Gå til innhold

Har du (helsearbeider) blitt seksuelt trakassert av pasienter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke rutiner har arbeidstedet for slike ting? Er det bare å skrive avvik?

Så den episoden på Lis, som handlet om dette. Hva kan egentlig gjøres når det folk som ikke er tilregnelige som trakasserer?

Anonymkode: a18f3...e3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble klådd på av en klient da jeg hadde sommerjobb som hjemmehjelp for en del år siden. Det var en gammel gubbe som ikke var "helt med" og jeg brydde meg egentlig ikke så mye om det, fordi han sikkert ikke visste bedre. Hadde jeg blitt klådd på av en kollega eller sjefen, så hadde det stilt seg annerledes. 

Anonymkode: ea763...35a

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble i hvert fall ikke gjort noe i mitt tilfelle (voldtektsforsøk). Men det er en del år siden da, så ikke sikkert avdelingsleder hadde turt å le av det nå i 2026. Men hvem vet.

Anonymkode: ee402...33b

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Hver eneste uke😅 jobber med demenssyke. Vårt tiltak er at vi ikke sender unge mennesker inn til disse pasientene. Bruker de fysisk styrke eller blir sinte når de korrigeres/avvises så går vi alltid to stk inn.

Anonymkode: d85ef...e7d

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer veldig ofte. Ikke mye man får gjort desverre, kan ikke huske at det er blitt gjort et eneste tiltak på noen av arbeidsstedene jeg har jobbet. Annet enn at man av og til bytter på å gå dit. 

Personlig prøver jeg å la de yngre slippe å gå inn dit om jeg jobber med noen som er yngre enn meg. Bedre meg enn de siden jeg har opplevd det ofte nok til at det ikke sjokkerer så veldig lenger, men kan jo vere veldig ubehagelig selfølgelig. Noe er jo gjerne verre enn annet.

Anonymkode: 0f265...feb

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja har opplevd det ja, men ikke på nær så mye som jeg opplevde som bartender i den tiden jeg studerte og hadde deltidsjobb ved siden av. Tror veldig mange yrkesgrupper opplever mye av dette 

Anonymkode: 14de4...60e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke takler slike situasjoner og skal lage et spetakkel ut av det så egner du deg kanskje ikke i jobben. På samme måte som en miljøterapeut ikke egner seg i jobben når brukerne utagerer. Blir det for mye så rokkerer man på hvem man har ansvar for.. Jeg har blitt mye satt til å ta andre brukere som mine kollegaer mener blir for utagerende - det er ganske irriterende og frustrerende. 

Anonymkode: d9724...e12

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du ikke takler slike situasjoner og skal lage et spetakkel ut av det så egner du deg kanskje ikke i jobben. På samme måte som en miljøterapeut ikke egner seg i jobben når brukerne utagerer. Blir det for mye så rokkerer man på hvem man har ansvar for.. Jeg har blitt mye satt til å ta andre brukere som mine kollegaer mener blir for utagerende - det er ganske irriterende og frustrerende. 

Det der tenker jeg i grunn virker som en veldig kald kommentar. Muligens en litt gjengrodd tankegang fra noen som har jobbet for lenge i yrke sitt. Man kan ikke forvente at alle kan  takle det helt fra starten av, men kan ikke forvente at folk kan alt fra starten av. Det er jo noe man lærer seg etterhvert. Man er tross alt aldri ferdig utlært når man begynner et sted og det er alltid noe å lære uansett hvor lenge man er i yrket. Om det er noen som aldri lærer seg å takle det, så bør jo de selfølgelig gå i tenkeboksen etterhvert. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der tenker jeg i grunn virker som en veldig kald kommentar. Muligens en litt gjengrodd tankegang fra noen som har jobbet for lenge i yrke sitt. Man kan ikke forvente at alle kan  takle det helt fra starten av, men kan ikke forvente at folk kan alt fra starten av. Det er jo noe man lærer seg etterhvert. Man er tross alt aldri ferdig utlært når man begynner et sted og det er alltid noe å lære uansett hvor lenge man er i yrket. Om det er noen som aldri lærer seg å takle det, så bør jo de selfølgelig gå i tenkeboksen etterhvert. 

Det er ikke snakk om de nyutdannede, men eldre travere som ikke ønsker å bruke noe energi på jobben. Nye på jobb får alltid backing, uten unntak og uten at man stiller spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Burde egentlig vært slik at de som trakasserer helsearbeidere ikke får hjelp... (Men skjønner jo at de ikke er "med" lenger mentalt og at det egentlig er grunnen.)

