Gå til innhold

Har du (helsearbeider) blitt seksuelt trakassert av pasienter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg er innom hos de det gjelder. Noen ganger daglig, andre ukentlig. Har noen kolleger som opplever det samme blant de samme pasientene, men oftest oss i 20-30 årene. Eldre menn som gir seksuelle "komplimenter", hentydninger og også berøringer på steder som er totalt uakseptabelt. Klaps på rumpa, stryking på lår eller enda lenger opp ved stell, bryster. Ereksjoner som blir ansett som positivt fra pasient og "skryt" når det skjer. Spørsmål om jeg vil røre ham både her og der. 

Noen er demente, men ikke brorparten. Tiltak er at vi prøver å sende menn til dem, men det er sjeldent en mulighet. Ikke mange menn der jeg jobber. Da prøver vi å alltid være to, men vi mangler folk, særlig på natt, så det er heller ikke så enkelt. Vi bytter på hvem som tar seg av disse pasientene, og helst sender vi inn noen 40/50+ år, men det er selvfølgelig heller ikke alltid en mulighet. Nyeste tiltak er at leder skal være mer løsningsorientert med vaktlistene, så oss unge får slippe de pasientene så mye som mulig. Det er ekstra viktig mot sommeren nå, hvor det skal inn mange som er nye eller uerfarne, og ofte mange unge.

Anonymkode: a1d1d...c5c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, av demente. En som pleide blotte seg og en som en gang ønsket meg velkommen ved å ta meg på puppene. 

Anonymkode: aff05...97a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og dette er hvorfor jeg hater å jobbe i helse. Man skal liksom bare tåle det, bli herdet, men til slutt blir man heller ødelagt. Ja, man kan skrive avvik. Kanskje du får en liten samtale, men det endrer lite. Og så er det i gang igjen. Og tar faen meg aldri slutt. 

Anonymkode: 50035...11c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte. I min jobb på eldrehjem var det noen utagerende pasienter som og led av demens sykdom å tidvis var klar i hode. Man slår ned på adferden der og da men det er jo glemt etter to min om dagen er dårlig for pasienten. Man lærer seg å være obs på dem for å beskytte seg selv. De som er klar i hode å har en agenda vet jeg ikke,  men vil tro man da bør melde fra og ha samtaler med pasienten om dette. Har nok opplevd mer fysisk vold enn seksuell trakassering. Kan se for meg d er mye mere av dette i andre instanser. Man må alltid si fra!!

Anonymkode: 7c2d6...56e

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i psykiatrien (på sykehus) og det skjer ja. 

Anonymkode: f78e0...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...