffet og ikke minst såret. Hadde jeg vært han ville jeg tatt en pause fra sosiale medier "all over", altså ikke røre tik tok eller snapchat eller noe som helst på en god stund, og kanskje reflektere rundt hvilke kamper som er verdt å kjempe - det blir bare kaos av alt maset om to kjønn, transpersoner osv. Der er ikke noe poeng med disse uttalelsene han kommer med, for problemstillingene han snakker om, har han funnet på selv eller hørt om at har skjedd en eller to ganger i USA - for eksempel at en mann identifiserer seg som en kvinne for å få tilgang til kvinnegarderoben slik at han kan skade kvinner. Dette er et ikke-problem sammenlignet med et problem som faktisk råker kvinner - nemlig menn som identifiserer seg som menn, som skader, voldtar og dreper kvinner! De er det veldig mange av - og "menn som identifiserer seg som kvinne som skader, voldtar og dreper kvinner", de er i VANVITTIG mindretall i forhold. Det trenger man ikke studie for å forstå, på verdensbasis! 

Skrevet

Latterlig fyr. Liten wannabe. Ikke spesielt intelligent heller. God på ape etter andre😅

• Liker 2
Skrevet

Oi, hva skjedde med han? Jeg husker at han dukket opp i feeden for lenge siden og da snakket han jo om hvordan man skulle behandle kjæresten sin godt. Det var mensenpakker og blomster liksom også husker jeg noen videoer om at menn også skulle få vise følelser..

• Liker 1
Gjest Zephyra
Skrevet
Theocean skrev (17 timer siden):

Oi, hva skjedde med han? Jeg husker at han dukket opp i feeden for lenge siden og da snakket han jo om hvordan man skulle behandle kjæresten sin godt. Det var mensenpakker og blomster liksom også husker jeg noen videoer om at menn også skulle få vise følelser..

Nå har han visst gått på en smell og deler mye om hvor vanskelig han har hatt det i det siste. Det har jeg full forståelse for og jeg tviler egentlig ikke på det han forteller i det hele tatt, spesielt dette med å bli avvist av helsevesenet fordi alt ser "bra" ut med tanke på miljø rundt seg, at man fungerer i jobb osv. Og jeg tror de fleste kan være enige i at en person som sliter, som ikke har noe i orden (verken jobb, noen å støtte seg til og det som er), naturligvis blir prioritert foran de som i det minste har et støtteapparat rundt seg privat. Men det sier likevel noe om helsevesenet vårt, at der er noen "flaws" som virkelig burde jobbes med. 

Jeg husker også det, at han mener at menn skal få vise følelser (noe de fleste vil være enig i), men i debatter mener han at folk skal slutte å føle så mye. Følelser er ikke greit alltid, tydeligvis. Kanskje når du er sårbar mann - men ikke når du er provosert? Liker ikke den dobbeltmoralen, jeg. 

Skrevet (endret)

Burde vel følge med, men mitt første møte med ham var debatten med «ikke stresse» Jørgen.

Og da gav jeg bare opp. 

Nå har ikke min 12åring tilgng på SoMe, men den dag så blir det gjennomgang av følgelista ja. Han her blir søppelkategorien. 

Er faktisk oppriktig bekymret over at han studerer psykologi. Men det er ikke embetsstudiet? 🙏

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Skrevet
Zephyra skrev (På 6.5.2026 den 22.40):

han nekter å kalle en transkvinne for "hun", og har et behov for å påpeke at vedkommende faktisk er en mann (det er snakk om lederen i Rød Ungdom som kom med kontroversielle uttalelser i en podcast, som Elias da naturligvis er veldig opptatt av, men det han var mest opptatt av her, var å kalle henne for en mann).

Siden Elias er så opptatt av biologi, bør han da slutte å kalle de juridiske foreldrene sine for mor og far og den dattera deres (usikker om de har flere barn) for søster. Han er adoptert. Biologisk sett er han ikke sønnen deres. Han er fra Colombia, ikke Norge om vi skal gå etter biologien. 

• Nyttig 4
Skrevet
iRobot1 skrev (6 timer siden):

Siden Elias er så opptatt av biologi, bør han da slutte å kalle de juridiske foreldrene sine for mor og far og den dattera deres (usikker om de har flere barn) for søster. Han er adoptert. Biologisk sett er han ikke sønnen deres. Han er fra Colombia, ikke Norge om vi skal gå etter biologien. 

Regner med du peker til debatten om at det bare finnes to kjønn?

Denne sammenligningen ble bare teit.

• Liker 2
Skrevet

Har han autisme?

• Nyttig 1
Skrevet
Nobetterthanaman skrev (På 23.5.2026 den 22.45):

Nei, peker på at han nektet å kalle en transkvinne som for hun fordi hun er biologisk en mann. Juridisk sett er transkvinnen en kvinne. I passet er hun en kvinne, i Statens øyne er hun en kvinne. 

Med den begrunnelsen kan da heller ikke Elias kalle de han har vokst opp med for sin mor og far og søster, fordi biologisk sett er de ikke det. Han er da heller ikke norsk. Om han vil at vi skal gå etter det juridiske, ja da kan vi gjøre det. Men da får vi gjøre det for alle. Ikke bare få utvalgte. 

• Liker 3
Gjest Zephyra
Skrevet
Nobetterthanaman skrev (På 23.5.2026 den 22.45):

Ikke egentlig. Han er ekstrem tilhenger av biologi og at alt skal være 100% naturlig - da må man også forholde seg til det. Så sammenligningen er "spot on". Han er også en forsvarer av monogamt ekteskap, som biologisk sett, ikke er naturlig men en tradisjonell, kulturell og religiøs skikk som har eksistert i svært mange år da det av praktiske årsaker er det beste for familien men også det mest "praktiske" for mannen. Men mennesker er langt fra monogame. Mange vil krangle på dette. 

Men dette snakker han naturligvis ikke om. Fordi det er en såkalt sannhet som han ikke liker, og derav også vil fornekte eller vri om til å passe sine meninger og holdninger. 

Skrevet
baremeg007 skrev (På 24.5.2026 den 23.10):

Har han autisme?

«Jeg er sikkert litt autist, men ikke narsissist»,  er noe han har tatt i bruk siste uken nå som mange har begynt å gjennomskue den egentlige Elias. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...