Anonymkode: b1a11...fe7

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, det har jeg heldigvis aldri blitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Blant visse pasientgrupper så er vel det en del av jobben

Anonymkode: 378de...8ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke rutiner har arbeidstedet for slike ting? Er det bare å skrive avvik?

Så den episoden på Lis, som handlet om dette. Hva kan egentlig gjøres når det folk som ikke er tilregnelige som trakasserer?

Anonymkode: a18f3...e3f

Yes. Skriver HMS avvik trakassering og psykisk arbeidsmiljø. 

Tiltak: alltid gå 2 til denne pasienten. Ikke være alene med pasienten. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Heldigvis så er den tankegangen din utdatert. Man tenker ikke sånn lenger. 

Man kan endre måten man arbeider på for å få mindre utagering, det er jo ikke gøy for brukerne heller akkurat. 

Etter at jeg begynte å jobbe i bolig har jeg opplevd å bli bannet til bare en gang (jævla hore) og en gang ble jeg lugget. Begge gangene lot jeg det gå. Den ene fikk jeg unnskyld fra senere og den andre er nonverbal. Har ikke fått noen varige men. 

Jeg har blitt utsatt for så mange trusler etter tida i kommunal bvt, tror dessverre ingenting biter på lenger. 

Anonymkode: 9679d...45e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det skjer veldig ofte. Ikke mye man får gjort desverre, kan ikke huske at det er blitt gjort et eneste tiltak på noen av arbeidsstedene jeg har jobbet. Annet enn at man av og til bytter på å gå dit. 

Personlig prøver jeg å la de yngre slippe å gå inn dit om jeg jobber med noen som er yngre enn meg. Bedre meg enn de siden jeg har opplevd det ofte nok til at det ikke sjokkerer så veldig lenger, men kan jo vere veldig ubehagelig selfølgelig. Noe er jo gjerne verre enn annet.

Og du fortsetter å jobbe der fordi…? 

Anonymkode: 29cb1...ee6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd masse trakassering igjennom årene. Skriver konsekvent avvik der pasienten er oppegående. Jeg har  mange år på baken og er ikke redd for å gi beskjed om at seksuell trakassering er helt uakseptabel oppførsel. Sier klart ifra at hvis ikke du gir deg,så går jeg ut. Har blitt klådd på brystene, rumpa,ja det meste. Det er noe annet med demente. De har en sykdom i hjernen som gjør at de ikke kan holdes ansvarlige. Man må allikevel korrigere,men det er allikevel en annen situasjon. Noen tilltak hos oss er å ikke sende inn unge uerfarne som har vanskeligheter med å sette klare grenser. Vi går alltid 2 stk. Sender kun menn. Skriver avvik

Anonymkode: c0baa...963

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og du fortsetter å jobbe der fordi…? 

Anonymkode: 29cb1...ee6

Fordi man liker andre deler av jobben selfølgelig..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ja… Var student og ble med vilje sendt til de vanskeligste pasientene da jeg var i praksis i hjemmetjenesten. Ble ledd av da jeg kom tilbake og de rutinerte kjerringene spurte meg om det hadde blitt noe på «Per». 
Dette er mange år siden og det hadde ikke funka i dag. Jeg var ung og sjenert og tørte ikke stå opp for meg selv. 

Så var det en gang jeg jobba på psykiatrisk avdeling hvor en ny pasient, eldre dame klagde på smerter på innsiden av låret og ba meg se. Jeg kunne ikke se noe og da ba hun meg kjenne. Det tok litt tid før jeg skjønte hva hun dreiv med og ville ha meg til å gjøre, rett og slett fordi hun var gammel og DAME. Det ble selvfølgelig rapportert og alle var OBS på dette i ettertid. 

Har også blitt antasta av leger. En gang en kollega, en annen gang da jeg selv var pasient. Tørte ikke melde fra noen av gangene. Unge, utenlandske, ansiktspene nyutdanna menn, begge to. Han ene trua meg, dessuten. De har garantert fortsatt med svineriet sitt og forhåpentligvis blitt avskilta av andre som ikke var så feige som meg. 

Anonymkode: 17d8c...175

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd det en del ganger, ja. Både av de som skjønner hva de gjør, og de som ikke vet bedre. Sistnevnte er jo unnskyldt, tenker jeg.

Anonymkode: c26aa...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i psykiatrien og det skjer jevnlig. 

Tiltak er at vi aldri er alene. Med noen. Det står alltid noen rundt hjørnet å følger med.

Anonymkode: 831d6...c60

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...